Ambtenaar schreef:TSD schreef:De discussie vertroebeld door het ter discussie stellen van de specifieke draconische maatregelen rondom de stikstofdepositie, specifiek rondom natuurgebieden en vooral gericht tegen de boeren, te gaan vermengen met allerlei andere problematieken rondom milieu en klimaat. Daar maken zowel jij als Ambtenaar zich voortdurend schuldig aan.
De discussie gaat mank omdat feiten ontkend worden. De belangrijkste ontkenning is dat uitstoot van stikstof een probleem is. Stikstofuitstoot en -depositie leidt tot vermindering van de biodiversiteit. Omdat de landbouwsector is verantwoordelijk voor - pak hem beet - de helft van de stikstofuitstoot, zijn ingrepen in de landbouwsector daarom onvermijdelijk. De discussie kunnen we voeren over de wijze van ingrijpen.
Naast stikstofuitstoot zorgt de landbouwsector ook voor andere problemen, o.a. het gebruik van giffen die leiden tot insectensterfte en uitspoeling. Daarnaast is ook de waterhuishouding in Nederland in belangrijke mate ingericht op de belangen van de landbouwsector. Dit is nu een probleem geworden, omdat klimatologische omstandigheden veranderen. We vermengen dus geen discussie, we bezien de landbouwsector net even iets breder.
En dan krijg je vanzelf een gepolariseerd debat, want je dan ben je een ontkenner van de problematiek rondom biodiversiteit, van opwarming van de aarde enzovoorts.
Het debat staakt, omdat de feiten ontkend worden. Er is immers helemaal geen probleem volgens velen in dit topic. En als er geen probleem is hoeven er ook geen oplossingen te komen, laat staan oplossingen met een behoorlijke impact.
We zijn er, je bewijst het weer overduidelijk, wie tegen bepaalde maatregelen is, is een feitenontkenner geworden. Je bent echt het schoolvoorbeeld van hoe een debat in no time kan polariseren. Alle redelijkheid is weg.
Feiten en conclusies zijn 2 verschillende zaken wat ik jou niet behoef uit te leggen. De mogelijkheid dat feiten ook anders geïnterpreteerd kunnen worden of dat daaruit andere conclusies getrokken kunnen worden, is volledig van tafel geveegd.
En dat geldt idem voor de potentiele oplossingen.
Verder ben ik t.a.v. gifgebruik en dalende insectenpopulaties deels met je eens echter, dat staat buiten het bestek van deze discussie in mijn ogen, verder het gifgebruik van boeren is bepaald niet de enige factor daarin en als laatste: Op dit gebied is juist door de boeren al heel veel actie ondernomen.
(En verder geheel buiten het bestek van de discussie, maar reagerend op je opmerking inzake het gebruik van giffen: Als ik om mij heen zie hoeveel particulieren nog met gif werken om onkruid te bestrijden (en ook wat voor effect dat heeft op hoe "gezond" bestaande struiken/bomen er bij staan), dan moet daar nog iets heel anders gebeuren. Velen willen wel nog een tuin, maar het mag geen moeite meer kosten, liefst onderhoudsvrij, dus stenen of grind (aangevuld met wat simpele struiken met weinig snoeiwerk en ook weinig voedsel voor insecten)en als er dan toch iets tussen de stenen omhoog komt, wegspuiten. )