Vanuit mijn hoekje....(kerkdienst)
-
Vanuit mijn hoekje....(kerkdienst)
De kerkdienst is nog niet begonnen. Vanaf mijn plekje in de hoek van de vensterbank, vanachter een grote zwarte hoed met een gleuf, zie ik iemand langsschuifelen. Het is een dame, die volledig in het zwart gekleed is, gevolgd door een lange man met krulletjes die een roodgeblokt overhemd aan heeft met een spijkerbroek en zo'n moderne riem. Een bruine, met bruine schoenen weet je wel. De kerk wordt steeds voller. Zelfs zo dat ik, vanachter die ene hoed in de vensterbank, al heel wat keertjes een duw heb gekregen omdat er een grote hand kwam om een psalmboekje te pakken. Een hand die al half gevuld was...met een rol snoep. Niet dat het me lekker leek, maar toch heb ik er wat langer naar gekeken....ja, ik heb heel veel gezien vanuit mijn schuilplaatsje. Maar weet je, van alles wat ik gezien heb is er toch wel iets wat ik met jullie wil delen. Want weet je, toen de gemeente massaal (jaja, het orgel ging heel hard en de mensen zongen heel hard, en het geluid in mijn lijfje ging heel hard, het trilde gwoon bijna), toen ze zongen psalm 138 en nog niet eens op de helft van de psalm waren ging die rol snoep de bank al door en hoorde ik:"Nee, dank u wel" en werd er van een vrouw, die vast een lekkerder snoepje had, een snoepje aangepakt. En al kauwend zongen ze de laatste regels nog net mee, toen het snoepje al half vermorzeld werd door de grote kiezen van de meneer. Zou hij nog geweten hebben wat hij zong? Het ging over het vrome volk...zou hij daarbij horen? Ik denk dat hij dan nog even gewacht had met dat snoepje of er vast wel spijt van kreeg. En weet je, dit is het niet alleen, zo gaat het vaak bij ons. Ik zie vanuit mijn schuilhoekje (jaja, mijn vrienden zijn doodgemaakt met de grote schoonmaak, maar ik nog net niet) heel veel kinderen onderuitgezakt of zelfs telkens op de klok kijken. Terwijl ze na een enkele minuut een stevige duw krijgen door hun ouders....beetje late reactie, maar het staat natuurlijk wel goed voor de buitenwereld....tsja, zo zijn er nog veel meer dingen die me opvielen? Ik heb zomaar nog een vraagje aan je: ben jij gisteren in de kerk geweest? Heb je goed gekeken? Echt goed gekeken? Heel erg goed? Dan heb je dit niet gezien want dit vind ik helemaal niet belangrijk maar dan heb je de Heere gezien. Wat ben je dan gelukkig! Dan eet je van Zijn tafel en drink je Zijn bloed ter gedachtenis aan Hem. Vrije gunst die eeuwig Hem bewoog....
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Vanuit mijn hoekje....(kerkdienst)
confronterend en waarschuwend! bedankt voor dit stukje schemerlichtje!Schemerlichtje schreef:De kerkdienst is nog niet begonnen. Vanaf mijn plekje in de hoek van de vensterbank, vanachter een grote zwarte hoed met een gleuf, zie ik iemand langsschuifelen. Het is een dame, die volledig in het zwart gekleed is, gevolgd door een lange man met krulletjes die een roodgeblokt overhemd aan heeft met een spijkerbroek en zo'n moderne riem. Een bruine, met bruine schoenen weet je wel. De kerk wordt steeds voller. Zelfs zo dat ik, vanachter die ene hoed in de vensterbank, al heel wat keertjes een duw heb gekregen omdat er een grote hand kwam om een psalmboekje te pakken. Een hand die al half gevuld was...met een rol snoep. Niet dat het me lekker leek, maar toch heb ik er wat langer naar gekeken....ja, ik heb heel veel gezien vanuit mijn schuilplaatsje. Maar weet je, van alles wat ik gezien heb is er toch wel iets wat ik met jullie wil delen. Want weet je, toen de gemeente massaal (jaja, het orgel ging heel hard en de mensen zongen heel hard, en het geluid in mijn lijfje ging heel hard, het trilde gwoon bijna), toen ze zongen psalm 138 en nog niet eens op de helft van de psalm waren ging die rol snoep de bank al door en hoorde ik:"Nee, dank u wel" en werd er van een vrouw, die vast een lekkerder snoepje had, een snoepje aangepakt. En al kauwend zongen ze de laatste regels nog net mee, toen het snoepje al half vermorzeld werd door de grote kiezen van de meneer. Zou hij nog geweten hebben wat hij zong? Het ging over het vrome volk...zou hij daarbij horen? Ik denk dat hij dan nog even gewacht had met dat snoepje of er vast wel spijt van kreeg. En weet je, dit is het niet alleen, zo gaat het vaak bij ons. Ik zie vanuit mijn schuilhoekje (jaja, mijn vrienden zijn doodgemaakt met de grote schoonmaak, maar ik nog net niet) heel veel kinderen onderuitgezakt of zelfs telkens op de klok kijken. Terwijl ze na een enkele minuut een stevige duw krijgen door hun ouders....beetje late reactie, maar het staat natuurlijk wel goed voor de buitenwereld....tsja, zo zijn er nog veel meer dingen die me opvielen? Ik heb zomaar nog een vraagje aan je: ben jij gisteren in de kerk geweest? Heb je goed gekeken? Echt goed gekeken? Heel erg goed? Dan heb je dit niet gezien want dit vind ik helemaal niet belangrijk maar dan heb je de Heere gezien. Wat ben je dan gelukkig! Dan eet je van Zijn tafel en drink je Zijn bloed ter gedachtenis aan Hem. Vrije gunst die eeuwig Hem bewoog....
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
-
Grappig. Schrijf je columns voor jullie kerkblad?
Het komt op mij een beetje over als een betweterige beschuldigende vingertje. 'Kijk die mensen eens zondig zijn! Gelukkig doe ik dat niet.' Waarschijnlijk is dat niet je insteek met het plaatsen van dit bericht, maar ik zie er de toegevoegde waarde niet van in. Laat ieder gewoon maar bij zichzelf te rade gaan wat hij/zij misschien beter niet en wel kan doen.
Het komt op mij een beetje over als een betweterige beschuldigende vingertje. 'Kijk die mensen eens zondig zijn! Gelukkig doe ik dat niet.' Waarschijnlijk is dat niet je insteek met het plaatsen van dit bericht, maar ik zie er de toegevoegde waarde niet van in. Laat ieder gewoon maar bij zichzelf te rade gaan wat hij/zij misschien beter niet en wel kan doen.
Het komt op mij juist helemaal niet over als een betweterig beschuldigend vingertje. Eerder als een spiegel. Zoals Ber10e zegt, confronterend en waarschuwend. Juist ook omdat het geschreven is vanuit het oog van (naar mijn interpretatie, kan ook iets anders zijn) een spin.coupe soleil schreef:Grappig. Schrijf je columns voor jullie kerkblad?
Het zijn heel geen verkeerde dingen om over na te denken. Om mensen ergens op te wijzen hoeft echt niet betweterig te zijn.
Schrijven is keihard werken !
Onderschat het niet.
Ik heb genoten van het stukje van schemerlichtje, omdat je in het begin op het verkeerde been gezet wordt.
Knap hoor !
Onderschat het niet.
Ik heb genoten van het stukje van schemerlichtje, omdat je in het begin op het verkeerde been gezet wordt.
Knap hoor !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leuk, schrijf nog eens wat.. Wat anders dan Jan Siebelink.. Je kunt het wel zég..ber10e schreef:confronterend en waarschuwend! bedankt voor dit stukje schemerlichtje!Schemerlichtje schreef:De kerkdienst is nog niet begonnen. Vanaf mijn plekje in de hoek van de vensterbank, vanachter een grote zwarte hoed met een gleuf, zie ik iemand langsschuifelen. Het is een dame, die volledig in het zwart gekleed is, gevolgd door een lange man met krulletjes die een roodgeblokt overhemd aan heeft met een spijkerbroek en zo'n moderne riem. Een bruine, met bruine schoenen weet je wel. De kerk wordt steeds voller. Zelfs zo dat ik, vanachter die ene hoed in de vensterbank, al heel wat keertjes een duw heb gekregen omdat er een grote hand kwam om een psalmboekje te pakken. Een hand die al half gevuld was...met een rol snoep. Niet dat het me lekker leek, maar toch heb ik er wat langer naar gekeken....ja, ik heb heel veel gezien vanuit mijn schuilplaatsje. Maar weet je, van alles wat ik gezien heb is er toch wel iets wat ik met jullie wil delen. Want weet je, toen de gemeente massaal (jaja, het orgel ging heel hard en de mensen zongen heel hard, en het geluid in mijn lijfje ging heel hard, het trilde gwoon bijna), toen ze zongen psalm 138 en nog niet eens op de helft van de psalm waren ging die rol snoep de bank al door en hoorde ik:"Nee, dank u wel" en werd er van een vrouw, die vast een lekkerder snoepje had, een snoepje aangepakt. En al kauwend zongen ze de laatste regels nog net mee, toen het snoepje al half vermorzeld werd door de grote kiezen van de meneer. Zou hij nog geweten hebben wat hij zong? Het ging over het vrome volk...zou hij daarbij horen? Ik denk dat hij dan nog even gewacht had met dat snoepje of er vast wel spijt van kreeg. En weet je, dit is het niet alleen, zo gaat het vaak bij ons. Ik zie vanuit mijn schuilhoekje (jaja, mijn vrienden zijn doodgemaakt met de grote schoonmaak, maar ik nog net niet) heel veel kinderen onderuitgezakt of zelfs telkens op de klok kijken. Terwijl ze na een enkele minuut een stevige duw krijgen door hun ouders....beetje late reactie, maar het staat natuurlijk wel goed voor de buitenwereld....tsja, zo zijn er nog veel meer dingen die me opvielen? Ik heb zomaar nog een vraagje aan je: ben jij gisteren in de kerk geweest? Heb je goed gekeken? Echt goed gekeken? Heel erg goed? Dan heb je dit niet gezien want dit vind ik helemaal niet belangrijk maar dan heb je de Heere gezien. Wat ben je dan gelukkig! Dan eet je van Zijn tafel en drink je Zijn bloed ter gedachtenis aan Hem. Vrije gunst die eeuwig Hem bewoog....
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Vind het geen bijzonder stukje tekst. Meer van het niveau van losse verhalen die je ook wel eens in de gezinsbladen leest. Ieder z'n meug.
Ergert u niet, verwondert u slechts.
Net alsof het niveau in de gezinsbladen zo hoog is 

Precies!Mara schreef:Net alsof het niveau in de gezinsbladen zo hoog is
Ergert u niet, verwondert u slechts.
Die verhalen in de GezinsGids zijn op een uitzondering na verschrikkelijk. Gelukkig wordt het wel gecompenseerd door andere artikelen.BoCo schreef:Precies!Mara schreef:Net alsof het niveau in de gezinsbladen zo hoog is
Probeer dat niet te veranderen door een verhaal aan te bieden, want de afhandeling door die redactrice daar is beneden peil.
O gelukkig, dat vind jij dus ook. Was al bang dat het bij mij kwam vanwege doorgeslagen lichtzinnigheidAnder schreef:Die verhalen in de GezinsGids zijn op een uitzondering na verschrikkelijk. Gelukkig wordt het wel gecompenseerd door andere artikelen.BoCo schreef:Precies!Mara schreef:Net alsof het niveau in de gezinsbladen zo hoog is

en leg niet alle schuld bij de auteurs want je wordt aardig aan banden gelegd.
(of het moet nu anders zijn dan een jaar of tien geleden)
(of het moet nu anders zijn dan een jaar of tien geleden)
Wat bedoel je precies Helma ?
Ook slechte ervaring gehad met dit blad ?
Ik bied iig niets meer aan, zonde van mn "moeite".
Ook slechte ervaring gehad met dit blad ?
Ik bied iig niets meer aan, zonde van mn "moeite".
er werd aardig geknipt; zodat je wat neutralere stukjes had.