De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Je weet dat je niet met een trekker op de snelweg mag. Dat valt niet onder het demonstratierecht. Een dergelijke aanpak van de politie is bij bijvoorbeeld Extinction Rebellion al staande praktijk. Deze week werd er nog een vrouw met een spierziekte weggesleept. Als jij je trekker gebruikt als intimidatievoertuig, moet je niet klagen dat de politie optreedt. 'Dan ga je vechten' zegt een van de boeren. De politie vecht dan terug.

Als ze het niet eens zijn met de politie, doen ze maar aangifte. Dan kan het Openbaar Ministerie en daarna de rechter er iets van vinden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

Philip schreef:Je weet dat je niet met een trekker op de snelweg mag. Dat valt niet onder het demonstratierecht. Een dergelijke aanpak van de politie is bij bijvoorbeeld Extinction Rebellion al staande praktijk. Deze week werd er nog een vrouw met een spierziekte weggesleept. Als jij je trekker gebruikt als intimidatievoertuig, moet je niet klagen dat de politie optreedt. 'Dan ga je vechten' zegt een van de boeren. De politie vecht dan terug.

Als ze het niet eens zijn met de politie, doen ze maar aangifte. Dan kan het Openbaar Ministerie en daarna de rechter er iets van vinden.
Lees het artikel eerst voordat je zo primair reageert.
Als de politie toestemming geeft om de snelweg op te rijden en met schoon hout en hooi een vuurtje te stoken wordt het verhaal wel anders.

Zelf ben ik van mening dat de protesten veel te ver gaan en schadelijk is voor de boeren zelf.

Er is wel bewijs dat er hooligans zich tussen de demonstrerende boeren mengen en zich schandalig gedragen. Veel zijn bekend bij de politie .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Als dit waar is dan is het wel een vreemde gang van zaken.
Hoezo? Ik lees alleen maar dat ze allerlei overtredingen begaan:

- dingen in de fik steken
- hulpdiensten blokkeren
- met landbouwvoertuigen op de snelweg
- etc.

En dat een lokale diender toestemming geeft voor iets, betekent niet dat de hogere leiding daarmee instemt. De lokale diender zal ook aan zijn eigen hachje denken met zoveel (potentieel) agressieve boeren om zich heen.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Daar ben ik het op zich mee eens, maar ook lokale agenten kunnen gerechtvaardigde verwachtingen scheppen. En daarnaast vind ik het persoonlijk heel raar dat het niet is toegestaan om in colonne met trekkers over de snelweg te rijden. Binnendoor zijn die dingen levensgevaarlijk.

De snelwegen zijn nu juist bij uitstek geschikt om in tijden van oorlog grootscheeps materieel te verplaatsen. Dan zeurt ook niemand daarover. Het zou veel eenvoudiger moeten zijn om een vergunning te krijgen om naar zo'n protest te gaan. Het heeft dan ook een functie.

Wegen blokkeren vind ik dan weer een heel ander verhaal, daar moet streng tegen worden opgetreden, dat is gewoon mensen pesten.

Wat in het verhaal staat, is dat er andere relschoppers zijn die de boel verstieren. De vraag is natuurlijk wel of de organisatie van de protesten dat goed heeft afgestemd met de ordehandhaving /lokale driehoek. Als dat zo is, dan vind ik de beschreven gang van zaken toch niet thuishoren in een rechtsstaat.

https://www.rd.nl/artikel/981778-spanni ... -discussie

Ik kan er maar niet aan wennen dat een journalist zulke flauwekul van de een met zinnige argumenten van de ander, en dat zonder commentaar, in één artikel kan opnemen. Dat iemand SGP-er is, is toch geen reden om gewoon maar wat te laten praten?

Er zijn in Afrika plekken waar ze een groot deel van het plastic afval ter wereld verwerken. Het zou aardig zijn daar eens een persiflage van te maken met deze 'argumenten'. Waarom zouden wij in een ongezonde lucht moeten wonen ten bate van de rest van de wereld? Alleen omdat wij in een vruchtbare delta wonen? Wat een flauwekul. De intensieve veehouderij staat helemaal niet op vruchtbare grond. Het enige wat er zo vruchtbaar was, zijn de boerengezinnen. Daarom zijn er zoveel varkens en kalveren op een klein gebied, en niet uit mensenliefde voor de rest van de wereldbevolking.

Ik zal niet het hele artikel bespreken, dat had de krant zelf moeten doen.

Ik kan mij er echt over opwinden dat zulke flauwekul in de krant komt en dat mensen niet tegen zichzelf worden beschermd.

Maar de dominees in de krant zeggen verstandige dingen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door TSD »

https://nos.nl/artikel/2434959-harde-kr ... r-het-stof

Beetje hoopgevend wel en ook conform verwachting. Uiteindelijk zijn het de coalitiepartijen die de sleutel in handen hebben, de rest kan alleen hard roepen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Job »

Zijdelings even: elke keer erger ik me weer een klein beetje aan de diakritische tekens in de titel van dit topic. Nu ben ik gevoelig voor bladspiegelmatig-, textueel- en typografisch geneuzel, dat heb je of dat heb je niet. In dit geval maken de tekens een emotionele en bijna agressieve indruk op me. Daar word ik onrustig van. Volgens mij is de boodschap ook duidelijk zonder tekens. Heb ik daarin medestanders?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Tiberius »

Ik word er niet onrustig van of zo, maar taaltechnisch is het onnodig. Ook zo'n uitroepteken achter een titel is meestal overbodig.
Maar goed, ik zal er zeker niet op modereren.
Online
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

DDD schreef: https://www.rd.nl/artikel/981778-spanni ... -discussie
Ik kan mij er echt over opwinden dat zulke flauwekul in de krant komt en dat mensen niet tegen zichzelf worden beschermd.

Maar de dominees in de krant zeggen verstandige dingen.
Je licht één argument van de boer eruit en trekt gelijk de conclusie dat de beste man tegen zichzelf beschermd moet worden, ik vond het juist wel een goed verhaal. Over die vruchtbare grond gesproken, ik denk dat Van der Wind vooral ageert tegen het gebruik van vruchtbare landbouwgrond als natuurgebied of om er zonnepanelen op te zetten. Las van de week weer een verhaal over een boer die zich had laten uitkopen en die wist maar met moeite zijn eigen grond te houden. Je ziet toch wel dat de provincies erg happig zijn om ook gelijk de grond over te nemen.
Online
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Van der Plas vraagt opheldering aan de minister van Justitie naar aanleiding van dit verhaal.
Hier nog een goed (opinie) stuk uit de Barneveldse krant van afgelopen weekend: https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... -iedereen- .
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Henk J schreef:
DDD schreef: https://www.rd.nl/artikel/981778-spanni ... -discussie
Ik kan mij er echt over opwinden dat zulke flauwekul in de krant komt en dat mensen niet tegen zichzelf worden beschermd.

Maar de dominees in de krant zeggen verstandige dingen.
Je licht één argument van de boer eruit en trekt gelijk de conclusie dat de beste man tegen zichzelf beschermd moet worden, ik vond het juist wel een goed verhaal. Over die vruchtbare grond gesproken, ik denk dat Van der Wind vooral ageert tegen het gebruik van vruchtbare landbouwgrond als natuurgebied of om er zonnepanelen op te zetten. Las van de week weer een verhaal over een boer die zich had laten uitkopen en die wist maar met moeite zijn eigen grond te houden. Je ziet toch wel dat de provincies erg happig zijn om ook gelijk de grond over te nemen.
Over de meeste dingen die hij zegt, is van alles op te merken, en ik ben nog niet eens deskundig, maar ik lichtte er één onderwerp uit.

Ik blijf erbij dat het niet goed is om belanghebbenden zonder verstand van zaken gelijkwaardig in de krant te laten meepraten met iemand die er wel verstand van heeft.
Online
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Ik vond dat wel meevallen, de ambtenaar kijkt natuurlijk toch vooral vanachter de tekentafel naar de problematiek. Dan is het goed om er iemand uit de praktijk naast te zetten.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef:Ik vond dat wel meevallen, de ambtenaar kijkt natuurlijk toch vooral vanachter de tekentafel naar de problematiek. Dan is het goed om er iemand uit de praktijk naast te zetten.
Beetje jammer om zo te generaliseren.
Online
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Bedoel vooral dat ik het gevoel had dat de betreffende ambtenaar vooral vanaf de tekentafel en de modellen naar de problematiek kijkt. Dat doet zeker niet elke ambtenaar natuurlijk maar de afstand tussen het ministerie en de boer lijkt soms wel erg groot.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef:Bedoel vooral dat ik het gevoel had dat de betreffende ambtenaar vooral vanaf de tekentafel en de modellen naar de problematiek kijkt. Dat doet zeker niet elke ambtenaar natuurlijk maar de afstand tussen het ministerie en de boer lijkt soms wel erg groot.
Tsja, in de sector waar ik werk hoor ik over het algemeen ook dat 'ambtenaren het allemaal niet weten'. Tot ik het gesprek aanga en het over het algemeen wel meevalt.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Habitat »

Wanneer houden die stomme acties nou eens op? Ze hebben de aandacht nu toch wel gekregen, lijkt me. Ga nu eerst eens praten.

Als een andere bevolkingsgroep (bv Marokkanen) dit soort vergaande dingen zou doen, dan zou er duizend keer schande van worden gesproken, de populistische partijen voorop. Veiligheid, optreden, politie, etc. Maar als witte mannen stoute dingen doen, dan gaan deze partijen achter de witte mannen staan.
Plaats reactie