Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

KDD schreef:
helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Hier helemaal mee eens.

Een ds kwam een keer bij een gezin waar de moeder werkte buiten huis en zeide tot haar dat er geschreven stond dat de huisvrouw van Abraham in de tent was. De moeder antwoordde dat er ook geschreven stond dat Abraham zeer rijk was, in vee, in zilver, en in goud. :)
Moeder werkt om deze zegen te ontlopen?
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

Orchidee schreef:
Een dochter van mij heeft mede daarom haar opleiding afgebroken als fysiotherapeut.
Zij wil niet bij voorbaat weten dat ze altijd minimaal 3 dagen zal moeten blijven werken en zal moeten blijven bijscholen ook als dat (al zou het tijdelijk zijn) even niet prioriteit nummer 1 is om bijvoorbeeld als zij kinderen mag krijgen daar haar volledige verantwoordelijkheid voor wil nemen.
Ik heb daar toch wel respect voor.
Je weet natuurlijk niet hoe het leven zal gaan maar het gaf haar een ontzettende "druk".
Ik snap dat enerzijds wel. Maar je hebt geen garantie dat je trouwt en kinderen krijgt. Dus een lastige keuze lijkt me. Opleiding af maken en er vervolgens niks mee doen zou voor mij ook geen optie zijn, dan maar wat anders. Ik werk ook 'tweede keus' en ondanks dat het niet mijn 'droombaan' was heb ik het ontzettend naar m'n zin. Eerste keus werk had ik ook meer uren moeten maken, daarnaast was het ook best een intensieve en zelfs gevaarlijke baan. Toen ik zwanger was moest ik daarom stoppen en nooit meer terug gegaan.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

GerefGemeente-lid schreef:Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Het tekort in het onderwijs valt alles mee op dit moment naar mijn mening. Mensen die in het onderwijs willen instromen hebben ze liever niet. En voor verpleegkundigen geldt dat de BIG-registratie verloopt als je niet werkt, dat kun je in theorie wel weer bijspijkeren maar is echt niet zomaar even gedaan. Kortom: als je stopt met werken heb je een behoorlijk probleem om er weer tussen te komen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door windorgel »

Geen tekort in het onderwijs??? Veel scholen kampen met structurele vacatures.
Zij-instromers hartelijk welkom!
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Het tekort in het onderwijs valt alles mee op dit moment naar mijn mening. Mensen die in het onderwijs willen instromen hebben ze liever niet. En voor verpleegkundigen geldt dat de BIG-registratie verloopt als je niet werkt, dat kun je in theorie wel weer bijspijkeren maar is echt niet zomaar even gedaan. Kortom: als je stopt met werken heb je een behoorlijk probleem om er weer tussen te komen.
Er zijn best veel scholen die (deels) sluiten omdat er geen personeel is. Dus dat valt zeker niet mee.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Henk J »

Chrisje72 schreef:
Henk J schreef: Genesis 3 en 1 Timotheüs 2:15. Daarnaast spreekt het huwelijksformulier ook over de verschillende rollen van de man en de vrouw in het gezin.
Die teksten gaan erover dat de vrouw kinderen krijgt, maar niet dat de opvoeding vooral bij de vrouw ligt toch?
Dr. P. de Vries denkt daar anders over, en ik volg hem wel. https://drpdevries.com/2019/02/22/wande ... s-geboden/
De Bijbel spreekt geregeld over verschillen tussen de man en de vrouw, ik zeg niet dat ouders die beiden full-time werken hun kinderen geen christelijke opvoeding geven maar het lijkt mij wel dat je het dan als ouders moeilijker maakt voor jezelf.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

Eloesje schreef:
Orchidee schreef:
Een dochter van mij heeft mede daarom haar opleiding afgebroken als fysiotherapeut.
Zij wil niet bij voorbaat weten dat ze altijd minimaal 3 dagen zal moeten blijven werken en zal moeten blijven bijscholen ook als dat (al zou het tijdelijk zijn) even niet prioriteit nummer 1 is om bijvoorbeeld als zij kinderen mag krijgen daar haar volledige verantwoordelijkheid voor wil nemen.
Ik heb daar toch wel respect voor.
Je weet natuurlijk niet hoe het leven zal gaan maar het gaf haar een ontzettende "druk".
Ik snap dat enerzijds wel. Maar je hebt geen garantie dat je trouwt en kinderen krijgt. Dus een lastige keuze lijkt me. Opleiding af maken en er vervolgens niks mee doen zou voor mij ook geen optie zijn, dan maar wat anders. Ik werk ook 'tweede keus' en ondanks dat het niet mijn 'droombaan' was heb ik het ontzettend naar m'n zin. Eerste keus werk had ik ook meer uren moeten maken, daarnaast was het ook best een intensieve en zelfs gevaarlijke baan. Toen ik zwanger was moest ik daarom stoppen en nooit meer terug gegaan.
Idd heb je geen garanties maar zij had al jong verkering en was toen al wel zo serieus om naar een trouwdag toe te leven en of er kinderen mogen komen weet ze idd ook nog niet maar ze heeft toen dat besluit genomen op basis van: ruimte open houden dat als ze kinderen mag krijgen er ook flexibiliteit mag zijn in uren en mate waarop ze op dat moment eventueel buitenshuis moet werken, zodat het gezin voor een carrière kan gaan.
Ze is inmiddels getrouwdAfbeelding
Stel dat iemand géén kinderen kan krijgen en de toekomst loopt anders kan zij altijd nog kiezen om iets te leren voor een dienstbaar beroep buitenshuis
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Susan »

Wim Anker schreef:
KDD schreef:
helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Hier helemaal mee eens.

Een ds kwam een keer bij een gezin waar de moeder werkte buiten huis en zeide tot haar dat er geschreven stond dat de huisvrouw van Abraham in de tent was. De moeder antwoordde dat er ook geschreven stond dat Abraham zeer rijk was, in vee, in zilver, en in goud. :)
Moeder werkt om deze zegen te ontlopen?
Ik begrijp niet zoveel van deze reacties. Ik vat hem niet, sorry.

Sara is geen voorbeeld van de hedendaagse huisvrouw. Ze had Hagar als haar persoonlijke slavin. Dat maakt alles al heel anders. Er wordt wel gezegd dat Sara Abrahams huisvrouw was in de SV maar dat betekent niets meer en niets minder dan echtgenote of zijn vrouw. Huisvrouw is niet zo'n gelukkige vertaling. En natuurlijk was ze in haar eigen tent. Het tijdstip dat de mannen kwamen was op het heetst van de dag. Siësta dus.

Het idee is dat mannen in de publieke sfeer leven, waaronder de overheid, het bedrijfsleven, enz., en dat vrouwen in de huiselijke sfeer van opvoeding, huishouden en onderwijs aan de kinderen leven heeft dit vrijwel niets met de Bijbel te maken.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door KDD »

Susan schreef:
Wim Anker schreef:
KDD schreef:
helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Hier helemaal mee eens.

Een ds kwam een keer bij een gezin waar de moeder werkte buiten huis en zeide tot haar dat er geschreven stond dat de huisvrouw van Abraham in de tent was. De moeder antwoordde dat er ook geschreven stond dat Abraham zeer rijk was, in vee, in zilver, en in goud. :)
Moeder werkt om deze zegen te ontlopen?
Ik begrijp niet zoveel van deze reacties. Ik vat hem niet, sorry.

Sara is geen voorbeeld van de hedendaagse huisvrouw. Ze had Hagar als haar persoonlijke slavin. Dat maakt alles al heel anders. Er wordt wel gezegd dat Sara Abrahams huisvrouw was in de SV maar dat betekent niets meer en niets minder dan echtgenote of zijn vrouw. Huisvrouw is niet zo'n gelukkige vertaling. En natuurlijk was ze in haar eigen tent. Het tijdstip dat de mannen kwamen was op het heetst van de dag. Siësta dus.

Het idee is dat mannen in de publieke sfeer leven, waaronder de overheid, het bedrijfsleven, enz., en dat vrouwen in de huiselijke sfeer van opvoeding, huishouden en onderwijs aan de kinderen leven heeft dit vrijwel niets met de Bijbel te maken.
Ook niet met Spreuken 31?
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

windorgel schreef:Geen tekort in het onderwijs??? Veel scholen kampen met structurele vacatures.
Zij-instromers hartelijk welkom!
De praktijk leert toch anders….
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

DDD schreef:
JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Het tekort in het onderwijs valt alles mee op dit moment naar mijn mening. Mensen die in het onderwijs willen instromen hebben ze liever niet. En voor verpleegkundigen geldt dat de BIG-registratie verloopt als je niet werkt, dat kun je in theorie wel weer bijspijkeren maar is echt niet zomaar even gedaan. Kortom: als je stopt met werken heb je een behoorlijk probleem om er weer tussen te komen.
Er zijn best veel scholen die (deels) sluiten omdat er geen personeel is. Dus dat valt zeker niet mee.
Dat is hier in de omgeving niet te merken, ook niet aan extra lesuitval omdat er geen leerkrachten zouden zijn.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door newton »

Susan schreef:
Wim Anker schreef:
KDD schreef:
helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Hier helemaal mee eens.

Een ds kwam een keer bij een gezin waar de moeder werkte buiten huis en zeide tot haar dat er geschreven stond dat de huisvrouw van Abraham in de tent was. De moeder antwoordde dat er ook geschreven stond dat Abraham zeer rijk was, in vee, in zilver, en in goud. :)
Moeder werkt om deze zegen te ontlopen?
Ik begrijp niet zoveel van deze reacties. Ik vat hem niet, sorry.

Sara is geen voorbeeld van de hedendaagse huisvrouw. Ze had Hagar als haar persoonlijke slavin. Dat maakt alles al heel anders. Er wordt wel gezegd dat Sara Abrahams huisvrouw was in de SV maar dat betekent niets meer en niets minder dan echtgenote of zijn vrouw. Huisvrouw is niet zo'n gelukkige vertaling. En natuurlijk was ze in haar eigen tent. Het tijdstip dat de mannen kwamen was op het heetst van de dag. Siësta dus.

Het idee is dat mannen in de publieke sfeer leven, waaronder de overheid, het bedrijfsleven, enz., en dat vrouwen in de huiselijke sfeer van opvoeding, huishouden en onderwijs aan de kinderen leven heeft dit vrijwel niets met de Bijbel te maken.
Als ik https://web.archive.org/web/20210901033 ... -aan-werk/ werd het pas eind 1800/ begin 1900 'ongepast' voor vrouwen om betaald werk buiten het gezin te verrichten. In 1924 kwam er zelfs een arbeidsverbod voor gehuwde vrouwen in overheidsdienst.
De hardnekkigheid van het kostwinnersideaal hangt zeker ook samen met de verzuiling. Zuilen beconcurreerden elkaar in zedelijkheid en hielden daarmee de norm van de thuisblijvende huisvrouw stevig in stand.
De refozuil is de enige zuil die nog over is en daarmee ook de enige groep die zo fanatiek vast blijft houden aan het kostwinnaars model.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door MGG »

newton schreef:De refozuil is de enige zuil die nog over is en daarmee ook de enige groep die zo fanatiek vast blijft houden aan het kostwinnaars model.
Het beeld is vaak dat refo's grotendeels eenverdieners zijn. Dit is feitelijk onjuist. Van de SGP-kiezers is slechts 20% eenverdieners. Van de VVD-kiezers is dit 18%. Als je alleen de stemmen van eenverdieners zou tellen, dan is de SGP de 8e partij.
(Natuurlijk stemmen niet alle refo's SGP, maar het grootste deel van de SGP stemmers is wel refo ;))

Toevoeging. De bronnen zijn eerstekamer.nl en sgp.nl. Maurice de Hond heeft via peilingen het aantal eenverdieners per partij in kaart gebracht.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door newton »

MGG schreef:
newton schreef:De refozuil is de enige zuil die nog over is en daarmee ook de enige groep die zo fanatiek vast blijft houden aan het kostwinnaars model.
Het beeld is vaak dat refo's grotendeels eenverdieners zijn. Dit is feitelijk onjuist. Van de SGP-kiezers is slechts 20% eenverdieners. Van de VVD-kiezers is dit 18%. Als je alleen de stemmen van eenverdieners zou tellen, dan is de SGP de 8e partij.
(Natuurlijk stemmen niet alle refo's SGP, maar het grootste deel van de SGP stemmers is wel refo ;))
Volgens mij is het wel de grootste eenduidige groep waar het kostwinnaarsmodel gepropageerd wordt. Ik heb het regelmatig vanaf de kansel aan horen bevelen.
In de praktijk is het nu onmogelijk om met het kostwinnaars model nog een gezin te onderhouden en mee te doen met het enorme materialisme in onze gezindte dus zijn er niet zoveel eenverdieners meer over.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door MGG »

newton schreef:
MGG schreef:
newton schreef:De refozuil is de enige zuil die nog over is en daarmee ook de enige groep die zo fanatiek vast blijft houden aan het kostwinnaars model.
Het beeld is vaak dat refo's grotendeels eenverdieners zijn. Dit is feitelijk onjuist. Van de SGP-kiezers is slechts 20% eenverdieners. Van de VVD-kiezers is dit 18%. Als je alleen de stemmen van eenverdieners zou tellen, dan is de SGP de 8e partij.
(Natuurlijk stemmen niet alle refo's SGP, maar het grootste deel van de SGP stemmers is wel refo ;))
Volgens mij is het wel de grootste eenduidige groep waar het kostwinnaarsmodel gepropageerd wordt. Ik heb het regelmatig vanaf de kansel aan horen bevelen.
In de praktijk is het nu onmogelijk om met het kostwinnaars model nog een gezin te onderhouden en mee te doen met het enorme materialisme in onze gezindte dus zijn er niet zoveel eenverdieners meer over.
Dat is inderdaad een heel belangrijk punt. Helaas is de schepping ook de dupe van een materialistische levensstijl. Nog los van het feit dat christenen niet als doel moeten hebben om schatten op de aarde te vergaderen, maar juist hemelse schatten moeten vergaderen. (Matt 6 vers 19-21.)
Plaats reactie