Aanval Israël op Iran dichterbij

Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Toeschouwer »

Joannah schreef:In plaats van wij die ge-ent zouden zijn op de stam die Israel is...
We raken hoe verder weg van een eventuele aanval van Israël op Iran, maar zo gaat dat vaak, we verzanden dan in details.
Ik wil toch even op Joannah reageren. Zij heeft de gedachte dat wij in Israël ingeent moeten worden. Maar ik denk dat het anders ligt.

Het is op zijn minst onnauwkeurig te noemen te beweren dat de olijfboom Israël voorstelt. Want Israël wordt hier niet voorgesteld door de boom, maar door de "natuurlijke" takken (Rom. 11:21-24 ).). En de boom is meer dan een som van takken. Op analoge wijze is Jezus de wijnstok en de gelovigen zijn de ranken ( Joh. 15:1-6 ). Elke Jood is "een natuurlijke tak". De takken die afgebroken zijn, zijn de niet-Messiasbelijdende Joden. Als Israël de olijfboom is dan volgt hier uit dat de ongelovige Joden geen Israëlieten meer zijn, wat Paulus nergens zegt, integendeel hij handhaaft overal de naam Israël voor de verharde, ongelovige natie (Rom.9:4,27,31). En net zo min als hij de naam Israël van de ongelovige Joden aftrekt, noemt hij ooit de gelovigen uit de heidenen Israël. Maar wat is de olijfboom dan wel? Wij moeten er wel op letten dat Paulus voordat hij het over de boom heeft over de wortel spreekt (vs 16b). Evenals de "eerstelingen vooraf gaan aan het "deeg", (vs16a) gaat de wortel vooraf aan de´takken´. Daarom ligt het voor de hand bij de wortel en de eerstelingen aan Abraham en de aartsvaders te denken tot wie de beloften van het Evangelie tevoren gedaan zijn (Gal.3:8). De boom stelt dan de beloften voor die vlees en bloed gekregen hebben in de Messias (Gal .3:16,17 ). De niet Messiasbelijdende Joden blijven dus wel Israëlieten en natuurlijke takken, maar hebben door ongeloof geen deel aan de beloften van het Evangelie.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Joannah »

Toeschouwer schreef:
Joannah schreef:In plaats van wij die ge-ent zouden zijn op de stam die Israel is...
We raken hoe verder weg van een eventuele aanval van Israël op Iran, maar zo gaat dat vaak, we verzanden dan in details.
Ik wil toch even op Joannah reageren. Zij heeft de gedachte dat wij in Israël ingeent moeten worden. Maar ik denk dat het anders ligt.

Het is op zijn minst onnauwkeurig te noemen te beweren dat de olijfboom Israël voorstelt. Want Israël wordt hier niet voorgesteld door de boom, maar door de "natuurlijke" takken (Rom. 11:21-24 ).). En de boom is meer dan een som van takken. Op analoge wijze is Jezus de wijnstok en de gelovigen zijn de ranken ( Joh. 15:1-6 ). Elke Jood is "een natuurlijke tak". De takken die afgebroken zijn, zijn de niet-Messiasbelijdende Joden. Als Israël de olijfboom is dan volgt hier uit dat de ongelovige Joden geen Israëlieten meer zijn, wat Paulus nergens zegt, integendeel hij handhaaft overal de naam Israël voor de verharde, ongelovige natie (Rom.9:4,27,31). En net zo min als hij de naam Israël van de ongelovige Joden aftrekt, noemt hij ooit de gelovigen uit de heidenen Israël. Maar wat is de olijfboom dan wel? Wij moeten er wel op letten dat Paulus voordat hij het over de boom heeft over de wortel spreekt (vs 16b). Evenals de "eerstelingen vooraf gaan aan het "deeg", (vs16a) gaat de wortel vooraf aan de´takken´. Daarom ligt het voor de hand bij de wortel en de eerstelingen aan Abraham en de aartsvaders te denken tot wie de beloften van het Evangelie tevoren gedaan zijn (Gal.3:8). De boom stelt dan de beloften voor die vlees en bloed gekregen hebben in de Messias (Gal .3:16,17 ). De niet Messiasbelijdende Joden blijven dus wel Israëlieten en natuurlijke takken, maar hebben door ongeloof geen deel aan de beloften van het Evangelie.
Daar ben ik het wel mee eens hoor. Mijn opmerking was meer een vraag, eigenlijk.
Terug naar het topic, hoe denk je dat een eventuele aanval op Iran (die er m.i. wel komt) zich vertaalt in de verhouding tussen moslims en niet-moslims in Nederland?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:In de tijd van de Handelingen was Paulus er zeker mee bezig.
Het is interessant om te lezen wat er in Rom. 11:31 staat, en dan niet in de SV die - hier - minder nauwkeurig is, maar in de NBG '51: "... zo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geworden, opdat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden."
Het gaat dus niet om iets wat in de toekomst zou gebeuren, "nadat de volheid der heidenen is ingegaan", maar Paulus heeft het over iets wat op dat moment al moest gaan gebeuren!
Toch betwijfel ik je uitleg, het is zeker interessant. Paulus heeft deze brief wel geschreven nadat hij in Handelingen 28 bekend heeft gemaakt dat deze boodschap van redding aan de heidenen bekend is gemaakt.
Maar in Rom. 11:25 (SV vertaald m.i. hier nauwkeurig) heeft Paulus het over een gedeeltelijke verharding of verblinding, je zou denken dat de verblinding waar Paulus over spreekt in Hand. 28 hier al is ingegaan. Dan wordt dit in de toekomst geplaatst, zo lees ik het ook in de SV.
Maar ik laat me graag overtuigen als ik het mis heb. We zullen hier nauwkeurig moeten vertalen.
De handschriften verschillen hier, dat is het lastige. Zie http://www.blueletterbible.org/Bible.cf ... JV#conc/31
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:In de tijd van de Handelingen was Paulus er zeker mee bezig.
Het is interessant om te lezen wat er in Rom. 11:31 staat, en dan niet in de SV die - hier - minder nauwkeurig is, maar in de NBG '51: "... zo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geworden, opdat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden."
Het gaat dus niet om iets wat in de toekomst zou gebeuren, "nadat de volheid der heidenen is ingegaan", maar Paulus heeft het over iets wat op dat moment al moest gaan gebeuren!
Toch betwijfel ik je uitleg, het is zeker interessant. Paulus heeft deze brief wel geschreven nadat hij in Handelingen 28 bekend heeft gemaakt dat deze boodschap van redding aan de heidenen bekend is gemaakt.
Maar in Rom. 11:25 (SV vertaald m.i. hier nauwkeurig) heeft Paulus het over een gedeeltelijke verharding of verblinding, je zou denken dat de verblinding waar Paulus over spreekt in Hand. 28 hier al is ingegaan. Dan wordt dit in de toekomst geplaatst, zo lees ik het ook in de SV.
Maar ik laat me graag overtuigen als ik het mis heb. We zullen hier nauwkeurig moeten vertalen.
De handschriften verschillen hier, dat is het lastige. Zie http://www.blueletterbible.org/Bible.cf ... JV#conc/31
Die gedeeltelijke verharding over Israël is niet gekomen in het NT, nee die was er al, de SV vertaald het hier niet correct en geeft daardoor de indruk dat die verharding is gekomen over Israël.
In de grondtekst staat een woord wat meer iets beteken als gebeurd, de KJV vertaald het ook met "happened".
Die verharding was er al.
Die verharding heeft dan ook alles te maken met Gods verkiezend welbehagen, God verkiest en God verwerpt, dat laatste is verre van populair, ik weet het , want de mens meent het steeds meer zelf in de hand te hebben, en voor veel kerkmensen staat de mens en zijn keuze ook centraal.
Paulus haallde het ook naar voren in Rom 9.

Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.

en

En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;

Ik denk dat Afgewezen daar gelijk heeft, het staat er in de tegenwoordige tijd, om thans dat is om nu ... tot jaloersheid te brengen.
God geeft nergens aan dat er tweede kansen zijn.
caprice schreef:
Alexander CD schreef:Mijn vraag is concreet wie is dat "Gans Israël".

Dat is mijn vraag! Wie worden met "Gans Israel" bedoeld?
Daar ben ik al op ingegaan. Ik dacht heel concreet.
Daarom is zou het niet logisch zijn dat er heel veel Joden behouden zullen worden, want dan is daar nog steeds Gods verkiezend welbehagen, want Hij verwerpt nog een paar, ja, zelf als Hij nog één Jood verwerpt dan is daar nog de Goddelijke verwerping.
Daarom zou het meer voor de hand liggen dat als de volheid der heidenen is ingegaan ( als die betekenis zo zou kloppen) dat vanaf dan alle Joden behouden worden, want God gaat ze allen verkiezen, als "Gans of geheel Israël"dat zou betekenen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Joannah »

Alex CD, Zo zie ik het ook.En dan zal het Nieuwe Verbond waarbij God Zelf Zijn Wet in hun harten zal schrijven, en niemand meer een ander hoeft te leren, waarheid worden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef
Daarom is zou het niet logisch zijn dat er heel veel Joden behouden zullen worden, want dan is daar nog steeds Gods verkiezend welbehagen, want Hij verwerpt nog een paar, ja, zelf als Hij nog één Jood verwerpt dan is daar nog de Goddelijke verwerping.
en
God verkiest en God verwerpt
Dit is wel een beetje off topic maar jij beschrijft de verwerping als een actieve daad van God dat doen de D.L niet.
Die zeggen een laten in hun boosheid
maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat.
De verkiezing is Gods actieve daad de verwerping is een laten in hun zelfgekozen zonden Verwerping als woord komt in de bijbel niet voor (de zaak wel! )Verwerping komt alleen voor in de betekenis dat God hén verwerpt die Hem eerst verwerpen
1 Samuël 15 :26
26 Doch Samuel zeide tot Saul: Ik zal met u niet wederkeren; omdat gij het woord des HEEREN verworpen hebt, zo heeft u de HEERE verworpen, dat gij geen koning over Israel zult zijn.
Hosea 4:6
6 ¶ Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
Ook de kantekeningen bij Rom 9:18 spreken zo
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt , opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
Kantekening
Dit woord verwekken kan genomen worden, òf voor de verwekking van Farao tot het koninkrijk, òf voor zijne behoudenis in het midden van al de plagen, die God over hem en zijn volk had gebracht. En ook wordt tevens daaronder verstaan zijne verharding tegen het volk Israëls en Gods bevel, gelijk uit het besluit van Paulus in Rom. 9:18 blijkt; niet dat Hij hem tot zondigen zou hebben verwekt, hetwelk niet zijn kan, Jak. 1:13, maar omdat Hij hem rechtvaardig in zijne zonden heeft verlaten, en aan zijn eigen boze en hoogmoedige begeerten overgegeven, waardoor hij tegen God en Zijn gebod zolang heeft geworsteld, totdat God de verdiende straf over hem heeft uitgevoerd, en Zijne eer en macht alzo voor de gehele wereld aan hem betoond
Ik vind hoe de D.L. en de kanttekenaren en de Schrift zelf spreken over de verwerping wat zuiverder dan hoe jij het verwoord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Alexander CD »

God verwerpt daar gaat het mij om i.v.m. de gedeeltelijke verharding, of dat nu passief of actief is ik vind het beide goed.

God heeft het recht als Pottenbakker zegt Rom 9. En het is door onze zonden en onze schuld, ik zeg niet dat God schuldig is.

Dat stellen dat de DL zuiverder is vind ik muggenziften, huisman.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef:God verwerpt daar gaat het mij om i.v.m. de gedeeltelijke verharding, of dat nu passief of actief is ik vind het beide goed.

God heeft het recht als Pottenbakker zegt Rom 9. En het is door onze zonden en onze schuld, ik zeg niet dat God schuldig is.

Dat stellen dat de DL zuiverder is vind ik muggenziften, huisman.
Zo bedoel ik het niet maar ik denk dat juist in deze zaken er zuiver gesproken moet worden. Jij zegt nu precies waarom ik deze posting schreef "ik zeg niet dat God schuldig is." Daar ging het mij om God is niet schuldig !
Hierover zijn wij het dus eens en dat is echt geen muggenziften.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:God verwerpt daar gaat het mij om i.v.m. de gedeeltelijke verharding, of dat nu passief of actief is ik vind het beide goed.

God heeft het recht als Pottenbakker zegt Rom 9. En het is door onze zonden en onze schuld, ik zeg niet dat God schuldig is.

Dat stellen dat de DL zuiverder is vind ik muggenziften, huisman.
Wij zijn als het goed is verkozen, in Christus.Wij horen onze verkiezing "vast te maken" opdat onze naam niet uit het Boek gewist wordt.
Wat is de zin van al die profeten en apostelen, als de Almachtige toch maar hoeft te gebieden en het staat er? Misschien omdat Hij behaagt te zien dat we kiezen voor de door Hem gegeven Liefde om tot Hem te komen en aan te nemen?Als God wil creeert Hij een legioen aanbidders die hem voor eeuwig zullen toezingen en eren, Hij heeft geen voldoening aan een zondaar die verloren gaat, zegt Hij zelf.
Verplicht jezelf nu eens een hele dag lang om te lezen en je te verdiepen wat Hij geleden heeft en hoe hij vernederd is om onze zonden te kunnen dragen, geslagen, bespuugd, een gesel met stukken lood en spijkers, zoveel pijn en haat verdragen van spotters en zondaren, dat alles als plaatsvervangende straf voor hen die het geloven.Die dat verwerpen, die verwerpt Hij.Hij kan dan niet anders.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Toeschouwer »

De vraag is gesteld: Wat zal een eventuele aanval van Israël op Iran voor gevolgen hebben?

We behoeven ergeen twijfel over te hebben dat de gehele moslimwereld, de Duisenbergen en Van Agten een stennis gaan maken die helemaal uit de hand kan lopen. Ik hoop dat we dan een regering die het hoofd koel kan houden. Niemand kan voorspellen hoe dat gaat aflopen.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Jacobse »

Toeschouwer schreef:De vraag is gesteld: Wat zal een eventuele aanval van Israël op Iran voor gevolgen hebben?

We behoeven ergeen twijfel over te hebben dat de gehele moslimwereld, de Duisenbergen en Van Agten een stennis gaan maken die helemaal uit de hand kan lopen. Ik hoop dat we dan een regering die het hoofd koel kan houden. Niemand kan voorspellen hoe dat gaat aflopen.
Wat heeft Israël voor keus, als Iran - naar lijkt - dichtbij het hebben van een kernbom is, en tevens Ahmedinejad het willen en gaan wegvagen van Israël alsmaar uitdraagt? Wie ter wereld neemt het voor Israël dan op, en staat hen terzijde, als Iran tot zodanig handelen over zou gaan? Israël kan dat niet afwachten, lijkt me. Momenteel is er ter wereld naar te vrezen is geen land dat het bij een militaire confrontatie van Iran opneemt voor Israël door zijn strijdmacht in te zetten voor Israël. Erdogan van Turkije is anti Israël, en beëindigt waar mogelijk de militaire goede (leger)verhoudingen met Israël, plus sloot recent een militair bondgenootschap met Syrië en met nota bene Iran. En provoceerde Israël met het gedoe met het ( Turkse, met Hamas aanhangers aan boord ) schip naar Gaza, met als beoogde en gerealiseerde uitkomst dat de minieme sympathie in deze wereld voor Israël nog verder is afgenomen.
Daarom mijn vraag: wat heeft Israël voor keus in deze, anders dan het niet afwachten.
En als Israël dan zou gaan toeslaan, wat zijn de gevolgen alsdan; een felle oorlog met kernwapens in het Midden-Oosten ?
Het is voor ons zaak om Zacharia 12 en 14 te lezen en ter harte te nemen;
het lijkt geschreven te zijn voor de tijd waarin wij leven.Citaten uit hoofdstuk 12:
vers 2: zie IK maak Jerusalem tot een schaal van bedwelming voor alle volken in het rond
vers 4: alle volken der aarde zullen zich daarheen verzamelen
vers 6: dan zullen zij( TJ: Israël ) rechts en links alle naties in het rond verteren
vers 9: te dien dage zal IK zoeken te verdelgen alle volken die tegen Jerusalem oprukken.
Voor de volken rondom, en voor ieder van Israël en van ons, geldt eens te meer:
zoekt wat tot uw vrede dient. Alsmede: bidt voor de vrede van Jerusalem.
Thomas
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:
Alexander CD schreef:God verwerpt daar gaat het mij om i.v.m. de gedeeltelijke verharding, of dat nu passief of actief is ik vind het beide goed.

God heeft het recht als Pottenbakker zegt Rom 9. En het is door onze zonden en onze schuld, ik zeg niet dat God schuldig is.

Dat stellen dat de DL zuiverder is vind ik muggenziften, huisman.
Wij zijn als het goed is verkozen, in Christus.Wij horen onze verkiezing "vast te maken" opdat onze naam niet uit het Boek gewist wordt.
Wat is de zin van al die profeten en apostelen, als de Almachtige toch maar hoeft te gebieden en het staat er? Misschien omdat Hij behaagt te zien dat we kiezen voor de door Hem gegeven Liefde om tot Hem te komen en aan te nemen?Als God wil creeert Hij een legioen aanbidders die hem voor eeuwig zullen toezingen en eren, Hij heeft geen voldoening aan een zondaar die verloren gaat, zegt Hij zelf.
Verplicht jezelf nu eens een hele dag lang om te lezen en je te verdiepen wat Hij geleden heeft en hoe hij vernederd is om onze zonden te kunnen dragen, geslagen, bespuugd, een gesel met stukken lood en spijkers, zoveel pijn en haat verdragen van spotters en zondaren, dat alles als plaatsvervangende straf voor hen die het geloven.Die dat verwerpen, die verwerpt Hij.Hij kan dan niet anders.
Wij zijn ook verkoren als we tot Gods volk behoren.
Toch geloof ik niet dat God een legioen aanbidders zal creëren, want God zegt dat Hij niet verandert, en God heeft altijd willen werken door zwakken mensen om anderen tot geloof te brengen.
Daarom werkt Paulus zo hard om enigen tot Jaloersheid te brengen, het is ook duidelijk vanuit de grote opdracht, gaat heen maakt alle volken tot Mijn discipelen.
Zo wordt vaak ook geloofd dat de Joden zich zullen bekeren, ineens zal God alle joden anders doen denken, het is uit de bijbel niet te halen, ook niet met Rom 11 vs 26.

God vraagt ook niet van ons dat we de hele tijd nadenken over Christus lijden en sterven, hoe belangrijk ook voor ons.
Het klinkt heel vroom, Christus heeft zo voor mij geleden, wat heb ik het daar moeilijk mee.... maar het zijn alleen vaak vrome woorden.

God vraagt van ons gehoorzaamheid, dankbaarheid, zachtmoedigheid naar anderen, de liefde van Christus te laten zien door onze levenswandel.
En vooral ook de rechte leer bewaren, wat gaat de bijbel daar vaak over hoe het niet moet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door huisman »

Alexander CD schreef
Toch geloof ik niet dat God een legioen aanbidders zal creëren,
Dat geloof ik wel nl. een schare die niemand tellen kan , en in de veelheid van de onderdanen is des Konings heerlijkheid
Verder Over Romeinen 11 : 26 zijn altijd 3 soorten uitleg geweest:
1. Geheel Israël zalig.....d.w.z de Kerk uit jood en heiden
2. Geheel Israël zalig.....het ware Israël dus de uitverkoren joden uit alle eeuwen
3. Geheel Israël zalig.....het werkelijke Israël het joodse volk als natie
De C Sonnevelt laat in zijn boek Gods weg met Israël zien dat exegese 1 en 2 niet mogelijk zijn uit de context van Rom 11:26 Hij sluit zich dan ook aan bij vele uitleggers uid de nadere reformatie en de puriteinen die nog een grote verwachting voor het joodse volk hadden op grond van Rom 11 : 26
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Jacobse »

huisman schreef:Alexander CD schreef
Toch geloof ik niet dat God een legioen aanbidders zal creëren,
Dat geloof ik wel nl. een schare die niemand tellen kan , en in de veelheid van de onderdanen is des Konings heerlijkheid
Verder Over Romeinen 11 : 26 zijn altijd 3 soorten uitleg geweest:
1. Geheel Israël zalig.....d.w.z de Kerk uit jood en heiden
2. Geheel Israël zalig.....het ware Israël dus de uitverkoren joden uit alle eeuwen
3. Geheel Israël zalig.....het werkelijke Israël het joodse volk als natie
De C Sonnevelt laat in zijn boek Gods weg met Israël zien dat exegese 1 en 2 niet mogelijk zijn uit de context van Rom 11:26 Hij sluit zich dan ook aan bij vele uitleggers uid de nadere reformatie en de puriteinen die nog een grote verwachting voor het joodse volk hadden op grond van Rom 11 : 26
Ik evenzo, omdat het het Woord is van de Koning der Koningen zelve.
Wiens beloften ja en amen zijn.
Die ik mag aanbidden en roemen; en HEM daarin en daarmee verheerlijken mag.
HIJ DE HEERE verkiest en doet naderen.
Het is niet aan ons om daar over te willen oordelen, alsof Gods handelen nota bene aan wie van ons ook ter beoordeling zou staan. Het is aantasten van Gods souvereiniteit, om dat wel te doen, of te willen doen, een heel ernstig zonde; wie dat doet stelt zich boven de Heere. Die iemand is dan wel heel erg ver weg van de plaats die de vader der gelovigen inneemt, ons ten vorbeeld, als hij de Heere smeekt met de woorden, Genesis 18 vers 27: " zie toch, ik heb mij onderwonden te spreken tot de Heere, hoewel ik stof en as ben ". Schande over een andere houding hier dan die van Abraham.
De Prediker zegt in hoofdstuk 3 vers 14:
"ik heb ingezien dat al wat GOD doet voor eeuwig is;
daaraan kan men niet toedoen en daaraan kan men niet afdoen;
en GOD doet het opdat men voor ZIJN Aangezicht vreze".
Paulus in Romeinen 11 vers 31 zegt treffend over onze positie als voorheen heidenen en over die van de joden als volk: opdat door de U betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden. Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om ZICH over h e n a l l e n te ontfermen. Paulus besluit dan met te spreken van : o diepte van rijkdom, van wijsheid, van kennis Gods.
Zo, door de Heere, zal GANS ISRAËL behouden worden, op Zijn wijze en op Zijn tijd,door HEM en door HEM alleen, om ZIJN eeuwig welbehagen.
Thomas.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Aanval Israël op Iran dichterbij

Bericht door Joannah »

Alexander CD schreef:
Joannah schreef:
Alexander CD schreef:God verwerpt daar gaat het mij om i.v.m. de gedeeltelijke verharding, of dat nu passief of actief is ik vind het beide goed.

God heeft het recht als Pottenbakker zegt Rom 9. En het is door onze zonden en onze schuld, ik zeg niet dat God schuldig is.

Dat stellen dat de DL zuiverder is vind ik muggenziften, huisman.
Wij zijn als het goed is verkozen, in Christus.Wij horen onze verkiezing "vast te maken" opdat onze naam niet uit het Boek gewist wordt.
Wat is de zin van al die profeten en apostelen, als de Almachtige toch maar hoeft te gebieden en het staat er? Misschien omdat Hij behaagt te zien dat we kiezen voor de door Hem gegeven Liefde om tot Hem te komen en aan te nemen?Als God wil creeert Hij een legioen aanbidders die hem voor eeuwig zullen toezingen en eren, Hij heeft geen voldoening aan een zondaar die verloren gaat, zegt Hij zelf.
Verplicht jezelf nu eens een hele dag lang om te lezen en je te verdiepen wat Hij geleden heeft en hoe hij vernederd is om onze zonden te kunnen dragen, geslagen, bespuugd, een gesel met stukken lood en spijkers, zoveel pijn en haat verdragen van spotters en zondaren, dat alles als plaatsvervangende straf voor hen die het geloven.Die dat verwerpen, die verwerpt Hij.Hij kan dan niet anders.
Wij zijn ook verkoren als we tot Gods volk behoren.
Toch geloof ik niet dat God een legioen aanbidders zal creëren, want God zegt dat Hij niet verandert, en God heeft altijd willen werken door zwakken mensen om anderen tot geloof te brengen.
Daarom werkt Paulus zo hard om enigen tot Jaloersheid te brengen, het is ook duidelijk vanuit de grote opdracht, gaat heen maakt alle volken tot Mijn discipelen.
Zo wordt vaak ook geloofd dat de Joden zich zullen bekeren, ineens zal God alle joden anders doen denken, het is uit de bijbel niet te halen, ook niet met Rom 11 vs 26.
Nog een vers verder lezen, AlexanderCD,
Tussen vers 25 en 26 zit trouwens de hele bedeling, volgens mij.
De Verharding komt nl voor een deel over Israel, TOTDAT de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
Daarna gaat Hij dus verder met zijn volk.
Vandaar dat de sabbat dan weer op zijn plek is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie