Netanyahoe en de confrontatie

NRC
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jun 2009, 21:08
Locatie: usa

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door NRC »

Alexander CD schreef:
Ezechiël 37 vers 22: De HEERE brengt de joden terug uit de volken naar wier gebied ze gegaan zijn, IK zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen
Ezechiël 37 vers 23: IK zal hen verlossen van alle afvalligheid en hen reinigen...zodat zij MIJ tot een volk zullen zijn.
Thomas, Als jij deze verzen letterlijk neemt dan zou het ook logisch zijn het opvolgende (24) vers letterlijk te nemen, of niet?
En Mijn Knecht David zal Koning over hen zijn; en zij zullen allen te zamen een Herder hebben; en zij zullen in Mijn rechten wandelen, en Mijn inzettingen bewaren en die doen.Er is niemand die dit vers letterlijk neemt en denkt dat David Koning zal worden, maar de Heere Jezus, en de Heere Jezus regeert nu.
Hij zegt “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde” . Het is duidelijk dat “David”geestelijk bedoeld is.
25. 1 kor 15: Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.
26. De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.
En voor onze chiliasten, Christus moet niet regeren wanneer maar totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten gebracht zal hebben!
Vs 26 En Ik zal een verbond des vredes met hen maken, het zal een eeuwig verbond met hen zijn; en Ik zal ze inzetten en zal ze vermenigvuldigen, en Ik zal Mijn heiligdom in het midden van hen zetten tot in eeuwigheid.Als dit niet geestelijk bedoeld is dan is er ook niet geestelijks in de bijbel, dit heiligdom is of een 3e tempel die nooit een heiligdom kan zijn na Christus, dus die valt af, dan kan het alleen de inwoning van de Heilige Geest zijn.
Wonen in het land is een een teken van Gods gunst, van verlossing uit de slavernij, denk aan het vijfde gebod, dat gij lang moogt leven in het land….
En matt 5. Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beerven. Eeen geestelijk koninkrijk wat Christus hier bedoeld.
Net zo als Abraham die niet een aards land zocht maar een hemels een geestelijke erfenis.
En dat het laatste vers van Hfst 37.
En de heidenen zullen weten, dat Ik de Heere ben, Die Israel heilige, als Mijn heiligdom in het midden van hen zal zijn tot in eeuwigheid
m.a.w God zal zijn uitverkorenen verzamelen ook al heeft de ongelovige wereld een haat tegen Gods volk en proberen ze het ingaan in het koninkrijk te verhinderen.
Ezechiel 37 gaar over een geestelijke opstanding, een regeneratie of wedergeboorte van mensen, iets wat in zichzelf al geestelijk bedoeld is, daar moet je toch enige voorzichtigheid betrachten met een letterlijk uitleg
Als je wilt kun je letterlijk nemen. Eerste koning van new Israel was wel David. Niet echte koning, prime minister: David Ben-Gurion.
Niet alles wordt tegelijk waar. Eerst een tekst dan andere. Nooit alle profeten tegelijk, toch?
Wij wachten nog tot Isaeli God ook gaat dienen. Dat is noch te wachten.
Lees Romans 9-11.
Zij zullen
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Jacobse schreef:Ik roep nogmaals op: terug naar de Schrift, naar DE SCHRIFT alleen.
Thomas
Roep je dat naar jezelf?
Waar volg ik de schrift niet? Kom daar dan ook mee want je hebt nog nooit wat vanuit de bijbel bewezen dat ik ergens fout zat, sterker nog je ben nooit ergens op in gegaan.
Je roept alleen letterlijk, dat deden de farizeen ook, misschien moet je eens kijken wat de schrift daarover zegt, al geloof ik dat, dat niet mee zal vallen als je eenmaal in de rabbijnse mist leeft van letterlijk.
God zegt door Jesaja; zie, Ik legt in sion een Kostbare hoeksteen, wil je beweren dat dit ook letterlijk bedoeld is?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

NRC schreef:
Als je wilt kun je letterlijk nemen. Eerste koning van new Israel was wel David. Niet echte koning, prime minister: David Ben-Gurion.
Niet alles wordt tegelijk waar. Eerst een tekst dan andere. Nooit alle profeten tegelijk, toch?
Wij wachten nog tot Isaeli God ook gaat dienen. Dat is noch te wachten.
Lees Romans 9-11.
Zij zullen
Wel Schrift met Schrift vergelijken, daar de Schrift zichzelf uitlegt:

Gal 3:29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.

Rom 11:

1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin.

2 God heeft Zijn volk niet verstoten, hetwelk Hij te voren gekend heeft. Of weet gij niet, wat de Schrift zegt van Elia, hoe hij God aanspreekt tegen Israël, zeggende:

3 Heere! zij hebben Uw profeten gedood, en Uw altaren omgeworpen; en ik ben alleen overgebleven en zij zoeken mijn ziel.

4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.

5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.

6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.

7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.

8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.

9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.

10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.

11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.

12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

14 Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht.

15 Want indien hun verwerping de verzoening is der wereld, wat zal de aanneming wezen, anders dan het leven uit de doden?

16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig.

17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,

18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.

19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden.

20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees.

21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.

22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden.

23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten.

24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?

25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.

26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.


Zo zie je, dat de uitverkiezing ook voor de Joden geldt, in het Nieuwe net zo goed als in de Oud Testamentische tijd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Bureaucraat schreef:
Afgewezen schreef: Wij ook. Hoe kan dat nou?
Omdat het NT is vergeven van anti-Joodse sentimenten? Sla Bart Ehrman er eens op na.
IK weet niet of jij het weet maar het nieuwe testament is Gods geïnspireerd woord!
En de gelovige Jood is een vijand van het evangelie.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Wel Schrift met Schrift vergelijken, daar de Schrift zichzelf uitlegt:
Daar ontbreekt het vaak aan en legt men de schrift uit op eigen manier, Jacobse zegt dat telkens ook dat lees ik.

Hij en vele andere vergeten dat de bijbel zegt:

Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;

Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.


Let ook op de plaats waar het staat, net voor de waarschuwingen tegen dwaalleer, toevallig?

Is ook onze Heere de Heerlijkheid niet veroordeeld juist om de letterlijke uitleg!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Jacobse schreef:"wij ook. Hoe kan dat nou"
Nou, was het "wij ook " maar waar!! Dat is helaas juist NIET het geval.
Integendeel, de Schrift wordt helaas daar niet gevolgd, maar er worden slechts vermeende teksten gebruikt als kapstok voor "bewijs "van de reeds ingenomen eigen zienswijze. Waarbij de zo duidelijke aangereikte teksten worden dood gezwegen, en waarbij aan de zelf aangevoerde teksten eerst een ten behoeve van de eigen zienswijze ingekleurde pseudo-geestelijke uitleg wordt gegeven om vervolgens daar dat eigen gelijk mee te willen bewijzen.
Niet zo, vrienden; maar: De Schrift, De Schrift alleen.

Dan n.a.v. wat er na is gezegd over "de besnijdenis achter laten ".
Paulus geeft aan dat aan de besnijdenis, en aan de Joodse eerdere wetten, geen enkele waarde voor de eeuwige behoudenis is toe te kennen, als men het dáár van zou verwachten.
Maar Christus Zelf heeft gezegd: totdat hemel en aarde voorbijgaan, zal er niet één tittel of jota van de wet voorbijgaan. Met die wetten houden, verdien je dus niks voor de zaligheid; maar : én het zijn goede wetten ten behoeve van de kwaliteit van het leven én je eert en erkent er GOD mee als koning van de schepping en HEER ook over ons eigen leven.
Nog wat. GOD draagt aan Abraham de besnijdenis op, en zegt dat die moet worden toegepast: op Abraham en zijn nageslacht, op allen die in Abrahams huis geboren zijn, en op allen die voor geld gekocht zijn.Genesis 17 vers 12. Zij die in Christus geborgen zijn, zijn gekocht door HEM en betaald met de hoogste prijs die denkbaar is: ZIJN leven. Behoren
( geestelijk ) tot Abrahams nageslacht, of zich daartoe rekenen, en door CHRISTUS gekocht zijn voor de hoogste prijs: besnijden conform Genesis 17 vers 12 lijkt dan bepaald niet-onverplicht. Vanuit medisch oogpunt trouwens zeer aanbevolen. En volstrekt niet om er enig behoudenis bij GOD van te verwachten. Nog even over het houden van de wet: Mattheüs 5 vers 19: waar Christus spreekt:wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt,en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.Handelingen 21, verzen 21 e.v.: , over Paulus: ..nu heeft men hun van U verteld, dat gij alle joden onder de heidenen afval van Mozes leertn door te zeggen dat zij hun kindferen niet behoeven te besnijden noch naar de gebruiken te leven....vers 34: dan zullen allen bemerken dat van alles wat men aan hen van U verteld heeft niets waar is, maar dat gij ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet ". Kan het nog duidelijker? Geen enkele grond voor behoud als bedoeld in de brief aan de Galaten, niettemin wel het volgen van Gods goede wetten. Conform de Catechismus, die in deel III het stuk der dankbaarheid, de Zondagen 34 tot en met 44 wijdt aan het grote belang van Gods wet.
Ik roep nogmaals op: terug naar de Schrift, naar DE SCHRIFT alleen.
Thomas
Hier kan ik geen touw aan vastknopen. Moeten kinderen volgens jou nu wel of niet besneden worden?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

De aangehaalde tekst over de profetie zegt, dat profetie van Godswege niet (anders ) uitgelegd mag worden maar moet worden aanvaard zoals het er staat.
Letterlijk aanvaarden, derhalve.
Welnu, neem dat nou eens ter harte en praktizeer het zelf. Want je doet dat juist niet; je doet de profetie groot onrecht door er een eigen andersluidende uitleg (...niet letterlijk nemen, het zou alleen gaan om een -beweerdelijke, in je eigen van te voren ingenomen en vaststaande systeem passende - "geestelijke " bedoeling...) aan te geven. GOD spreekt. HEM hebben we te eren en onvoorwaardelijk te geloven wat HIJ zegt. HIJ staat ver boven ieder van ons, en wie zijn wij om te menen dat het anders zou zijn dan HIJ zegt?
Op de gestelde detailvraag naar wel of niet besnijdenis van kleine kinderen ga ik niet in. Dat is in het geheel niet ter zake. Daar ging en gaat het niet over.Waar het wel over gaat, is, dat de absolute uitspraak dat de besnijdenis en vooral de andere geboden altijd en helemaal en onder alle omstandigheden, mis zou zijn, NIET de leer van de Bijbel is, zie de aangehaalde Bijbelteksten met vindplaats naar het Woord van Christus Zelf, en ook NIET reformatorisch is als de Catechismus in de Zondagen 34 tot en met 44 daar heel veel indringende aandacht voor vraagt en aan geeft. Maar het geeft weer aan hoe onjuist en hoe slecht er "gediscussieerd"wordt: er komt slechts een niet ter zake zijnde detailvraag over besnijdenis, maar aan de hoofdzaak- Christus woorden - wordt -weer-algeheel voorbijgegaan.
Nogmaals: terug naar de SCHRIFT, naar de SCHRIFT alleen. De Schrift vergelijken met de Schrift, de Schrift legt zichzelf volledig uit.
Thomas
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

@Jacobse, als je profetie alleen maar 'letterlijk' mag nemen, staan wat er staat, dan is Jezus hopeloos de fout ingegaan: Hij zegt nota bene dat Johannes de Doper Elia is, van wie is geprofeteerd dat deze zou komen.
Verder ben jij degene die er van alles bij sleept, maar als iemand er dan op ingaat en tracht wijs te worden uit je woordenbrij, ga je dat die ander verwijten!
Ik denk dat een gesprek met jou verder ook niet zinvol is. Je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je niet eens de moeite neemt om met argumenten te komen, laat staan naar die van de ander te luisteren!
::salut
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Jacobse »

Als de HEERE ZELF zegt dat de Elia die komen zou, Johannes de Doper is, dan is dat -dus - zo.Inderdaad, ik geloof dat onvoorwaardelijk; omdat HIJ dat zegt zonder enig voorbehoud.
Wie dat niet gelooft, is die Bijbelgetrouw ?
Gods WOORD is een lamp voor de voet en een licht op het pad, zegt psalm 119.Dat licht schijnt, geen ander licht gebruiken, zeker niet het vermeende "eigen "licht dat immers niet gebaseerd is op Gods WOORD.
Waarvan is men overtuigd? Waarvan moet men overtuigd zijn? Van het onfeilbare WOORD van onze God. Geldt hier niet voor: wie van het water drinkt dat IK hem geven zal, heeft in eeuwigheid geen dorst meer naar iets anders?
Laten we ons dan daarbij houden.
Onze wederzijdse personen staan daar algeheel buiten.
Vriendelijke groet
Thomas
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Alexander CD »

Het nieuwe testament zelf vergeestelijkt de profetieën van het oude Testament, dat was de farizeën ook al een doorn in het oog.
Wij volgen de Heere Jezus in Zijn uitleg, daar kan niks mis mee zijn.
Dat is ook de leer van de apostelen en daar moeten wij in blijven.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Jacobse schreef:Als de HEERE ZELF zegt dat de Elia die komen zou, Johannes de Doper is, dan is dat -dus - zo.Inderdaad, ik geloof dat onvoorwaardelijk; omdat HIJ dat zegt zonder enig voorbehoud.
Wie dat niet gelooft, is die Bijbelgetrouw ?
Gods WOORD is een lamp voor de voet en een licht op het pad, zegt psalm 119.Dat licht schijnt, geen ander licht gebruiken, zeker niet het vermeende "eigen "licht dat immers niet gebaseerd is op Gods WOORD.
Waarvan is men overtuigd? Waarvan moet men overtuigd zijn? Van het onfeilbare WOORD van onze God. Geldt hier niet voor: wie van het water drinkt dat IK hem geven zal, heeft in eeuwigheid geen dorst meer naar iets anders?
Laten we ons dan daarbij houden.
Onze wederzijdse personen staan daar algeheel buiten.
Vriendelijke groet
Thomas
En Thomas, dat levende water, was dat H20, of was dat geestelijk water?

En Johannes de Doper, was dat een reincarnatie van Elia, of was dat een mens die kwam in de kracht van, en zoals Elia?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bureaucraat »

Alexander CD schreef:
IK weet niet of jij het weet maar het nieuwe testament is Gods geïnspireerd woord!
---knip--- Schriftkritiek niet toegestaan, mvg Tib
En de gelovige Jood is een vijand van het evangelie.
Het past niet te spreken over Joden als vijanden van de boodschap van God.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bert Mulder »

Bureaucraat schreef:
Alexander CD schreef:
IK weet niet of jij het weet maar het nieuwe testament is Gods geïnspireerd woord!
---knip--- Schriftkritiek niet toegestaan, mvg Tib
En de gelovige Jood is een vijand van het evangelie.
Het past niet te spreken over Joden als vijanden van de boodschap van God.
Toch zijn ze vijanden van God en Zijn Woord.

En het past je niet te spreken over de Heilige Schrift, als bevattende Gods Woord. Want elk woord in de Bijbel is Gods Woord.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Afgewezen »

Bureaucraat schreef:---knip--- Schriftkritiek niet toegestaan, mvg Tib
De waarheid van de Bijbel is niet afhankelijk van de theorie die jij of ik aanhang(t). ;)
Bureaucraat schreef:Het past niet te spreken over Joden als vijanden van de boodschap van God.
Wel als ze Christus verwerpen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 25 jun 2009, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Netanyahoe en de confrontatie

Bericht door Bureaucraat »

Bert Mulder schreef:
Toch zijn ze vijanden van God en Zijn Woord.
Scheur dan maar het Oude Testament uit je bijbel.
En het past je niet te spreken over de Heilige Schrift, als bevattende Gods Woord. Want elk woord in de Bijbel is Gods Woord.
Ik geloof niet dat dit het juiste topic is om van gedachten te wisselen over theorieën omtrent de inspiratie van de bijbel. Daarnaast is een academisch debat over dergelijke onderwerpen ook niet mogelijk hier, omdat emotie op dit forum een grote rol speelt. Ik laat daarom graag het woord aan de echte theoloog en adminstrator van dit forum om kort toe te lichten welke theorieën er zijn en wat die precies inhouden.
Gesloten