Palestijnse christenen

Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Mister »

Joannah schreef:EN of we nu hoog of laag springen, God wil geen palestijnse staat op de grond die Hij aan de Joden heeft beloofd, denk ik.
Wees voorzichtig met dergelijke uitspraken. We zitten zo snel op de stoel van God. Terwijl Hij alles bestuurd, vaak niet zoals wij denken dat het gaan moet.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

:offtopic

Laten we er a.u.b. GEEN politieke discussie van maken. Daar is deze topic niet voor bedoeld.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Josephus schreef:
blijmoedig schreef:Ik kan alleen maar zeggen dat het behoren tot de christelijke kerk niet is voorbehouden aan nette, witte kerkmensen in het Westen. Maar dat we ook christenen vinden in bevolkingsgroepen die we, vanuit onze luie stoel in Nederland, gemakshalve volledig als 'fout' zouden willen bestempelen. En deze broeders en zusters hebben onze steun nodig. Juist onze steun nodig.
Ik ben het met je eens. Het lijkt soms wel eens alsof je als westerse christen maar één visie op het Israëlisch-Palestijnse conflict kunt hebben. Alsof verbondenheid met het Joodse volk kritiek richting de Israëlische staat onmogelijk maakt. Alsof verbondenheid met Palestijnse christenen meteen betekent dat je pro-Palestijns of antisemitisch bent.
Ben het met je eens. Maar wat je schreef was wel dubieus:
Josephus schreef: En dat Palestijnse christenen soms wat moeite hebben met Joden c.q. Israëli's, kun je ze volgens mij niet heel erg kwalijk nemen.

Schrijf dan alleen Israëliërs.

@Alexander CD

Het Joodse volk een "grote misleiding"? Daar wil ik niets van weten van dat soort spraak. Dat riekt naar....
Inderdaad, maar ik zie door Alexander's posting vaak een jood-onvriendelijke draad lopen.
Als er een volk is wat veel waarde hecht aan het behoud van hun cultuur en religie is het wel de joden.
De internet-complot theorie gaat dus nergens over.
En palestijnen broeders?
jazeker, de afstammelingen van van de meerdere die de mindere moest gaan dienen.
EN of we nu hoog of laag springen, God wil geen palestijnse staat op de grond die Hij aan de Joden heeft beloofd, denk ik.
Dat blijkt wel uit alle pogingen die zowel joden als palestijnen hebben ondernomen, de laatste 20 jaar.
Jeruzalem is als een steen die alle naties zullen moeten heffen, schrijft Jesaja(als ik het goed heb)
Zij die hem heffen zullen zich deerlijk verwonden.
Weest dus gewaarschuwd en steun Israel, het is Zijn oogappel, en Hem komt het oordeel toe.
Als je geloofszekerheid gebaseerd is op een Joods volk i.p.v. op de Christus, dan heb je een groot probleem.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Marie-Henriëtte »

Joannah schreef: EN of we nu hoog of laag springen, God wil geen palestijnse staat op de grond die Hij aan de Joden heeft beloofd, denk ik.
Wie weet. We zullen zien wat Gods plan is met Zijn oogappel. De kleine staat is nu al zo mooi, welvarend, overwinnend en in elk opzicht het meest besproken land ter wereld. Dat is al heel bijzonder.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef: EN of we nu hoog of laag springen, God wil geen palestijnse staat op de grond die Hij aan de Joden heeft beloofd, denk ik.
Wie weet. We zullen zien wat Gods plan is met Zijn oogappel. De kleine staat is nu al zo mooi, welvarend, overwinnend en in elk opzicht het meest besproken land ter wereld. Dat is al heel bijzonder.
:offtopic

Nogmaals, s.v.p. geen politieke discussies in deze topic, omdat dit haaks staat op wat ik met mijn topic heb willen bereiken. En anders zal ik een van de moderators vragen mijn topic op slot te doen.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Marie-Henriëtte »

blijmoedig schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Joannah schreef: EN of we nu hoog of laag springen, God wil geen palestijnse staat op de grond die Hij aan de Joden heeft beloofd, denk ik.
Wie weet. We zullen zien wat Gods plan is met Zijn oogappel. De kleine staat is nu al zo mooi, welvarend, overwinnend en in elk opzicht het meest besproken land ter wereld. Dat is al heel bijzonder.
:offtopic

Nogmaals, s.v.p. geen politieke discussies in deze topic, omdat dit haaks staat op wat ik met mijn topic heb willen bereiken. En anders zal ik een van de moderators vragen mijn topic op slot te doen.
Sorry. Maar hoe wil je dan eigenlijk invulling geven aan dit topic? Je refereert naar onze Palestijnse broeders en zusters die in een moeilijk parket verkeren in Israël/Palestina. Daar staat politiek zeker niet los van, want dat speelt juist een rol in dat “lastige parket”.

De doelstelling van Open Doors om een verzoening tussen de Palestijnse en Joodse Christenen te bevorderen onderschrijf ik van harte. Maar kun je dit allemaal los zien van de politieke situatie daar in het Midden Oosten? Hoe zie jij het concreet voor je om zoiets daadwerkelijk in de praktijk te kunnen bewerkstelligen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Palestijnse christenen

Bericht door blijmoedig »

Marie-Henriëtte schreef: Sorry. Maar hoe wil je dan eigenlijk invulling geven aan dit topic? Je refereert naar onze Palestijnse broeders en zusters die in een moeilijk parket verkeren in Israël/Palestina. Daar staat politiek zeker niet los van, want dat speelt juist een rol in dat “lastige parket”.

De doelstelling van Open Doors om een verzoening tussen de Palestijnse en Joodse Christenen te bevorderen onderschrijf ik van harte. Maar kun je dit allemaal los zien van de politieke situatie daar in het Midden Oosten? Hoe zie jij het concreet voor je om zoiets daadwerkelijk in de praktijk te kunnen bewerkstelligen? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Het is waar dat je Palestina heel moeilijk los van "politiek" kan zien. Ik denk dat dat niveau alleen kan worden overstegen wanneer de mensen daar elkaar (en wij hen vanaf hier) niet meer als politieke "objecten" zien, maar als mensen. En meer specifiek voor de messiasbelijdende Joden en Palestijnse christenen als familie, broers en zussen. Dat dat een onmogelijke opgave lijkt, besef ik maar al te goed. Omdat deze mensen zowel een loyaliteit hebben naar hun eigen 'culturele groep', als naar hun 'geloofsgenoten'. Een spagaat waar niet uit te komen lijkt. Tenzij zij zich er voor open durven stellen. Door de werking van de Heilige Geest. Uiteindelijk kan toch alleen de Heilige Geest door de harten van mensen heenbreken. Harten gevuld met angst, en wantrouwen, en achterdocht, en haat, en noem het allemaal maar op. En dan kunnen er toch mooie initiatieven tot verzoening ontstaan, zoals bijvoorbeeld beschreven in het boekje Het smalle pad van vrede, ontmoetingen met Jood en Arabier.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Palestijnse christenen

Bericht door eilander »

Alexander CD schreef:Als je geloofszekerheid gebaseerd is op een Joods volk i.p.v. op de Christus, dan heb je een groot probleem.
zucht.....
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Joannah »

eilander schreef:
Alexander CD schreef:Als je geloofszekerheid gebaseerd is op een Joods volk i.p.v. op de Christus, dan heb je een groot probleem.
zucht.....
Als je geloofszekerheid gebaseerd is op een Joods volk i.p.v. op de Christus, dan heb je een groot probleem.[/quote]
Als je de situatie in Israel los wilt zien van wat Jezus Zelf voorzegd heeft (zie op het uitlopen van de vijgeboom),heb je wellicht ook een probleem.[/quote]
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Alexander CD »

Joannah schreef:
eilander schreef:
Alexander CD schreef:Als je geloofszekerheid gebaseerd is op een Joods volk i.p.v. op de Christus, dan heb je een groot probleem.
zucht.....
Als je geloofszekerheid gebaseerd is op een Joods volk i.p.v. op de Christus, dan heb je een groot probleem.
Als je de situatie in Israel los wilt zien van wat Jezus Zelf voorzegd heeft (zie op het uitlopen van de vijgeboom),heb je wellicht ook een probleem.[/quote][/quote]

Ook de waarschuwing voor Synagoge des satans, Joden die geen Joden zijn heeft waarde of wil je daar liever niet over nadenken!

Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Palestijnse christenen

Bericht door eilander »

Alexander CD schreef: Ook de waarschuwing voor Synagoge des satans, Joden die geen Joden zijn heeft waarde of wil je daar liever niet over nadenken!
Zeker wel. Het gaat hier om een brief aan de gemeente van Filadelfia. De opziener van deze gemeente wordt gewaarschuwd tegen enigen uit de synagoge des Satans, die zich wel uitgeven voor Joden, maar het niet zijn.
Onder "Joden" moeten we volgens jouw uitleg verstaan: de waarlijk gelovigen onder de Joden (maar die is een Jood, die het in het verborgen is, rom. 2). Dus deze mensen geven zich uit voor waarlijk gelovigen, maar zijn het niet.

Dat is een ernstige waarschuwing, maar heeft niets te maken met hetgeen jij ons als feit wilt doen geloven, namelijk dat het volk dat nu in Israël woont, niet het Joodse volk is.

Verder zeg ik nogmaals: niet iedereen die het volk Israël als uitverkoren volk ziet, denkt ook dat er heil buiten Christus om mogelijk is. Niet iedereen die nog een toekomst voor het volk van de Joden ziet, kan geen kritiek op de huidige regering dulden.
Want daar heb je gelijk in: sommigen doen alsof Israël geen fouten kan maken, en alles alleen maar goed doet. Dat is zeker niet waar. Maar dat staat totaal niet in de weg dat het nog wel de beminden om der vaderen wil zijn. Die door God in hun land teruggebracht zijn (allemaal toevallig volgens jou) en ondanks enorme tegenstand van de hele Arabische wereld stand gehouden hebben (allemaal toevallig volgens jou).
Rom. 11:
"26. En alzo zal geheel Israel zalig worden;gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk. "
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Alexander CD »

eilander schreef:Onder "Joden" moeten we volgens jouw uitleg verstaan: de waarlijk gelovigen onder de Joden
Nee, alle ware gelovigen, niet alleen uit de Joden maar ook uit de heidenen.
eilander schreef:Dat is een ernstige waarschuwing, maar heeft niets te maken met hetgeen jij ons als feit wilt doen geloven, namelijk dat het volk dat nu in Israël woont, niet het Joodse volk is.
De zonde wordt hier duidelijk benoemd, niet algemeen, van dat zijn niet ware gelovigen, de context bepaald!
Zo wordt ook Izebel en de nicoliëten genoemd, mensen die lauw zijn etc.

De Samaritanen wilden altijd al de joden vervangen die gaven zich ook uit voor Abrahams nageslacht.
Het is wel naïef om te geloven dat het alleen om Abrahams nageslacht gaat, als je de naam Jood hoort.
eilander schreef:Want daar heb je gelijk in: sommigen doen alsof Israël geen fouten kan maken, en alles alleen maar goed doet. Dat is zeker niet waar
Ik geef de regering van Israel gelijk dat ze de dingen in hun voordeel hard aanpakken, het is een westers georiënteerd land, ik ben helemaal niet tegen Israel.
eilander schreef:Die door God in hun land teruggebracht zijn (allemaal toevallig volgens jou) en ondanks enorme tegenstand van de hele Arabische wereld stand gehouden hebben (allemaal toevallig volgens jou).
Ik geloof niet in toeval, alles heeft zijn doel, de kwade is voor de kwade dag gemaakt er gaat niks buiten God om.
Ieder is verplicht zich bij de ware kerk aan te sluiten maar als je niet weet wat een ware leer is deze verwarring zie ik ook als misleiding.
Ik geloof eerder dat het volk teruggekeerd is ter misleiding en dan maakt het niet uit of het "ware Joden"zijn of niet, als degenen die misleidt worden het maar geloven
eilander schreef:. En alzo zal geheel Israel zalig worden;gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
Alzo Ja! en de goddeloosheden van Jacob zijn al weggenomen!
eilander schreef:Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Dit kun je niet los zien van de uitverkiezing zoals uitgelegd in Rom 9, Jacob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat, een tweeling dezelfde vader en dezelfde moeder, beiden Abraham nageslacht, kon Paulus het nog duidelijker maken dan met een tweeling, misschien wel ééneïig, om maar duidelijk te maken dat het niet om het natuurlijk nageslacht gaat.
Nogmaals niet de natuurlijke kinderen worden voor zaad gerekend, maar de kinderen van de belofte.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Palestijnse christenen

Bericht door ChristenConservatief »

Joannah schreef:
blijmoedig schreef:
Gian schreef:Prima als je ze wil bemoedigen. Ik doe daar niet aan mee, en snap ook niet waarom de propalestijnse Anne vd Bijl daar zo actief is.
Bovendien neem ik de Open-doors verhalen niet meer serieus omdat die geregeld niet kloppen. Helaas.
Het klinkt alsof je er grondig studie van hebt gemaakt ;( Ik vind het in ieder geval jammer dat je zo zuur reageert. En ik vind dat je met je opmerkingen het werk van meer dan 50 jaar Open Doors en Anne van der Bijl ernstig te kort doet. Ik kan alleen maar zeggen dat het behoren tot de christelijke kerk niet is voorbehouden aan nette, witte kerkmensen in het Westen. Maar dat we ook christenen vinden in bevolkingsgroepen die we, vanuit onze luie stoel in Nederland, gemakshalve volledig als 'fout' zouden willen bestempelen. En deze broeders en zusters hebben onze steun nodig. Juist onze steun nodig.
Dat hebben Iraakse christenen ook, en nigeriaanse christenen.
Ik word altijd een beetje moe van altijd maar weer een anti-israelisch sentiment opzoeken.
Of het nu een muur is of een snelweg, altijd maar weer commentaar op Israel.
Sinds die muur is het zelfmoordaantallen wel met 100% gedaald.
Maar daar hoor je niemand over.
Al onze broeders en zusters in de verdrukking verdienen onze uitdrukkelijke steun. Maar Palestijnse christenen worden door zowel de Israëlische regering als hun islamitische volksgenoten hevig gediscrimineerd en vervolgd. Ze zitten tussen twee vuren. Dat is toch naar ? Ik vind ook dat zij onze steun verdienen.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Palestijnse christenen

Bericht door ChristenConservatief »

Mister schreef:
Joannah schreef:EN of we nu hoog of laag springen, God wil geen palestijnse staat op de grond die Hij aan de Joden heeft beloofd, denk ik.
Wees voorzichtig met dergelijke uitspraken. We zitten zo snel op de stoel van God. Terwijl Hij alles bestuurd, vaak niet zoals wij denken dat het gaan moet.
Precies. De kwestie Israël is veel ingewikkelder dan het gebruikelijke verhaalte over het beloofde land van Abraham. Hoe denken we dat op een humane en christelijke wijze te vestigen ? Als je het beloofde land volledig Israëlisch wil maken, móet je wel bloedvergieten. Dat moeten we ook niet willen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Palestijnse christenen

Bericht door Joannah »

WIj moeten inderdaad helemaal niets willen. het is overduidelijk dat God weer aan het werk is in het land Israel. Zijn plan word vooral daar gewoon uitgevoerd, wat wij ook denken zeggen of doen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie