Pagina 1 van 4
Bocht naar rechts
Geplaatst: 18 jul 2006, 08:38
door Tiberius
Vanochtend las ik een aardig stukje in het ND, om elkaar in deze komkommertijd eens te vermaken.
---------------
Bocht naar rechts
van onze redactie economie
DEN HAAG - Het zal niet meteen opvallen, maar wagens van koeriersdienst UPS nemen nauwelijks een bocht naar links.
Het bedrijf gebruikt namelijks navigatiesoftware die routes uitstippelt met zo weinig mogelijk bochten die kant op. De pakketdienst zegt daardoor brandstof te besparen.
De achterliggende gedachte is dat een auto die linksaf wil slaan op een kruispunt vaak moet wachten. De motor ronkt dan onnodig. Per voertuig gaat het volgens UPS om een kleine besparing, maar als dat wordt vermenigvuldigd met de 880.000 auto's die dagelijks bijna vijftien miljoen pakketjes afleveren, zet het wel zoden aan de dijk.
In de Verenigde Staten speelt ook nog mee dat automobilisten in veel plaatsen door rood mogen rijden als ze rechtsaf slaan. Voorwaarde is dat ze het andere verkeer niet hinderen. Die regel zorgt ervoor dat een route met veel bochten naar rechts ook vaak sneller is dan een route met veel bochten naar links.
---------------
Zo toont zelfs een seculier bedrijf de inefficientie aan van een draai naar links! 8)
Geplaatst: 18 jul 2006, 09:09
door Unionist
Ik vond het ook wel aardig gevonden. Kleine beetjes helpen, zei de mug, en hij pieste in zee.
Over komkommertijd hebben de media overigens niet te kalgen. Een net gevallen kabinet en nu een oorlogssituatie in Israël.
Geplaatst: 18 jul 2006, 09:22
door Vincent
:roll:
Hebben ze ook het effect meegerekend dat de rechterbanden dan meer slijten??
:shock:
Geplaatst: 18 jul 2006, 09:27
door Unionist
Volgens mij wordt dat effect opgeheven doordat de linkerbanden een grotere draai moeten maken. Er ligt wel meer druk op de rechterwilen, maar de linkerwielen draaien meer.
Geplaatst: 18 jul 2006, 09:41
door Miscanthus
Vincent schreef::roll:
Hebben ze ook het effect meegerekend dat de rechterbanden dan meer slijten??
:shock:
je bedoelt de linkerbanden?
Geplaatst: 18 jul 2006, 09:44
door Tiberius
Miscanthus schreef:Vincent schreef::roll:
Hebben ze ook het effect meegerekend dat de rechterbanden dan meer slijten??
:shock:
je bedoelt de linkerbanden?
En wat dacht je van het rechter knipperlichtje?

Geplaatst: 18 jul 2006, 09:46
door Petrus
Miscanthus schreef:Vincent schreef::roll:
Hebben ze ook het effect meegerekend dat de rechterbanden dan meer slijten??
:shock:
je bedoelt de linkerbanden?
m.a.w. het totale effect van de brandstofbesparing wordt knapjes teniet gedaan door de extra slijtage aan de banden...........
het lijkt me handiger om een zo effectief mogelijke route te plannen die zo min mogelijk (kilo)meters maakt.
Geplaatst: 18 jul 2006, 10:42
door limosa
die jongens van UPS rijden miljoenen kilometers per jaar, laten wij ze hier even vanachter ons PC-tje nog even gaan vertellen hoe ze hun routes moeten plannen . . . ;-)
ik denk dat ze vooral kijken naar de reistijd, stilstaan kost namelijk én tijd én brandstof, gewoon rustig doorrijden bespaard op alles, tijd, brandstof, banden, de hele auto
Geplaatst: 18 jul 2006, 11:16
door Duuk
Unionist schreef:Volgens mij wordt dat effect opgeheven doordat de linkerbanden een grotere draai moeten maken. Er ligt wel meer druk op de rechterwilen, maar de linkerwielen draaien meer.
Probeer het vandaag eens uit: als je een rechterbocht neemt, dan komt de meeste druk op je linkerbanden. Hij helt dan namelijk naar links over.
Alleen bij een motorfiets neemt de druk op de rechterkant van de band toe bij een rechterbocht. Maar daar rijdt UPS niet mee (vermoed ik).
Geplaatst: 18 jul 2006, 11:28
door vlinder
en toch........ er is een wiel dat nog minder slijt bij zowel een bocht naar links als rechts.....
zijn reservewiel.....
(heel flauw ik weet het)
Geplaatst: 18 jul 2006, 11:54
door parsifal
vlinder schreef:en toch........ er is een wiel dat nog minder slijt bij zowel een bocht naar links als rechts.....
zijn reservewiel.....
(heel flauw ik weet het)
Misschien voortaan dus maar op reservewielen rijden

Geplaatst: 18 jul 2006, 12:01
door Miscanthus
Tiberius schreef:Miscanthus schreef:Vincent schreef::roll:
Hebben ze ook het effect meegerekend dat de rechterbanden dan meer slijten??
:shock:
je bedoelt de linkerbanden?
En wat dacht je van het rechter knipperlichtje?

en de richtingaanwijzer en de stoel die naar 1 kant doorzakt.....

Geplaatst: 18 jul 2006, 12:08
door Unionist
parsifal schreef:vlinder schreef:en toch........ er is een wiel dat nog minder slijt bij zowel een bocht naar links als rechts.....
zijn reservewiel.....
(heel flauw ik weet het)
Misschien voortaan dus maar op reservewielen rijden

of op thuisbrengertjes. Hoeft de chaufeur op de terugweg zijn navigatie niet aan te zetten, wat weer accustroom scheelt.
Geplaatst: 18 jul 2006, 12:11
door vlinder
Unionist schreef:parsifal schreef:vlinder schreef:en toch........ er is een wiel dat nog minder slijt bij zowel een bocht naar links als rechts.....
zijn reservewiel.....
(heel flauw ik weet het)
Misschien voortaan dus maar op reservewielen rijden

of op thuisbrengertjes. Hoeft de chaufeur op de terugweg zijn navigatie niet aan te zetten, wat weer accustroom scheelt.
wat denk je trouwens van zijn ingewanden? operaties om je darmen weer vast te maken omdat ze verzakt zijn is ook niet goedkoop :mrgreen:
Geplaatst: 18 jul 2006, 12:32
door Kaw
Als je steeds verder naar rechts gaat, dan word je toch zwaarder?