Netanyahoe en de confrontatie

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Niemand ontkent dat God barmhartig, wijzer en genadevoller is dan in ons verstand kan opkomen.
De vraag is echter: wat leert ons de Bijbel?
Eén ding lijk jij uit het oog te verliezen: dat het één heil is, waarin (gelovige) Jood en (gelovige) heiden delen. Dat is wat het NT ons als het ware op iedere bladzijde leert.
Dus is er niet een speciaal heil voor Israël, dat dan zou bestaan in allerlei aardse beloften. Nee, die aardse zaken, land, offers, besnijdenis, sabbat, het waren alle schaduwen die wezen naar een betere toekomst, een toekomst waarin ook wij, als gelovigen uit de heidenen, mogen delen!
En daarmee is impliciet heel wat ingebracht tegen jouw uitleg van Ezechiël. Bedenk wel: Gods Woord is onfeilbaar, onze uitleg niet.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Thomas, je negeert wat ik zeg.
Ik zal het nogeens met andere woorden zeggen.
Het Jodendom en Israël (natuurlijk Israël) worden gekenmerkt door wet en besnijdenis.
Nu kan er geen herstel van het aardse Israël zijn die de Heere kan behagen zonder een komplete afschaffing van dezelfde rituelen( gerechtigheid door de wet en besnijdenis) die een jood een jood maken.
Een Jood als Jood kan niet een erfgenaam zijn ( van de belofte gemaakt aan Abraham) zonder belofte en geloof ineffectief te maken!
Hij moet stoppen Jood te zijn wil hij het burgerschap van het koninkrijk van genade ontvangen.

Want indien degenen, die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden, en de beloftenis te niet gedaan

Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
Dus als je Israël letterlijk neemt dan moet je de tempel letterlijk nemen en de besnijdenis letterlijk nemen en de wet daaraan moet door jezelf voldaan worden, dan trek je een letterlijke lijn door Ezechiel, maar dan doe je Christus offer teniet, Christus nut u niet, zegt Paulus.
Daarom is Messias belijdende joden een innerlijke tegenstrijdigheid, de één spreekt het andere tegen, het past niet bijelkaar..

En nogmaals Thomas, het wonen in Israël van de Joden zegt niks, alleen het blijven in de leer van Christus!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Alexander CD schreef: Hij moet stoppen Jood te zijn wil hij het burgerschap van het koninkrijk van genade ontvangen.
Dit ben ik niet met je eens. Dat is niet wat Paulus zegt. Juist een Jood die tot geloof komt in Christus, wordt een 'Jood' in de ware zin des woords. Hij wordt weer ingeënt in de stam waar hij van nature toe behoort!
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:
Alexander CD schreef: Hij moet stoppen Jood te zijn wil hij het burgerschap van het koninkrijk van genade ontvangen.
Dit ben ik niet met je eens. Dat is niet wat Paulus zegt. Juist een Jood die tot geloof komt in Christus, wordt een 'Jood' in de ware zin des woords. Hij wordt weer ingeënt in de stam waar hij van nature toe behoort!
Het is maar net hoe je Jood neemt.

Wil de jood de toevlucht tot Christus nemen zal het het joodse geloof(wet en besnijdenis) achter moeten laten.
de belofte is door het geloof en niet door de werking der wet.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

wie stelt, moet dat bewijzen

Bericht door Jacobse »

Een visie kan gegeven worden, en dient daarbij onderbouwd te worden, met -uiteraard; juiste- argumenten;
en een visie kan bestreden worden, maar dan evenzo met ingaan op en onderbouwde weerlegging van de aangereikte en door de opponent bestreden argumenten.
In de/je discussie over , beter gezegd : tegen, Gods beloften over Israël, ontbreekt het daar helaas ten enenmale aan.Het is bovendien geen discussie, maar een gegeven oordeel; niet zonder belang graag de vraag: op grond waarvan meen je de bevoegdheid daartoe te hebben? En dan nog niet-gemotiveerd, maar met welk een inhoud: ..."beroven..."; roof dus, onrechtmatig en wederrechtelijk wegnemen? Kijk eens in de spiegel: indien iemand op Bijbelse gronden spreekt over en beargumenteert Gods beloften rijk ook voor Israël, en de ander wil daar niet van weten, wie dan - als het over roven gaat-rooft dan, ten laste van De Allerhoogste ? Nog erger: wie houdt dan zodoende en zo handelende, bewust of onbewust, De Allerhoogste geprezen zij Hij, voor een leugenaar?
Er is geen verschil van inzicht dat, na de komst van Christus en Zijn offer, er geen behoudenis is dan door Hem alleen. Onder de hemel is er geen andere NAAM waardoor wij behouden worden, Petrus zegt dat van Godswege.
Het neemt niet weg, dat Gods wetten bijzonder belangrijk zijn. De Catechismus wijdt er vele zondagen aan, en begint met te vragen waarom De Wet ( terecht ) zo scherpelijk gepredikt moet worden.Daarnaast, Gods wetten zijn wetten in het belang van de kwaliteit van het leven: God eren en liefhebben boven alles en de naaste liefhebben als zichzelf.In dat opzicht is het goed zich te herinneren en uit te leven dat Christus Zelf zegt, dat tot hemel en aarde voorbij gaa=n - tot aan Zijn wederkomst- er geen tittel,of jota van de Wet zal vallen. Niet om daar voor GOD één milligram "beter "van te worden in tijd en eeuwigheid , maar omdat HIJ wijzer is dan wij, omdat HIJ het geeft in het belang van ons, en om aan te geven dat wij ZIJN koningschap over ons leven eren en erkennen door Zijn Wetten te respecteren.
En wat de joodse leefwijze betreft: dat is in zekere zin traditie, levensstijl, gewoonte, door de eeuwen heen; daar is geen waarde voor de eeuwigheid in gelegen, evenzo is er dan niets verkeerds aan. Een puntje daaruit: de HEERE droeg ook een kleed met gebedskwasten er aan; zie de geschiedenis van de zieke vrouw die HEM aanraakte. Een ander puntje: Leviticus 11 geeft aan welk eten kosher is; het is heel gezond.
Goede zondag gewenst,
Thomas
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Thomas, het is belachelijk dat je met zulke beschuldigenen komt dat ik de Allerhoogste voor leugenaar aanzie, ik zegt niet anders dat die beloften zijn voor de verorgenheid Israel of de kerk van Christus en niet voor een ongelovige.

Maar als jij in het gezeldschap van Farizeen en rabbijnen wilt blijven, menende dat land betekent land en koren, koren en bomen, bomen is er niets waarmee ik je kan stoppen dat te geloven maar M.I. zul je eens ontdekken dat je in een dal van dorre beenderen bent waar nooit geen opstanding zal plaats vinden.

Verheug jij je maar in Joodse landerijen en kijk braaf naar bergen, stromen en bomen, wij echter hebben een Geestelijke realiateit, waarvan deze dingen waar jij naar kijkt een voorafschaduwing waren, het koninkrijk Gods dat in ons is, met gerechtigheid, vrede en de blijdschap van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

Geen( spoor van ) onderbouwing van de juistheid van het gestelde, en van weerlegging van het er tegen over gestelde, betekent en is een volledige erkenning van het zijn buiten de SCHRIFT. Nog bevestigd door verdere even onjuiste en ongefundeerde woorden van onheuse geuite onmacht.
Daartegenover: Sola scriptura, het WOORD alleen. HIJ is DE waarheid. En wij ? : Romeinen 3 vers 4: GOD is waarachtig, en elk mens is leugenachtig. Niet zonder reden zegt dan ook Hebreeën 4 vers 12: "Want het Woord van GOD is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het...schift overleggingen en gedachten des harten..."Dat doet pijn, totdat we ons uitleveren aan HEM, en HEM en ZIJN recht erkennen en gaan aanbidden.
Ik verheug mij in bergen, in de relatie met Jesja 40 vers 4: weg met de bergen van mijn vermeende recht, mijn hoogmoed, en mijn eigenwaan; weg met de dalen van mijn ongerechtigheid en vergeten van de Schepper dagen zonder getal; effent ze tot een vlakke baan met GOD. Blijdschap en verwachting met Jeremia 31 vers 6, de dag dat de wachters op de bergen van EfraIm- het gaat daar over het herstelde Israël - oproepen "komt, laat ons opgaan naar Sion,tot de HEERE onze GOD " . Dankbaarheid en verwachting met Jesaja 2 en Micha 4, vers 3: "komt, laten wij opgaan naar de berg des HEREN, naar het huis van de GOD van Jakob, opdat HIJ ons lere aangaande ZIJN wegen en opdat wij in ZIJN paden wandelen. Want uit SION zal de WET uitgaan en des HEEREN WOORD uit JERUSALEM ". Want, Hooglied 2 vers 8, "hoor ! mijn geliefde - CHRISTUS - zie daar komt HIJ". Met reikhalzend verlangen, Romeinen 8 vers 19, wachten wij op dat openbaar worden. Want wij zijn niet rijk en met aan niets gebrek ( Openbaring 3 vers 17 ) ; dat vermenende zouden wij zijn naar dat WOORD: ellendig en jammerlijk en en arm en blind en naakt. Integendeel, wij hebben -alle - gebrek; in het bijzonder gebrek aan HEM, want we zijn momenteel nog ver van de HEERE, in den vreemde; 2 Corinthe 5 vers 6,en dan ook nog in dat opzicht algeheel onvervuld; maar ZIJN komen in heerlijkheid, ZIJN glorie op die dag , waarop alle knie zich voor HEM zal buigen en alle tong HEM zal belijden, de dag waarop we het werk der verzoening - volbracht door HEM alleen - mogen aanschouwen en zullen bejubelen - en alles en allen HET LAM zullen loven; dat zijn beloften van HEM DIE getrouw is; en wij troosten elkaar met die woorden, 1 Thessalonicenzen 4 vers 18.
Wij dan verwachten naar ZIJN belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont; 2 Petrus 3 vers 13.
Komt dan, zo wekt de brief aan de HBereeën hoodstuk 13 vers 13 ons allen op: laten wij tot HEM, tot Jezus CHRISTUS HIJ zij geprezen, uitgaan, buiten de legerplaats, en ZIJN smaad dragen. Want we hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomstige.
Thomas
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Ezechiël 37 vers 22: De HEERE brengt de joden terug uit de volken naar wier gebied ze gegaan zijn, IK zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen
Ezechiël 37 vers 23: IK zal hen verlossen van alle afvalligheid en hen reinigen...zodat zij MIJ tot een volk zullen zijn.
Thomas, Als jij deze verzen letterlijk neemt dan zou het ook logisch zijn het opvolgende (24) vers letterlijk te nemen, of niet?
En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn; en zij zullen allen te zamen een Herder hebben; en zij zullen in Mijn rechten wandelen, en Mijn inzettingen bewaren en die doen.Er is niemand die dit vers letterlijk neemt en denkt dat David Koning zal worden, maar de Heere Jezus, en de Heere Jezus regeert nu.
Hij zegt “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde” . Het is duidelijk dat “David”geestelijk bedoeld is.
25. 1 kor 15: Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
26. De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.
En voor onze chiliasten, Christus moet niet regeren wanneer maar totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten gebracht zal hebben!
Vs 26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.Als dit niet geestelijk bedoeld is dan is er ook niet geestelijks in de bijbel, dit heiligdom is of een 3e tempel die nooit een heiligdom kan zijn na Christus, dus die valt af, dan kan het alleen de inwoning van de Heilige Geest zijn.
Wonen in het land is een een teken van Gods gunst, van verlossing uit de slavernij, denk aan het vijfde gebod, dat gij lang moogt leven in het land….
En matt 5. Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beerven. Eeen geestelijk koninkrijk wat Christus hier bedoeld.
Net zo als Abraham die niet een aards land zocht maar een hemels een geestelijke erfenis.
En dat het laatste vers van Hfst 37.
En de heidenen zullen weten, dat Ik de Heere ben, Die Israel heilige, als Mijn heiligdom in het midden van hen zal zijn tot in eeuwigheid
m.a.w God zal zijn uitverkorenen verzamelen ook al heeft de ongelovige wereld een haat tegen Gods volk en proberen ze het ingaan in het koninkrijk te verhinderen.
Ezechiel 37 gaar over een geestelijke opstanding, een regeneratie of wedergeboorte van mensen, iets wat in zichzelf al geestelijk bedoeld is, daar moet je toch enige voorzichtigheid betrachten met een letterlijk uitleg
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

Alexander,
Ezechiël 37.
Het gaat over het ( informeel opschrift boven het hoofdstuk ) herstel van Israël.Vers 21: IK haal hen ( de joden ) weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn.Vers 28: en de volken zullen weten dat IK de HEERE het ben die Israël heiliig. Het gaat om de joden naast en tegenover de andere volken.Zij worden door GOD teruggebracht naar het land Israël.
Verder: vers 23; dat staat er in het hoofdstuk en daarmee ook in de tijd later: IK zal hen verlossen van alle afvalligheid waarmee zij gezondigd hebben.
Het gaat niet om gelovigen van alle tijden en plaatsen, of om vergeestelijken.
Hier liggen de beloften voor Israél als volk. En wat voor een beloften: 1)terugkeer naar hun land en 2 ) door Gods ingrijpen zelf ook daarin - vers 23; IK zal hen reinigen ; vers 27 : IK zal hun tot GOD zijn - - terugkeer, beter gezegd: teruggebracht ( op GODS tijd en op GODS wijze )door GOD ZELF naar GOD.
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:Alexander,
Ezechiël 37.
Het gaat over het ( informeel opschrift boven het hoofdstuk ) herstel van Israël.Vers 21: IK haal hen ( de joden ) weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn.Vers 28: en de volken zullen weten dat IK de HEERE het ben die Israël heiliig. Het gaat om de joden naast en tegenover de andere volken.Zij worden door GOD teruggebracht naar het land Israël.
Verder: vers 23; dat staat er in het hoofdstuk en daarmee ook in de tijd later: IK zal hen verlossen van alle afvalligheid waarmee zij gezondigd hebben.
Het gaat niet om gelovigen van alle tijden en plaatsen, of om vergeestelijken.
Hier liggen de beloften voor Israél als volk. En wat voor een beloften: 1)terugkeer naar hun land en 2 ) door Gods ingrijpen zelf ook daarin - vers 23; IK zal hen reinigen ; vers 27 : IK zal hun tot GOD zijn - - terugkeer, beter gezegd: teruggebracht ( op GODS tijd en op GODS wijze )door GOD ZELF naar GOD.
Thomas
Nou Jacobse, je gaat helemaal niet in op de argumenten van Alexander. Je herhaalt je eigen mening en stelt die gelijk met de Bijbel. Dat gaat natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

Nee, ik spreek helemaal geen eigen mening uit; want of maar: ik doe niets anders en niets meer dan alleen de BIJBEL citeren.
Die is ook hier uiterst duidelijk en helder.
Sola Scriptura.
En voor dat WOORD ga ik, onvoorwaardelijk, onverkort.
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:Nee, ik spreek helemaal geen eigen mening uit; want of maar: ik doe niets anders en niets meer dan alleen de BIJBEL citeren.
Die is ook hier uiterst duidelijk en helder.
Sola Scriptura.
En voor dat WOORD ga ik, onvoorwaardelijk, onverkort.
Thomas
Wij ook. Hoe kan dat nou?
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bureaucraat »

---knip--- Dit soort schriftkritiek wordt hier niet toegelaten; mvg Tib
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bureaucraat »

---knip--- Dit soort schriftkritiek wordt hier niet toegelaten; mvg Tib
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

"wij ook. Hoe kan dat nou"
Nou, was het "wij ook " maar waar!! Dat is helaas juist NIET het geval.
Integendeel, de Schrift wordt helaas daar niet gevolgd, maar er worden slechts vermeende teksten gebruikt als kapstok voor "bewijs "van de reeds ingenomen eigen zienswijze. Waarbij de zo duidelijke aangereikte teksten worden dood gezwegen, en waarbij aan de zelf aangevoerde teksten eerst een ten behoeve van de eigen zienswijze ingekleurde pseudo-geestelijke uitleg wordt gegeven om vervolgens daar dat eigen gelijk mee te willen bewijzen.
Niet zo, vrienden; maar: De Schrift, De Schrift alleen.

Dan n.a.v. wat er na is gezegd over "de besnijdenis achter laten ".
Paulus geeft aan dat aan de besnijdenis, en aan de Joodse eerdere wetten, geen enkele waarde voor de eeuwige behoudenis is toe te kennen, als men het dáár van zou verwachten.
Maar Christus Zelf heeft gezegd: totdat hemel en aarde voorbijgaan, zal er niet één tittel of jota van de wet voorbijgaan. Met die wetten houden, verdien je dus niks voor de zaligheid; maar : én het zijn goede wetten ten behoeve van de kwaliteit van het leven én je eert en erkent er GOD mee als koning van de schepping en HEER ook over ons eigen leven.
Nog wat. GOD draagt aan Abraham de besnijdenis op, en zegt dat die moet worden toegepast: op Abraham en zijn nageslacht, op allen die in Abrahams huis geboren zijn, en op allen die voor geld gekocht zijn.Genesis 17 vers 12. Zij die in Christus geborgen zijn, zijn gekocht door HEM en betaald met de hoogste prijs die denkbaar is: ZIJN leven. Behoren
( geestelijk ) tot Abrahams nageslacht, of zich daartoe rekenen, en door CHRISTUS gekocht zijn voor de hoogste prijs: besnijden conform Genesis 17 vers 12 lijkt dan bepaald niet-onverplicht. Vanuit medisch oogpunt trouwens zeer aanbevolen. En volstrekt niet om er enig behoudenis bij GOD van te verwachten. Nog even over het houden van de wet: Mattheüs 5 vers 19: waar Christus spreekt:wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt,en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.Handelingen 21, verzen 21 e.v.: , over Paulus: ..nu heeft men hun van U verteld, dat gij alle joden onder de heidenen afval van Mozes leertn door te zeggen dat zij hun kindferen niet behoeven te besnijden noch naar de gebruiken te leven....vers 34: dan zullen allen bemerken dat van alles wat men aan hen van U verteld heeft niets waar is, maar dat gij ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet ". Kan het nog duidelijker? Geen enkele grond voor behoud als bedoeld in de brief aan de Galaten, niettemin wel het volgen van Gods goede wetten. Conform de Catechismus, die in deel III het stuk der dankbaarheid, de Zondagen 34 tot en met 44 wijdt aan het grote belang van Gods wet.
Ik roep nogmaals op: terug naar de Schrift, naar DE SCHRIFT alleen.
Thomas
Gesloten