Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:Zowieso is de huidige luchtverkeersleiding een soort open lucht museum. Instand gehouden door de luchtverkeersleiders die hun monopoliemacht misbruiken om de status quo te handhaven (lees: de dikke salarissen en de ideeen en daarop gebaseerde technieken uit de jaren 80. (of eerder)
En dan aanvoeren dat dat het zo ingewikkeld is dat vroeg pensioen noodzaak is. Alsof eev verkeersregelaar op een kruispunt het installeren van stoplichten tegenhoudt maar wel klaagt dat het zulk zwaar werk is en vroeg pensioen noodzaak is.

LVNL is een van de parasieten van de maatschappij.

Waarom parasieten zo nuttig zijn en gekoesterd moeten worden met heel veel belastinggeld. Bedankt namens veel collega’s voor je financiële bijdrage :langue

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/art ... e-parasiet
Graag gedaan. Mij advies in dit soort situaties is altijd om het pensioen per direct in te laten gaan met dank voor bewezen diensten. Zodat de vernieuwing en innovatie door kan gaan.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Maar nog even terugkomend op de ontstane discussie:

Zo'n 30 jaar geleden was het vaak zo, dat mensen op hun 55e of zo al met prepensioen gingen.
Vaak hadden ze op hun 16e een vak geleerd, nooit iets serieus bijgeleerd (levenslang leren was toen onbekend), ook niet in staat om hun senioriteit/levenservaring in te zetten voor een iets andere functie. Die mensen werden links en rechts ingehaald door jongere mensen: ze hadden geen verstand van computers, die toen in opmars waren, jonge mensen deden alles sneller/efficiënter, enz.
Kortom: ze hijgden bij wijze van spreken naar de achterkant van de geraniums.

Tegenwoordig is dat anders.
Iedereen is gewend aan permanente educatie. En als mensen wat ouder worden, minderen ze met hun eerdere werk (vaak lichamelijk wat zwaarder) en schuiven langzaam maar zeker door naar een functie waar ze hun ervaring op een andere manier kunnen inzetten.
Bovendien moet je er toch niet aan denken om op je 55e al achter de geraniums te zitten; zeker niet als je leuk en waardevol werk hebt.

Dit is een beetje generaliserend, want uit Anselmus' (schoon-)ouders blijkt dat er nog steeds mensen zijn die volgens het vroegere patroon willen werken, en vroeger zijn er zeker ook mensen geweest die dat nieuwe patroon volgden.

Het verhaal van Huisman lezend, vermoed ik dat er bij defensie nog steeds sprake is van zo'n vroeger patroon. Maar gezien het alomtegenwoordige personeelstekort én de wens van mensen om langer van maatschappelijke betekenis te zijn, zal dat niet heel lang meer blijven.
Denk niet dat er sprake is van een vroeger patroon bij defensie. Ze zijn al gegaan van 55 naar 62. Maar nog later wordt wel erg lastig. Begrijpelijk dat jullie de tweede kamer overleggen defensie niet volgen maar kamerbreed is men van overtuiging dat veel later dan 62 onwenselijk zou zijn.

Waar ik mij aan stoor is de gedachte dat iedereen tot zijn 67ste moet werken. 67 is een willekeurig vastgestelde leeftijd. Als er beroepen zijn waar aantoonbaar een lagere leeftijd passend zou zijn moet er maatwerk mogelijk zijn.
Mijn civiele collega’s (LVNL) zitten nu in de overgang van 55 naar 58 jaar. En geloof mij je wilt geen luchtverkeersleider van 66 jaar. Dan zou ik lopend naar de Algarve gaan. :OO3
Het is een misvatting dat ik dat zou denken.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik aan de andere kant van het spectrum zit: het lijkt me niet fijn (en ook niet goed) als ik vanaf mijn 67e verplicht aan de zijlijn zou moeten gaan staan. Alsjeblieft, zeg. Tenzij je natuurlijk dan een ziekte of beperking hebt.
Maar je ziet tegenwoordig veel senioren, die eigenlijk alles nog kunnen, maar geen verantwoordelijkheid ergens meer voor nemen.
Nog erger @huisman. Mijn pensioen gaat pas in op 68 jarige leeftijd. Dus niets stoppen met werken. Weinig collega's houden dat zonder kleerscheuren vol. Het is alleen niet anders. Zij gaan voorafgaand aan het pensioen minder werken, maar dat kost hen vooral inkomen en pensioenopbouw. Anders houden zij het niet vol.

Ik begrijp dat je bepaalde werkzaamheden fysiek of mentaal minder goed kan uitvoeren. Ik begrijp echter niet dat deze mensen niet ingezet worden op andere posten. Je kan namelijk met je ervaring heel veel betekenen voor jongeren, opleiding of anderszins
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Ik begrijp dat je bepaalde werkzaamheden fysiek of mentaal minder goed kan uitvoeren. Ik begrijp echter niet dat deze mensen niet ingezet worden op andere posten. Je kan namelijk met je ervaring heel veel betekenen voor jongeren, opleiding of anderszins
Dat geldt dan ook voor jouw collega's, waarom gaan ze minder werken waardoor ze minder pensioen opbouw hebben, minder salaris, als ze iets anders kunnen doen? Waarschijnlijk of een geld kwestie (minder salaris bij die baan, wie gaat het 'gat' opvullen in het geval van defensie, is het misschien nog goedkoper om met pensioen te gaan??) of een niet willen want 'het is niet waar ik voor heb geleerd'

Lijkt me beter dat je, als je jong en gezond met pensioen of werkeloosheid thuis bent, iets voor de maatschappij moet betekenen in de vorm van vrijwilligerswerk.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Eloesje schreef:
merel schreef:
Ik begrijp dat je bepaalde werkzaamheden fysiek of mentaal minder goed kan uitvoeren. Ik begrijp echter niet dat deze mensen niet ingezet worden op andere posten. Je kan namelijk met je ervaring heel veel betekenen voor jongeren, opleiding of anderszins
Dat geldt dan ook voor jouw collega's, waarom gaan ze minder werken waardoor ze minder pensioen opbouw hebben, minder salaris, als ze iets anders kunnen doen? Waarschijnlijk of een geld kwestie (minder salaris bij die baan, wie gaat het 'gat' opvullen in het geval van defensie, is het misschien nog goedkoper om met pensioen te gaan??) of een niet willen want 'het is niet waar ik voor heb geleerd'

Lijkt me beter dat je, als je jong en gezond met pensioen of werkeloosheid thuis bent, iets voor de maatschappij moet betekenen in de vorm van vrijwilligerswerk.
Het grote verschil tussen mijn collega's en defensie is dat zij zelf deze financieel inleveren en voor het vroegpensioen van defensie de maatschappij.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

merel schreef:
Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:Maar nog even terugkomend op de ontstane discussie:

Zo'n 30 jaar geleden was het vaak zo, dat mensen op hun 55e of zo al met prepensioen gingen.
Vaak hadden ze op hun 16e een vak geleerd, nooit iets serieus bijgeleerd (levenslang leren was toen onbekend), ook niet in staat om hun senioriteit/levenservaring in te zetten voor een iets andere functie. Die mensen werden links en rechts ingehaald door jongere mensen: ze hadden geen verstand van computers, die toen in opmars waren, jonge mensen deden alles sneller/efficiënter, enz.
Kortom: ze hijgden bij wijze van spreken naar de achterkant van de geraniums.

Tegenwoordig is dat anders.
Iedereen is gewend aan permanente educatie. En als mensen wat ouder worden, minderen ze met hun eerdere werk (vaak lichamelijk wat zwaarder) en schuiven langzaam maar zeker door naar een functie waar ze hun ervaring op een andere manier kunnen inzetten.
Bovendien moet je er toch niet aan denken om op je 55e al achter de geraniums te zitten; zeker niet als je leuk en waardevol werk hebt.

Dit is een beetje generaliserend, want uit Anselmus' (schoon-)ouders blijkt dat er nog steeds mensen zijn die volgens het vroegere patroon willen werken, en vroeger zijn er zeker ook mensen geweest die dat nieuwe patroon volgden.

Het verhaal van Huisman lezend, vermoed ik dat er bij defensie nog steeds sprake is van zo'n vroeger patroon. Maar gezien het alomtegenwoordige personeelstekort én de wens van mensen om langer van maatschappelijke betekenis te zijn, zal dat niet heel lang meer blijven.
Denk niet dat er sprake is van een vroeger patroon bij defensie. Ze zijn al gegaan van 55 naar 62. Maar nog later wordt wel erg lastig. Begrijpelijk dat jullie de tweede kamer overleggen defensie niet volgen maar kamerbreed is men van overtuiging dat veel later dan 62 onwenselijk zou zijn.

Waar ik mij aan stoor is de gedachte dat iedereen tot zijn 67ste moet werken. 67 is een willekeurig vastgestelde leeftijd. Als er beroepen zijn waar aantoonbaar een lagere leeftijd passend zou zijn moet er maatwerk mogelijk zijn.
Mijn civiele collega’s (LVNL) zitten nu in de overgang van 55 naar 58 jaar. En geloof mij je wilt geen luchtverkeersleider van 66 jaar. Dan zou ik lopend naar de Algarve gaan. :OO3
Het is een misvatting dat ik dat zou denken.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik aan de andere kant van het spectrum zit: het lijkt me niet fijn (en ook niet goed) als ik vanaf mijn 67e verplicht aan de zijlijn zou moeten gaan staan. Alsjeblieft, zeg. Tenzij je natuurlijk dan een ziekte of beperking hebt.
Maar je ziet tegenwoordig veel senioren, die eigenlijk alles nog kunnen, maar geen verantwoordelijkheid ergens meer voor nemen.
Nog erger @huisman. Mijn pensioen gaat pas in op 68 jarige leeftijd. Dus niets stoppen met werken. Weinig collega's houden dat zonder kleerscheuren vol. Het is alleen niet anders. Zij gaan voorafgaand aan het pensioen minder werken, maar dat kost hen vooral inkomen en pensioenopbouw. Anders houden zij het niet vol.

Ik begrijp dat je bepaalde werkzaamheden fysiek of mentaal minder goed kan uitvoeren. Ik begrijp echter niet dat deze mensen niet ingezet worden op andere posten. Je kan namelijk met je ervaring heel veel betekenen voor jongeren, opleiding of anderszins

Ik denk dat mijn dagbesteding waardevoller is geworden na mijn stoppen met betaald werken. Wekelijks besteed ik 20-30 uur aan onbetaald ‘werk’ .
Die focus op betaalde arbeid is wel erg doorgeschoten. Er is genoeg te doen voor onze naaste en het is fijn als er een fase in je leven komt dat daar meer tijd voor is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Ongetwijfeld en volkomen eens. Alleen zijn er legio mensen die niet overstappen op vrijwilligers werk. De komende jaren zal de groep gepensioneerden groeien en de beroepsbevolking dalen. Dat moet financieel ook opgebracht kunnen worden.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

merel schreef:Ongetwijfeld en volkomen eens. Alleen zijn er legio mensen die niet overstappen op vrijwilligers werk. De komende jaren zal de groep gepensioneerden groeien en de beroepsbevolking dalen. Dat moet financieel ook opgebracht kunnen worden.
Ik denk eerder dat de uitkeringen vanwege werkeloosheid en de vluchtelingen crisis een groter probleem zijn.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Eloesje schreef:
merel schreef:Ongetwijfeld en volkomen eens. Alleen zijn er legio mensen die niet overstappen op vrijwilligers werk. De komende jaren zal de groep gepensioneerden groeien en de beroepsbevolking dalen. Dat moet financieel ook opgebracht kunnen worden.
Ik denk eerder dat de uitkeringen vanwege werkeloosheid en de vluchtelingen crisis een groter probleem zijn.
De werkloosheid is in geen decenia zo laag geweest en er is een overschot aan vacatures. Daarnaast krimpt de beroepsbevolking. Ik vind het banaal om de vluchtelingen daar de schuld van te geven.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Eloesje schreef:
merel schreef:Ongetwijfeld en volkomen eens. Alleen zijn er legio mensen die niet overstappen op vrijwilligers werk. De komende jaren zal de groep gepensioneerden groeien en de beroepsbevolking dalen. Dat moet financieel ook opgebracht kunnen worden.
Ik denk eerder dat de uitkeringen vanwege werkeloosheid en de vluchtelingen crisis een groter probleem zijn.
De werkloosheid is in geen decenia zo laag geweest en er is een overschot aan vacatures. Daarnaast krimpt de beroepsbevolking. Ik vind het banaal om de vluchtelingen daar de schuld van te geven.
De schuld waarvan bedoel je? Ik zeg alleen dat het een groter probleem is. Net als de werkeloosheid, dat stijgt.
Pensioen bouwt men zelf op, als je als vluchteling binnen komt heb je niets gegeven en krijg je toch geld. Overigens zeg ik niet dat je geen vluchtelingen moet opnemen, maar als je puur financieel kijkt denk ik toch dat dat er meer inhakt dan iemand die pensioen opgebouwd heeft en dat nu opneemt.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/46 ... er-gedaald

Geen stijgende werkloosheid. Juist grote tekorten in veel sectoren.

Pensioen heb je inderdaad zelf opgebouwd, maar niet voor 40 jaar. Ik heb diverse oud ooms die inmiddels al langer pensioen hebben dan ze aan arbeidsjaren gewerkt hebben. Een oom is daarna een particuliere hospice begonnen en deed aan terminale thuiszorg tot zn 90e, maar de andere heeft vanaf zijn 52! niets gedaan. DAT is met de huidige afnemende beroepsbevolking niet op te brengen.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

merel schreef:https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/46 ... er-gedaald

Geen stijgende werkloosheid. Juist grote tekorten in veel sectoren.

Pensioen heb je inderdaad zelf opgebouwd, maar niet voor 40 jaar. Ik heb diverse oud ooms die inmiddels al langer pensioen hebben dan ze aan arbeidsjaren gewerkt hebben. Een oom is daarna een particuliere hospice begonnen en deed aan terminale thuiszorg tot zn 90e, maar de andere heeft vanaf zijn 52! niets gedaan. DAT is met de huidige afnemende beroepsbevolking niet op te brengen.
Volgens mij neemt het aantal nog steeds toe:
Gemiddeld over de afgelopen drie maanden nam het aantal werklozen nog wel toe, met 4 duizend per maand.

Je hebt helemaal gelijk, als je als gezonde 52 jarige thuis zit en verder niks doet, ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Maar dat geldt voor heel veel anderen. Werkeloos omdat werken maar 100 euro per maand meer oplevert.
Er zijn mensen die van toeslagen leven want paar uur per week meer werken levert hetzelfde op. En ik begrijp dat ook, daarom lijkt het me goed dat het werk wat nu eigenlijk te laag beloond wordt, een hogere waardering krijgt en dus ook meer betaald moet worden. Dan is extra werken wel zinvol, financieel gezien.
Vluchtelingen die leefgeld krijgen maar wel kunnen werken (en vaak ook willen) maar nog niet mogen.

Dus om te stellen dat vroeg met pensioen gaan moet veranderen in een andere baan, vind ik echt te kort door de bocht. Ik denk dat er op andere terreinen veel meer prioriteiten liggen, puur financieel gezien.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Jij benoemt allerlei diverse aspecten die wellicht samenhang hebben, maar uit verschillende potjes betaald worden. Pensioenen worden door de pensioenfondsen uitgekeerd. Die hebben niets te maken met overheidsgelden van toeslagen en uitkeringen. De pensioenen bouw je weliswaar op tijdens het werkende leven, maar worden ook opgebracht door de beroepsbevolking. Je kan op je vingers natellen dat als iemand langer pensioen krijgt dan degene gewerkt heeft dat dat ten koste gaat van degene die na hem pensioen krijgen.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

merel schreef:Jij benoemt allerlei diverse aspecten die wellicht samenhang hebben, maar uit verschillende potjes betaald worden. Pensioenen worden door de pensioenfondsen uitgekeerd. Die hebben niets te maken met overheidsgelden van toeslagen en uitkeringen. De pensioenen bouw je weliswaar op tijdens het werkende leven, maar worden ook opgebracht door de beroepsbevolking. Je kan op je vingers natellen dat als iemand langer pensioen krijgt dan degene gewerkt heeft dat dat ten koste gaat van degene die na hem pensioen krijgen.
Beide worden betaald door werkende mensen, via belasting en pensioen opbouw. Hoe erg is het nu dat een ander langer gebruik maakt van z'n pensioen (terecht in mijn ogen gezien het werk wat gedaan is) terwijl jij nog even door moet werken. Ik bouw helemaal geen pensioen op (zelfstandige) maar heb m'n eigen potje gemaakt. Misschien is dat nog het beste: zorgen voor je eigen pensioen, kun je nooit een ander verwijten dat hij jouw geld opeet.

Ene gaat met 67 met pensioen en komt te overlijden op z'n 68ste,de ander gaat met 55 al met pensioen en wordt mogelijk 80. Klinkt inderdaad oneerlijk, maar ik zie oprecht niet in wat het probleem is en waarom er zo fanatiek op gereageerd wordt. Jaloers??
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door newton »

merel schreef:Jij benoemt allerlei diverse aspecten die wellicht samenhang hebben, maar uit verschillende potjes betaald worden. Pensioenen worden door de pensioenfondsen uitgekeerd. Die hebben niets te maken met overheidsgelden van toeslagen en uitkeringen. De pensioenen bouw je weliswaar op tijdens het werkende leven, maar worden ook opgebracht door de beroepsbevolking. Je kan op je vingers natellen dat als iemand langer pensioen krijgt dan degene gewerkt heeft dat dat ten koste gaat van degene die na hem pensioen krijgen.
Dat pensioenverhaal geldt alleen als je onder een pensioenfonds valt. Bij een pensioenverzekeraar spaar je je eigen potje bij elkaar en geldt niet dat de jongeren voor de ouderen betalen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

merel schreef:Jij benoemt allerlei diverse aspecten die wellicht samenhang hebben, maar uit verschillende potjes betaald worden. Pensioenen worden door de pensioenfondsen uitgekeerd. Die hebben niets te maken met overheidsgelden van toeslagen en uitkeringen. De pensioenen bouw je weliswaar op tijdens het werkende leven, maar worden ook opgebracht door de beroepsbevolking. Je kan op je vingers natellen dat als iemand langer pensioen krijgt dan degene gewerkt heeft dat dat ten koste gaat van degene die na hem pensioen krijgen.

De pensioenpremie die ik heb betaald was en is fors. Want ik blijf die premie tot mijn 67ste betalen. Trouwens wees blij dat er een solidariteit zit in ons stelsel. Mensen die voor hun 67ste sterven hebben ook premie betaald en dat valt vrij voor alle andere deelnemers. Of je na je 67ste nog 1 maand leeft of nog 35 jaar je blijft het opgebouwde pensioen ontvangen zolang je leeft.

Bij jouw redenatie zou de pensioenuitkering niet onbeperkt genoten mogen worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie