Voor u gelezen...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Als je een 'vrolijk' uitzicht hebt vanuit je ziekenhuisbed, ervaar je nog meer de scheiding met de buitenwereld, is mijn ervaring. Ik dacht: "Daar buiten is het leven, de vrolijkheid, de vrijheid". Ik voelde me net in een gevangenis, toen ik in het ziekenhuis lag. Afschuwelijk vond ik het.....
Och, dat heb ik als ik in de wachtkamer van de tandarts zit.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voor u gelezen...

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Och, dat heb ik als ik in de wachtkamer van de tandarts zit.
Onze tandarts heeft al 30 jaar een serie schilderijtjes met dezelfde foto in 4 verschillen jaargetijden. Altijd weer vertrouwd.

Al heeft hij pas verbouwd. Ik weet even niet of hij die foto's heeft laten hangen. Ik hoop het wel, want dat zou anders desastreus zijn voor mijn gevoel van nostalgie tijdens het tandartsbezoek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ik hoop het wel, want dat zou anders desastreus zijn voor mijn gevoel van nostalgie tijdens het tandartsbezoek.
Al mijn gevoelens worden beheerst door het geluid van de tandartsboor. Haha.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Geytenbeekje »

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/955330-pijn-e ... ts-rusthof

Ik vraag me al maanden af wat nu precies de grafschennis is als gelovigen in gesprek menen te gaan met overledenen. Wat is het verschil met bidden voor anderen, al dan niet gestorven? En waarom zou de overheid de begraafplaats moeten sluiten voor mensen die daar graag 's nachts in gesprek gaan met de geesten van overledenen?

Ik ben daar geen voorstander van, maar goed, andere mensen zullen het niet fijn vinden als christenen bidden voor ongelovigen. Ik krijg steeds maar niet helder wat nu precies de schade is die mensen daaraan ervaren. Ik moet zeggen dat dit artikel die onduidelijkheid nog steeds niet erg opheldert.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Voor u gelezen...

Bericht door TSD »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/955330-pijn-e ... ts-rusthof

Ik vraag me al maanden af wat nu precies de grafschennis is als gelovigen in gesprek menen te gaan met overledenen. Wat is het verschil met bidden voor anderen, al dan niet gestorven? En waarom zou de overheid de begraafplaats moeten sluiten voor mensen die daar graag 's nachts in gesprek gaan met de geesten van overledenen?

Ik ben daar geen voorstander van, maar goed, andere mensen zullen het niet fijn vinden als christenen bidden voor ongelovigen. Ik krijg steeds maar niet helder wat nu precies de schade is die mensen daaraan ervaren. Ik moet zeggen dat dit artikel die onduidelijkheid nog steeds niet erg opheldert.
Ik ben verbaast hoe je dergelijke duistere, ja duivelse praktijken zo “neutraal” kunt analyseren.

Kan je je echt niet indenken dat het pijn zou kunnen doen te weten dat er ‘s nachts bij/op het graf van je kind mensen lopen die proberen de geesten van overledenen op te wekken? Het is luguber gewoon.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Oh, maar dat kan ik me wel indenken. Maar niet waarom de overheden dat zouden moeten verbieden, en dat is toch wel wat aan de rechter is gevraagd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Het is heel moeilijk om je in te leven in het verdriet van ouders die een kind hebben verloren.
Maar ik denk dat deze zin de essentie van hun pijn raakt: "Het is óns kind. Daar blijft iedereen van af. Dit is onze emotie, onze rouwplek, daar ligt onze dierbare begraven.”
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik wel. En natuurlijk vind ik dat zo'n plaats respectvol behandeld moet worden. Maar er zijn anderen, wier kinderen óók op die begraafplaats begraven zijn, die daar graag een gesprek mee voeren. We leven nu eenmaal in een samenleving waar christenen en heidenen gezamenlijk begraven worden.

Ik hecht zelf zeer aan de begraafplaats als plek van respect en herinnering en ga er graag heen. Maar ik denk zelf niet dat mensen daar met dierbaren in gesprek kunnen gaan, al zijn ze daar nog zo van overtuigd. Ik vind het moeilijk om mij voor te stellen dat er mensen zijn die aan de rechter vragen om een ander te verbieden met hun doden in gesprek te gaan.

Wat moet een rechter daar nu van vinden? Er zijn geen regels over de rechten van dode geesten, en mijns inziens moet dat ook zo blijven.

Christenen bidden ook voor mensen (levende mensen!) zonder hun instemming. En ik vind ook dat dat moet mogen. Waarom zouden spiritisten dan niet de volgens hen noodzakelijke stappen mogen zetten om een bijdrage te leveren aan het welbevinden van hun dierbare overledenen? Vanuit hun perspectief kan ik me voorstellen dat ze daarbij aan algemene zielszorg doen. Er zijn geen aanwijzingen van kwade intenties. Maar zelfs als iemand zou menen dat het goed is om een overledene eens flink de les te lezen: zolang dat gebeurt zonder de plaats te verstoren of anderen te hinderen of beledigen, zie ik daar geen problemen in. Als iemand die als kind is (of meent te zijn) misbruikt, zijn vader of moeder na overlijden de huid vol wil schelden op de begraafplaats, dan vind ik ook dat daar ruimte voor moet zijn. Niet tijdens de openingstijden wellicht.

Maar dat nog helemaal terzijde: ik wil graag weten waarom zoiets nu niet zou mogen. Wellicht dat het rapport van vandaag daar opheldering over zal verschaffen. En ik ben heel benieuwd wat ik nu over het hoofd zie, want het RD schijnt al maanden de redenen te weten waarom dit toch echt niet moet kunnen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Herman »

Het is in onze traditie zonneklaar dat het oproepen van geesten meer te maken heeft met afgoderij dan met oprecht christelijk leven.

Je kunt daar eenvoudigweg het wikipedialemma over lezen van de waarzegster van Endor.

Hoe dat in het hedendaagse recht is in te passen, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat je er ver bij vandaan moet blijven.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Heidendom inderdaad. Dat is helder. Tot zover zijn we het wel eens. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

DDD schreef: Maar dat nog helemaal terzijde: ik wil graag weten waarom zoiets nu niet zou mogen. Wellicht dat het rapport van vandaag daar opheldering over zal verschaffen. En ik ben heel benieuwd wat ik nu over het hoofd zie, want het RD schijnt al maanden de redenen te weten waarom dit toch echt niet moet kunnen.
Het oproepen van geesten is sowieso iets waar wij ver vandaan moeten blijven!
Een vriend van ons is al jaren beheerder van een begraafplaats. De hekken gaan tijdens zonsondergang dicht en pas in de ochtend weer open.
Wie s'nachts over een begraafplaats wil dwalen, is al lichtelijk vreemd, laat ik het zo maar zeggen.
DDD schreef:Maar zelfs als iemand zou menen dat het goed is om een overledene eens flink de les te lezen: zolang dat gebeurt zonder de plaats te verstoren of anderen te hinderen of beledigen, zie ik daar geen problemen in.
Mensen praten vaak tegen een overledene die in de kist ligt, tijdens de rouwplechtigheid.
Alsof de dode nog iets kan horen.
Er is iets vreemds aan de gang tegenwoordig. De dood is onze laatste vijand. Het kan angstig worden als de dood wordt aangezegd door een arts. En steeds minder mensen lijken er bang voor te zijn. Het wordt eenvoudiger om het tijdstip van je overlijden te bepalen.
DDD schreef:Wat moet een rechter daar nu van vinden? Er zijn geen regels over de rechten van dode geesten, en mijns inziens moet dat ook zo blijven.
Triest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Voor u gelezen...

Bericht door CvdW »

Als dit was gebeurd op een begraafplaats in Zuid-Limburg, dan was er wellicht geen aandacht voor geweest in het RD.
Nu betrof het een begraafplaats waar familie Groenendijk hun kind begraven hebben. Zoals je kunt lezen bij natuurgebieden zijn ook begraafplaatsen van zonsondergang tot zonsopgang niet toegankelijk. Jammer dat er mensen zijn die zich niet aan de regels houden.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

De regels zijn voor zover ik weet niet geschonden, want de directie heeft een vrijstelling van de openingstijden gegeven. Dat is mijns inziens ook juist, want de openingstijden zijn bedoeld om de orde te bewaren en criminaliteit te voorkomen, niet om mensen het onmogelijk te maken om met de geesten van overledenen te communiceren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Mensen praten vaak tegen een overledene die in de kist ligt, tijdens de rouwplechtigheid.
Alsof de dode nog iets kan horen.
Vond ik ook altijd gek. Maar nu 'praat' ik regelmatig met mijn moeder. Nee, niet met haar geest of zo, maar met de moeder die in mijn gedachten voortleeft!
Plaats reactie