Erdee

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Erdee

Bericht door Charles »

Dank! Ligt idd voor de hand dat het die is.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Dit soort exegeses zeggen -ook in mijn geval natuurlijk- vaak net zoveel over de uitlegger als over de spreker. Dat is inherent aan goede teksten, maar in dit geval toch reden voor mij om op keuzes te attenderen.
Eens.
DDD schreef: Je spreekt over het bij elkaar brengen van de verschillen in geloofsbeleving van westerse en niet-westerse christenen. Maar dat zie ik in het citaat niet zo terug.
Ik haal dit uit de duiding van het woord ‘syncretisme’. Dit woord geeft de eigenlijke betekenis van het naar elkaar toegroeien van verschillende religies, het combineren van geloven met elkaar. Ik lees dat in deze context als het bij elkaar brengen van de geloofsbeleving van de Westers- en niet-Westerse christenen.
DDD schreef: Op welke verlegenheid doel je met 'die verlegenheid'? Ik geloof echt niet dat hij vindt dat hij de overheid moet aanspreken, maar meer dat hij kritischer moet zijn in het volgen van de tijdsgeest in zijn algemeenheid. Het kenmerkende daarvan is nu juist het vrijwel ontbreken van dwang.
Ik doel hier op dat hij het ongemakkelijk vind om met die verschillen in geloofsbeleving om te gaan. Dit geeft hem verlegenheid om anderen/de overheid aan te spreken op de tijdgeest.
DDD schreef: Hij zegt tenslotte niets over de vraag of Van der Tang die moed wel heeft en ook niet over de vraag of hij dat goed in de praktijk brengt. Hij beperkt zijn uitlating tot de onderwerpen waartoe Van der Tang opriep.
Bij herlezing van die zin denk ik dat je inderdaad gelijk hebt.
DDD schreef: Tenslotte spreekt hij nadrukkelijk niet over de christelijke norm, maar over het christelijk geloofsvertrouwen, en dat is toch een geheel ander accent.
Hoewel ik uit de zinsnede ‘het zachte despotisme van een verdrietige overheid’ vooral de tijdgeest leest, is het accent van het citaat inderdaad geloofsvertrouwen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Het woord syncretisme is in orthodox christelijk Nederland sowieso al negatief, en hij zegt ook dat hij dat 'bij zichzelf ontdekt'. Dus ik denk dat je dat niet goed leest.

Los daarvan is syncretisme eerder te verbinden met de plurale en niet verabsoluterende westerse cultuur tegenover het eenvoudig geloofsvertrouwen in andere culturen dan als een aanduiding van de het leren van elkaar als verschillende christenen.

Ik geloof ook niet dat hij hier zegt dat hij het lastig vindt om met verschillen in geloofsbeleving om te gaan. Het woord 'daarmee' slaat op de strijd tussen geloof en rede, niet op de zin daarvóór.

Al met al ben ik nu al met twee mensen in gesprek over de duiding van het artikel, dus bij nader inzien had Ad Anker wel gelijk dat het geen eenvoudig artikel was, in ieder geval voor wat betreft deze zin.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Desalniettemin blijft het een mooi artikel. Het is ook wel eens goed om de woorden en de zinnen te herlezen en te herkauwen, in plaats van steeds voorgekauwd eten te ontvangen.

Overigens zou hij met het 'het zachte despotisme van een verdrietige overheid' ook nog de kerkleiding van vandaag de dag kunnen bedoelen. Maar ik weet niet wat Spruyt daarover schreef, want dat artikel heb ik gemist.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Desalniettemin blijft het een mooi artikel. Het is ook wel eens goed om de woorden en de zinnen te herlezen en te herkauwen, in plaats van steeds voorgekauwd eten te ontvangen.

Overigens zou hij met het 'het zachte despotisme van een verdrietige overheid' ook nog de kerkleiding van vandaag de dag kunnen bedoelen. Maar ik weet niet wat Spruyt daarover schreef, want dat artikel heb ik gemist.
Daar is toch onlangs een hele topic aan gewijd. Stille vervolging heette dat.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Desalniettemin blijft het een mooi artikel. Het is ook wel eens goed om de woorden en de zinnen te herlezen en te herkauwen, in plaats van steeds voorgekauwd eten te ontvangen.

Overigens zou hij met het 'het zachte despotisme van een verdrietige overheid' ook nog de kerkleiding van vandaag de dag kunnen bedoelen. Maar ik weet niet wat Spruyt daarover schreef, want dat artikel heb ik gemist.
Daar is toch onlangs een hele topic aan gewijd. Stille vervolging heette dat.
Ik lees niet alles op het forum. Maar ik zal dat nog eens nalezen dan.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 20 jul 2021, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Desalniettemin blijft het een mooi artikel. Het is ook wel eens goed om de woorden en de zinnen te herlezen en te herkauwen, in plaats van steeds voorgekauwd eten te ontvangen.

Overigens zou hij met het 'het zachte despotisme van een verdrietige overheid' ook nog de kerkleiding van vandaag de dag kunnen bedoelen. Maar ik weet niet wat Spruyt daarover schreef, want dat artikel heb ik gemist.
Daar is toch onlangs een hele topic aan gewijd. Stille vervolging heette dat.
Ik lees niet alles op het forum. Maar ik zal dat nog eens nalezen dan.
:super
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dank. Eventjes nagelezen.

Maar dat gaat alleen over de regering. En dus niet over de kerkleiding, zoals ik suggereerde.

Ik lees zoveel dat dat artikel me even ontschoten was. Mijn welgemeende excuses. Ik heb je opinieartikel in het RD daarover wel gemist.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Dank. Eventjes nagelezen.

Maar dat gaat alleen over de regering. En dus niet over de kerkleiding, zoals ik suggereerde.

Ik lees zoveel dat dat artikel me even ontschoten was. Mijn welgemeende excuses. Ik heb je opinieartikel in het RD daarover wel gemist.
Haha, dat is waar, jij vond mijn bijdrage de moeite waard, dat herinner ik me nog. Zo scherpen we elkaar op.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erdee

Bericht door J.C. Philpot »

De term blijdschapper is overigens niet uitgevonden door dhr. De Wit, naar door Marten Toonder.

https://nl.wikipedia.org/wiki/De_blijdschapper

Dat boek heb ik in mijn jonge jaren nog gelezen.

Afbeelding
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Erdee

Bericht door John Galt »

Als ik het interview zo lees, kan ik me goed indenken dat De Wit zou kunnen genieten van de Bommelverhalen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

Toch wel humor in het RD, dat opschrift boven de foto van die op de kop vliegende gans.
Dat zou je in geen enkele andere krant kunnen tegenkomen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:Toch wel humor in het RD, dat opschrift boven de foto van die op de kop vliegende gans.
Dat zou je in geen enkele andere krant kunnen tegenkomen ;)
Heel erg leuk! :super
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Na overleg binnen het modteam is hier een heleboel weggehaald. Niet omdat kritiek op een interview - en daarmee ook op een geïnterviewde - niet mogelijk zou zijn. Maar de manier waarop dat gebeurde, was niet zoals we dat willen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Dodo »

Ik vond het heel raar dat er in de krant van zaterdag, tussen artikelen over Afghanistan, politiek en corona een groot artikel stond over de parkeertarieven in Zoutelande.
Sowieso al zie ik niet waarom dat nieuws is in een landelijke krant, maar zoveel aandacht voor iets onbenulligs tussen de grote zaken van deze tijd, onbegrijpelijk.
Plaats reactie