Irak

Rode Baret

Irak

Bericht door Rode Baret »

Oorlog kan je beter voorkomen! maar soms is het noodzakelijk om een land aan te vallen. Zo als nu Irak! Niemand durft en doet het dus zal de VS het wel moeten doen. Alleen het is niet in 1 keer vrede en democratsie. Dat heeft tijd nodig! misschien wel 10 jaar. Maar het is wel beter voor de wereld en Irak!
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

De afgelopen 4 jaar zijn er anders meer slachtoffers gevallen dan tijdens de laatste 4 jaar van Saddam Hussein's bewind.

En ik ben bang dat als de democratie overleeft in Irak (dat moet ik eerst nog maar zien), dat het een democratie zal zijn die de Amerikanen het liefst ziet vertrekken.
Democratie komt nu eenmaal niet uit de loop van een geweer. In de westerse wereld is dat een proces geweest van eeuwen, dat bovendien vanuit de maatschappij zelf kwam in plaats van buitenaf.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Sinds de zogenaamde strijd tegen het terrorisme is de wereld er een stuk onveiliger op geworden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

je bent volgens mij echt niet goed bij je verstand (en dat meen ik serieus) als je denkt dat een democratie met dwang van bovenaf te vestigen is. het een sluit het ander al uit.

Verder heeft Elbert inderdaad een punt dat het in europa een kwestie van eeuwen is geweest, de eerste democratie in europa (ijsland) stamt al uit de tiende eeuw, terwijl bijvoorbeeld Portugal pas sinds 1974 een democratie kent. En dan denken wij westerlingen daar in Irak, Afghanistan (en weet ik het wat voor landen men allemaal nog meer op het oog hebben) in een jaar of drie, vier, of zelfs tien, even een democratie op poten te zetten. bovendien heb ik me lange tijd afgevraagd of het wel echt noodzakelijk was om Irak aan te vallen. uiteindelijk heb ik niet veel noodzaken kunnen bedenken, behalve dan een zekerstelling van olietoevoer.

mijn commentaar op je laatste stelling: Het is niet beter voor de wereld, en het is een ramp voor Irak.

owja, wat ik onlangs nog hoorde: meer dan 90 procent van de Irakese christenen is sinds de Amerikaanse inval het land ontvlucht...
Adorote

Bericht door Adorote »

Sinds dat de VS politieagent speelt waar niemand op zit te wachten is het alleen maar zeer onveilig geworden in de wereld.Tevens hebben ze geen besef van geschiedenis en hoe volken in elkaar zitten ze kunnen ook niet met anderen omgaan dan alleen met zich zelf. De inval in Irak is gebaseerd op leugen en hebzucht naar olie.Men moet niet vergeten dat Saddam Hussein een s de grote bondgenoot was van de VS tot ze hem niet meer nodig hadden .En wie zijn de dupe van al deze walgelijke actie s van de VS de Christenen in Irak.Ook zal niet vergeten moeten worden dat Irak en heel het Midden Oosten het hartland van het Christendom is,en dat het Westen ,Europa dus daar de Christelijke broeders en zusters met alle macht moeten steunen , zodat de Christenen in hun eigen land in rust en vrede kunnen leven .
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Jan Pronk had gelijk toen hij zei dat we Irak "ingerommeld"zijn!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik hoor Bush het nog zeggen: "to protect our interests in the region." Dat zegt toch alles?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Altijd lastig. Eigenlijk zou je gewoon een groot hek om Irak moeten zetten, hen elkaar de tent uit laten vechten (voor enkele honderden jaren) en dan hopen dat er iets democratisch ontstaat. Maar goed, dit is natuurlijk geen ethisch verantwoorde oplossing.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wat Amerika in Irak heeft gedaan is wat niemand had kunnen bedenken: Een moslimland met veel olie bezetten midden in het Midden-Oosten. De heiden Saddam is verjaagd, (Bin Laden was zeker geen vriend van hem) burgeroorlogen tussen soennieten en sjiïeten zijn aangewakkerd.
En wereldwijd is er een soort Jihad ontstaan die moslims oproept om de wapens te grijpen. Het ongelofelijke is gebeurd onder het mom van het tegendeel: de terroristen wakkerder dan ooit.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Als Amerika geen politieagent had gespeeld spraken wij nu Duits (bij wijze van spreken).

Een supermacht heeft de verantwoordelijkheid om dit te doen. Als ze niet ingegrepen hadden bij Saddam, waren we nu waarschijnlijk aan het schrijven hoe erg het daar allemaal wel niet is voor de arme bevolking (zoals in Birma en Noord Korea).

het is haast onmogelijk om het goede te doen in deze moeizame vraagstukken. En niets doen is nooit een optie, want je hebt de verantwoordelijkheid.

En nadien is het altijd makkelijk om te zeggen: zó had het niet gemoeten!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
bazz
Berichten: 182
Lid geworden op: 06 mei 2002, 10:48
Locatie: Leiden

Bericht door bazz »

Als de VS inderdaad politie-agent willen spelen waren inderdaad Birma, Noord-Korea, maar ook andere landen als Sudan en Turkmenistan toch wel wat eerder aan de beurt dan Irak, lijkt me.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jakobmarin schreef:Als Amerika geen politieagent had gespeeld spraken wij nu Duits (bij wijze van spreken).
Wij waren Duits geweest als de Jappen geen oorlog waren begonnen met de VS.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Kaw schreef:
jakobmarin schreef:Als Amerika geen politieagent had gespeeld spraken wij nu Duits (bij wijze van spreken).
Wij waren Duits geweest als de Jappen geen oorlog waren begonnen met de VS.
Wij waren Russisch geweest als Amerika ons niet als een helper was geschonken. Want dat Duitsland uiteindelijk zou gaan verliezen in Europa was wel zeker.

De aanval op Rusland was precies wat Hitler niet had moeten doen. Toen zwakte Duitsland snel af en werd Amerika zenuwachtig. Die had liever gehad dat Duitsland een pact met Rusland sloot. Dan had Amerika de handen vrij in het Oosten.
Maar goed, allemaal gespeculeer.

Terug naar het heden.
Amerika wil een wereldmacht zijn. Eind jaren 90 ontbrak een vijand. Het zag er zelfs naar uit dat die er niet meer zou komen. Oorlogen zouden naar verwachting redelijk regionaal zijn. Een wereldoorlog lag niet in de rede. Waarom je dus zwaar bewapenen?
Om daar een oorzaak voor te hebben is een Pearl Harbour nodig. Dit is letterlijk zo gezegd door de legerleiding. Want: het plan was om een stevige voet in het Midden Oosten te hebben. Olie? Israel?

Er kwam een Pearl Harbour. Laten we er maar vanuit gaan dat Bin Laden er achter zat, maar het kwam wel akelig goed uit!! Onmiddelijk stonden enorme hoeveelheden wapens klaar om Afghanistan te 'straffen' en daarna volgde Saddam. Inderdaad een boef, maar Iraq wordt al duizenden jaren door sheiks getiranniseerd. De mensen waren dat al gewend sinds een tijd dat Amerika nog een prairie met buffels was. Goed, militair een succes, maar politiek niet. Of toch? De mensen slachten elkaar af en misschien hoorde dat bij het plan. Was niet Saddam de enige in de regio die die mensen (hardhandig) uit elkaar en bij elkaar hield?

Terwijl de oorlog een beetje mislukt lijkt, loert Amerika naar Iran. Er wordt wat gesteggeld over kernwapens, die er nog lang niet zijn. Enzo. Maar wat is werkelijk nodig? Een klein Pearl Harbourtje. Let maar op. Perongelukexpres verdwaalt een vliegtuig boven Iraans grondgebied. Iran schiet het 'onbekende' toestel neer dat weigert zich bekend te maken en voilá. Maar misschien dat Iran daar niet intrapt, dan is er een sterker middel nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

jakobmarin schreef:Als Amerika geen politieagent had gespeeld spraken wij nu Duits (bij wijze van spreken).

Een supermacht heeft de verantwoordelijkheid om dit te doen. Als ze niet ingegrepen hadden bij Saddam, waren we nu waarschijnlijk aan het schrijven hoe erg het daar allemaal wel niet is voor de arme bevolking (zoals in Birma en Noord Korea).

het is haast onmogelijk om het goede te doen in deze moeizame vraagstukken. En niets doen is nooit een optie, want je hebt de verantwoordelijkheid.

En nadien is het altijd makkelijk om te zeggen: zó had het niet gemoeten!
Ben het helemaal met de postings van refo eens. Er zijn nota bene tot op de dag van vandaag geen massa-vernietigingswapens gevonden. Niets aan bewijzen. Nog geen spoor. En dat was DE reden die Amerika de wereld deed geloven dat dit nodig was. Ongelofelijk.

Je zou een praatje moeten maken met Anne van de Bijl die actief is in Afghanistan en Irak. Er is nog nooit zoveel christen-vervolging geweest in deze landen. Iedere christen wordt als een westerling, een amerikaan gezien. Dat zijn tcoh die christenen, die westerlingen? Die naam hebben we.

Nou.....dat zijn dan iig ook de mensen die de bommen bij ons op het huis hebben laten vallen....

Laten we niet zo naiëf zijn. In naam van God een oorlog beginnen en vervolgens honderd duizenden de dood in jagen. En alle andere gevolgen van dien.

Wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed. Jezus leerde ons toch iets anders. Ja, zelfs je vijanden liefhebben. Kan dat? Hij zegt het........
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Wat Amerika in Irak heeft gedaan is wat niemand had kunnen bedenken: Een moslimland met veel olie bezetten midden in het Midden-Oosten. De heiden Saddam is verjaagd, (Bin Laden was zeker geen vriend van hem) burgeroorlogen tussen soennieten en sjiïeten zijn aangewakkerd.
En wereldwijd is er een soort Jihad ontstaan die moslims oproept om de wapens te grijpen. Het ongelofelijke is gebeurd onder het mom van het tegendeel: de terroristen wakkerder dan ooit.
Oh ja, de olie. Dat was ook een onderdeel van de complottheorie, Amerika kon weer over olie beschikken en stelde haar belangen veilig. Tja. De olieprijs is hoger dan ooit :( :(
Plaats reactie