Islamofobie?

Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Islamofobie?

Bericht door Solipsis »

memento schreef:Ik zal het nog duidelijker zeggen: Elke Schriftreligie heeft een set met leerstellingen die ze als dé waarheid stelt. Wie een boek leest, kan heel simpel zeggen: Het boek probeert dit en dat duidelijk te maken. Over de nuances zal verschil zijn, maar iedere lezer kan objectief vaststellen wat de belangrijkste punten van het boek zijn (af te leiden aan taalgebruik en frequentie bv). Zo ook met een heilig geschrift: het boek zelf draagt een aantal dingen aan, die het belangrijk vindt. Het boek zelf is dus niet neutraal. Het ziet de wereld op een bepaalde manier, en roept op om op een bepaalde manier te leven, en op een bepaalde manier te handelen.
En die nuance is nu net waar de Taqiyya onder valt.
Mijn stelling is: De Koran en Hadiths bevatten in de leerstellingen die ze poneren (die een moslim, niet ik, als waarheden zien) vele verwerpelijke elementen. Zoals dat de heilige profeet, wiens leven elke goede moslim zoveel mogelijk probeert na te volgen, zegt dat je mag liegen en geweld mag gebruiken, als dat helpt om mensen aan Allah te onderwerpen.
Je liegt. Die opvatting leeft niet onder Nederlandse moslims...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Islamofobie?

Bericht door jvdg »

Solipsis schreef:Je liegt. Die opvatting leeft niet onder Nederlandse moslims...
Om in in jouw terminologie te blijven: Je liegt.
Als memento jou vraagt waarop je jouw menng grondt, valt er een angstvallig stilzwijgen.
Je kent de moslims (fundamentalistisch of niet) niet, maar je baseert al je loze, niet onderbouwde kreten op gevoelens en mss. een enkel contact met een schjnbaar gematigde moslim.

Je stelt dat alleen de extremistische moslims de leugen ter verdediging van hun godsdenst aanwenden.
Maar hoe kan ik weten dat mijn gesprekspartner in dezen geen soenniet/extremist is?
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Islamofobie?

Bericht door Solipsis »

jvdg schreef:
Om in in jouw terminologie te blijven: Je liegt.
Als memento jou vraagt waarop je jouw menng grondt, valt er een angstvallig stilzwijgen.
Welke vraag precies? Ik meen dat memento in dezen juist niet thuis geeft wanneer ik hem vraag naar de 'vele islam-theologen' die hij gelezen heeft en het met mij oneens zijn.
Je kent de moslims (fundamentalistisch of niet) niet, maar je baseert al je loze, niet onderbouwde kreten op gevoelens en mss. een enkel contact met een schjnbaar gematigde moslim.
Ik zeg juist dat ik wel moslims ken.
Je stelt dat alleen de extremistische moslims de leugen ter verdediging van hun godsdenst aanwenden.
Maar hoe kan ik weten dat mijn gesprekspartner in dezen geen soenniet/extremist is?
Dat kun je hem vragen. Op de vraag of hij/zij een soenniet is zal snel genoeg geantwoord worden, of hij/zij een extremist is kun je maar beter niet vragen. Maar dat zal snel genoeg duidelijk als je hem of haar vraagt of geweld in Nederland geoorloofd is om de islam als evangelie te verspreiden, bijvoorbeeld.

Maar als je uitgaat van memento's denigrerende mening kun je er maar beter vanuit gaan dat geen enkele moslim te vertrouwen is, alles wat hij of zij zegt kan immers zomaar een leugen om bestwil zijn.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Islamofobie?

Bericht door jvdg »

Solipsis schreef:
jvdg schreef:
Om in in jouw terminologie te blijven: Je liegt.
Als memento jou vraagt waarop je jouw menng grondt, valt er een angstvallig stilzwijgen.
Welke vraag precies? Ik meen dat memento in dezen juist niet thuis geeft wanneer ik hem vraag naar de 'vele islam-theologen' die hij gelezen heeft en het met mij oneens zijn.
Je kent de moslims (fundamentalistisch of niet) niet, maar je baseert al je loze, niet onderbouwde kreten op gevoelens en mss. een enkel contact met een schjnbaar gematigde moslim.
Ik zeg juist dat ik wel moslims ken.
Je stelt dat alleen de extremistische moslims de leugen ter verdediging van hun godsdenst aanwenden.
Maar hoe kan ik weten dat mijn gesprekspartner in dezen geen soenniet/extremist is?
Dat kun je hem vragen. Op de vraag of hij/zij een soenniet is zal snel genoeg geantwoord worden, of hij/zij een extremist is kun je maar beter niet vragen. Maar dat zal snel genoeg duidelijk als je hem of haar vraagt of geweld in Nederland geoorloofd is om de islam als evangelie te verspreiden, bijvoorbeeld.

Maar als je uitgaat van memento's denigrerende mening kun je er maar beter vanuit gaan dat geen enkele moslim te vertrouwen is, alles wat hij of zij zegt kan immers zomaar een leugen om bestwil zijn.
Jij kent moslims.
Ik ook (positief hoor!).
Wie heeft er dan gelijk?

Jij komt met alleen maar oneliners.
Dat ben ik echt zat.
Geen onderbouwing.
Kritiekloos nabouwen.

Ik, en wss. vele anderen wensen te stoppen om deze kreten te beantwoorden.

Ik stop.

Nog één advies: Ga bij de radicale moskeën op bezoek, er zijn er genoeg, en leef je in wat de imams (eigenlijk) zeggen over joden, christenen, varkens en honden.....
Uitzonderingen?
Neen, solipsis, het is meer regel, en de doorsnee moskeebezoeker buigt daarop richting........
Is dat een ontkenning van de radicale islam?
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Islamofobie?

Bericht door Solipsis »

jvdg schreef: Jij kent moslims.
Ik ook (positief hoor!).
Wie heeft er dan gelijk?
Dat hangt maar net af van de uitspraken die jij of ik daarover doen.
Jij komt met alleen maar oneliners.
Dat ben ik echt zat.
Geen onderbouwing.
Kritiekloos nabouwen.
Ik meen in alle eerlijkheid zoveel mogelijk te hebben onderbouwd in dit topic, maar goed.
Ik, en wss. vele anderen wensen te stoppen om deze kreten te beantwoorden.

Ik stop.
Oké.
Nog één advies: Ga bij de radicale moskeën op bezoek, er zijn er genoeg, en leef je in wat de imams (eigenlijk) zeggen over joden, christenen, varkens en honden.....
Uitzonderingen?
Als een imam zich op die manier uitspreekt heeft hij binnen de kortste keren het OM achter zich aan.
Neen, solipsis, het is meer regel, en de doorsnee moskeebezoeker buigt daarop richting........
Een persoonlijke observatie, vermoed ik.
Is dat een ontkenning van de radicale islam?
Bijzonder dat je mij dan verwijt niets te onderbouwen en alleen met oneliners te komen.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Islamofobie?

Bericht door tukkertje »

Als ik jou reacties zo lees Solipsis kun je beter moslim worden.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Islamofobie?

Bericht door Rambam »

jvdg schreef: Nog één advies: Ga bij de radicale moskeën op bezoek, er zijn er genoeg, en leef je in wat de imams (eigenlijk) zeggen over joden, christenen, varkens en honden.
Nu ga je enkel af op hetgeen de heer Hans Jansen heeft gesteld over de islam en/of moslims. Er zijn andere arabisten die de opvattingen van dhr. Jansen niet delen.
Uitzonderingen? Neen, solipsis, het is meer regel, en de doorsnee moskeebezoeker buigt daarop richting........
Is dat een ontkenning van de radicale islam?
Deze stelling is netzomin onderbouwd als de uitspraken van Solipsis. Een gevalletje van de pot en de ketel derhalve.

Ik geloof overigens niet dat Solipsis ontkent dat er een radicale vorm van de islam bestaat, maar het is wat anders dan poneren dat de islam radicaal is, in de zin van extremistisch en het westen vijandig gezind. Misschien moet je je eens verdiepen in de verschillende stromingen binnen de islam. Wikipedia kan wellicht uitkomst bieden om een oppervlakkig beeld te krijgen van de verschillende stromingen.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Islamofobie?

Bericht door Rijssen »

Hoezo gaat Jvdg alleen op Hans Jansen af, er is wel degelijk een radicale islam.
Solipsis verkondigde aan de hand van een onderzoek, dat Salafisme geen bedreiging vormt voor de Nederlandse democratie.
Laat dat onderzoek nu net onderuit gehaald worden in Trouw http://www.trouw.nl/religie-filosofie/o ... tiek_.html
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Islamofobie?

Bericht door Solipsis »

Rijssen schreef:Hoezo gaat Jvdg alleen op Hans Jansen af, er is wel degelijk een radicale islam.
Er wordt ook niet ontkend dat deze niet bestaat, alleen de dreiging en angst die zich tentoonspreidt is niet rationeel.
Solipsis verkondigde aan de hand van een onderzoek, dat Salafisme geen bedreiging vormt voor de Nederlandse democratie.
Waar heb ik dat precies gezegd? Ik heb geageerd tegen de stelling dat de islam in Nederland geen bedreiging voor de democratie is.
Laat dat onderzoek nu net onderuit gehaald worden in Trouw http://www.trouw.nl/religie-filosofie/o ... tiek_.html
Het wordt niet onderuitgehaald, de uitkomst wordt anders belicht. Er is volgens hem sprake van een potentiële dreiging.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Islamofobie?

Bericht door Rijssen »

Solipsis schreef:
Rijssen schreef:Hoezo gaat Jvdg alleen op Hans Jansen af, er is wel degelijk een radicale islam.
Er wordt ook niet ontkend dat deze niet bestaat, alleen de dreiging en angst die zich tentoonspreidt is niet rationeel.
Solipsis verkondigde aan de hand van een onderzoek, dat Salafisme geen bedreiging vormt voor de Nederlandse democratie.
Waar heb ik dat precies gezegd? Ik heb geageerd tegen de stelling dat de islam in Nederland geen bedreiging voor de democratie is.
Laat dat onderzoek nu net onderuit gehaald worden in Trouw http://www.trouw.nl/religie-filosofie/o ... tiek_.html
Het wordt niet onderuitgehaald, de uitkomst wordt anders belicht. Er is volgens hem sprake van een potentiële dreiging.

Je liet me een keer aan de hand van dat onderzoek zien dat zelfs het salafisme geen bedreiging vormde.
Waar het precies op het forum staat weet ik ook niet, moest er alleen meteen aan terugdenken toen ik de andere visie op het onderzoek las.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Islamofobie?

Bericht door Solipsis »

Rijssen schreef: Je liet me een keer aan de hand van dat onderzoek zien dat zelfs het salafisme geen bedreiging vormde.
Waar het precies op het forum staat weet ik ook niet, moest er alleen meteen aan terugdenken toen ik de andere visie op het onderzoek las.
Daarin had ik het inderdaad over het salafisme als extremistische groepering, en benoemde ik de aantallen en de screening van de AIVD.
Plaats reactie