RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

caprice schreef:Voor mij geldt:
1 - Om de Heere te zoeken heb ik geen televisie/RO nodig.
2 - Om te kunnen functioneren in de maatschappij heb ik geen televisie/RO nodig.
Om het helder te krijgen, wel nog de volgende vraag:
Punt 1 geldt denk ik voor iedereen.
Punt 2 geldt niet voor iedereen. Denk aan politici, opinieleiders, journalisten, jeugdwerkers, docenten, en ik vergeet er ongetwijfeld een aantal, die toch moeten weten wat er speelt. Ik ben het niet met ds. Egas eens dat je in dat opzicht helemaal 'bij' bent als je het RD spelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door dennis »

Er is paar keer geschreven dat het niet uitmaakt of je je vrije tijd nu aan de tv of aan een roman of spel besteed.

Daar wil ik toch een nuance in aanbrengen. Bij T.V. kijken krijg je heel snel zondige sitaties te zien die bij een verantwoorde roman of spel niet aan de orde zijn.

We weten toch allemaal dat een zeer hoog percentage van de tv programma's op grond van de bijbelse geboden absoluut niet door de beugel kunnen.
ejvl
Berichten: 5763
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

dennis schreef:Er is paar keer geschreven dat het niet uitmaakt of je je vrije tijd nu aan de tv of aan een roman of spel besteed.

Daar wil ik toch een nuance in aanbrengen. Bij T.V. kijken krijg je heel snel zondige sitaties te zien die bij een verantwoorde roman of spel niet aan de orde zijn.

We weten toch allemaal dat een zeer hoog percentage van de tv programma's op grond van de bijbelse geboden absoluut niet door de beugel kunnen.
Ik heb die voorbeelden eerder genoemd.
Maar noem eens wat van die voorbeelden?
Bijvoorbeeld het verschil tussen een voetbalwedstrijd en een roman? Pauw en Witteman en een spel?
Ik heb het dan niet over de films die worden uitgezonden maar de gewone reguliere programma's op voornamelijk Ned 1, 2 en 3.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door dennis »

ejvl schreef:
dennis schreef:Er is paar keer geschreven dat het niet uitmaakt of je je vrije tijd nu aan de tv of aan een roman of spel besteed.

Daar wil ik toch een nuance in aanbrengen. Bij T.V. kijken krijg je heel snel zondige sitaties te zien die bij een verantwoorde roman of spel niet aan de orde zijn.

We weten toch allemaal dat een zeer hoog percentage van de tv programma's op grond van de bijbelse geboden absoluut niet door de beugel kunnen.
Ik heb die voorbeelden eerder genoemd.
Maar noem eens wat van die voorbeelden?
Bijvoorbeeld het verschil tussen een voetbalwedstrijd en een roman? Pauw en Witteman en een spel?
Ik heb het dan niet over de films die worden uitgezonden maar de gewone reguliere programma's op voornamelijk Ned 1, 2 en 3.

A. Ik geloof niet dat het bij voetbalwedstrijden en informatieve programma's blijft. Zeker niet als we kinderen hebben.
B. Die zogenaamde informatieve programma's ademen heel vaak toch een sfeer uit waarin de zonde als normaal wordt voorgesteld.

Je vraagt een voorbeeld. Iemand vertelde me dat er pas een actualiteitenprogramma was dat aandacht besteedde aan de ontslagen homosexuele leerkracht in - ik meen - Rijnsburg. En dan wordt er echt een beeld geschertst van: hoe belachelijk dat dit in 2011 nog kan. Compleet met een 'christen' die ook zegt dat een dergelijk standpunt volkomen achterhaald is. Hoe je het ook went of keert: je wordt door dit soort zaken beinvloed.
Meer als door een potje Risk...
(Niet dat ik dat vaak speel.)
TSD
Berichten: 2143
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door TSD »

dennis schreef: B. Die zogenaamde informatieve programma's ademen heel vaak toch een sfeer uit waarin de zonde als normaal wordt voorgesteld.

Je vraagt een voorbeeld. Iemand vertelde me dat er pas een actualiteitenprogramma was dat aandacht besteedde aan de ontslagen homosexuele leerkracht in - ik meen - Rijnsburg. En dan wordt er echt een beeld geschertst van: hoe belachelijk dat dit in 2011 nog kan. Compleet met een 'christen' die ook zegt dat een dergelijk standpunt volkomen achterhaald is. Hoe je het ook went of keert: je wordt door dit soort zaken beinvloed.
Meer als door een potje Risk...
(Niet dat ik dat vaak speel.)
Dat gevaar zit er in ja, maar toch denk ik dat het goed is dat we op de hoogte zijn van wat er allemaal wordt 'verkondigd'. Wie zich beperkt tot onze 'Christelijke' informatiebronnen, zoals RD, wat weekbladen, evt. RO kan haast gaan denken dat het allemaal wel meevalt in dit land.

Juist zo'n actualiteitenprogramma vindt ik zelf waardevol. Wel schokkend en confronterend, maar in die zin wel waardevol.

Ik denk niet dat we de oplossing moeten zoeken door zulke programma's te mijden, maar te zorgen voor een goede vorming op scholen, in gezinnen enzovoorts.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

dennis schreef:B. Die zogenaamde informatieve programma's ademen heel vaak toch een sfeer uit waarin de zonde als normaal wordt voorgesteld.

Je vraagt een voorbeeld. Iemand vertelde me dat er pas een actualiteitenprogramma was dat aandacht besteedde aan de ontslagen homosexuele leerkracht in - ik meen - Rijnsburg. En dan wordt er echt een beeld geschertst van: hoe belachelijk dat dit in 2011 nog kan. Compleet met een 'christen' die ook zegt dat een dergelijk standpunt volkomen achterhaald is. Hoe je het ook went of keert: je wordt door dit soort zaken beinvloed.
En juist daarom heb ik dat item dus wel bekeken, om de eenvoudige reden dat ik vind dat ik me goed moet laten informeren. De jongeren die ik onder m''n hoede heb, verwachten wel van me dat ik ook kan reflecteren op dit nieuws. Inderdaad moet ik dan de Bijbel openleggen, maar evenzeer moet ik weten in welke context dit soort zaken wordt geplaatst door de wereld om ons heen. En dat lees ik niet in het RD.....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door henriët »

Ik heb er vandaag nog eens wat over na zitten denken.
Ik kan het in grote lijnen toch wel eens zijn met ds Egas.
Allleen lijkt erop dat ds Egas de real life wereld en de digitale wereld uit elkaar haalt. Als twee op zichzelf staande werelden. Ik denk dat dat in onze tijd niet meer zo is. Deze twee werelden schuiven zich ineen. Wie zoekt er niet op internet naar een telefoonnummer, of info voor werkstukken ed.
Mi is het dus verstandig om te bezinnen hoe om te gaan met de moderne media binnen de ger. gez. Dat gebeurt al, maar wellicht een verdere bezinning en doordenking.
En dan niet alleen door een of andere commissie, maar ook door ouders zelf.
Zet kliktime in, neem een goede filter, zet de pc op een overzichtelijke plaats zijn al kleine begindingen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

henriët schreef:Allleen lijkt erop dat ds Egas de real life wereld en de digitale wereld uit elkaar haalt. Als twee op zichzelf staande werelden.
Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt.
Ook daarover zou ik de mening van ds. Egas weleens willen horen. Want jij zegt daarmee feitelijk dat de houding van ds. Egas ongeveer zoiets is als zeggen dat je telefoonloos door het leven zou moeten gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:Allleen lijkt erop dat ds Egas de real life wereld en de digitale wereld uit elkaar haalt. Als twee op zichzelf staande werelden.
Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt.
Ook daarover zou ik de mening van ds. Egas weleens willen horen. Want jij zegt daarmee feitelijk dat de houding van ds. Egas ongeveer zoiets is als zeggen dat je telefoonloos door het leven zou moeten gaan.
Nu ja, we zouden hem die vraag eens kunnen voorleggen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:
henriët schreef:Allleen lijkt erop dat ds Egas de real life wereld en de digitale wereld uit elkaar haalt. Als twee op zichzelf staande werelden.
Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt.
Ook daarover zou ik de mening van ds. Egas weleens willen horen. Want jij zegt daarmee feitelijk dat de houding van ds. Egas ongeveer zoiets is als zeggen dat je telefoonloos door het leven zou moeten gaan.
Nu ja, we zouden hem die vraag eens kunnen voorleggen.
Mail jij of mail ik? :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door albion »

Luther schreef:
henriët schreef:Allleen lijkt erop dat ds Egas de real life wereld en de digitale wereld uit elkaar haalt. Als twee op zichzelf staande werelden.
Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt.
Ook daarover zou ik de mening van ds. Egas weleens willen horen. Want jij zegt daarmee feitelijk dat de houding van ds. Egas ongeveer zoiets is als zeggen dat je telefoonloos door het leven zou moeten gaan.
Ik heb er geen probleem mee om telefoonloos door het leven te gaan. Ik zal niet zeggen dat het niet handig is om een mobiel bij je te hebben als je onderweg bent, maar ik moet wel meer handige dingen 'missen'. En wat niet weet wat niet deert.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:
henriët schreef:Allleen lijkt erop dat ds Egas de real life wereld en de digitale wereld uit elkaar haalt. Als twee op zichzelf staande werelden.
Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt.
Ook daarover zou ik de mening van ds. Egas weleens willen horen. Want jij zegt daarmee feitelijk dat de houding van ds. Egas ongeveer zoiets is als zeggen dat je telefoonloos door het leven zou moeten gaan.
Ik heb er geen probleem mee om telefoonloos door het leven te gaan. Ik zal niet zeggen dat het niet handig is om een mobiel bij je te hebben als je onderweg bent, maar ik moet wel meer handige dingen 'missen'. En wat niet weet wat niet deert.
Hoho, ik bedoel niet 'mobielloos', maar echt telefoonloos, dus ook geen vaste telefoon.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Jo-Ann »

Ik zou zeggen: plan een meeting en nodig ds. Egas uit...
Heeeeeeel misschien kom ik dan ook...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

Inmiddels staat het vervolg van deze discussie in het RD.

De hartekreet van ds. Egas heeft nog immer mijn sympathie; de realiteit is (ben ik bang) echter realistischer beschreven door Van der Vlies en Knevel.

M.a.w.: de oproep van ds. Egas zal tevergeefs blijken en dan moeten we vervolgens wel verder met onze jongeren, met onze gezinnen, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door helma »

Jo-Ann schreef:Ik zou zeggen: plan een meeting en nodig ds. Egas uit...
Heeeeeeel misschien kom ik dan ook...
best een goed idee! Refoforummeeting, met spreker.
of discussie/debatmeeting, met mensen uit de meest besproken onderwerpen.
te denken valt aan SV/HSV en Heartcry
Plaats reactie