Voor u gelezen...

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Dat praten tegen overledenen tijdens rouwplechtigheden is een stijlvorm, geen daadwerkelijk gesprek. Een beetje vergelijkbaar met bepaalde oudtestamentische uitroepen richting overledenen.

Beweerdelijke gesprekken met geesten van overledenen zijn naar mijn idee van een heel andere orde.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dat praten tegen overledenen tijdens rouwplechtigheden is een stijlvorm, geen daadwerkelijk gesprek. Een beetje vergelijkbaar met bepaalde oudtestamentische uitroepen richting overledenen.

Beweerdelijke gesprekken met geesten van overledenen zijn naar mijn idee van een heel andere orde.
"Nou ma, ik hoop dat je het leuk hebt daarboven. Doe ze allemaal de groeten!" Onlangs nog gehoord tijdens een rouwdienst. Je mag het van mij een stijlvorm vinden, maar ik vind het stijlloos.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Dat sluit elkaar natuurlijk totaal niet uit.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor u gelezen...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Precies, @Hendrikus. Volgens mij is het ook on-Bijbels om tegen overledenen te praten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mistig »

Vorige week gebeurde het hier in de gemeente nog tijdens een rouwdienst. Een dochter had een mooi gedicht gemaakt waarin ze haar moeder min of meer bedankte. Het was mooi.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:Mensen praten vaak tegen een overledene die in de kist ligt, tijdens de rouwplechtigheid.
Alsof de dode nog iets kan horen.
Vond ik ook altijd gek. Maar nu 'praat' ik regelmatig met mijn moeder. Nee, niet met haar geest of zo, maar met de moeder die in mijn gedachten voortleeft!
Dat herken ik wel.
DDD schreef:Dat praten tegen overledenen tijdens rouwplechtigheden is een stijlvorm, geen daadwerkelijk gesprek.
Ds. de Romph schreef als antwoord in de vragenrubriek van RW:
"Het is dwaasheid om toespraken tot de overledene te houden. Zeker, de dood is de koning der verschrikking. Het is de laatste vijand die nog overwonnen moet worden. Wie huivert er niet wanneer hij aan het graf van een geliefde staat. De dood hoort niet bij het leven. De mens is niet geschapen om te sterven, maar om te leven. Dat de dood in de wereld gekomen is, is door de zonde. Laten wij bij onze christelijke begrafenissen maar niet meer tot de overledene spreken, maar laten we ons maar richten tot de omstanders. We hoeven tot onze doden niet meer te spreken, want zij horen niet meer. Laten wij dat maar bij hun leven doen."
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20 ... overledene

Van harte mee eens! Het is onbijbels en het lijkt wel het ontkennen van het definitieve.
Mistig schreef:Een dochter had een mooi gedicht gemaakt waarin ze haar moeder min of meer bedankte. Het was mooi.
Er mag bij jullie toch geen kist in de kerk, tijdens de rouwdienst?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor u gelezen...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat praten tegen overledenen tijdens rouwplechtigheden is een stijlvorm, geen daadwerkelijk gesprek. Een beetje vergelijkbaar met bepaalde oudtestamentische uitroepen richting overledenen.

Beweerdelijke gesprekken met geesten van overledenen zijn naar mijn idee van een heel andere orde.
Als we onze tijd niet een béétje doorzagen zou je zeggen: Onbegrijpelijk. Terwijl (al wat jaren geleden hier) de gemeenschap der heiligen werd bestempeld als 'spreken met overledenen, wat dus verboden was'... Maar ik zie best wat er gebeurt, maar ik kan het niet zeggen want dat wordt niet verstaan, of misschien ook wel, maar we leven in een tijd dat men er dwars tegenin gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Henk J »

https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... f-afgerond
De ombudsman vind dat er onzorgvuldig is gehandeld door de beheerders van de begraafplaats.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Pioenroosje »

GerefGemeente-lid schreef:Precies, @Hendrikus. Volgens mij is het ook on-Bijbels om tegen overledenen te praten.
Nee hoor, lees maar het stukje waarin David tegen zijn overleden zoon Absolom praat.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mistig »

Mara schreef:
Mistig schreef:Een dochter had een mooi gedicht gemaakt waarin ze haar moeder min of meer bedankte. Het was mooi.
Er mag bij jullie toch geen kist in de kerk, tijdens de rouwdienst?
Jawel hoor. Ik weet niet beter.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Job »

Mistig schreef:Vorige week gebeurde het hier in de gemeente nog tijdens een rouwdienst. Een dochter had een mooi gedicht gemaakt waarin ze haar moeder min of meer bedankte. Het was mooi.
Bij ons krijgt de familie een rouwprotocol waarin expliciet staat dat er niet tot de overledene gesproken dient te worden.
Nu heb ik hier op Refoforum weleens gelezen dat sommigen vinden dat een kerkenraad zo'n voorschrift niet mag stellen omdat het een familiebijeenkomst is waar ambtsdragers enkel maar bij uitgenodigd zijn. Ik denk dat je het protocol moet lezen als: dit zijn onze voorwaarden wanneer jullie een kerkelijke uitvaart willen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Waar heb je dat gelezen? Ik loop hier al wat langer mee en kan me dat niet herinneren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Valcke »

Pioenroosje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Precies, @Hendrikus. Volgens mij is het ook on-Bijbels om tegen overledenen te praten.
Nee hoor, lees maar het stukje waarin David tegen zijn overleden zoon Absalom praat.
Dit is niet letterlijk het spreken tot overledenen, maar het is een vorm van rouwverwerking. Het maakt groot verschil of men mensen aanspreekt alsof zij ons nog horen kunnen, of dat men de overledene herdenkt en daarbij de 'jij'-vorm gebruikt. Dat laatste kan heel eerbiedig gebeuren, bv. wanneer kinderen rond het lijk van een van de ouders staan. Bv. 'moeder, u wist het, en u mag nu bij de Heere zijn.' Dat kan een intieme verwerking zijn van het overlijden zonder dat er een werkelijke aanspraak is van de overledene. Je ziet dat inderdaad bij David, niet alleen na de dood van Absalom, maar ook na de dood van Jonathan (2 Sam. 1:26).

Omdat dit subtiel onderscheid tussen een eerbiedig toespreken in de rouwverwerking en het daadwerkelijk aanspreken van overledenen thans door velen niet meer gevoeld en onderscheiden wordt, is het wel begrijpelijk dat in de rouwplechtigheden dit niet toegestaan wordt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voor u gelezen...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Waar heb je dat gelezen? Ik loop hier al wat langer mee en kan me dat niet herinneren.
Zie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =9&t=13875

Ik denk dat je herinneringen weer actief worden...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Henk J schreef:https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... f-afgerond
De ombudsman vind dat er onzorgvuldig is gehandeld door de beheerders van de begraafplaats.
De beslissing had moeten worden genomen door het college, niet door de directeur. Omdat de regeling er niet in voorziet dat wie dan ook na sluitingstijd aanwezig is.

Ik ben benieuwd of het College van Burgemeester en wethouders volgens de Ombudsman ook zulke besluiten moet nemen als de werktijden van de werknemers wat uitlopen.

Het zou beter zijn geweest als de directeur bevoegd is bij zulke kleine besluiten en het is ook beter als er een duidelijk afwegingskader is, maar verder vind ik het rapport vooral inzichtelijk omdat het ging om geloofsonderzoek, zonder veel persoonlijke betrokkenheid. Dat is wel anders dan ik eerst dacht.

Wat mij betreft, is het de vraag of je aan zoiets zoveel geld moet uitgeven. Uiteindelijk is het een politieke keuze voor welke levensovertuigingen je een plek wilt inruimen en welke voorwaarden er daarbij zijn om anderen niet te storen.
Plaats reactie