RSI / muisarm

Sailor

RSI / muisarm

Bericht door Sailor »

RSI lijkt meer en meer een probleem te worden in ons computerland. Tijd om eens (met de OSW-verslaafdenover ;) )van gedachten te wisselen.

Wie heeft/had RSI,
hoe voorkom je het en
hoe kom/kwam je ervan af?
Jootje

Bericht door Jootje »

Ik geloof dat ik een beginnende muisarm heb. Ben aan het afstuderen, dus scriptie schrijven, verslagen maken ed. Ik zit geregeld de hele dag achter de computer. Als ik merk dat ik er last van krijg, stop ik gelijk.
Als ik 's ochtends wakker word met pijn in mijn arm ga ik de hele dag niet achter de computer, maar doe ik literatuurstudie o.i.d.
Verder regelmatig pauzes inlassen en ontspanningsoefeningen/bewegingsoefeningen doen met je arm.
Ik merk nog niet echt dat het beter wordt, maar slechter zeker niet!!!!
Ben nu bijna klaar, dus dan hoef ik niet zoveel meer achter de pc. Het is bij mij nog niet zo erg dat ik ervoor naar de huisarts ga hoor, maar als jij er echt last van hebt zou ik er niet te lang mee door lopen!

Jootje
Sailor

Bericht door Sailor »

Erger, ik zit al drie weken thuis. Volg therapie bij Mensendiek. Mijn zithouding is waarschijnlijk niet goed, daar heb ik nu oefeningen voor. Verder zit ik in hetzelfde schuitje als jij, afstudeervak en verslagschrijven. Een week ben ik ondanks de pijn doorgegaan. Daarme heb ik het verziekt. Op het moment wordt het beter.
Sailor

Bericht door Sailor »

Vreemd dat men in de winkel weinig bekend is met RSI. Ik zoek een andere muis die zorgt voor een betere houding van mijn hand en arm, maar ik krijg maar weinig tips.
Wie heeft hier ervaring mee en wat voor muis heb je?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Sailor
Erger, ik zit al drie weken thuis.
Als eerste zou ik stoppen met OSW.
Tenzij je computer spraak kan herleiden naar tekst.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik gebruik een Kensington Turbo Mouse (trachball)
Dat is een zg biljartbal in een bakje die je met je vingers kan rondbewegen.
Met een vinger kan je de cursor van uitert links boven naar uiterst recht beneden draaien.
je behoeft niet meer met die muis over je bureau heen te rammen, je hand steunt op je pols en met weinig bewegingen bedien je dus de cursor.
Ik werk er al jaren mee en ben er zeer tevreden over.
limosa

Bericht door limosa »

Op m'n werk gebruiken sommigen van die dingen waar het balletje bovenop ligt, dat kan je dan met je duim bewegen. Als er verschillende muizen zijn kun je ook af en toe afwisselen, dat werkt volgens mij ook goed.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Ik ben de pineut. Heb RSI in m'n rechterschouder (ook afstuderen, verslagen, essays en weet ik wat nog meer). Dus voorlopig muis ik met links (zolang als dat gaat :D ).
Jootje

Bericht door Jootje »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Ik ben de pineut. Heb RSI in m'n rechterschouder (ook afstuderen, verslagen, essays en weet ik wat nog meer). Dus voorlopig muis ik met links (zolang als dat gaat :D ).
Dat probeer ik ook, maar het lukt voor geen meter
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Oorspronkelijk gepost door SailorWie heeft hier ervaring mee en wat voor muis heb je?
Ik heb geen ervaring met RSI gelukkig. Maar ik heb wel een tijd gehad dat ik weleens een beetje last had van mijn pols als ik veel achter de computer moest werken. Nu heb ik een soort pittenzakje voor onder mijn pols en daardoor is de houding van mijn pols en hand beter. Ik heb het gewoon bij een computerwinkel gekocht volgensmij.
Sailor

Bericht door Sailor »

Bij Mensendieck (therapie) leren ze me om rechtop te zitten, de stoel op de juiste hoogte te zetten, etc en verder proberen ze alle hoeken uit de arm, pols en hand houding te krijgen: arm en hand in een lijn (zowel horizontaal als verticaal), tijdens het typen of muizen niet steunen op de tafel (alleen bij het uitrusten) en ik moet heel veel pauze houden. Om de 5 minuten even de handen ontspannen en om het half uur een paar minuten achter de computer vandaan lopen. Op internet zijn hier handige programmatjes voor te krijgen die je hierbij helpen. Ze kunnen zelfs het toetsenbord en de muis uitschakelen zodat je wel MOET pauzeren.

Tja, ik zou minder op OSW moeten, maar 't is zo leuk hee.

Wat muizen betreft, op http://www.backshop.nl hebben ze van alles te koop. Voor elk probleem is er weer een ander soort muis. De trackballs zijn vooral voor arm en schouder problemen. Bij mij zit het meer in de rechterhand en de vingers. Mij wordt dan een soort joystick of een kantelmuist aanbevolen. 't Kost alleen verschrikkelijk veel geld. 100 EUR is niks.

'k Zal m'n pa eens lief aankijken :)

Met links muizen wordt ten zeerste afgeraden. De kans dat je het in die hand krijgt is niet afwezig en dan zit je. Probeer de computer minder vaak aan te raken, gebruik snel toetsen en ontspan op een inspannende manier (goed voor de doorbloeding zegt m'n arts).

Laten we er met z'n allen voor zorgen dat OSW actieve (muis) leden blijft houden. :D

Sailor
Sailor

Bericht door Sailor »

Oorspronkelijk gepost door Sailor
RSI lijkt meer en meer een probleem te worden in ons computerland. Tijd om eens (met de OSW-verslaafden ;))van gedachten te wisselen.

Wie heeft/had RSI,
hoe voorkom je het en
hoe kom/kwam je ervan af?
Bijna twee jaar geleden gepost, maar in die 2 jaar is veel veranderd. Laten we deze vragen nogeens stellen.

BdJ
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Elke werkdag werk ik de hele dag met een computer. Op een gegeven moment ben ik wel last gaan krijgen.
Ik muiste altijd met rechts, maar omdat ik in de meeste gevallen linkshandig ben, ben ik gewoon links gaan muizen. Met links heb ik minder last.
Wat bij mij vooral helpt is anti-RSI software met de volgende instelling: elke 7 actieve minuten verplicht 20 seconden ontpannen (micropause). Al die belachelijke oefeningen laat ik achterwege :D. Het is af en toe wel flink irritant als je lekker aan het werk ben, maar dat neem ik maar voor lief.
ahuibers

Bericht door ahuibers »

Ik heb het diverse keren gehad.
Heel belangrijk is je houding en je stoelhoogte en bureauhoogte.

Ik heb er nu ook een beetje last van.
Mijn bureau is een beetje te hoog.
Niet lekker in elk geval.
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik zit elke dag maar korte stukken achter de computer. Meestal is dat 's avonds een uurtje, en tussendoor loop ik er bij weg. Niet echt haalbaar als je met een studie bezig bent.

Mijn oom en tante hebben een wat groter bureau, waarbij de muis en toetsenbord verder naar achteren liggen. Dan kan ik het na een tijdje wel merken. Thuis heb ik de muis en het toetsenbord op het randje, zodat ik met de pols op de rand leun, en de arm 'los' van het bureau is.

Voor het toetsenbord heb ik zo'n mooie polssteun, zat bij het toetsenbord. Daarvoor had ik zo'n 'ergonomic' toetsenbord, die iets geknikt is. Maar dit is lastig, niet met lange verhalen typen, maar doordat je op internet effe kort wat moet intypen, en daarna met de muis verder gaat.

Ik ben overigens van mening dat zo'n RSI niet te verhelpen is door alleen maar een speciale muis te kopen, en zo'n speciaal toetsenbord. Ga er regelmatig tussenuit, waar dat haalbaar is.
Anders: Koop een hond, dan moet je wel :thu
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie