Er is op dit forum vaak kritiek op deze stichting maar zij doen echt goed werk.
Ik onderschrijf dit van harte!
Recent was ik in Oekraïne, het was voor mij een grote vreugde dat bij alle hulppakketten, EHBO-tassen en aggregaten een Nieuw Testament, het kerstverhaal en een kinderbijbel bijgevoegd waren. Deels beschikbaar gesteld door de GBS.
Overigens is het NT opnieuw vertaald, zodat de hedendaagse Oekraïner het ook kan lezen .
DDD schreef:Een goed artikel van Enny de Bruijn inderdaad. En de discussie over heilsonzekerheid heeft daar dan juist weer weinig mee te maken.
Dat dacht ik eigenlijk ook. Het leek vrij eenvoudig. Je hebt een bepaald karakter en dat heeft een zekere invloed op wat je raakt en wat je minder raakt.
Posthoorn schreef:MIsschien goed om deze discussie te splitsen, moderators?
Dat lijkt me een goed idee.
Dit onderwerp verdient extra aandacht, omdat het de grond van het geloof raakt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15) Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD schreef:Een goed artikel van Enny de Bruijn inderdaad. En de discussie over heilsonzekerheid heeft daar dan juist weer weinig mee te maken.
Dat dacht ik eigenlijk ook. Het leek vrij eenvoudig. Je hebt een bepaald karakter en dat heeft een zekere invloed op wat je raakt en wat je minder raakt.
..... de heilszekerheid word toch mede ontleend aan de opluchting dat een bepaald genre boek je wel raakt?..... Tenminste, dat concludeer ik uit het artikel over de bevinding van Emy.
Maar wat te doen met degenen die niet door boeken te raken zijn?
Het raakt het geloof, natuurlijk. Wat is een waar geloof. Wij vermengen dat met bevinding en gevoel. En ja, dat gaat er niet buitenom, zo menen wij rechtzinnig. De vraag van het artikel is: Wie is God en hoe kan ik Zijn stem verstaan?
Verder wordt de volgorde wat omgedraaid. Veel over boeken en het geraakt worden door boeken. Toch eindigt ze 'in het diepe besef dat het geloof een onverklaarbare gave van God blijft.' Hou het daar dan bij, zou mijn advies zijn, in plaats van juist deze zin als een soort sluitzin te gebruiken nadat er wel menselijke beschouwingen aan zijn voorafgegaan.
Het valt me op dat in het magazine (ex)Rooms-katholieken worden geïnterviewd. Vooral die eerste meneer steunt op veel stichtelijke boeken en artikelen. (Ds. Karens, Gereformeerd Venster) Dus de behoefte aan bevestiging uit boeken is er wel. De boeken zijn er niet voor niets.
Interessant is nog de opmerking van Goord van Merode die een vriend zag overstappen van de GG naar de RK: 'Ik verbaas me over de onzekerheid en de koudwatervrees bij het zich toe-eigenen van het heil. (...) De rooms-katholieke traditie biedt door de rijkere liturgie vaak steun aan behoudende protestanten die dit houvast missen in hun eigen kerken': Betekenis aan de tekenen: hoe functioneert het teken van de doop? Van het Avondmaal? Bediende de Heere Jezus Zich niet van tekenen? 'Doch opdat Gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonde te vergeven: Ik zeg u: sta op! (Lukas 5:24)
'Vertel veel over wat de Heere voor u heeft gedaan, maar zeg weinig over wat u voor de Heere hebt gedaan. Spreek geen enkele zelfverheerlijkende zin uit!' (Spurgeon)
Ik mis de functie om een artikel in pdf op te slaan. Vroeger kon dit via de website en met de app maar ik kan deze functie niet meer vinden. Kijk ik niet goed of is deze mogelijkheid verdwenen?
Ergens had ik een dergelijk artikel wel verwacht toen ik zag dat de HHS een symposium over ds. Boer ging beleggen. Uiteindelijk zullen we nooit weten wat mannen als ds. Boer maar ook ds. Van Sliedregt of ds. Kievit in 2004 gedaan zouden hebben.
Wel zegt ds. Blenk zinnige dingen over de minste zijn in de kerk. En over blijvend getuigen.
Ik vind het vanuit zijn perspectief en zijn plaats in de PKN een hele begrijpelijke reactie van ds. Blenk. Aan de andere kant zou de huidige GB ook wat meer mogen doen met de erfenis van ds. G. Boer. Ik heb de indruk dat slechts een bepaalde stroming binnen de GB zich nog verwant voelt met zijn geestelijke lijn.
Ik voel me zelf met name verwant met de inhoud van de prediking van ds. G. Boer. Zuiver Schriftuurlijk, bevindelijk en Christocentrisch. Het is heel goed dat die erfenis door middel van symposia en anderszins voor het voetlicht gebracht wordt.
Maar qua kerkvisie: ik moet zeggen dat ik ontdekt heb dat ik in mijn denken misschien toch meer afgescheiden ben in mijn kerkvisie dan Hervormd. In 17e-eeuws Engeland zou ik mogelijk zelfs met John Owen een Congregationalist geworden zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.