Voor u gelezen...

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Voor u gelezen...

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Ik denk niet dat er ergens een probleem is, maar als dat wel zo zou zijn, dan kan het ook uitstekend zonder. Vooralsnog zijn er genoeg voorgangers beschikbaar. Het gaat er meer om of de dienstdoende consulent of dominee van de eigen gemeente zelf door de selectie komt en dat is heel lang wel het geval geweest en inmiddels weer.
Klopt hoor, kan prima zonder. Je zou de vraag kunnen stellen of je het afwerken van een dergelijk wensenlijstje van een dienstdoende consulent of dominee zou moeten vragen.
De taak van een dominee is om een meditatie en eventueel een gebed te verzorgen. Niet om de hele bijeenkomst in elkaar te zetten.
Hij maakt onderdeel uit van die bijeenkomst en als die voorzien is van eventuele on-Bijbelse elementen kan ik me prima voorstellen dat een dominee zegt hier werk ik niet aan mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Dat kan ik mij inderdaad voorstellen, maar daar is vanzelfsprekend geen sprake van. Ik ben wel benieuwd aan welke onbijbelse elementen jij denkt?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voor u gelezen...

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Dat kan ik mij inderdaad voorstellen, maar daar is vanzelfsprekend geen sprake van. Ik ben wel benieuwd aan welke onbijbelse elementen jij denkt?
Dat kan van alles zijn, wat ik altijd op prijs stel is dat de familie de gewoonten respecteert van de kerkelijke gemeente waar de overledene deel van uitmaakte. In mijn kerkelijke gemeente zijn bloemen tijdens een begrafenis absoluut geen gewoonte, ik zou dus ook niet vooraf vast willen leggen dat ik er bloemen bij wil hebben. Wanneer mensen onwetend toch met bloemen komen bij een begrafenis zou ik daar persoonlijk niet krampachtig mee omgaan. Dit ligt onderscheiden in mijn familie, daarom heb ik dat links en rechts wel aangegeven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Ja precies. Dat is een verschil in insteek. Een begrafenis is geen kerkdienst, en daarom moet mijns inziens de kerkenraad de gewoonten en wensen van de overledene en zijn nabestaande zoveel mogelijk honoreren.

Ik ben dan ook niet zo tevreden met de wijziging in de kerkorde op dat punt.

Ik verwacht dat bloemen of een uitvoering van (een deel van) een cantate van Bach bij een begrafenis in mijn gemeente ook geen gewoonte zijn, maar daarom is het nog niet onbijbels. Zo zijn er allerlei gewoonten die desondanks bij de christelijke vrijheid behoren.

En omdat ik weet dat in mijn kerkverband er wel eens druk wordt uitgeoefend om te doen wat het moeilijkste kerkenraadslid het beste lijkt, vind ik het belangrijk om ten eerste goed vast te leggen wat de bedoeling is en ten tweede ook een vervangende voorganger beschikbaar te hebben voor het geval er op het laatste moment een machtsspel ontstaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ja precies. Dat is een verschil in insteek. Een begrafenis is geen kerkdienst, en daarom moet mijns inziens de kerkenraad de gewoonten en wensen van de overledene en zijn nabestaande zoveel mogelijk honoreren.

Ik ben dan ook niet zo tevreden met de wijziging in de kerkorde op dat punt.

Ik verwacht dat bloemen of een uitvoering van (een deel van) een cantate van Bach bij een begrafenis in mijn gemeente ook geen gewoonte zijn, maar daarom is het nog niet onbijbels. Zo zijn er allerlei gewoonten die desondanks bij de christelijke vrijheid behoren.

En omdat ik weet dat in mijn kerkverband er wel eens druk wordt uitgeoefend om te doen wat het moeilijkste kerkenraadslid het beste lijkt, vind ik het belangrijk om ten eerste goed vast te leggen wat de bedoeling is en ten tweede ook een vervangende voorganger beschikbaar te hebben voor het geval er op het laatste moment een machtsspel ontstaat.
Je wilt alles wel dichtgetimmerd hebben, kennelijk.
Als je zo afwijkend van de gewoonte alles geregeld wilt hebben, kun je beter een rouwdienst in een rouwcentrum laten houden, daar is meer vrijheid dan in een kerk.
De mensen die jou goed gekend hebben, weten toch wel hoe je er in staat. Dus als er iets niet helemaal goed verloopt volgens jouw laatste wil, maakt dat toch niet zoveel uit? Jij bent er dan niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Waar heb je dat gelezen? Ik loop hier al wat langer mee en kan me dat niet herinneren.
Zie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =9&t=13875

Ik denk dat je herinneringen weer actief worden...
Hartelijk dank, GerefGemeente-lid!! Ik had nog geen tijd om te zoeken. Ook in dit topic is een en ander te vinden: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ls#p853773. Verder zag ik bij de zoekterm: "rouwdienst kerkenraad" en "begrafenis kerkenraad" meer resultaten, maar nu geen tijd om het verder uit te zoeken.
Ik heb beide links even doorgekeken, maar niet gelezen dat 'een kerkenraad zo'n voorschrift niet mag stellen omdat het een familiebijeenkomst is waar ambtsdragers enkel maar bij uitgenodigd zijn'.

Voor alle duidelijkheid: een rouwdienstis een familiebijeenkomst, die vormgegeven kan worden naar de zin en mening van de familie. Niet meer en niet minder.
Maar: als de familie het 'uitbesteed' aan een andere partij (maar dat hoeft dus niet), dan kan het zijn dat die andere partij regels stelt. Een soort van algemene voorwaarden. Maar niemand is verplicht om de rouwdienst aan zo'n derde partij uit te besteden.
Als mij gevraagd wordt om tijdens een rouwdienst te spreken, heb ik zelf ook een aantal (volgens mij redelijke) voorwaarden. Als de nabestaanden die voorwaarden niet acceptabel vinden, laat ze dan vooral een andere partij kiezen. Even goede vrienden.

Dus je haalt in je bewering 2 dingen bij elkaar, die los van elkaar staan.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

@Mara:
Dat laatste is waar. Maar ik weet dat best veel mensen een begrafenis die niet goed verloopt erg naar vinden, of zelfs traumatisch. Dat weet ik ook van mensen uit mijn omgeving. Ik heb zelf slechte herinneringen aan de begrafenisondernemer die mijn oma begroef en ook wel eens nare verhalen gehoord uit Rijssen over de begrafenis van de oma van een vriend.

Ik vind het daarom belangrijk dat je er voor zorgt dat er niet teveel mis kan gaan, voor zover dat in je vermogen ligt. Bovendien vind ik het heel belangrijk om geregeld met dierbaren stil te staan bij het overlijden. Dat is niet iets wat je moet wegstoppen.

Het is dus in mijn beleving geen kwestie van over het graf heen regeren, maar wel van zorgen dat er geen onverhoedse vervelende dingen opspelen. Want niet alle kerkelijke machthebbers gaan even prudent met kwetsbare situaties om.

Wat betreft de locatie: daarvoor heb ik al een andere kerk in gedachten, die op de begraafplaats staat waar ik zoals ik er nu naar kijk, begraven zal worden. Alleen als ik jong overlijd, zal dat vermoedelijk niet passen, en daar ben ik nog over aan het nadenken. Aan de Gereformeerde Gemeente ter plaatse heb ik ook goede herinneringen, dus wellicht zal het mogelijk zijn om dat kerkgebouw te huren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:
Dat laatste is waar. Maar ik weet dat best veel mensen een begrafenis die niet goed verloopt erg naar vinden, of zelfs traumatisch. Dat weet ik ook van mensen uit mijn omgeving. Ik heb zelf slechte herinneringen aan de begrafenisondernemer die mijn oma begroef en ook wel eens nare verhalen gehoord uit Rijssen over de begrafenis van de oma van een vriend.
Ik heb dat ook diverse keren meegemaakt en dat is echt vreselijk inderdaad. Maar ik kan daarna wel denken: gelukkig dat hij/zij dit zelf niet meer meemaakt.
Overigens is het tevoren regelen geen waterdichte garantie. Zorg er in elk geval voor dat meerdere mensen jouw wensen - op papier - hebben.
Een tante van mij wilde begraven worden, dat had ze ook opgeschreven, maar haar man heeft haar desondanks toch laten cremeren. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Job »

Tiberius schreef:Ik heb beide links even doorgekeken, maar niet gelezen dat 'een kerkenraad zo'n voorschrift niet mag stellen omdat het een familiebijeenkomst is waar ambtsdragers enkel maar bij uitgenodigd zijn'.

Voor alle duidelijkheid: een rouwdienstis een familiebijeenkomst, die vormgegeven kan worden naar de zin en mening van de familie. Niet meer en niet minder.
Maar: als de familie het 'uitbesteed' aan een andere partij (maar dat hoeft dus niet), dan kan het zijn dat die andere partij regels stelt. Een soort van algemene voorwaarden. Maar niemand is verplicht om de rouwdienst aan zo'n derde partij uit te besteden.
Als mij gevraagd wordt om tijdens een rouwdienst te spreken, heb ik zelf ook een aantal (volgens mij redelijke) voorwaarden. Als de nabestaanden die voorwaarden niet acceptabel vinden, laat ze dan vooral een andere partij kiezen. Even goede vrienden.

Dus je haalt in je bewering 2 dingen bij elkaar, die los van elkaar staan.
Ha Tiberius, ik denk dat je mij aanspreekt. Dit was mijn oorspronkelijke post waar je op reageerde:
Job schreef:
Mistig schreef:Vorige week gebeurde het hier in de gemeente nog tijdens een rouwdienst. Een dochter had een mooi gedicht gemaakt waarin ze haar moeder min of meer bedankte. Het was mooi.
Bij ons krijgt de familie een rouwprotocol waarin expliciet staat dat er niet tot de overledene gesproken dient te worden.
Nu heb ik hier op Refoforum weleens gelezen dat sommigen vinden dat een kerkenraad zo'n voorschrift niet mag stellen omdat het een familiebijeenkomst is waar ambtsdragers enkel maar bij uitgenodigd zijn. Ik denk dat je het protocol moet lezen als: dit zijn onze voorwaarden wanneer jullie een kerkelijke uitvaart willen.
Blijkbaar heb ik niet de goede link gekozen, ik zal er nog eens beter naar zoeken.
Wat ik in m'n oorspronkelijke post wilde zeggen is dat ik hier weleens heb gelezen dat mensen vinden dat een kerkenraad niet de gang van zaken mag bepalen, omdat het kerkenraadslid enkel te gast is op een familiebijeenkomst. Volgens mij is dat wat jij ook uitlegt. Soms lijkt het andersom te zijn: dan bepaalt de kerkenraad de gang van zaken, en schikt de familie zich naar de gestelde regels. Daar mag iedereen het zijne van vinden. Ik heb nog nooit meegemaakt in onze gemeente of omliggende gemeenten dat families dan maar geen kerkelijke uitvaart 'deden' of het uitbesteedden aan iemand anders.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Erskinees »

Toch vind ik het jammer dat kerkenraden de familieleden niet iets meer ruimte gunnen tijdens rouwdiensten. Ik heb al een aantal keren een prachtig en zakelijk in memoriam moeten aanhoren (voor zover dat lukte met slechte/weinig geluidsboxen) in de stromende regen op de begraafplaats omdat persoonlijke toespraken in het kerkgebouw verboden zijn. Moeten we alles echt zo strak willen reguleren?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb (voor zover mogelijk) goede herinneringen aan de begrafenis van mijn vader. Geheel door ons moeder en kinderen georganiseerd. Mede ook omdat het coronatijd was.

Met zingen, met beelduitzending tijdens rouwdienst en op de begraafplaats, met GG predikant en kerkenraad (die geen regels stelden), niet in een kerkgebouw, etc, geheel naar de wens van mijn vader. Ik heb zowel kerkenraad, predikant en begrafenisondernemer heel flexibel en betrokken ervaren.

Zowel mijn vader als mijn moeder hadden/hebben in een daarvoor bestemd format aangegeven wat de wensen zijn. Dat helpt de achterblijvenden wel.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voor u gelezen...

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:Toch vind ik het jammer dat kerkenraden de familieleden niet iets meer ruimte gunnen tijdens rouwdiensten. Ik heb al een aantal keren een prachtig en zakelijk in memoriam moeten aanhoren (voor zover dat lukte met slechte/weinig geluidsboxen) in de stromende regen op de begraafplaats omdat persoonlijke toespraken in het kerkgebouw verboden zijn. Moeten we alles echt zo strak willen reguleren?
Bij ons gebeurt dat gewoon in de kerk indien nodig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Bij ons ook. Maar buiten kan ook mooi zijn.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Pioenroosje »

En ook als je het goed voorbereid hebt, kunnen er dingen optreden die onvoorzien zijn.

De begraafplaats van keuze mocht niet - alleen voorbehouden aan hen die in die plaats gewoond hadden.
Condoleren kon niet in de kerk vanwege de catechisaties.
Begrafenis in andere kerk, en daar weer specifieke lastige dingen.

Nou ja, ga zo maar door. En dat is een voorbeeld van één begrafenis.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Terri »

Mijn echtgenoot stomverbaasd was over vergunningen m.b.t. gourmetten....
Hij in eerste instantie geen idee had dat 'Nieuwspaal' een satirisch site is. :yahoo
Plaats reactie