Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:
Mara schreef: Dit is kletskoek DDD, als mijn schoondochter de nacht in gaat (in de zorg) gaat ze kwart voor tien van huis en komt er s'morgens om 8 uur in en moet dan slapen. Dus als zij een kind zou hebben zou ze daar niet voor kunnen zorgen gedurende de dag tot ong. 4 uur s'middags.
Dar hoef je geen rekenwonder voor te zijn.
En als bouwvakkers om half 5 thuiskomen, zijn ze dan opgewekt en vrolijk tegen de kinderen en koken ze tegelijkertijd fluitend de avondmaaltijd, verschonen een luier, doen een baby in bad, enz enz.
Ik weet niet precies wat je kletskoek vindt, maar kinderen hoeven zelden voor vier uur uit de opvang te komen.
Omdat je nogal simplistisch denkt in dezen.
Je hebt het nu over basisschoolkinderen. Niet iedereen brengt zijn 6 weken oude baby meteen naar een creche.
En niet iedereen heeft een oppassende oma voorhanden.
Ik heb een aantal oppassende oma's in mijn straat wonen, sommige kleinkinderen worden om 7 uur al bij oma gedropt en blijven in de regel klokrond bij haar.
En als oma 1 x ja heeft gezegd, kan ze bij de tweede moeilijk weigeren.
Maar de ene oma heeft nu aangegeven dat ze ermee wil stoppen, haar kinderen moeten naar een andere oppas uitkijken.
Ze is jonger dan ik, maar ze heeft er genoeg van. Ze komt aan haar eigen leven niet meer toe zo.

Maar zo wordt dus tegenwoordig al gedacht. Een vrouw zegt: ik hoop oma te worden en meteen die vraag: o dan ga je zeker ook een dag of meer oppassen?

Er wordt erg gedacht vanuit een eigen uitgangspunt. Ik ben gezond, sterk, nog jong, mijn man of vrouw en ik hebben beiden een topbaan en hup, we sjezen de week wel even door, links en rechts kinderen wegbrengend en ophalend.
Maar dit kan EN wil niet ieder iedereen.

En het nieuws haalt ons vandaag in, het RD schreef:
Veel vrouwen voelen niet zo de noodzaak om economische zelfstandig te zijn in een relatie. En ook hun partners vinden het meestal niet nodig dat hun vrouw genoeg verdient om van te leven. In de meeste relaties is de man kostwinner en wordt van de vrouw hooguit een bijdrage verwacht.
Ik vind eerder dat jij mijn opmerkingen versimpelt.

Over het meeste wat jij schrijft, heb ik niets geschreven. Niet over oppasoma's en niets over zes weken oude baby's. De meeste ouders hebben kinderen van boven de vier. Ze zijn ook altijd jong geweest, maar de omstandigheden veranderen.

Ik reageerde op Mannes en in die context moet je mijn bijdragen lezen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

DDD schreef: Ik vind eerder dat jij mijn opmerkingen versimpelt.

Over het meeste wat jij schrijft, heb ik niets geschreven. Niet over oppasoma's en niets over zes weken oude baby's. De meeste ouders hebben kinderen van boven de vier. Ze zijn ook altijd jong geweest, maar de omstandigheden veranderen.
Nee klopt, ik schets een paar voorbeelden.
DDD schreef:Ik reageerde op Mannes en in die context moet je mijn bijdragen lezen.
Bedoel je niet Mannetje :quoi
Hij schreef: quote - Man werkt 4 dagen, vrouw werkt 4 dagen, dan moet je dus 3 dagen opvang regelen. Lijkt me zeer onwenselijk. - unquote
Maar jij vindt dit dus wel wenselijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Alweer een versimpeling.

Ik schreef dat het helemaal niet per definitie zo is dat je dan drie dagen opvang moet regelen. Het kan ook zijn dat het slechts drie keer twee uur is, bijvoorbeeld.

Maar dat heb ik uitvoerig toegelicht.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Jantje »

Ik vraag me af of jij wel kinderen hebt, @DDD. Ik denk namelijk uit deze discussie op te merken dat dat niet het geval is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:Ik vraag me af of jij wel kinderen hebt, @DDD. Ik denk namelijk uit deze discussie op te merken dat dat niet het geval is.
Maar dat maakt toch niet uit? Het is niet zo dat alleen ouders een menig mogen hebben over kinderopvang.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik vraag me af of jij wel kinderen hebt, @DDD. Ik denk namelijk uit deze discussie op te merken dat dat niet het geval is.
Ik heb helaas geen kinderen inderdaad.

Maar ik heb wel zicht op een paar gezinnen die allemaal andere keuzes maken op dit punt. Als je geregeld meedraait in een gezin, kun je heel aardig zien hoe kinderen reageren op school en bso of juist het ontbreken van bso.

Misschien is het zelfs wel zo dat je sommige dingen van een afstandje beter kunt beoordelen. En dat betekent niet dat ik vind dat het ontbreken van kinderopvang per se schadelijk is, maar als beide ouders laagopgeleid zijn, dan vind ik het wel jammer voor de kinderen als ze geen kinderopvang oid krijgen, vooral in de periode dat ze twee, drie jaar oud zijn. Niet dat pedagogisch medewerkers perse een grote algemene ontwikkeling hebben, maar de manier van werken is over het algemeen wel doordacht.
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Jantje schreef:Ik vraag me af of jij wel kinderen hebt, @DDD. Ik denk namelijk uit deze discussie op te merken dat dat niet het geval is.
Maar dat maakt toch niet uit? Het is niet zo dat alleen ouders een menig mogen hebben over kinderopvang.
Inderdaad. Ik denk dat je juist van een afstand beter de situatie kan beoordelen dan dat je er midden in zit.

@ mara Jij blijft om de een of andere reden elke keer opnieuw herhalen dat kinderen met 6 weken al naar de opvang gaan. Dat is dus niet zo. Een zwangerschapsverlof duurt minimaal 16 weken en aansluitend nemen vrouwen nog een paar weken vakantie en/of ouderschapsverlof.
Ambtenaar schreef:
refo schreef: Vertellen?
"Dag mam, ik ben thuis en ga met Jantje spelen. Doei!!"
"Hoe was 't op school?"
"O, goed hoor. Doei!!"

Dat klaar zitten met de thee en een ouderlijk gesprek voeren over de voorbije schooldag is een volslagen illusie. Misschien hoor je later onder het eten nog wat nieuws. Dan moet het wel bijzonder zijn.
Heel herkenbaar.

"Wat heb je vandaag allemaal gedaan?"
" Oh, van alles"
"Wat vond je leuk vandaag?"
"Weet ik niet meer"
Heel herkenbaar!

Wij hebben wel eens onze oudste verplicht om 3 dingen te noemen die hij gedaan had. Zijn antwoord 'kleine kring, grote kring en buiten gespeeld'
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:
Jantje schreef:Ik vraag me af of jij wel kinderen hebt, @DDD. Ik denk namelijk uit deze discussie op te merken dat dat niet het geval is.
Maar dat maakt toch niet uit? Het is niet zo dat alleen ouders een menig mogen hebben over kinderopvang.
Inderdaad.
Wijlen prof. dr. J. Waterink heeft een zeer navolgenswaardige visie over opvoeding en onderwijs.
Hij had geen kinderen.
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

DDD schreef: Maar ik heb wel zicht op een paar gezinnen die allemaal andere keuzes maken op dit punt. Als je geregeld meedraait in een gezin, kun je heel aardig zien hoe kinderen reageren op school en bso of juist het ontbreken van bso.
Ik was al heel jong tante en ik had inmiddels 12 nichtjes en neefjes toen ik zelf moeder werd.
Ik dacht dat ik inmiddels alle ins en outs kende van het opvoeden van kinderen, want ik paste heel vaak op hen.
Totdat je er zelf eentje hebt.
Kind van een ander is ALTIJD anders, omdat je er niet verantwoordelijk voor bent, je er maar tijdelijk en zijdelings bij betrokken bent en er geen bloedband mee hebt zoals met je eigen kind.
Je ziet in je kind nl. je eigen onhebbelijkheden terug, ook wordt je geconfronteerd met je tekortkomingen.
merel schreef: mara Jij blijft om de een of andere reden elke keer opnieuw herhalen dat kinderen met 6 weken al naar de opvang gaan.
Omdat ik dat zie, sommige vrouwen kunnen blijkbaar niet wachten tot de 10 weken (want dat is de wettelijke termijn na de bevalling) om zijn, want bij mijn buurvrouwoma's worden toch echt hun kleinkinderen gebracht hoor, als ze (in mijn beleving) pas geboren zijn.
Ik zeg daarmee niet dat dit de norm is, maar het kan dus wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Nee, dat kan niet. Je moet minimaal 10 weken verlof opnemen! Ik denk dat 99% van de vrouwen veel meer weken thuis is. Jouw stelling klopt dus zeker niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef:Nee, dat kan niet. Je moet minimaal 10 weken verlof opnemen! Ik denk dat 99% van de vrouwen veel meer weken thuis is. Jouw stelling klopt dus zeker niet.
Na de bevalling heeft uw werknemer altijd recht op minimaal 10 weken verlof. Hiervan moet zij 6 weken verplicht aaneengesloten opnemen na de bevalling. De rest van haar bevallingsverlof mag zij, in overleg met u, over een periode van 30 weken flexibel opnemen. Zij kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alvast weer 1 of meer dagen per week te gaan werken. Of eerst een aantal weken weer volledig te werken en daarna de rest van het verlof flexibel op te nemen.
bron: UWV
Dochter van buurvrouw heeft een eigen bedrijf trouwens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Juist en hoeveel vrouwen zullen dat doen? Praktisch niemand. De mensen met een eigen bedrijf kregen eerst geen zwangerschaps- en bevalling vergoeding. Wilden zij inkomen hebben, moesten zij weer aan het werk. Nu is dat ook anders. Ook zij hebben recht op 16 weken vergoeding. Het overgrote deel van de vrouwen werkt in loondienst en heeft gewoon verlof. Dumpt haar kinderen niet de hele week bij de opvang, probeert gewoon een goede moeder/ouder te zijn.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

merel schreef: Dumpt haar kinderen niet de hele week bij de opvang, probeert gewoon een goede moeder/ouder te zijn.
Ook ouders die gebruik maken van kinderopvang kunnen proberen goed te doen.
(~)
Online
merel
Berichten: 9668
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Dat bedoelde ik ook! In dit topic wordt veel gesproken over kinderen dumpen in de opvang voor carrière en tweede vakantie en tweede auto.
Wij hebben ook een aantal jaren gebruik gemaakt van de opvang.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat bedoelde ik ook! In dit topic wordt veel gesproken over kinderen dumpen in de opvang voor carrière en tweede vakantie en tweede auto.
Ik heb even teruggelezen en op zoekfunctie geklikt.
Maar het woord dumpen zag ik niet.
Wel door één forummer gebruikt in een ander topic (afwezige ouders).
Je kunt een goede moeder zijn als je werkt en je kind bij een verantwoorde oppas brengen en je kunt een niet werkende slechte moeder zijn, die de hele dag doorbrengt met haar smartphone of vriendinnen.
De reflectie krijg je terug van je kinderen als ze volwassen zijn geworden en ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie