Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Habitat »

Het is een interessant artikel. De zinnetjes die de media en de politici eruit halen, dekken de lading van het artikel absoluut niet. Maar het artikel is wel degelijk een grote aanklacht tegen overtrokken individualisme. Dat GroenLinks, PvdA en D66 boos zijn, is in die zin ook weer niet gek.

Wie het artikel wil lezen:
https://americanaffairsjournal.org/2019 ... _c.twitter
(Het is overigens geen christelijke analyse van onze tijdgeest. Ik ben het op fundamenteel niveau niet eens met Baudet. Maar het is wel interessant dat dit perspectief vanuit seculiere hoek komt, zelfs van iemand die veel zetels zou kunnen halen binnen de politiek.)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Je kunt HIER
een petitie tekenen.
Gezin in gevaar, stop de fiscale discriminatie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

https://www.telegraaf.nl/financieel/805 ... t-ophouden

Dat veel vrouwen economisch niet zelfstandig waren, was mij bekend. Waar ik mij wel over verbaasde dat je schijnbaar al economisch zelfstandig bent als je ongeveer €1000,00 netto verdient. Mijns inziens ben je met dit bedrag zeer zeker niet economisch zelfstandig en nog zitten heel veel vrouwen onder dit maandinkomen.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/805 ... t-ophouden

Dat veel vrouwen economisch niet zelfstandig waren, was mij bekend. Waar ik mij wel over verbaasde dat je schijnbaar al economisch zelfstandig bent als je ongeveer €1000,00 netto verdient. Mijns inziens ben je met dit bedrag zeer zeker niet economisch zelfstandig en nog zitten heel veel vrouwen onder dit maandinkomen.
Maar het is toch logisch dat de vrouw niet financieel afhankelijk is.
Trouwens, hoeveel procent van de mannen is volledig financieel onafhankelijk?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/805 ... t-ophouden

Dat veel vrouwen economisch niet zelfstandig waren, was mij bekend. Waar ik mij wel over verbaasde dat je schijnbaar al economisch zelfstandig bent als je ongeveer €1000,00 netto verdient. Mijns inziens ben je met dit bedrag zeer zeker niet economisch zelfstandig en nog zitten heel veel vrouwen onder dit maandinkomen.
Maar het is toch logisch dat de vrouw niet financieel afhankelijk is.
Trouwens, hoeveel procent van de mannen is volledig financieel onafhankelijk?
Wat bedoel je met de eerste zin? Niet financieel afhankelijk of niet financieel onafhankelijk
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/805 ... t-ophouden

Dat veel vrouwen economisch niet zelfstandig waren, was mij bekend. Waar ik mij wel over verbaasde dat je schijnbaar al economisch zelfstandig bent als je ongeveer €1000,00 netto verdient. Mijns inziens ben je met dit bedrag zeer zeker niet economisch zelfstandig en nog zitten heel veel vrouwen onder dit maandinkomen.
Maar het is toch logisch dat de vrouw niet financieel afhankelijk is.
Trouwens, hoeveel procent van de mannen is volledig financieel onafhankelijk?
Wat bedoel je met de eerste zin? Niet financieel afhankelijk of niet financieel onafhankelijk
Onafhankelijk bedoel ik, sorry.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:https://www.telegraaf.nl/financieel/805 ... t-ophouden

Dat veel vrouwen economisch niet zelfstandig waren, was mij bekend. Waar ik mij wel over verbaasde dat je schijnbaar al economisch zelfstandig bent als je ongeveer €1000,00 netto verdient. Mijns inziens ben je met dit bedrag zeer zeker niet economisch zelfstandig en nog zitten heel veel vrouwen onder dit maandinkomen.
Maar het is toch logisch dat de vrouw niet financieel afhankelijk is.
Trouwens, hoeveel procent van de mannen is volledig financieel onafhankelijk?
Wat bedoel je met de eerste zin? Niet financieel afhankelijk of niet financieel onafhankelijk
Onafhankelijk bedoel ik, sorry.
Dat vermoedde ik al. Waarom vind jij het logisch dat een vrouw niet financieel onafhankelijk is? Ik vind dat namelijk helemaal niet logisch.

Mijn man en ik runnen samen het gezin en huishouden en delen alle taken, maar zijn ook financieel in staat om dit bij overlijden van de een te kunnen bekostigen.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Henk J »

Je ziet toch dat in veel gezinnen de man de kostwinner is. Mijns inziens heeft dit ook Bijbelse gronden.
In sommige gezinnen is het ook helemaal niet praktisch dat een vrouw buitenshuis werkt in verband met meerdere kinderen, dit ligt natuurlijk weer anders in gezinnen waarbij maar enkele kinderen zijn.
Ik zie niet in waarom een vrouw financieel onafhankelijk moet zijn.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Henk J schreef:Je ziet toch dat in veel gezinnen de man de kostwinner is. Mijns inziens heeft dit ook Bijbelse gronden.
In sommige gezinnen is het ook helemaal niet praktisch dat een vrouw buitenshuis werkt in verband met meerdere kinderen, dit ligt natuurlijk weer anders in gezinnen waarbij maar enkele kinderen zijn.
Ik zie niet in waarom een vrouw financieel onafhankelijk moet zijn.
Waarom is het niet praktisch dat een vrouw werkt als er meerdere kinderen zijn? Ik zie het probleem niet. Daarnaast hoor ik in het nieuws steeds meer roepen om extra steun van de overheid vanwege stijgende kosten. Blijkbaar kan een hele grote groep niet rondkomen, zijn niet economisch zelfstandig en verwacht vervolgens van de overheid dat zij via allerlei compensaties hen steunt. Zo werkt het mijns inziens niet.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Henk J »

merel schreef: Waarom is het niet praktisch dat een vrouw werkt als er meerdere kinderen zijn? Ik zie het probleem niet. Daarnaast hoor ik in het nieuws steeds meer roepen om extra steun van de overheid vanwege stijgende kosten. Blijkbaar kan een hele grote groep niet rondkomen, zijn niet economisch zelfstandig en verwacht vervolgens van de overheid dat zij via allerlei compensaties hen steunt. Zo werkt het mijns inziens niet.
Ik zal eerst meerdere en enkele definiëren, meerdere denk ik aan 7, enkele denk ik aan 3. Het werk in de huishouding neemt natuurlijk behoorlijk toe als er 7 kinderen zijn ipv 3.
Het gezin moet een veilige en stabiele thuishaven zijn voor de kinderen. Het lijkt mij niet goed als er uit school niemand thuis is omdat beide ouders werken. En natuurlijk zit er verschil tussen één dag in de week werken of full-time. Ook kan thuiswerken op dit gebied voordelen bieden. Soms is het noodzakelijk dat beide ouders werken vanwege de kosten.
Echter de Bijbel spreekt ook regelmatig over de taak van de moeders in de opvoeding van het gezin, dat is ook een roeping als ouders de kinderzegen krijgen. Ik zie niet in hoe een ouderpaar vorm geeft aan deze roeping als beide ouders fulltime werken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Herman »

merel schreef:Ik zie het probleem niet. Daarnaast hoor ik in het nieuws steeds meer roepen om extra steun van de overheid vanwege stijgende kosten. Blijkbaar kan een hele grote groep niet rondkomen, zijn niet economisch zelfstandig en verwacht vervolgens van de overheid dat zij via allerlei compensaties hen steunt. Zo werkt het mijns inziens niet.
Maar wat heeft dat met man-vrouw verschillen te maken?
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Ik zie het probleem niet. Daarnaast hoor ik in het nieuws steeds meer roepen om extra steun van de overheid vanwege stijgende kosten. Blijkbaar kan een hele grote groep niet rondkomen, zijn niet economisch zelfstandig en verwacht vervolgens van de overheid dat zij via allerlei compensaties hen steunt. Zo werkt het mijns inziens niet.
Maar wat heeft dat met man-vrouw verschillen te maken?
Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.
Henk J schreef:
merel schreef: Waarom is het niet praktisch dat een vrouw werkt als er meerdere kinderen zijn? Ik zie het probleem niet. Daarnaast hoor ik in het nieuws steeds meer roepen om extra steun van de overheid vanwege stijgende kosten. Blijkbaar kan een hele grote groep niet rondkomen, zijn niet economisch zelfstandig en verwacht vervolgens van de overheid dat zij via allerlei compensaties hen steunt. Zo werkt het mijns inziens niet.

Ik zal eerst meerdere en enkele definiëren, meerdere denk ik aan 7, enkele denk ik aan 3. Het werk in de huishouding neemt natuurlijk behoorlijk toe als er 7 kinderen zijn ipv 3.
Het gezin moet een veilige en stabiele thuishaven zijn voor de kinderen. Het lijkt mij niet goed als er uit school niemand thuis is omdat beide ouders werken. En natuurlijk zit er verschil tussen één dag in de week werken of full-time. Ook kan thuiswerken op dit gebied voordelen bieden. Soms is het noodzakelijk dat beide ouders werken vanwege de kosten.
Echter de Bijbel spreekt ook regelmatig over de taak van de moeders in de opvoeding van het gezin, dat is ook een roeping als ouders de kinderzegen krijgen. Ik zie niet in hoe een ouderpaar vorm geeft aan deze roeping als beide ouders fulltime werken.
Waarom is het volgens jou niet mogelijk om de taak van ouder ( niet alleen moeder!) te volbrengen en daarnaast economisch zelfstandig te zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Herman »

merel schreef:Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.
Wij hebben een gezinsinkomen. Als er wat gebeurd zal je echt alles (verhouding werk/thuis) op een andere manier moeten inrichten. Dus op voorhand bepalen dat een vrouw economisch zelfstandig moet zijn, lijkt me een stap te ver.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Klavart »

Herman schreef:
merel schreef:Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.
Wij hebben een gezinsinkomen. Als er wat gebeurd zal je echt alles (verhouding werk/thuis) op een andere manier moeten inrichten. Dus op voorhand bepalen dat een vrouw economisch zelfstandig moet zijn, lijkt me een stap te ver.
Mee eens. Zeker als dat ten koste gaat van de opvoeding/zorg/aandacht voor de kinderen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door GerefGemeente-lid »

Klavart schreef:
Herman schreef:
merel schreef:Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.
Wij hebben een gezinsinkomen. Als er wat gebeurd zal je echt alles (verhouding werk/thuis) op een andere manier moeten inrichten. Dus op voorhand bepalen dat een vrouw economisch zelfstandig moet zijn, lijkt me een stap te ver.
Mee eens. Zeker als dat ten koste gaat van de opvoeding/zorg/aandacht voor de kinderen.
Dat neemt niet weg dat er op dit moment in verschillende sectoren een grote krapte is qua personeel. Als jij als echtgenote 8 jaar lang niet het werk van bijvoorbeeld verpleegkundige hebt kunnen uitvoeren vanwege de zorg in het gezin, is de kans op dit moment wel groot dat, als je eenmaal solliciteert, je ook direct wordt aangenomen. Met andere woorden: een goede opleiding en de juiste papieren zijn ook genoeg om economisch zelfstandig te zijn, ondanks dat je als vrouw je taak als moeder volledig op de eerste plaats zet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie