Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Orchidee »

Ik ben weer even ingeschakeld om te helpen met het pws van vriendin van mijn dochter, alvast bedankt!


Hallo allemaal,

Samen met een vriendin maak ik een profielwerkstuk over de vraag: “In hoeverre is er een verband met de geschiedenis van de staat Israël en de Bijbel?”. In dit werkstuk onderzoeken we de geschiedenis en kijken we wat daarvan eigenlijk al in de Bijbel voorzegd wordt.
Onze vraag is daarom of u teksten/gedeeltes uit de Bijbel weet die iets zeggen over wat er in de toekomst zou gebeuren met Israël. Zoals bijvoorbeeld dat de Joden verspreid zouden worden over de hele wereld, dat ze weer een eigen staat zouden kregen, alles wat daarover gaat is welkom!

Bij voorbaat dank.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Pimpelmees »

Interessant onderwerp. Maar ik zou zeker ook de kritische geluiden ten aanzien van het verband "huidige staat Israël" en de Bijbel onderzoeken. Veel Bijbelgetrouwe orthodoxe joden staan namelijk heel kritisch tegenover de staat Israël zoals die na de 2e wereldoorlog is gecreëerd. Ze zien het als een seculier zionistisch project.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door eilander »

Pimpelmees schreef:Interessant onderwerp. Maar ik zou zeker ook de kritische geluiden ten aanzien van het verband "huidige staat Israël" en de Bijbel onderzoeken. Veel Bijbelgetrouwe orthodoxe joden staan namelijk heel kritisch tegenover de staat Israël zoals die na de 2e wereldoorlog is gecreëerd. Ze zien het als een seculier zionistisch project.
Het is zeker goed om ook kritische geluiden mee te nemen. Toch vind ik het wel bijzonder dat dit je eerste reactie is.

Ik hoop op de vraag van of via de topicstarter z.s.m. terug te komen!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Zonderling »

Even min of meer uit het hoofd:

Leviticus 26, Deuteronomium 4, Deuteronomium 29 en 30, Hosea 3, Zacharia diverse hoofdstukken, Romeinen 11, 2 Korinthe 3:16

Jeremia 31
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door eilander »

Ik noem een aantal teksten over de verstrooiing onder de volken, de terugkeer naar het land Israël en hun bekering, die nog aanstaande is.

Deuteronomium 28:25
De HEERE zal u geven geslagen voor het aangezicht uwer vijanden; door één weg zult gij tot hem uittrekken en door zeven wegen zult gij voor zijn aangezicht vlieden; en gij zult van alle koninkrijken der aarde beroerd worden.

Deuteronomium 28:37
En gij zult zijn tot een schrik, tot een spreekwoord en tot een spotrede, onder al de volken waar u de HEERE heenleiden zal.

Deuteronomium 28:64 (lees ook de verzen erna)
En de HEERE zal u verstrooien onder al de volken, van het ene einde der aarde tot aan het andere einde der aarde.

Jeremia 31:10
Hoort des HEEREN woord, gij heidenen, en verkondigt in de eilanden die verre zijn, en zegt: Hij Die Israël verstrooid heeft, zal hem weder vergaderen en hem bewaren als een herder zijn kudde.

Jesaja 11:11,12
Want het zal geschieden te dien dage, dat de HEERE ten anderen male Zijn hand aanleggen zal om weder te verwerven het overblijfsel Zijns volks, hetwelk overgebleven zal zijn van Assyrië, en van Egypte, en van Pathros, en van Morenland, en van Elam, en van Sinear, en van Hamath, en van de eilanden der zee.
En Hij zal een banier oprichten onder de heidenen, en Hij zal de verdrevenen van Israël verzamelen, en de verstrooiden uit Juda vergaderen van de vier einden des aardrijks.

Zie ook Jeremia 33:7, 8, Ezech. 37:21, 22, Hosea 1:10 en Amos 9:14,15.
Verder Romeinen 11.
Een deel hiervan heeft Zonderling ook al genoemd.

Als er nog meer vragen zijn, horen we het wel. Succes!
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Wim Anker »

Lettend op b.v. Jesaja 11 en Jeremia 31 is het m.i toch erg moeilijk om een (deel) vervulling hiervan te zien in de staat Israël anno 2014.
Ik zou niet zomaar durven stellen dat een (deel) vervulling van deze teksten in 1948 zichtbaar is geworden of nu zichtbaar is.

Overigens doen de kanttekeningen dit evenmin. En hun argumentatie - de teksten spreken van een volmaakt herstel en zijn daarom vooral geestelijk te verstaan - is nog steeds valide.

Dat er een verband is staat uiteraard buiten kijf, alleen al omdat er een verband is met de wereldgeschiedenis en de Bijbel.

Maar op dit moment met zekerheid iets zeggen over teksten uit de schrift en de huidige staat Israël lijkt mij voorbarig. Zeker nu Openbaring - wat zegt wat geschieden zal vanaf de tijd van Johannes op Padmos - nog zo slecht door ons verduisterd verstand begrepen wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door eilander »

Als ik gesuggereerd heb dat ik de vervulling precies voor me zie en exact kan vertellen hoe het allemaal zit, dan spreek ik dat hierbij expliciet tegen. Dit is niet eenvoudig. Net zoals overigens de vervulling van de eerste komst van de Messias óók niet zo simpel was.

Iemand heeft ooit gezegd: "Toen het geprofeteerd werd, geloofden de mensen het niet. Toen het uitkwam, zagen ze het niet". Daar ben ik ook wel eens bang voor. Dat betekent natuurlijk niet dat we daarom maar gemakkelijk alle teksten op het Israël van nu, of van 1948 kunnen leggen. Maar dat er nog veel staat te gebeuren (wanneer weet ik niet), dat is voor mij wel helder. Misschien ook wel uit Jesaja 11 en Jeremia 31.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Curatorium »

eilander schreef:Maar dat er nog veel staat te gebeuren (wanneer weet ik niet), dat is voor mij wel helder. Misschien ook wel uit Jesaja 11 en Jeremia 31.
Dat hoor ik wel vaker, ook een dominee een paar weken geleden "We leven in de eindtijd maar er moet nog veel gebeuren Bijbels gezien". Ik snap wel waarom mensen zo denken, maar het is een gevaarlijke gedachte, zeker wanneer het vanaf kansels wordt gezegd. "Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend" moeten we wel vast blijven houden. Wie weet is er honderden jaren geleden al veel gebeurd, maar is dat nooit in de geschiedenisboeken beland.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:
eilander schreef:Maar dat er nog veel staat te gebeuren (wanneer weet ik niet), dat is voor mij wel helder. Misschien ook wel uit Jesaja 11 en Jeremia 31.
Dat hoor ik wel vaker, ook een dominee een paar weken geleden "We leven in de eindtijd maar er moet nog veel gebeuren Bijbels gezien". Ik snap wel waarom mensen zo denken, maar het is een gevaarlijke gedachte, zeker wanneer het vanaf kansels wordt gezegd. "Maar die dag en dat uur is aan niemand bekend" moeten we wel vast blijven houden. Wie weet is er honderden jaren geleden al veel gebeurd, maar is dat nooit in de geschiedenisboeken beland.
Wat jij zegt is waar, maar volstrekt niet strijdig met elkaar. De bekering van Israël moet inderdaad nog gebeuren, naar mijn overtuiging. Wanneer dat gebeurt, weet ik niet. Hoe snel dat gebeurt, weet ik ook niet. Hoe lang de wereld daarna nog bestaat, ook al niet. Dus ik suggereer totaal niet dat dag, uur, jaar van de wederkomst door een bepaalde toekomstverwachting voorspeld zouden kunnen worden.

Ook - en dat is misschien wat je bedoelt - kun je hierdoor niet denken: die wederkomst duurt nog wel even, daar hoeven we niet naar uit te zien. Zelfs in de Bijbel zagen ze ernaar uit, maar het duurde toen nog heel lang. Toch zegt de Heere Zelf: Ik kom haastelijk.
Onze klok gaat anders dan Gods klok. Eva dacht ook al dat ze de Messias gekregen had, maar dat duurde toen nog bijna 4.000 jaar.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Posthoorn »

Andere rubriek??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:Andere rubriek??
Rubriek gewijzigd in "Israël en Midden-Oosten". Probeer bij een nieuw onderwerp zo goed mogelijk in te delen in de juiste rubriek s.v.p.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Luther »

Afgelopen zondag een "Israël"preek gehoord n.a.v. de Lofzang van Simeon: hij verwachtte de vertroosting van Israël.

Nee, dat gaat niet over het geestelijk Israël, ook niet bij nader inzien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door FlyingEagle »

Is die preek ergens na te luisteren? Ben wel benieuwd
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door Klavart »

Jaartal van Israëls ontstaan gaat terug op Bijbel
https://www.rd.nl/opinie/jaartal-van-is ... -1.1483428
Online
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Verband geschiedenis van de Staat Israël met de Bijbel

Bericht door ZWP »

Klavart schreef:Jaartal van Israëls ontstaan gaat terug op Bijbel
https://www.rd.nl/opinie/jaartal-van-is ... -1.1483428
Dat lijkt me tamelijk vergezocht... :fi
Plaats reactie