Voor u gelezen...

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Waar heb je dat gelezen? Ik loop hier al wat langer mee en kan me dat niet herinneren.
Zie: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =9&t=13875

Ik denk dat je herinneringen weer actief worden...
Hartelijk dank, GerefGemeente-lid!! Ik had nog geen tijd om te zoeken. Ook in dit topic is een en ander te vinden: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ls#p853773. Verder zag ik bij de zoekterm: "rouwdienst kerkenraad" en "begrafenis kerkenraad" meer resultaten, maar nu geen tijd om het verder uit te zoeken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Waar heb je dat gelezen? Ik loop hier al wat langer mee en kan me dat niet herinneren.
Hier is toch al wel vaker aan de orde geweest dat een rouwdienst vanouds echt een familiebijeenkomst is.

Er zijn kerkenraden die redeneren: als je in ons kerkgebouw wilt en/of als onze dominee voorgaat, heb je je maar te schikken naar onze regels.

De GG en GGiN hebben vorig jaar het desbetreffende artikel 65 uit de DKO herschreven. De tekst luidt nu: „Het houden van lijkpredicaties is niet geoorloofd. Bij een begrafenis wordt, op verzoek van de familie, een sobere bijeenkomst gehouden, waar onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad vanuit het Woord gesproken wordt. Dit is geen eredienst.” Door het toevoegen van dat "onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad", wat er oorspronkelijk niet stond, wordt het karakter van een familiebijeenkomst duidelijk omgebogen naar een kerkelijke bijeenkomst, al zegt men er dan nog wel bij dat het geen eredienst is. Let wel: dit is de door GG en GGiN verbouwde versie van de DKO-tekst.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25 ... begrafenis
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Wat interessant. Het staat iedereen vrij om de regels te veranderen, maar daar staat dan wel iets anders dan eerst. Geen idee waar de synode het idee vandaan haalt dat de kerkenraad verantwoordelijk is voor een rouwsamenkomst. Het is toch echt aan de nabestaanden of aan de overledene, als die zijn of haar wil bepaald heeft, om daaraan eisen te stellen.

Maar het is goed dat ik dat weet.

Het is bijvoorbeeld maar de vraag of je een sobere bijeenkomst wilt. En wat is sober? Is een cantate-uitvoering sober?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Job »

Met sober wordt denk ik bedoeld wat in het topic over begrafenissen (waarvan ik de link hierboven deelde, in mijn post hieronder herhaald) wordt uitgewerkt in het rouwprotocol van GerGem Rijssen. Dat wordt daar in z'n geheel gedeeld. De kern ervan is denk ik: het Woord centraal, en verder niet teveel poespas. Ik weet niet of het geciteerde protocol nog actueel is. Het is ongeveer vergelijkbaar met het protocol wat we in onze gemeente hanteren.

Ik begrijp wel dat met de gemêleerde gezelschappen van tegenwoordig een kerkenraad grenzen stelt. Je wilt niet dat het Woord dat gebracht wordt, wordt gecombineerd met allerlei praktijken waardoor de ernst van de dood en van het Woord verdrongen worden.

Tegelijk maak ik soms begrafenissen mee, met name in Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland in mijn geval, waarbij een ouderling een meditatie uitspreekt of leest die totaal niet in verband staat met het leven van de overledene. Er wordt ook niets over de overledene genoemd of gememoreerd. Het dankwoord door een familielid was in die gevallen uiterst kort; ook daarin niets over de overledene. Er zou dan zomaar een willekeurig persoon in de kist kunnen liggen en de plechtigheid was voor 100% inwisselbaar voor de uitvaart van iemand anders. Dat vind ik de andere kant. Als je als kerkenraad dan zo'n dikke vinger in de pap hebt, neem dan wel de verantwoordelijkheid om er een persoonlijke uitvaart van te maken, die ook bij kan dragen aan het rouwproces van de familie.
Laatst gewijzigd door Job op 17 dec 2021, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Job »

Het bedoelde protocol schreef: ROUWPLECHTIGHEID
De kerkenraad hanteert de volgende richtlijnen bij rouwplechtigheid en begrafenis:
- De rouwplechtigheid (meditatie voorafgaand aan de begrafenis) en begrafenis dient plechtig en sober te zijn, waarbij de boodschap van Gods Woord centraal staat.
- De rouwplechtigheid in de kerk voorafgaand aan de begrafenis, die in zijn algemeenheid niet langer dan drie kwartier zal duren, draagt niet het karakter van een predicatie, doch van een korte meditatie.
- Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de Bijbel in de Statenvertaling
- De familie wordt verzocht zoveel als mogelijk te bevorderen, dat de familie de rouwplechtigheid in gepaste kleding en de vrouwen met 'gedekt' hoofd bijwoont.
- Vanwege het sobere en eenvoudige karakter van de rouwplechtigheid, zal er geen orgelspel zijn, voor, tijdens en na de rouwplechtigheid.
- Tijdens de rouwplechtigheid in de kerk is het niet gebruikelijk dat daarbij de kist, waarin het lichaam van de overledene ligt, aanwezig is.
- Vóór dat de predikant of ouderling het woord krijgt bij het geopende graf, zal eerst de ter aardebestelling plaatsvinden. Daaronder wordt verstaan het ook daadwerkelijk geheel neerlaten van de kist in het geopende graf.
- De aanwezigheid van bloemen op of naast de kist en bij het graf verdraagt zich niet met het karakter van de onverbiddelijke dood die door de zonde in de wereld gekomen is.
- Aan het eind van de begrafenis is er op het graf gelegenheid voor een gepast, kort dankwoord. Hierbij zal de overledene niet worden toegesproken.
- Terug in de zaal van de kerk of de aula zal de rouwplechtigheid eerst door de dienstdoende ouderling met Schriftlezing (Statenvertaling) en gebed worden afgesloten, voordat er zo mogelijk nog gelegenheid is voor condoleance. Die gelegenheid tot condoleren kan overigens ook voorafgaande aan de rouwdienst geboden worden.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Je zou al bij voorbaat niet begraven willen worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voor u gelezen...

Bericht door huisman »

DDD schreef:Je zou al bij voorbaat niet begraven willen worden.
Bij voorbaat begraven worden is ook wel wat prematuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Job »

huisman schreef:
DDD schreef:Je zou al bij voorbaat niet begraven willen worden.
Bij voorbaat begraven worden is ook wel wat prematuur.
;)

Maar alle gekheid daar gelaten; DDD, wat zou die keuze toevoegen? Wat heb jij voor specifieke doelen gesteld voor jouw eigen begrafenis? Wat moet bereikt worden wat niet bereikt kan worden wanneer bijvoorbeeld het geciteerde protocol zou gelden?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Ja. Ik heb afspraken gemaakt over degenen die in de rouwdienst voorgaan en spreken, over de begraafplaats, over de te zingen psalmen en gezangen, over de organist en over de verdere muziek en bloemen. Die afspraken heb ik gedeeld met twee goede vrienden en mijn zus. Zij kunnen indien nodig een andere vriend en verdere familie consulteren en verder (indien nodig bij meerderheid) vanwege nieuwe ontwikkelingen naar bevind van zaken handelen. Daarbij is ook duidelijk wat wel en niet kan qua voorganger. Het is ook belangrijk om dingen vooraf te vragen. Zo wilde een bevriende predikant liever niet voorgaan op een begrafenis, maar als vriend aanwezig zijn. Dat kun je dan maar beter op tijd weten.

Ik vind het belangrijk dat alle vrienden en familie zich herkennen in het afscheid. De door jou genoemde procedure past daar niet bij.

Er verandert ook wel eens wat in de loop van de jaren. De eerste versie dateert van toen ik een jaar of 20 was.

Maar dit dwaalt wel flink af van mijn verbazing over de gang van zaken in Amersfoort.

Ik kan het niet nalaten: bij voorbaat ziet op de wil, niet op de begrafenis zelf. :)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voor u gelezen...

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ja. Ik heb afspraken gemaakt over degenen die in de rouwdienst voorgaan en spreken, over de begraafplaats, over de te zingen psalmen en gezangen, over de organist en over de verdere muziek en bloemen. Die afspraken heb ik gedeeld met twee goede vrienden en mijn zus. Zij kunnen indien nodig een andere vriend en verdere familie consulteren en verder (indien nodig bij meerderheid) vanwege nieuwe ontwikkelingen naar bevind van zaken handelen. Daarbij is ook duidelijk wat wel en niet kan qua voorganger. Het is ook belangrijk om dingen vooraf te vragen. Zo wilde een bevriende predikant liever niet voorgaan op een begrafenis, maar als vriend aanwezig zijn. Dat kun je dan maar beter op tijd weten.

Ik vind het belangrijk dat alle vrienden en familie zich herkennen in het afscheid. De door jou genoemde procedure past daar niet bij.

Er verandert ook wel eens wat in de loop van de jaren. De eerste versie dateert van toen ik een jaar of 20 was.

Maar dit dwaalt wel flink af van mijn verbazing over de gang van zaken in Amersfoort.

Ik kan het niet nalaten: bij voorbaat ziet op de wil, niet op de begrafenis zelf. :)
Goed dat je het helder hebt aangegeven, dat kan een een hoop gedoe schelen. Hoe het door jou beschreven is hier kan ik me ergens voorstellen dat de kerkenraad van de gemeente waar jij deel vanuit maakt hun medewerking niet geeft aan deze uitvaart. Enfin dat is heel voorzichtig mijn idee erbij, ik weet niet en wil ook niet weten waar jij kerkt. Zover ik weet ben je lid van een Gereformeerde Gemeente en daar kan het soms anders eraan toe gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat er ergens een probleem is, maar als dat wel zo zou zijn, dan kan het ook uitstekend zonder. Vooralsnog zijn er genoeg voorgangers beschikbaar. Het gaat er meer om of de dienstdoende consulent of dominee van de eigen gemeente zelf door de selectie komt en dat is heel lang wel het geval geweest en inmiddels weer.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Job »

DDD schreef: Ik vind het belangrijk dat alle vrienden en familie zich herkennen in het afscheid. De door jou genoemde procedure past daar niet bij.
Dan is het uitgangspunt inderdaad anders. Overigens goed om alles zo secuur vast te leggen. 'Bereid uw huis want gij zult sterven'. Ook dit is zorgen voor nabestaanden, je neemt hen hiermee veel werk en hoofdbrekens uit handen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voor u gelezen...

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ik denk niet dat er ergens een probleem is, maar als dat wel zo zou zijn, dan kan het ook uitstekend zonder. Vooralsnog zijn er genoeg voorgangers beschikbaar. Het gaat er meer om of de dienstdoende consulent of dominee van de eigen gemeente zelf door de selectie komt en dat is heel lang wel het geval geweest en inmiddels weer.
Klopt hoor, kan prima zonder. Je zou de vraag kunnen stellen of je het afwerken van een dergelijk wensenlijstje van een dienstdoende consulent of dominee zou moeten vragen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voor u gelezen...

Bericht door pierre27 »

Job schreef:
DDD schreef: Ik vind het belangrijk dat alle vrienden en familie zich herkennen in het afscheid. De door jou genoemde procedure past daar niet bij.
Dan is het uitgangspunt inderdaad anders. Overigens goed om alles zo secuur vast te leggen. 'Bereid uw huis want gij zult sterven'. Ook dit is zorgen voor nabestaanden, je neemt hen hiermee veel werk en hoofdbrekens uit handen.
Klopt helemaal, ik kom dit wel eens anders tegen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Voor u gelezen...

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Ik denk niet dat er ergens een probleem is, maar als dat wel zo zou zijn, dan kan het ook uitstekend zonder. Vooralsnog zijn er genoeg voorgangers beschikbaar. Het gaat er meer om of de dienstdoende consulent of dominee van de eigen gemeente zelf door de selectie komt en dat is heel lang wel het geval geweest en inmiddels weer.
Klopt hoor, kan prima zonder. Je zou de vraag kunnen stellen of je het afwerken van een dergelijk wensenlijstje van een dienstdoende consulent of dominee zou moeten vragen.
De taak van een dominee is om een meditatie en eventueel een gebed te verzorgen. Niet om de hele bijeenkomst in elkaar te zetten.
Plaats reactie