Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Als je ervan overtuigd bent dat de bijbelse weg is dat moeder in het gezin hoort en vader kostwinner dan is dat geen rekensommetje. Als het goed is is dat een geloofskwestie.
Als je ervan overtuigd bent dat het niet onbijbels is dat vader en moeder beiden kostwinner zijn dan maak je op een andere manier de afweging en zal het economische plaatje een belangrijk aspect zijn.

Beide partijen maken vanuit overtuiging een keus.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.
Wij hebben een gezinsinkomen. Als er wat gebeurd zal je echt alles (verhouding werk/thuis) op een andere manier moeten inrichten. Dus op voorhand bepalen dat een vrouw economisch zelfstandig moet zijn, lijkt me een stap te ver.
Ook als je een gezinsinkomen hebt, kan je economisch zelfstandig zijn. Wij 'gooien' ook alles op een grote hoop. Mijn man verdient wat meer en ik doe wat meer in de zorgtaken. Toch zijn wij beiden economisch zelfstandig.
Klavart schreef: Mee eens. Zeker als dat ten koste gaat van de opvoeding/zorg/aandacht voor de kinderen.
Dat impliceert dat het geen tegenstelling behoeft te zijn.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Henk J »

merel schreef:
Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.

Waarom is het volgens jou niet mogelijk om de taak van ouder ( niet alleen moeder!) te volbrengen en daarnaast economisch zelfstandig te zijn?
Ik denk dat er vanuit de Bijbel allereerst een oproep komt tot de moeder om te zorgen in het gezin. Dat betekend helemaal niet dat je niet mag werken maar volgens mij maak je het voor jezelf wel lastig om kinderen op te voeden in de vreze des Heeren terwijl je daarnaast fulltime werkt.
Heb even wat opgezocht en ik vond dit artikel hierover wel mooi: https://www.eo.nl/artikel/werkende-moed ... -de-bijbel.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: Dat vermoedde ik al. Waarom vind jij het logisch dat een vrouw niet financieel onafhankelijk is? Ik vind dat namelijk helemaal niet logisch.

Mijn man en ik runnen samen het gezin en huishouden en delen alle taken, maar zijn ook financieel in staat om dit bij overlijden van de een te kunnen bekostigen.
Als mijn vrouw of ik zou komen te overlijden word in één keer het bedrag wat wij voor ons huidige huis betaald hebben uitgekeerd. Dit hebben we geregeld. Zorgen om woonkosten zijn er dus niet, dat is toch de grootste kostenpost die we hebben.

In deze tijden zijn er weinig die zonder aanpassing in uitgaves het inkomen van man/vrouw kunnen missen. Dat zou ook vreemd zijn. De man verdiend genoeg om alles te betalen, dan word het lekker sparen als al het inkomen van de vrouw naar de spaarrekening gaan. En natuurlijk vice versa.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:
merel schreef: Waarom is het niet praktisch dat een vrouw werkt als er meerdere kinderen zijn? Ik zie het probleem niet. Daarnaast hoor ik in het nieuws steeds meer roepen om extra steun van de overheid vanwege stijgende kosten. Blijkbaar kan een hele grote groep niet rondkomen, zijn niet economisch zelfstandig en verwacht vervolgens van de overheid dat zij via allerlei compensaties hen steunt. Zo werkt het mijns inziens niet.
Ik zal eerst meerdere en enkele definiëren, meerdere denk ik aan 7, enkele denk ik aan 3. Het werk in de huishouding neemt natuurlijk behoorlijk toe als er 7 kinderen zijn ipv 3.
Het gezin moet een veilige en stabiele thuishaven zijn voor de kinderen. Het lijkt mij niet goed als er uit school niemand thuis is omdat beide ouders werken. En natuurlijk zit er verschil tussen één dag in de week werken of full-time. Ook kan thuiswerken op dit gebied voordelen bieden. Soms is het noodzakelijk dat beide ouders werken vanwege de kosten.
Echter de Bijbel spreekt ook regelmatig over de taak van de moeders in de opvoeding van het gezin, dat is ook een roeping als ouders de kinderzegen krijgen. Ik zie niet in hoe een ouderpaar vorm geeft aan deze roeping als beide ouders fulltime werken.
Mooie reactie van je.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Herman »

helma schreef:Als je ervan overtuigd bent dat de bijbelse weg is dat moeder in het gezin hoort en vader kostwinner dan is dat geen rekensommetje. Als het goed is is dat een geloofskwestie.
Ik weet niet of het een geloofskwestie is als je maand in maand uit € 500 tekort komt. Dat kan zeker het geval zijn en ik ken genoeg voorbeelden in de kerkgeschiedenis dat God onder moeilijke omstandigheden uithelpt, maar je mag ook gewoon je verstand gebruiken. Ik zie het moederschap als een primaat niet als een dwingende eis die als eerste altijd volledig moet worden opgevolgd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
Klavart schreef:
Herman schreef:
merel schreef:Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.
Wij hebben een gezinsinkomen. Als er wat gebeurd zal je echt alles (verhouding werk/thuis) op een andere manier moeten inrichten. Dus op voorhand bepalen dat een vrouw economisch zelfstandig moet zijn, lijkt me een stap te ver.
Mee eens. Zeker als dat ten koste gaat van de opvoeding/zorg/aandacht voor de kinderen.
Dat neemt niet weg dat er op dit moment in verschillende sectoren een grote krapte is qua personeel. Als jij als echtgenote 8 jaar lang niet het werk van bijvoorbeeld verpleegkundige hebt kunnen uitvoeren vanwege de zorg in het gezin, is de kans op dit moment wel groot dat, als je eenmaal solliciteert, je ook direct wordt aangenomen. Met andere woorden: een goede opleiding en de juiste papieren zijn ook genoeg om economisch zelfstandig te zijn, ondanks dat je als vrouw je taak als moeder volledig op de eerste plaats zet.
Er zijn nog steeds veel beroepen waar je niet 8 jaar kan stoppen met werken om vervolgens 'gewoon' weer aan de slag te kunnen.
Henk J schreef:
merel schreef:
Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.

Waarom is het volgens jou niet mogelijk om de taak van ouder ( niet alleen moeder!) te volbrengen en daarnaast economisch zelfstandig te zijn?
Ik denk dat er vanuit de Bijbel allereerst een oproep komt tot de moeder om te zorgen in het gezin. Dat betekend helemaal niet dat je niet mag werken maar volgens mij maak je het voor jezelf wel lastig om kinderen op te voeden in de vreze des Heeren terwijl je daarnaast fulltime werkt.
Heb even wat opgezocht en ik vond dit artikel hierover wel mooi: https://www.eo.nl/artikel/werkende-moed ... -de-bijbel.
Jij stelt steeds dat kinderen geen godsdienstige opvoeding kan geven, maar ik zie nergens een onderbouwing daarvan. Wat zou een thuisblijfmoeder doen in de opvoeding wat bijvoorbeeld ik nalaat of niet aan toe zou komen?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: Jij stelt steeds dat kinderen geen godsdienstige opvoeding kan geven, maar ik zie nergens een onderbouwing daarvan. Wat zou een thuisblijfmoeder doen in de opvoeding wat bijvoorbeeld ik nalaat of niet aan toe zou komen?
Als je 'Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik daar te weinig mee bezig ben. Het is kerst voor ik het doorheb.' moet aangeven, zou het wellicht kunnen dat je het te druk hebt voor het deel godsdienstige opvoeding?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef: Jij stelt steeds dat kinderen geen godsdienstige opvoeding kan geven, maar ik zie nergens een onderbouwing daarvan. Wat zou een thuisblijfmoeder doen in de opvoeding wat bijvoorbeeld ik nalaat of niet aan toe zou komen?
Als je 'Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik daar te weinig mee bezig ben. Het is kerst voor ik het doorheb.' moet aangeven, zou het wellicht kunnen dat je het te druk hebt voor het deel godsdienstige opvoeding?
Nee, dat is het niet. Ik heb in mijn opvoeding ook niet meegekregen om bewust met advent om te gaan. Ik weet niet goed hoe ik dat moet vormgeven. Ik heb ook de indruk dat ' advent' de laatste jaren net kalenders en kaarsen meer leeft dan voorheen. Voorheen werden deze uiterlijke kenmerken als Rooms bestempeld. Het heeft dus niets met ' drukte' te maken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef: Jij stelt steeds dat kinderen geen godsdienstige opvoeding kan geven, maar ik zie nergens een onderbouwing daarvan. Wat zou een thuisblijfmoeder doen in de opvoeding wat bijvoorbeeld ik nalaat of niet aan toe zou komen?
Als je 'Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik daar te weinig mee bezig ben. Het is kerst voor ik het doorheb.' moet aangeven, zou het wellicht kunnen dat je het te druk hebt voor het deel godsdienstige opvoeding?
Nee, dat is het niet. Ik heb in mijn opvoeding ook niet meegekregen om bewust met advent om te gaan. Ik weet niet goed hoe ik dat moet vormgeven. Ik heb ook de indruk dat ' advent' de laatste jaren net kalenders en kaarsen meer leeft dan voorheen. Voorheen werden deze uiterlijke kenmerken als Rooms bestempeld. Het heeft dus niets met ' drukte' te maken.
Helder. Ik moet zeggen, ik ben meer bezig met voorbereiding in de weken voor het Heilig Avondmaal dan specifiek met Advent eigenlijk.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Henk J »

merel schreef: Jij stelt steeds dat kinderen geen godsdienstige opvoeding kan geven, maar ik zie nergens een onderbouwing daarvan. Wat zou een thuisblijfmoeder doen in de opvoeding wat bijvoorbeeld ik nalaat of niet aan toe zou komen?
Ik stel niet dat je ze dan geen godsdienstige opvoeding kan geven maar ik stel dat het dan lastiger is omdat je er dan ook minder tijd voor hebt. Daarnaast denk ik dat het Bijbels is om de kinderzegen te verbinden met een roeping in het gezin, wat geldt voor beide ouders natuurlijk maar waar we toch een spits zien naar de moeder toe.
Verder vind ik het lastig om op jouw persoonlijke situatie in te gaan omdat ik die niet ken. En wat mij betreft hoef je daar hier ook geen verantwoording over af te leggen en zeker niet aan mij, aangezien ik geen vrouw en kinderen heb. Daardoor spreek ik misschien ook wel wat theoretisch en idealistisch.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

Vraagje: Welk bijbels principe ligt te grondslag aan economisch zelfstandig zijn van de vrouw?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:Vraagje: Welk bijbels principe ligt te grondslag aan economisch zelfstandig zijn van de vrouw?
Spreuken 31 ;)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Herman »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:Vraagje: Welk bijbels principe ligt te grondslag aan economisch zelfstandig zijn van de vrouw?
Spreuken 31 ;)
Nee, daar gaat het om een bijdrage aan de familie en daar wordt ze om geroemd. Wel economisch, overigens.

Het knellende in deze definitie is natuurlijk het begrip zelfstandig zijn.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:
Lilian1975 schreef:Vraagje: Welk bijbels principe ligt te grondslag aan economisch zelfstandig zijn van de vrouw?
Spreuken 31 ;)
Kan of wil je dat nader toelichten of onderbouwen? Uitleggen?
Plaats reactie