Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Ben je het eens of oneens met de stelling? Graag keuze in topic toelichten.

Eens
12
40%
Oneens
18
60%
 
Totaal aantal stemmen: 30

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

De mensen van joodse komaf die nu tot geloof komen behoren bij de Gemeente. Het koninkrijk is (tijdelijk) van hun genomen, het oude verbond is verdwenen.
Pas in het vrederijk zal de tijd van het nieuwe verbond werkelijk intrede doen, en zal God Zijn volk tot bekering brengen. De Gemeente mag alvast delen in de zegeningen van het nieuwe verbond. Zoals straks de Joden in de nieuwe tempel herdenkingsoffers brengen, gedenken wij tijdens het H.A. het offer van het nieuwe verbond.

Het enige wat nu geerfd wordt is Christus en Zijn Koninkrijk voor hen die geloven. De beloften hebben de gelovige reeds.
Het erven van beloften gold alleen onder het oude verbond voor het natuurlijk zaad van Jacob.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:De mensen van joodse komaf die nu tot geloof komen behoren bij de Gemeente. Het koninkrijk is (tijdelijk) van hun genomen, het oude verbond is verdwenen.
Pas in het vrederijk zal de tijd van het nieuwe verbond werkelijk intrede doen, en zal God Zijn volk tot bekering brengen. De Gemeente mag alvast delen in de zegeningen van het nieuwe verbond. Zoals straks de Joden in de nieuwe tempel herdenkingsoffers brengen, gedenken wij tijdens het H.A. het offer van het nieuwe verbond.

Het enige wat nu geerfd wordt is Christus en Zijn Koninkrijk voor hen die geloven. De beloften hebben de gelovige reeds.
Het erven van beloften gold alleen onder het oude verbond voor het natuurlijk zaad van Jacob.
Volgens mij zijn wij mededeelgenoten van Gods belofte. Niet deelgenoten van een ándere belofte (Ef. 3:6).
Dat dit over de beloften gaat die oudtijds aan Israël gedaan zijn, lezen we in Ef. 2:12 en 13.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Erfgenaam van Christus/Koninkrijk is iets anders dan erfgenaam van een belofte.
Dat is niet hetzelfde. Als nageslacht van Jacob erfde men de (verbonds)belofte en nog niet het koninkrijk. Wij als gelovigen erven Christus. Wij erven niet een belofte omdat we lid van een kerkverband zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Erfgenaam van Christus/Koninkrijk is iets anders dan erfgenaam van een belofte.
Dat is niet hetzelfde. Als nageslacht van Jacob erfde men de belofte en nog niet het koninkrijk. Wij als gelovigen erven Christus. Wij erven niet een belofte omdat we lid van een kerkverband zijn. Ook erven wij geen belofte door de kinderdoop.
Kun je dit Bijbels gezien hard maken? Het strijdt m.i. tegen wat er in Ef. 2 en 3 staat, alsmede in Romeinen 4:13-16.
Overigens weet ik wel dat chiliasten altijd meesters zijn in het maken van onderscheidingen. Op die manier kun je nooit iets Bijbels funderen, want dan moet je steeds eerst allerlei chiliastische vooronderstellingen weerleggen.
Ik leg daarom de bewijslast maar bij jou. ;)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Ik zie geen probleem met Efeze 2.
Zoals jij meent dat chiliasten alles onderscheiden kan ik ook zeggen dat de verbondstheologen alles op een hoop gooien. Zo komen we er niet. Het is gewoon niet simpel ofzo.

Verder is dit gewoon een taalkundige kwestie. Onder het oude verbond had iedere jood de belofte. Nu hebben alleen Zijn kinderen het Beloofde.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ik zie geen probleem met Efeze 2.
Zoals jij meent dat chiliasten alles onderscheiden kan ik ook zeggen dat de verbondstheologen alles op een hoop gooien. Zo komen we er niet. Het is gewoon niet simpel ofzo.

Verder is dit gewoon een taalkundige kwestie. Onder het oude verbond had iedere jood de belofte. Nu hebben alleen Zijn kinderen het Beloofde.
Misschien zou je alles wat je stelt ook Bijbels willen funderen? Je doet nogal eens stevige dogmatische uitspraken, zonder deze te onderbouwen. Bekijk bijv. je laatste drie postings maar eens. Allerlei uitspraken, die we dan maar moeten aannemen, maar je onderbouwt het op geen enkele wijze. En dat is iets wat je mij niet kunt verwijten, dus de bal terugspelen gaat in dit geval niet op.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Ik vermoed dat je me niet begrijpt. Moet ik uitleggen hoe Abraham in Gen. 12 de belofte kreeg voor zijn zaad? En daarna uitleggen wat er in Jer. 31 staat over het nieuwe verbond? Of moet ik bijbels uitleggen wat het verschil is tussen een belofte en het beloofde?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Ik vermoed dat je me niet begrijpt. Moet ik uitleggen hoe Abraham in Gen. 12 de belofte kreeg voor zijn zaad? En daarna uitleggen wat er in Jer. 31 staat over het nieuwe verbond? Of moet ik bijbels uitleggen wat het verschil is tussen een belofte en het beloofde?
Inderdaad, ja. Iets beweren en niet onderbouwen lijkt me niet zo handig. Dus ga je gang, zou ik zeggen. Dan kan ik tenminste ergens op ingaan.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Als jij het beloofde en de belofte vereenzelvigt heb jij wat uit te leggen. Behalve dat het taalkundig niet klopt, klopt het theologisch ook niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Als jij het beloofde en de belofte vereenzelvigt heb jij wat uit te leggen. Behalve dat het taalkundig niet klopt, klopt het theologisch ook niet.
Misschien kun je eerst concreet maken wat je bedoelt, want dit wordt praten in de ruimte.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Wat moet ik concreet maken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Wat moet ik concreet maken?
Gaan we zo door, beste Gian?
Graag duidelijk maken in welk geval dit verschil van belang is, waarin ik beide 'verwar' en wat de Bijbel erover zegt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

zie vorige postings
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:zie vorige postings
::bye
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Calvijn en de oprichting van de staat Israël in 1948

Bericht door Gian »

Ro 8:17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeerfgenamen van Christus; zo wij anders met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Heb 11:9 Door het geloof is hij een inwoner geweest in het land der belofte, als in een vreemd land, en heeft in tabernakelen gewoond met Izak en Jakob, die medeerfgenamen waren derzelfde belofte.

Rom. 8 zegt dat de heidenen medeerfgenamen van Christus zijn

Heb. 11 heeft het over Izak en Jacob die medeerfgenamen zijn van de belofte

Overigens kan je wel zeggen dat de gelovige heidenen en de oudtestamenstische gelovigen zowel de belofte als het beloofde bezitten. Daarmee erven de kinderen van de gelovige heiden niet automatisch de belofte. Dat gold alleen voor het natuurlijke zaad in de bedeling van het oude verbond, gelovig en ongelovig (waar de besnijdenis ook naar verwees).
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie