Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Gian schreef:Er is geen recht
Recht is niet zo maar een abstract, statisch begrip, wat er wel is of niet, maar iets wat altijd weer moet worden nagejaagd door en tussen mensen.
En de strijd zal alleen maar nog meer uit balans raken, tot heel de wereld zich tegen Israel zal keren (Zach. 14).
In Jesaja lees ik wat anders:

"(...) En het zal geschieden in het laatste der dagen dat de berg van het huis des HEEREN zal vastgesteld zijn op de top der bergen, en dat hij zal verheven worden boven de heuvels, en tot hem zullen alle heidenen toevloeien. En vele volken zullen heengaan en zeggen: Komt, laat ons opgaan tot de berg des HEEREN, tot het huis van de God Jakobs, opdat Hij ons lere van Zijn wegen, en dat wij wandelen in Zijn paden; want uit Sion zal de wet uitgaan, en het woord des HEEREN uit Jeruzalem. En Hij zal richten onder de heidenen, en bestraffen vele volken, en zullen hun zwaarden slaan tot sikkels; het ene volk zal tegen het andere volk geen zwaard opheffen, en zij zullen geen oorlog meer leren(...)" (Jes. 2:2-4)

De vrede lijkt nu ver weg, maar toch staat het hier wel: Vanuit Jeruzalem zal de vrede ontspringen!
Het getuigt daarom van onkunde om met de bergrede te komen
Ook al iemand die het beter weet dan de Heere Jezus. Je moet maar durven :)

Dat de Bergrede ons niets te zeggen zou hebben in oorlogssituaties, is ook niet juist als je kijkt naar de context waarin de Bergrede tot ons is gekomen: In die tijd was Palestina bezet gebied. Bezet door de Romeinen. De gehate Romeinen. Maar de Heere Jezus riep de mensen niet op tot de gewapende strijd, zoals Theudas of Judas de Gallileeer (Hand. 5:36 en 37), maar leerde iets wat daar haaks op stond. De Heere Jezus was ook niet de Messias die Palestina gewapenderwijs zou bevrijden, zoals velen hadden gehoopt. Ik leg dit niet uit, alsof je je als land niet zou mogen verdedigen. Maar ik leg dit wel uit, als dat wapens uiteindelijk nooit het laatste woord kunnen hebben.
of het is misplaatste vroomheid.
Wanneer is vroomheid misplaats? Kan je dat uitleggen? Ik zou overigens zeggen dat 'misplaatse' vroomheid nog altijd te verkiezen is boven helemaal geen vroomheid, maar wereldse oorlogspraat.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Zojuist kwam ik in mijn Bijbel het volgende bemoedigende vers tegen, dat ik hier, voor de juiste balans, graag wil melden:

Want de Heere zal Zijn volk niet begeven, en Hij zal Zijn erve niet verlaten. (Ps. 94:14)

Alles, maar dan ook alles, is in Zijn hand.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Joannah »

blijmoedig schreef:Zojuist kwam ik in mijn Bijbel het volgende bemoedigende vers tegen, dat ik hier, voor de juiste balans, graag wil melden:

Want de Heere zal Zijn volk niet begeven, en Hij zal Zijn erve niet verlaten. (Ps. 94:14)

Alles, maar dan ook alles, is in Zijn hand.
“O God! zwijg niet, houd U niet als doof, en zijt niet stil, o God! Want zie, Uw vijanden maken
getier, en Uw haters steken de kop op. Zij maken listig een heimelijke aanslag tegen Uw volk,
en beraadslagen tegen Uw verborgenen. Zij hebben gezegd: Komt, en laat ons hen uitroeien, dat
zij geen volk meer zijn; dat aan de naam van Israël niet meer gedacht worde. Want zij hebben in
het hart te zamen geraadslaagd; tegen U hebben zij een verbond gemaakt; De tenten van Edom
en der Ismaëlieten, Moab en de Hagarenen; Gebal, en Ammon, en Amalek, Palestina met de
inwoners van Tyrus. Ook heeft zich Assur bij hen gevoegd …” (Psalm 83:1-9).
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jacobse »

blijmoedig schreef:Zojuist kwam ik in mijn Bijbel het volgende bemoedigende vers tegen, dat ik hier, voor de juiste balans, graag wil melden:

Want de Heere zal Zijn volk niet begeven, en Hij zal Zijn erve niet verlaten. (Ps. 94:14)

Alles, maar dan ook alles, is in Zijn hand.
Lees ook eens Zacharia 12, hoe het zal gaan: iedereen, en dat is niet zo blijmoedig, vermeent te weten wat Israél moet doen/behoort te laten, maar het komt neer op weg met Israél; even verder:alle volken zullen tegen Israël optrekken om het te verdelgen, en hoever is dat nog weg / heel dichtbij met Turkije nu in bondgenootschap met Iran en met Syrié, plus de hele wereld zo ongeveer tegen Israél; maar wat zegt de Bijbel voor die situatie? Zij - de joden - zullen dan als een fakkel rondom alle volken verteren, en er staat dat de Heere dan Jerusalem ( synoniem voor het Joodse volk en haar hoofdstad ) zal behoeden. En dan, kennelijk in de hoogste nood, zullen zij - en wij - HEM zien Die doorstoken is, daar komt de Heere Jezus als Messias. Zacharia gaat verder, zie ook hoofdstuk 14; Hij de Heere zal koning worden over de hele aarde, en Hij zal Een zijn en Zijn Naam is Een/ de Enige.
Dan , niet eerder, vangt aan wat Jesaja 2 en Micha 4 zeggen: De Heere zal heersen vanuit Jerusalem, en dan, eerst dan, zullen de volken onder Zijn zegenrijke heerschappij vanuit Jerusalem, ook optrekken naar Jerusalem, niet meer ten oorlog, maar om in Zijn wegen te wandelen en naar Zijn wetsonderricht te luisteren.
Wie de vrede wil, bewapene zich ten oorlog.Dit Romeinse woord, si vis pacem para bellum, is helaas volle werkelijkheid. Dat Israél daar mee rekent, is wijs én is plicht als Staat en als Staat voor haar burgers.Wie daar aan afdoet, wenst Israéls ondergang.
Thomas
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door jvdg »

Jacobse schreef:Wie de vrede wil, bewapene zich ten oorlog.Dit Romeinse woord, si vis pacem para bellum, is helaas volle werkelijkheid. Dat Israél daar mee rekent, is wijs én is plicht als Staat en als Staat voor haar burgers.Wie daar aan afdoet, wenst Israéls ondergang.
Thomas
In schaaktermen: De aanval is de beste verdediging?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jacobse »

jvdg schreef:
Jacobse schreef:Wie de vrede wil, bewapene zich ten oorlog.Dit Romeinse woord, si vis pacem para bellum, is helaas volle werkelijkheid. Dat Israél daar mee rekent, is wijs én is plicht als Staat en als Staat voor haar burgers.Wie daar aan afdoet, wenst Israéls ondergang.
Thomas
In schaaktermen: De aanval is de beste verdediging?
Soms is het -helaas -wel nodig; bijvoorbeeld als , zoals in 1967, de vijanden op het punt staan collectief aan te vallen, en men is dat te weten gekomen, om dan kort voordien toe te - moeten - slaan.Inderdaad, dán is de aanval zeker de beste verdediging.
Wat, minder abstract, indien Ahmedinejad de president van het grote Iran,een kernwapen bijna klaar heeft, en van de daken schreeuwt dat hij Israél wil en zal vernietigen?Dan wachten tot hij dat gaat doen? Is dat niet, met alle eerbied gesproken, als het afwachten zou blijven, of als afwachten wordt aanbevolen zoals door ( enkele ) deelnemers aan dit forum kennelijk voor ogen staat, iets anders of iets minder dan : God verzoeken?
Thomas
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Solipsis »

Jacobse schreef: Wat, minder abstract, indien Ahmedinejad de president van het grote Iran,een kernwapen bijna klaar heeft, en van de daken schreeuwt dat hij Israél wil en zal vernietigen?Dan wachten tot hij dat gaat doen? Is dat niet, met alle eerbied gesproken, als het afwachten zou blijven, of als afwachten wordt aanbevolen zoals door ( enkele ) deelnemers aan dit forum kennelijk voor ogen staat, iets anders of iets minder dan : God verzoeken?
Thomas
Nee, alle dingen zijn bij God toch bekend? Geen haar valt van ons hoofd, buiten de wil van God om, maar als het hierom gaat zingen menselijke gevoelens wel het hoogste woord? Is dat niet inconsequent? Misschien geheel off-topic, maar ik vond het toch merkwaardig om te constateren dat inentingen en verzekeringen in andere discussies (Bijbels gerechtvaardigd) worden verzuimd. Of zie ik hier een essentieel verschil over het hoofd?
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Rambam »

Er is een groot verschil tussen hetgeen door God gekend is en door God gewild is. Ik weet niet of je kunt stellen dat alle dingen door God gewild zijn. Dat leidt tot rare redeneringen en schakelt de menselijke verantwoordelijkheid uit.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Jacobse schreef:Lees ook eens Zacharia 12, hoe het zal gaan: iedereen, en dat is niet zo blijmoedig, vermeent te weten wat Israél moet doen/behoort te laten, maar het komt neer op weg met Israél; even verder:alle volken zullen tegen Israël optrekken om het te verdelgen, en hoever is dat nog weg / heel dichtbij met Turkije nu in bondgenootschap met Iran en met Syrié, plus de hele wereld zo ongeveer tegen Israél; maar wat zegt de Bijbel voor die situatie? Zij - de joden - zullen dan als een fakkel rondom alle volken verteren, en er staat dat de Heere dan Jerusalem ( synoniem voor het Joodse volk en haar hoofdstad ) zal behoeden. En dan, kennelijk in de hoogste nood, zullen zij - en wij - HEM zien Die doorstoken is, daar komt de Heere Jezus als Messias. Zacharia gaat verder, zie ook hoofdstuk 14; Hij de Heere zal koning worden over de hele aarde, en Hij zal Een zijn en Zijn Naam is Een/ de Enige.
Als ik Zacharia 12 lees, lees ik over de vijandigheid ten opzichte van het volk Israel. Een vijandigheid die van alle tijden zal zijn. Als ik Zacharia 12 lees, lees ik ook over de eeuwige bescherming die de Heere God aan het volk Israel biedt. Hij zal niet toe laten dat de vijanden het volk Israel zullen overweldigen. Dit kan je ook al zien als je naar de geschiedenis kijkt. Hoewel de Joden na de verwoesting van de tempel over de gehele wereld waren verspreid, en in de Tweede Wereldoorlog haast waren uitgeroeid, heeft Hij hen toch weer terug,- en samengebracht tot een natie. Als ik Zacharia 12 lees, lees ik echter niet dat het volk Israel dan maar te pas en te onpas zelf de wapenen ter hand moet nemen, om te vernietigen wie haar goeddunkt. Zacheria gaat over de trouw van de Heere God. Niet over de wapenkracht van Israel zelf.

Ik ben ook tegen het uitleggen van Bijbelpassages op zichzelf. Alsof Zacheria 12 in dit verband de enige waarheid zou verkondigen. We kunnen het OT niet loslezen van het NT en andere passages in het OT. Alsof het NT het volk Israel niets te zeggen zou hebben.
Wie de vrede wil, bewapene zich ten oorlog.Dit Romeinse woord, si vis pacem para bellum, is helaas volle werkelijkheid.
Dit vind ik met recht een goddeloze uitspraak. Om niet te zeggen vreemd om in dit verband woorden te citeren van het heidense volk bij uitstek, dat nota bene de verwoesting van de tempel en het begin van de diaspora van de Joden op haar naam heeft staan. Om nog maar niet te spreken over de christenvervolgingen. Dat de legers van het Romeinse Rijk goed konden vechten, staat buiten kijf. Maar we weten ook allemaal hoe het met het Romeinse rijk is afgelopen. Alles wat gebeurd zonder rekening te houden met de God van de Bijbel, houd uiteindelijk geen stand. Ik zou daarom zeggen, wie vrede wil vertrouwe op de God des Vredes. Hij zal redding geven. Soms door middel van strijd. Maar het hier oproepen om alleen op eigen wapenen en kracht te vertrouwen, vind ik puur onbijbels.
Dat Israél daar mee rekent, is wijs én is plicht als Staat en als Staat voor haar burgers.Wie daar aan afdoet, wenst Israéls ondergang.Thomas
Zoals ik eerder heb betoogd is er een onderscheid tussen de Staat Israel en de burgers van Israel. Verder moet je maar niet van die grote woorden gebruiken. Alsof iedereen die wat kritisch over Israel zegt, haar ondergang zou wensen. Je kan het ook omdraaien. Soms moeten kritische woorden gesproken worden tegen degene om wie je geeft.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 13 aug 2010, 23:28, 3 keer totaal gewijzigd.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

jvdg schreef:
Jacobse schreef:Wie de vrede wil, bewapene zich ten oorlog.Dit Romeinse woord, si vis pacem para bellum, is helaas volle werkelijkheid. Dat Israél daar mee rekent, is wijs én is plicht als Staat en als Staat voor haar burgers.Wie daar aan afdoet, wenst Israéls ondergang.
Thomas
In schaaktermen: De aanval is de beste verdediging?
In menselijke schaaktermen wel.

Kijk, strijd is soms zeker nodig. Zelfs preventief. Indien er bijvoorbeeld concrete bewijzen zouden zijn dat Iran een atoombom zou kunnen fabriceren, dan zou ik er voorstander van zijn, dat Israel de productie daarvan preventief uitschakelt. Dat lijkt dan althans een verstandige keuze (hoewel dat dan hopelijk niet de lont in het kruidvat betekent.)

Waar ik echter een afkeer van heb, is van eenzijdige oorlogsrethoriek en de verheerlijking van de strijd. Alsof deze strijd alleen met de wapenen van het Israelische leger zou kunnen worden gewonnen. En alsof de Heere God er op uit zou zijn om de volken die rondom Israel gelegerd zijn te vernietigen. De Heere God heeft ook hun behoud op het oog. Ook zij behoren bij de volken, die Hem in de nieuwe hemel en nieuwe aarde zullen aanbidden. Doen, alsof het dan niet erg is als Israel de hele boel om haar heen platgooit, met mannen en vrouwen en kinderen erbij, vind ik simpelweg liefdeloos. En kan ik niet rijmen met de positievere profetieen die ook over deze volkeren in de Bijbel staan.

Alles hangt met alles samen. Enkele profetieen uit zijn verband rukken en vervolgens verabsoluteren getuigt van zeer slechte exegese.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 13 aug 2010, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Jacobse schreef:alle volken zullen tegen Israël optrekken om het te verdelgen, en hoever is dat nog weg / heel dichtbij met Turkije nu in bondgenootschap met Iran en met Syrié
Overdrijven is ook een vak. Alsof God's hele heilsplan met het volk Israel nu in duigen valt, nu de relatie tussen Turkije en Israel wat vertroebeld is. Daarmee dicht je Turkije een te grote eer toe in dit geheel. Turkije heeft ook helemaal geen belang bij innige banden met de regimes in Iran en Syrie. Hooguit oppervlakkig goede politieke verhoudingen om gezamenlijk de Koerden onder de duim te houden en om zo de VS en de rest van het Westen onder druk te houden, en dingen gedaan te krijgen. Ten diepste zijn Iran en Syrie potentiele vijanden van Turkije. Waarom denk je dat de Turken zo veel militairen in het oosten van het land gelegerd hebben? Echt niet alleen om de Koerden koest te houden :) Turkije is een seculiere staat, nota bene lid van de Navo, met een minderheid van de bevolking die werkelijk als vrome moslim leeft. Die zit echt niet op de fundamentalistische Khomeini's, Ahmadinejad's en Assad's te wachten.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jacobse »

blijmoedig schreef:
Jacobse schreef:alle volken zullen tegen Israël optrekken om het te verdelgen, en hoever is dat nog weg / heel dichtbij met Turkije nu in bondgenootschap met Iran en met Syrié
Overdrijven is ook een vak. Alsof God's hele heilsplan met het volk Israel nu in duigen valt, nu de relatie tussen Turkije en Israel wat vertroebeld is. Daarmee dicht je Turkije een te grote eer toe in dit geheel. Turkije heeft ook helemaal geen belang bij innige banden met de regimes in Iran en Syrie. Hooguit oppervlakkig goede politieke verhoudingen om gezamenlijk de Koerden onder de duim te houden en om zo de VS en de rest van het Westen onder druk te houden, en dingen gedaan te krijgen. Ten diepste zijn Iran en Syrie potentiele vijanden van Turkije. Waarom denk je dat de Turken zo veel militairen in het oosten van het land gelegerd hebben? Echt niet alleen om de Koerden koest te houden :) Turkije is een seculiere staat, nota bene lid van de Navo, met een minderheid van de bevolking die werkelijk als vrome moslim leeft. Die zit echt niet op de fundamentalistische Khomeini's, Ahmadinejad's en Assad's te wachten.
Het vorenstaande getuigt helaas van onwil en/of onkunde.
Atatürk wilde een seculiere staat Turkije, met een strikte scheiding tussen "kerk en staat ".Mensen in Overheidsdienst mogen, als het vrouwen zijn, in diensttijd geen hoofddoekje dragen, en mannen en vrouwen mogen in diensttijd niet deelnemen aan de moslimgebeden. Vooral het leger moest boven de partijen staan, en die strakke scheiding tussen kerk en staat bewaken. Inmiddels is Erdogan als premier zo ver gekomen dat hij voorzitter is van de Militaire Raad, dat diverse generaals in hechtenis zijn genomen, en dat andere militairen alleen bevorderd worden als Erdogan daar voor is; met andere woorden hij maakt en heeft vermoedelijk al het leger niet meer boven zich maar onder zich. Hij heeft een wetsontwerp ingediend, om te bereiken dat ook de rechterlijke macht ( en het leger ) ondergeschikt worden aan de regering lees aan Erdogan. Hij heeft het miltair samenwerken met Israél weten te beëindigen, en is een militair pact aangegaan met Iran en met Syrië.Hij heeft bevorderd dat er een provocerend Turks schip met militanten richting Gaza werd gestuurd, waar men op kon wachten dat Israël - dat er tegen had gewaarschuwd, vele malen - zou ingrijpen, en het had tot verwacht en door Erdogan beoogd gevolg dat er in Turkije een hetze tegen Israël ontstond.
Dat is de horizontale werkelijkheid.
Die werkelijkheid is ook dat Israël weinig of geen andere helpers in deze wereld meer heeft, dan alleen de God van Israël.En dat niet onderkend wordt, dat niet wordt aanvaard, ook niet door vele christenen, dat Gods verkiezing van Israél onberouwelijk en onherroepelijk is terwijl het niet aan ons - geroepenen uit de heidenen, alleen in Gods genade geënt op en mogen gaan behoren tot de edele olijf Israël - is om kritiek te hebben op Gods keuze, door die te verleggen naar kritiek op Israël zelf. De Heere gaat op Zijn wijze de door Hem bepaalde weg met Israél, beminden om der vaderen wil zegt Paulus,en het eindigt er verticaal mee dat de Heere - Romeinen 11 - Zelf de goddeloosheden van Jakob zal afwenden en gans Israél zal behouden. Maar horizontaal kan het alleszins zo zijn dat Israél beproefd wordt als gaande door vuur. Inderdaad, Zacharia is daar heel duidelijk over; Gods Woord en Zijn profetieën zijn waar en waarachtig. Die kan men niet afwijzen of ontgaan of terzijde schuiven, nu daar staat dat alle volken Jerusalem willen hebben en er over willen heersen, en dat alle volken zullen optrekken tegen Israél, om het te vernietigen; de vandaagse werkelijkheid doet zien dat het er alles van weg heeft dat het dichtbij is.De Europese Unie is niet pro Israél; de Franse president Sarkozy heeft een jaar of wat geleden landen rondom het oosten van de Middellandse zee bezocht en heeft bereikt dat ook die op enigerlei wijze beginnen mee te doen met en kijken naar de EU. Oftewel het lijkt wel op het herstel van het - altijd tegen Israél gericht geweest zijnde - Romeinse Rijk. Kijk nu nog eens naar wat Zacharia zegt, over de volken rondom Israél.Daar staat echter ook, dat alsdan Jezus Christus zal komen, Hij Die doorstoken is, en allen zullen Hem zien; de Joden zullen Hem wenend erkennen en herkennen en huldigen als de Messias. De voorlaatste slag om Jerusalem - de laatste is duizend jaar later, zegt Openbaring -is wellicht heel dichtbij. Het houdt God zij dank ook in: verlossing voor Israél, Israél daarna een zegen in het midden der naties, Jerusalem als hoofdstad waar de Heere zal regeren over de aarde ( Zacharia slot, Jesaja 2 en Micha 4 ); het houdt ook in voor ons gelovigen uit de heidenen dat ook wij de Heere zullen zien naar wie we uitzien, en waaromtrent onze bede mag en moet zijn: kom Heere Jezus, kom haastig. Op die dag zal alle knie zich voor Hem buigen en alle tong zal Hem belijden.Hij zal - alleen HIJ- koning zijn over de ganse aarde zegt Zacharia. Woorden zijn te klein om de heerlijkheid daarvan en de grootheid daarvan te omschrijven.Zie met mij uit naar die dag.
En intussen, bij bijdragen aan dit forum, in woord en toonzetting:herinner en handel naar wat in Handelingen staat, dat men edeler is als men de Schriften onderzoekt of het zo is als men vermeent; niet minder herinner en handel naar Paulus die elders zegt: Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend, en acht de ander uitnemender dan Uzelf.
Gezegende zondag gewenst aan alle lezers.
Thomas.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Jacobse schreef:Het vorenstaande getuigt helaas van onwil en/of onkunde. Atatürk wilde een seculiere staat Turkije, met een strikte scheiding tussen "kerk en staat ".Mensen in Overheidsdienst mogen, als het vrouwen zijn, in diensttijd geen hoofddoekje dragen, en mannen en vrouwen mogen in diensttijd niet deelnemen aan de moslimgebeden. Vooral het leger moest boven de partijen staan, en die strakke scheiding tussen kerk en staat bewaken. Inmiddels is Erdogan als premier zo ver gekomen dat hij voorzitter is van de Militaire Raad, dat diverse generaals in hechtenis zijn genomen, en dat andere militairen alleen bevorderd worden als Erdogan daar voor is; met andere woorden hij maakt en heeft vermoedelijk al het leger niet meer boven zich maar onder zich. Hij heeft een wetsontwerp ingediend, om te bereiken dat ook de rechterlijke macht ( en het leger ) ondergeschikt worden aan de regering lees aan Erdogan. Hij heeft het miltair samenwerken met Israél weten te beëindigen, en is een militair pact aangegaan met Iran en met Syrië.Hij heeft bevorderd dat er een provocerend Turks schip met militanten richting Gaza werd gestuurd, waar men op kon wachten dat Israël - dat er tegen had gewaarschuwd, vele malen - zou ingrijpen, en het had tot verwacht en door Erdogan beoogd gevolg dat er in Turkije een hetze tegen Israël ontstond. Dat is de horizontale werkelijkheid.
Ik doe geen woord af, van wat ik hiervoor heb gezegd. Turkije staat niet gelijk aan Erdogan. Turkije is lid van de Navo, en heeft nog steeds de aspiraties om lid te worden van de EU. Uiteindelijk zal Turkije dat niet op het spel willen zetten, voor een onzekere samenwerking met Iran en Syrie. En lijkt me al helemaal een mijl op zeven om daar dan in te lezen dat het einde van Israel nabij is. Onnodige paniekzaaierij.

Als ik mij niet vergis heeft de Turkse regering overigens juist het leger steeds meer aan banden gelegd, om zo te kunnen voldoen aan de toetredingseisen van de EU.
Die werkelijkheid is ook dat Israël weinig of geen andere helpers in deze wereld meer heeft, dan alleen de God van Israël.
Is dat ooit echt anders geweest dan? Alleen door de God van Israel bestaat Israel nu nog. Anders had Haman het volk al uitgeroeid, was zij voor altijd in Ballingschap in Babel gebleven, had zij de Holocoust niet overleefd, en was zij nooit uit de Diaspora teruggekomen naar Palestina.
En dat niet onderkend wordt, dat niet wordt aanvaard, ook niet door vele christenen, dat Gods verkiezing van Israél onberouwelijk en onherroepelijk is terwijl het niet aan ons - geroepenen uit de heidenen, alleen in Gods genade geënt op en mogen gaan behoren tot de edele olijf Israël - is om kritiek te hebben op Gods keuze, door die te verleggen naar kritiek op Israël zelf. De Heere gaat op Zijn wijze de door Hem bepaalde weg met Israél, beminden om der vaderen wil zegt Paulus,en het eindigt er verticaal mee dat de Heere - Romeinen 11 - Zelf de goddeloosheden van Jakob zal afwenden en gans Israél zal behouden.
Ik weet niet waar je dit allemaal ingelezen hebt, maar ik vind het schromelijk overdreven. Kritiek op Israel is niet hetzelfde als iets afdoen aan de bijzondere positie die het volk Israel onder de volken inneemt. Dan moet je dat ook maar niet suggereren.
Maar horizontaal kan het alleszins zo zijn dat Israél beproefd wordt als gaande door vuur. Inderdaad, Zacharia is daar heel duidelijk over; Gods Woord en Zijn profetieën zijn waar en waarachtig. Die kan men niet afwijzen of ontgaan of terzijde schuiven, nu daar staat dat alle volken Jerusalem willen hebben en er over willen heersen, en dat alle volken zullen optrekken tegen Israél, om het te vernietigen; de vandaagse werkelijkheid doet zien dat het er alles van weg heeft dat het dichtbij is.De Europese Unie is niet pro Israél; de Franse president Sarkozy heeft een jaar of wat geleden landen rondom het oosten van de Middellandse zee bezocht en heeft bereikt dat ook die op enigerlei wijze beginnen mee te doen met en kijken naar de EU. Oftewel het lijkt wel op het herstel van het - altijd tegen Israél gericht geweest zijnde - Romeinse Rijk. Kijk nu nog eens naar wat Zacharia zegt, over de volken rondom Israél.
Ik heb niet zo veel met deze angstzaaierij. Want angstzaaierij leidt doorgaans tot haatzaaierij. Mensen hebben al zo vaak gedacht dat de eindtijd nu toch echt gekomen was. Ik denk dat we de loop van de geschiedenis maar in de hand van de Heere God moeten laten, en daar zelf maar niet al te stellige uitspraken over moeten doen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Gian »

Turkije (Mesech, Tubal) komt expliciet voor in de profetie van oorlog tegen Israel. Als deze samenwerking met Perzie (Iran) niet de geprofeteerde samenwerking is, zal die samenwerking er vast er zeker een andere keer komen. (Ez. 38-39)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door blijmoedig »

Gian schreef:Turkije (Mesech, Tubal) komt expliciet voor in de profetie van oorlog tegen Israel. Als deze samenwerking met Perzie (Iran) niet de geprofeteerde samenwerking is, zal die samenwerking er vast er zeker een andere keer komen. (Ez. 38-39)
Ik zou ook net zo lang in de profetieen blijven vroeten, totdat je dit soort dingen tegenkomt. Je kan ook geloven, wat je wil geloven. Self fulfilling prophecy zeg maar :)
Gesloten