RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef:Ik ben het hier hartgrondig mee oneens. Er mag denk ik tijd zijn voor ontspanning, verantwoorde ontspanning, om de batterij weer op te laden zogezegd. Dan maakt het wel degelijk uit of je vier uur tv kijkt of een uur een roman leest. Heel veel zelfs. Want dat is kostbare genadetijd. Ik voor mij heb helemaal geen zin om romans te lezen. Ik lees liever een stichtelijk boek. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel graag romans lezen. Prima, maar zorg ervoor dat je je tijd kunt verantwoorden. Dat je kunt stoppen. Als je dat bij romans niet kunt moet je misschien ook overwegen om ze buiten de deur te houden. Wat dat betreft moet je dan één lijn trekken met de televisie.
Dan zijn we het toch eens?
Als je een roman leest ter ontspanning of televisie kijkt ter ontspanning, beide kunnen inhoudsloos zijn, maar stel dat je het beide een uurtje doet en je kunt bij beide zaken op tijd stoppen, dan is het toch hetzelfde?
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door dennis »

EdgarB schreef:Ik kijk regelmatig tv. Schaam me daar niet voor. Ik heb de zelfstandigheid om de tv uit te zetten als een programma tegen God's gebod ingaat. Gebruik het ook meer als informatie medium dan vermaak of ontspanning. Ik vind het ook jammer dat mensen van onze gezindte de verleiding niet zouden kunnen weerstaan. Deze verleiding kom je ook, buiten de TV, om elke dag tegen.
Wat mij betreft een goed initiatief dus !
Ik snap je heel goed maar zou je die tijd echt niet beter kunnen gebruiken?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef:Ik ben het hier hartgrondig mee oneens. Er mag denk ik tijd zijn voor ontspanning, verantwoorde ontspanning, om de batterij weer op te laden zogezegd. Dan maakt het wel degelijk uit of je vier uur tv kijkt of een uur een roman leest. Heel veel zelfs. Want dat is kostbare genadetijd. Ik voor mij heb helemaal geen zin om romans te lezen. Ik lees liever een stichtelijk boek. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel graag romans lezen. Prima, maar zorg ervoor dat je je tijd kunt verantwoorden. Dat je kunt stoppen. Als je dat bij romans niet kunt moet je misschien ook overwegen om ze buiten de deur te houden. Wat dat betreft moet je dan één lijn trekken met de televisie.
Dan zijn we het toch eens?
Als je een roman leest ter ontspanning of televisie kijkt ter ontspanning, beide kunnen inhoudsloos zijn, maar stel dat je het beide een uurtje doet en je kunt bij beide zaken op tijd stoppen, dan is het toch hetzelfde?
NEE, we zijn het niet eens. Mijn stelling is dat een medium als tv véél meer tijd kost dan willekeurig ander tijdverdrijf (het woord alleen al, tijdverdrijf, zou ons duidelijk moeten maken dat dat dingen zijn waar we ons niet mee in moeten laten). We zijn niet de baas over de knop. Internet idem dito (Nederlanders kijken gemiddeld 16 uur per week --> je zou toch niet willen dat men in de Gereformeerde Gezindte ook zestien uur voor die kijkkast zit? --> bijna allemaal verloren tijd; Nederlanders zitten gemiddeld 13 uur per week achter internet --> geldt hetzelfde voor). Laten we de invloed van internet en tv toch niet nuanceren, maar elkaar waarschuwen in liefde.
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: NEE, we zijn het niet eens. Mijn stelling is dat een medium als tv véél meer tijd kost dan willekeurig ander tijdverdrijf (het woord alleen al, tijdverdrijf, zou ons duidelijk moeten maken dat dat dingen zijn waar we ons niet mee in moeten laten). We zijn niet de baas over de knop. Internet idem dito (Nederlanders kijken gemiddeld 16 uur per week --> je zou toch niet willen dat men in de Gereformeerde Gezindte ook zestien uur voor die kijkkast zit? --> bijna allemaal verloren tijd; Nederlanders zitten gemiddeld 13 uur per week achter internet --> geldt hetzelfde voor). Laten we de invloed van internet en tv toch niet nuanceren, maar elkaar waarschuwen in liefde.
Ok, sorry ik begreep je verkeerd.
Als het gaat over de tijd in ledigheid doorbrengen ben ik het helemaal met je eens, en dan moet ik ook bij mezelf ten rade gaan als eerste.
Alleen wat ik daarnaast ook wil zeggen is dat TV als "slecht" naar voren word gebracht vanwege ledigheid, maar er wel enorm veel tijd word besteed aan andere zaken die dan wel weer "mogen". Je noemt zelf een voorbeeld, internet, ik noemde romans, of een verjaardag waar over alles gesproken word behalve over geestelijke zaken, spelletjes, en dan niet perse op de computer maar ook monopoly, stratego, risk, colonisten en dergelijke en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Veel van deze zaken zijn wel geaccepteerd, maar TV niet, hoe vaak zie/hoor je niet dat hele avonden gespendeerd worden door het lezen van romans of met het gezin de hele avond aan monopoly/colonisten/risk en dergelijke wat dan niet als "slecht" word bestempeld?
Mij maakt het dan niet uit als je 4 uur bezig bent met monopoly of 4 uur tv aan het kijken bent, het is allebei ledigheid en allebei hetzelfde.
Als je echter per dag een uurtje ontspanning wil, en je doet dit door tv te kijken en na een uur zet je hem weer uit of je gaat een uur fitnessen of een uur een boek lezen.
En ik denk zeker dat tv verslavend kan werken door nog even wat langer te kijken, maar dat kan met monopoly of een roman ook.

Ik vind iedereen mag ontspanning hebben, hoe dit word ingevuld is persoonlijk, als het maar niet tot verslavend gedrag of uren achter elkaar nutteloze spendering leidt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Jongere schreef:De aflevering van EenVandaag gisteren is wel TV. Heb ik zojuist gekeken. http://www.eenvandaag.nl/
Verslag van één van de schrijnende verhalen achter de vrijlatingen gisteren van Sjalit en 500 palestijnen. Er is een palestijnse journaliste aan het woord die meehielp aan een zelfmoordaanslag en daar nog steeds achter staat.
Dat vind ik leerzaam en bovendien indrukwekkend. Ik denk er echt niet over na of het RD dit ook biedt of niet. Het heeft voor dit soort dingen niet eens de capaciteit. Het RD bekijk ik (digitaal) ook vaak en is eveneens boeiend.

We moeten pelgrimleven niet gaan verwarren met ascese! Dat zou precies de verkeerde toepassing ervan zijn.
Wat is dan je mening over:
- interview met ds. Egas?
- het zonder grenzen consumeren van uitzendinggemist en tegelijk tegen tv zijn?

Helemaal eens met Jongere. Zelf kijk ik naast het lezen van het RD ook heel geregeld het journaal, maar ook wel andere actualiteiten programma's.
Mijn vrouw kijk regelmatig naar Nederland helpt (zou iedereen eens moeten kijken! )

Dus het standpunt van ds Egas, ondanks de vele goede en terechte dingen die hij in het interview zegt, deel ik niet helemaal. En je ziet ook in de reactie van Luther hoe zwart-wit het neergezet wordt.
Alsof via internet programmas bekijken direct inhoudt dat dit zonder grensen gebeurd. Met een filter is dat niet eens mogelijk.

Er is altijd gezegd dat het niet aan de uitvinding televisie, of bewegende beelden ligt, maar aan het aanbod en de inhoud van de programma's. En dit is terecht.
Als er dus bewegende beelden zijn die principieel verantwoord zijn,en die zijn er, zie ik het probleem echt niet om deze te bekijken.
Daarbij heb ik het idee dat ook deze discussie een puur Nederlandse discussie is.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Geduld »

Erasmiaan schreef: NEE, we zijn het niet eens. Mijn stelling is dat een medium als tv véél meer tijd kost dan willekeurig ander tijdverdrijf (het woord alleen al, tijdverdrijf, zou ons duidelijk moeten maken dat dat dingen zijn waar we ons niet mee in moeten laten). We zijn niet de baas over de knop. Internet idem dito (Nederlanders kijken gemiddeld 16 uur per week --> je zou toch niet willen dat men in de Gereformeerde Gezindte ook zestien uur voor die kijkkast zit? --> bijna allemaal verloren tijd; Nederlanders zitten gemiddeld 13 uur per week achter internet --> geldt hetzelfde voor). Laten we de invloed van internet en tv toch niet nuanceren, maar elkaar waarschuwen in liefde.
Ik ben toch makkelijk meer tijd kwijt aan lezen dan aan tv kijken. Bij tv kijken zoek ik van tevoren een programma, dat kijk ik en daarna gaat hij uit. Bij boeken ligt dat toch anders, als ik eenmaal in het verhaal zit, wil ik het ook graag uit lezen. En de meeste van de boeken die ik ter ontspanning lees zijn snel rond de 400 bladzijden. Verder volg ik je mening ook niet dat we niet de baas zijn over de knop. Dat ben je wel.
Natuurlijk maken onze ambtsdragers zich zorgen over ons zielenheil. En zij zullen ook verantwoordelijkheid moeten dragen daarover. Maar naar mijn mening kun je mensen beter leren verantwoordelijk met dingen om te gaan, dan ze het helemaal verbieden, omdat je er door kunt gaan zondigen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de tv of het internet helemaal geen gevaar vormen, zeker niet. Alleen hebben mensen ook nog zoiets als hun eigen verantwoordelijkheid.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

We zijn - kortweg - niet echt de baas over onszelf.
Anders gezegd: we zijn onszelf niet bepaald toevertrouwd.

Met deze waarheden loop je echter wel het gevaar om alle discussie op dit punt dood te slaan, terwijl de ene zonde nu eenmaal makkelijker op de loer ligt dan de andere.
Heel concreet: de kans dat ik vanavond iemand vermoord is stukken kleiner dan de kans dat ik via internet naar beelden of plaatjes ga zitten kijken die mijn geest en ziel bederven.

Dat zo zijnde mag een predikant best concreet op de ene zonden wel ingaan en dat niet gelijk te gaan nuanceren door alle andere gezichtspunten ook te benoemen. Dan heb je wel een mooie encyclopedie, maar ontneem je de waarschuwing haar kracht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door henriët »

Jongere schreef:We moeten pelgrimleven niet gaan verwarren met ascese! Dat zou precies de verkeerde toepassing ervan zijn.
Ja, dat is inderdaad wel een punt ja.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ejvl »

Luther schreef:We zijn - kortweg - niet echt de baas over onszelf.
Anders gezegd: we zijn onszelf niet bepaald toevertrouwd.

Met deze waarheden loop je echter wel het gevaar om alle discussie op dit punt dood te slaan, terwijl de ene zonde nu eenmaal makkelijker op de loer ligt dan de andere.
Heel concreet: de kans dat ik vanavond iemand vermoord is stukken kleiner dan de kans dat ik via internet naar beelden of plaatjes ga zitten kijken die mijn geest en ziel bederven.

Dat zo zijnde mag een predikant best concreet op de ene zonden wel ingaan en dat niet gelijk te gaan nuanceren door alle andere gezichtspunten ook te benoemen. Dan heb je wel een mooie encyclopedie, maar ontneem je de waarschuwing haar kracht.
Maar de kans dat een "reformatorisch gezin" enorm veel tijd besteed aan monopoly/kolonisten/risk en romans ligt naar mijn mening net zo makkelijk als veel tijd besteden aan tv kijken...
ZWP
Berichten: 1679
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door ZWP »

Luther schreef: Dat zo zijnde mag een predikant best concreet op de ene zonden wel ingaan en dat niet gelijk te gaan nuanceren door alle andere gezichtspunten ook te benoemen. Dan heb je wel een mooie encyclopedie, maar ontneem je de waarschuwing haar kracht.
Of verliest de waarschuwing haar kracht als de waarschuwing onrealistisch en ongenuanceerd is?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10469
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Zita »

Luther schreef:Vandaag stond in het RD een interview met de directeur van de Reformatorische Omroep. Hij kondigt aan dat de RO vanaf december met een uitzendschema gaat werken en eigen tv-uitzendingen gaat maken.

Dit hele stuk stond nogal haaks op de oproep van ds. Egas afgelopen zaterdag in hetzelfde RD. Hij voerde een pleidooi om werkelijk alle tv-beelden te weren uit onze gezinnen, dus niet alleen de tv als apparaat, maar ook het kijken van tv-programma's via een live-stream of via Uitzendinggemist.

Hoe denken jullie over beide stukken?
Wat het eerste stuk betreft: wat moet ik me erbij voorstellen? Beroepingswerk met knipperende lichtjes, of wordt het echt iets inhoudelijks?
Wak!?! Ik zie dat ik met het Wegwijsjournaal per ongeluk gelijk had, want van 11-17 uur en vanaf 20 uur is het iedere dag feest.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Jongere schreef:We moeten pelgrimleven niet gaan verwarren met ascese! Dat zou precies de verkeerde toepassing ervan zijn.
Ja, dat is inderdaad wel een punt ja.
Ik weet niet, of je een punt hebt...
Ascese of assimilatie...
Volgens mij komt ascese dichterbij 'wel in de wereld, maar niet van de wereld'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door albion »

Erasmiaan schreef:Ik wil hier nog even op in gaan, daar had ik overheen gelezen:
ejvl schreef:Inderdaad, als je het verkeerd gebruikt slokt het enorm veel vrije tijd op, feit blijft dat je dingen onderneemt waarin je je tijd ook anders had kunnen gebruiken, als je nu een uur in een roman leest of 4 uur televisie kijkt, het principe blijft hetzelfde. Wel een roman lezen en de tv verwerpen omdat je dan tijd verdoet met inhoudsloze programma's vind ik geen valide argument. Respect voor mensen die alles kunnen laten, ik kan het niet.
Ik ben het hier hartgrondig mee oneens. Er mag denk ik tijd zijn voor ontspanning, verantwoorde ontspanning, om de batterij weer op te laden zogezegd. Dan maakt het wel degelijk uit of je vier uur tv kijkt of een uur een roman leest. Heel veel zelfs. Want dat is kostbare genadetijd. Ik voor mij heb helemaal geen zin om romans te lezen. Ik lees liever een stichtelijk boek. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die wel graag romans lezen. Prima, maar zorg ervoor dat je je tijd kunt verantwoorden. Dat je kunt stoppen. Als je dat bij romans niet kunt moet je misschien ook overwegen om ze buiten de deur te houden. Wat dat betreft moet je dan één lijn trekken met de televisie.
Dit is inconsequent. Wel een roman lezen en geen film of DVD mogen kijken (de jongelui zien hier geen verschil in). Een paar teksten hoe je met je tijd om moet gaan: Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen. Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn. Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus; Maar ik kan dit ook niet. Sommige mensen lezen alleen maar in de Bijbel, de uitleggers en de oudvaders. Ik denk dat je eerst daartoe moet zetten en dat het dan vanzelf zal gaan. (de quote van dennis(?) geeft mij wel wat te denken om eerlijk te zijn. Het lijkt me wel heel goed om dat ook te doen).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door caprice »

Luther schreef:Vandaag stond in het RD een interview met de directeur van de Reformatorische Omroep. Hij kondigt aan dat de RO vanaf december met een uitzendschema gaat werken en eigen tv-uitzendingen gaat maken.

Dit hele stuk stond nogal haaks op de oproep van ds. Egas afgelopen zaterdag in hetzelfde RD. Hij voerde een pleidooi om werkelijk alle tv-beelden te weren uit onze gezinnen, dus niet alleen de tv als apparaat, maar ook het kijken van tv-programma's via een live-stream of via Uitzendinggemist.

Hoe denken jullie over beide stukken?
Hoe reageert u als mensen hun bezwaren uiten?

„Een heel enkele keer krijgen we dit soort vragen. We respecteren die, maar vermijden de discussie. Als je spreekt vanuit een situatie waarin mediagebruik (nog) te ontlopen is, is dat heel anders dan wanneer je er dagelijks mee wordt geconfronteerd.”
Dat is m.i. zeer ongepast. Ze zouden niet alleen moeten 'respecteren', maar ook kritiek ter harte moeten nemen, en zelfkritisch zijn. De nadruk ligt alleen maar op 'groeien en groter worden'. Met/aan die mensen met bezwaren kunnen ze natuurlijk geen cent verdienen, dus dan maar, zoals dat met een mooi woord heet 'respecteren', en verder links laten liggen. Ze zijn alleen interessant als potentiele doelgroep om aan te verdienen, als ze ooit eens van gedachten zouden veranderen.
Het komt niet erg conscientieel op mij over, maar wel zeer commercieel.

Voor mij geldt:
- Om de Heere te zoeken heb ik geen televisie/RO nodig.
- Om te kunnen functioneren in de maatschappij heb ik geen televisie/RO nodig.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: RO en RD beginnen met een soort refo-televisie

Bericht door BJD »

caprice schreef: Voor mij geldt:
- Om de Heere te zoeken heb ik geen televisie/RO nodig.
- Om te kunnen functioneren in de maatschappij heb ik geen televisie/RO nodig.
die redenatie gaat op voor elke vorm van ontspanning dus die snijdt m.i. geen hout. Of je moet tegen elke vorm van ontspanning zijn.. dan is het consequent.
Plaats reactie