Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

Je leeft naar wat er binnenkomt. Leuk om over te stappen naar het onderwijs, maar je hebt wel een hypotheek, invulling van de maandlasten etc op een bepaald salaris. Natuurlijk wil je daar niet teveel op achteruit gaan, maar tegelijkertijd moet je ook de verhoudingen onderling goed houden. Zo kwam mijn man er achter dat zijn collega met minder verantwoordelijkheid 1000 euro bruto meer kreeg. Hij had al eerder geprobeerd te onderhandelen, dit was niet mogelijk. Je kunt begrijpen dat, toen hij dat hoorde, hij extra vaart heeft gezet om van baan te veranderen. Je moet je personeel wel behouden.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mannetje »

TSD schreef:
Daarbij schuif je op naar LC zodra je als WO-er je (1e graads) bevoegdheid hebt gehaald (normaliter binnen 2 jaar), dan praat je over ergens rond de 5.300 incl. 13e maand en die blijf-bonus. (komt er per jaar dus nog 10.000 bij, even los van CAO-stijgingen tussentijds).
Dat is beslist niet overal standaard in het onderwijs, dat LC samenhangt met opleidingsniveau. Vaak moet daar wel een aantoonbare prestatie tegenover staan op een niveau boven het standaarddocentniveau. (Organisatie van bepaalde activiteiten, regelzaken, beleidsmatige bijdragen, enz.)

Maar een school is er vrij in om zijn eigen beleid daarin te voeren.
-
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mister »

merel schreef:
TSD schreef: 4.600 bruto per maand en daarbij een volledige 13e maand en een soort van blijf-bonus (iets van 1.300 o.i.d. en ben even de exacte term kwijt) geeft echt een net salaris waar je een gezin van kan onderhouden. Je hebt het dan over een jaarsalaris van 64.000 ongeveer.

Daarbij schuif je op naar LC zodra je als WO-er je (1e graads) bevoegdheid hebt gehaald (normaliter binnen 2 jaar), dan praat je over ergens rond de 5.300 incl. 13e maand en die blijf-bonus. (komt er per jaar dus nog 10.000 bij, even los van CAO-stijgingen tussentijds).

Als dan salaris de reden is om niet naar het onderwijs te gaan omdat je vind dat je dan te weinig verdiend, dan is het maar de vraag of het onderwijs om déze mensen zit te springen.
Ik denk dat ( bijna) niemand van baan veranderd als je daar fors op inlevert. Blijkbaar zit het onderwijs om mensen te springen en als de nood inderdaad zo hoog is als men stelt dan zal daar ook wat tegenover moeten staan. Een 13e maand wordt tegenwoordig al bij in veel sectoren gegeven. Ik ken diverse sectoren waar een 14e maand ook volkomen normaal is. Recent zag ik in mijn vakgebied een vacature dat als je werd aangenomen je een extra bonus krijgt van €5000,00. Als het onderwijs interessant gevonden wil worden door externen moeten ze voor hen ook echt met wat extra's komen wat de overstap waard maakt.
Ik zie niet in waarom. Als je van 4600 euro bruto geen gezin kunt onderhouden, al dan niet in combinatie met een anders salaris, zou een rondje besparen geen kwaad kunnen. Waar een wil is, is een weg. Het onderwijs is niet alleen een baan die hebt voor de pegels, er zit ook iets van roeping. En ja, daar staan geen tonnen aan euro's tegenover. Respect voor de mensen in het onderwijs, die lange dagen maken, veel op hun bordje krijgen en dan ook nog niet de hoofdprijs krijgen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mister schreef:
Ik zie niet in waarom. Als je van 4600 euro bruto geen gezin kunt onderhouden, al dan niet in combinatie met een anders salaris, zou een rondje besparen geen kwaad kunnen. Waar een wil is, is een weg. Het onderwijs is niet alleen een baan die hebt voor de pegels, er zit ook iets van roeping. En ja, daar staan geen tonnen aan euro's tegenover. Respect voor de mensen in het onderwijs, die lange dagen maken, veel op hun bordje krijgen en dan ook nog niet de hoofdprijs krijgen.
Als het uitgangspunt namelijk 'rondkomen 'is, volstaat een salaris ten hoogte van een bijstandsuitkering. Of geldt dit standpunt alleen voor een vrouw die wil overstappen? Wat zij verdient is 'voor de leuk en een soort van bezigheidstherapie'. ;) Of zeg je dit ook tegen een man die overstapt naar een andere werkgever

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=525

Als ik bijgaand topic bekijk verdient een groot deel van de achterban van dit forum ook meer dan het eerder genoemde bedrag.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

merel schreef:
windorgel schreef:
Merel, zij-instromers worden in het onderwijs ingeschaald op basis van het salaris bij hun vorige werkgever. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het maximum van schaal LB het maximum is (4573 euro bruto per maand bij fulltime dienstverband). In de CAO VO is nl. vastgelegd dat een onbevoegde docent geen LC- of LD-schaal kan krijgen, wat m.i. ook logisch is gezien de functie-eisen.
Dat begrijp ik . Alleen moet het onderwijs zich wel realiseren dat momenteel genoeg WO-ers best willen overstappen naar het onderwijs, maar inmiddels al meer verdienen dan €4600 bruto per maand. een beetje achteruitgang wil men best accepteren, maar geen forse achteruitbang. Dat zijn diverse mensen die op hun eigen vakgebied al doceren en mensen begeleiden. Als scholen hier niet proactief op inspringen met hogere salarissen mis je wel deze hele groep. Ik ken diverse mensen die daarom deze stap niet (willen) maken.
Toch vind ik dat een heel goed salaris als je het vergelijkt met andere professionals in de publieke sector. Een jurist bij een onderwijsorganisatie verdient normaal gesproken niet meer, om over sociaal raadslieden maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mister »

merel schreef:
Mister schreef:
Ik zie niet in waarom. Als je van 4600 euro bruto geen gezin kunt onderhouden, al dan niet in combinatie met een anders salaris, zou een rondje besparen geen kwaad kunnen. Waar een wil is, is een weg. Het onderwijs is niet alleen een baan die hebt voor de pegels, er zit ook iets van roeping. En ja, daar staan geen tonnen aan euro's tegenover. Respect voor de mensen in het onderwijs, die lange dagen maken, veel op hun bordje krijgen en dan ook nog niet de hoofdprijs krijgen.
Als het uitgangspunt namelijk 'rondkomen 'is, volstaat een salaris ten hoogte van een bijstandsuitkering. Of geldt dit standpunt alleen voor een vrouw die wil overstappen? Wat zij verdient is 'voor de leuk en een soort van bezigheidstherapie'. ;) Of zeg je dit ook tegen een man die overstapt naar een andere werkgever

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=525

Als ik bijgaand topic bekijk verdient een groot deel van de achterban van dit forum ook meer dan het eerder genoemde bedrag.
Ik heb het hier totaal niet over mannen/vrouwen. In het onderwijs maakt dat geen verschil qua salariëring. En waar jij vandaan haalt dat ik duid op 'leuk en een soort van bezigheidstherapie' weet ik niet, maar daar zeg ik niets over.
Feit is dat het onderwijs (ook het christelijk en reformatorisch onderwijs) blij mag zijn met de de participatie van vrouwen die er werken. Anders was het personeelsprobleem nog veel groter geweest.
Blijf ik bij mijn punt dat enorme salarissen in mijn ogen volstrekt onnodig zijn.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door TSD »

Mister schreef:
merel schreef:
Mister schreef:
Ik zie niet in waarom. Als je van 4600 euro bruto geen gezin kunt onderhouden, al dan niet in combinatie met een anders salaris, zou een rondje besparen geen kwaad kunnen. Waar een wil is, is een weg. Het onderwijs is niet alleen een baan die hebt voor de pegels, er zit ook iets van roeping. En ja, daar staan geen tonnen aan euro's tegenover. Respect voor de mensen in het onderwijs, die lange dagen maken, veel op hun bordje krijgen en dan ook nog niet de hoofdprijs krijgen.
Als het uitgangspunt namelijk 'rondkomen 'is, volstaat een salaris ten hoogte van een bijstandsuitkering. Of geldt dit standpunt alleen voor een vrouw die wil overstappen? Wat zij verdient is 'voor de leuk en een soort van bezigheidstherapie'. ;) Of zeg je dit ook tegen een man die overstapt naar een andere werkgever

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=525

Als ik bijgaand topic bekijk verdient een groot deel van de achterban van dit forum ook meer dan het eerder genoemde bedrag.
Ik heb het hier totaal niet over mannen/vrouwen. In het onderwijs maakt dat geen verschil qua salariëring. En waar jij vandaan haalt dat ik duid op 'leuk en een soort van bezigheidstherapie' weet ik niet, maar daar zeg ik niets over.
Feit is dat het onderwijs (ook het christelijk en reformatorisch onderwijs) blij mag zijn met de de participatie van vrouwen die er werken. Anders was het personeelsprobleem nog veel groter geweest.
Blijf ik bij mijn punt dat enorme salarissen in mijn ogen volstrekt onnodig zijn.
Eens. En de vergelijking met een bijstandsuitkering vind ik ook niet echt ergens op slaan eerlijk gezegd. Van een bijstandsuitkering kan je echt met goed fatsoen geen gezin onderhouden. Met een salaris van bijna 65.000-75.000 per jaar kan je niet alleen een gezin onderhouden, maar ook nog keuzes maken die heel veel mensen in Nederland niet kunnen maken.

Er zullen vast mensen zijn die nu (een hoop) meer verdienen maar de vraag is of dat nodig is en of het reëel is om het onderwijs in te willen, maar wel richting een ton per jaar te willen blijven verdienen.

Helemaal eens met Mister verder.
Laatst gewijzigd door TSD op 01 dec 2022, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door TSD »

Mannetje schreef:
TSD schreef:
Daarbij schuif je op naar LC zodra je als WO-er je (1e graads) bevoegdheid hebt gehaald (normaliter binnen 2 jaar), dan praat je over ergens rond de 5.300 incl. 13e maand en die blijf-bonus. (komt er per jaar dus nog 10.000 bij, even los van CAO-stijgingen tussentijds).
Dat is beslist niet overal standaard in het onderwijs, dat LC samenhangt met opleidingsniveau. Vaak moet daar wel een aantoonbare prestatie tegenover staan op een niveau boven het standaarddocentniveau. (Organisatie van bepaalde activiteiten, regelzaken, beleidsmatige bijdragen, enz.)

Maar een school is er vrij in om zijn eigen beleid daarin te voeren.
Oh ik dacht dat het wel min of meer de standaard was, dat als je in een 1e graadsfunctie lesgeeft, dat leidt tot LC. Weer wat geleerd ;).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

Wat een inkomens
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
newton
Berichten: 676
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door newton »

Mister schreef: Ik zie niet in waarom. Als je van 4600 euro bruto geen gezin kunt onderhouden, al dan niet in combinatie met een anders salaris, zou een rondje besparen geen kwaad kunnen. Waar een wil is, is een weg. Het onderwijs is niet alleen een baan die hebt voor de pegels, er zit ook iets van roeping. En ja, daar staan geen tonnen aan euro's tegenover. Respect voor de mensen in het onderwijs, die lange dagen maken, veel op hun bordje krijgen en dan ook nog niet de hoofdprijs krijgen.
Bruto 4600, netto 3200.
Hypotheek van 260.000 (waar vindt je een huis voor zo weinig geld? ) 1300 p/maand. 500 euro gas/elektra. 300 euro zorgverzekering, 600 euro boodschappen, 400 euro auto (brandstof/verzekering/wegenbelasting/onderhoud), het geld is zo op hoor.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door TSD »

newton schreef:
Mister schreef: Ik zie niet in waarom. Als je van 4600 euro bruto geen gezin kunt onderhouden, al dan niet in combinatie met een anders salaris, zou een rondje besparen geen kwaad kunnen. Waar een wil is, is een weg. Het onderwijs is niet alleen een baan die hebt voor de pegels, er zit ook iets van roeping. En ja, daar staan geen tonnen aan euro's tegenover. Respect voor de mensen in het onderwijs, die lange dagen maken, veel op hun bordje krijgen en dan ook nog niet de hoofdprijs krijgen.
Bruto 4600, netto 3200.
Hypotheek van 260.000 (waar vindt je een huis voor zo weinig geld? ) 1300 p/maand. 500 euro gas/elektra. 300 euro zorgverzekering, 600 euro boodschappen, 400 euro auto (brandstof/verzekering/wegenbelasting/onderhoud), het geld is zo op hoor.
Leuk rekensommetje. De clou zit in het vetgedrukte. Er zullen vast mensen zijn die tegen dit soort lasten aanlopen, maar heel erg veel mensen ook niet.

Die 1.300 is alleen als je nu een hypotheek af moet sluiten tegen de volle mep, volledig annuïtair enz. en zonder hypotheekrenteaftrek. Bereken je gewoon je netto maandlasten bij een hypotheek o.b.v. 4,5% rente (30 jaar vast), NHG (dat lukt met 260.000) dan rolt daar 979 uit als maandlast (uiteindelijk na 30 jaar oplopend naar die 1.300 inderdaad, maar dan ben je 30 jaar verder en dus ook 30 jaar CAO stijging).

De meesten hebben echt nog lagere netto hypotheeklasten bij een dergelijke koopsom. Die hebben ofwel nog een lagere rente, ofwel deels aflossingsvrij, ofwel beide, dan kom je niet eens in de buurt van de 1.000.

Zelfs een hypotheek van 300.000 tegen 4,2% (10 jaar vast nu ongeveer) komt netto qua maandlasten bij start v/d hypotheek maar net boven de 1.000 uit (1.067 volgens berekenhet.nl)

Ook de energielasten is een bedrag wat een gedeelte inderdaad helaas heeft, maar een groot gedeelte ook niet en die gaan dat met het prijsplafond ook zeker niet krijgen, tenzij je een groot oud huis hebt, ook dat is weer een specifieke categorie.

Dus met die 1.800 vaste lasten is het gauw op, maar die lijken mij in heel erg veel gevallen echt niet realistisch.
newton
Berichten: 676
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door newton »

Sommige bedragen zijn misschien wat te hoog. Maar er mist nog genoeg in dat lijstje waardoor het alsnog wel op gaat. 4600,- is een prima salaris, maar met een opgroeiend gezin hou je daarmee echt niet veel over om te sparen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

newton schreef:Sommige bedragen zijn misschien wat te hoog. Maar er mist nog genoeg in dat lijstje waardoor het alsnog wel op gaat. 4600,- is een prima salaris, maar met een opgroeiend gezin hou je daarmee echt niet veel over om te sparen.
Nou zulke bedragen zijn hier nooit binnengekomen hoor.
Hoe hebben we het allemaal gedaan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 6052
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door HersteldHervormd »

Mister schreef:
Even hak tak, is die boot op je PF van jou?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
newton schreef:Sommige bedragen zijn misschien wat te hoog. Maar er mist nog genoeg in dat lijstje waardoor het alsnog wel op gaat. 4600,- is een prima salaris, maar met een opgroeiend gezin hou je daarmee echt niet veel over om te sparen.
Nou zulke bedragen zijn hier nooit binnengekomen hoor.
Hoe hebben we het allemaal gedaan?
Fors lagere prijzen voor huizen, waarschijnlijk nog in guldens gekocht, ziekenfonds, pensioenopbouw met een eindloonregeling etc. Afgelopen jaren is alles fors gestegen. De toeslagengrens wordt voor 2023 op een inkomen van 38.000 gezet. Drie jaar geleden lag die grens op 31.000. Dat is niet zonder reden.
Plaats reactie