Refoweb, 10 jaar
Geplaatst: 02 feb 2011, 09:46
Het is niet gebruikelijk of gewenst om zaken die op een zusterforum spelen hier ter sprake te brengen, maar nu wil ik graag een uitzondering maken om Refoweb hartelijk te feliciteren met hun 10-jarig bestaan!
----------
Refoweb, breekijzer in eigen kring
De jongerensite Refoweb roert kwesties aan die in de reformatorische wereld taboe zijn.
De website bestaat tien jaar en functioneert onbedoeld als emancipator (en huwelijksmarkt).
Oosterbeek
'Geachte dominee. Kun je op grond van Gods Woord tegen het zingen van gezangen zijn voor aanvang van de kerkdienst?' 'Mag ik de kopieermachine van mijn werk ook voor privédoeleinden gebruiken?' 'Handel ik in strijd met het vijfde gebod als ik tegen de wil van mijn ouders broeken draag?'
Business as usual op Refoweb. Henk Aalbers, mede-oprichter van de populaire digitale ontmoetingsplaats van reformatorische jongeren, zag de afgelopen tien jaar sport, dans en niet te vergeten de legging wel honderd keer voorbij komen. 'Dat soort onderwerpen is altijd erg populair en roept veel reacties op. Die discussies herhalen zich, maar wel steeds met nieuwe groepen, omdat iemand van twaalf daarover voor het eerst nadenkt. Er zitten ook in- en intrieste vragen bij, waarmee jongeren niet naar een dominee, dokter of psycholoog durven. De pastorale vragen over misbruik of zelfmoord wennen nooit.'
Met 54.000 unieke bezoekers per maand, een uitvoerige profielenpagina à la Hyves, betrokken vragenstellers en felle debaters kan het niet anders of de website moet het denken in de reformatorische kerken op den duur beïnvloeden. Seculiere media gebruiken de site graag als thermometer voor de refowereld, al is het moeilijk grip te krijgen op de precieze invloed van de site. Deze zou als breekijzer of emanicipator in de reformatorische wereld kunnen fungeren, maar die ambitie is er niet. 'We hebben niet de pretentie kerkelijk Nederland te veranderen.'
Vooruit, toch een succesje: 'In de discussie over de Herziene Statenvertaling zijn we wel opiniërend bezig geweest.' En nog een: 'Refo wordt niet meer alleen als scheldwoord gebruikt.'
bezinken en toetsen
Wat te moeilijk is om over te praten, blijkt in de digitale wereld wel mogelijk. Henk Aalbers snapt dat wel. Het anonieme karakter en ook de mogelijkheid om een vraag even te laten bezinken en in alle rust te toetsen aan de Bijbel, maakt het voor de vraagsteller en voor de beantwoorder gemakkelijker. 'In een gesprek is dat lastiger, dan moet je gelijk het goede antwoord hebben en sommige kwesties liggen al zo gevoelig. Je zegt dan snel iets verkeerd.'
Jongeren kunnen er in principe over alles discussiëren, elke vraag mag gesteld worden, in columns wordt de eigen zuil niet gespaard en veel taboes zijn er niet. 'Wij censureren niet veel', erkent Aalbers. Verreweg de grootste publiekstrekker is de vragenrubriek. Honderdzeventig deskundigen - van predikanten tot seksuologen en van psychologen tot tandartsen - beantwoorden de ene na de andere kwestie. Het aantal vragen en antwoorden dat online staat, nadert de tienduizend. Dat betekent dat een veelvoud aan jongeren daarmee geholpen is, zegt Aalbers, 'want een vraag heb je nooit alleen'.
veel details
Het gaat op Refoweb veel over wat wel en niet mag, maar het is ook de plaats voor de meer serieuze kwesties: over toe-eigening van het heil, levensheiliging, en de grenzen in verkeringstijd. Er komen vragen voorbij die refojongeren op andere plaatsen niet durven stellen, 'soms vrij intiem en met veel details', zegt Aalbers. Op de site meldt zich een jongen met een pornoverslaving. 'Dit probleem is niet te bespreken met wie dan ook', schrijft hij. En een andere vragensteller: 'Hallo, ik ben 17 jaar en heb homoseksuele gevoelens'. Theoloog Jan Hoek, die op de site geregeld vragen op dit terrein beantwoordt, liet al eens vallen dat veel kerkenraden het wel prima lijken te vinden dat homofielen op Refoweb terechtkomen, in plaats van bij hen.
Dat is meer dan de oprichters tien jaar geleden konden vermoeden. Ze hadden geen grotere ambities dan het creëren van een ontmoetingsplek voor jongeren 'aan de rechterkant van het kerkelijk landschap' De bezoekers van Refoweb komen vooral uit de Gereformeerde Gemeenten en christelijk-gereformeerde en hervormde hoek. 'Voor hen was er geen eigen site', zegt Aalbers. 'We waren er vrij snel bij. Internet kwam tien jaar geleden nog maar net op en lag in reformatorische kring moeilijk. We begonnen met een chatprogramma, waarvan een tijd werd gezegd dat het asociaal was, of iets voor zielige mensen. Nu wordt daar wel wat anders over gedacht.'
Refoweb werd opgericht onder de naam Refodate, maar veranderde al snel haar naam, omdat het te veel associaties opriep met een datingsite. Desondanks zijn er dankzij de site wel honderden stelletjes en tal van huwelijken ontstaan. 'We krijgen veel jongeren op de site; die komen met elkaar in gesprek, ontdekken gemeenschappelijke interesses, wisselen berichten uit sturen een fotootje door. En dan ontstaat er soms wat. Maar het ligt er bij ons niet dik bovenop. ''We doen niet aan betaalde liefde'', zeggen we altijd.'
bron: http://www.nd.nl
----------
Refoweb, breekijzer in eigen kring
De jongerensite Refoweb roert kwesties aan die in de reformatorische wereld taboe zijn.
De website bestaat tien jaar en functioneert onbedoeld als emancipator (en huwelijksmarkt).
Oosterbeek
'Geachte dominee. Kun je op grond van Gods Woord tegen het zingen van gezangen zijn voor aanvang van de kerkdienst?' 'Mag ik de kopieermachine van mijn werk ook voor privédoeleinden gebruiken?' 'Handel ik in strijd met het vijfde gebod als ik tegen de wil van mijn ouders broeken draag?'
Business as usual op Refoweb. Henk Aalbers, mede-oprichter van de populaire digitale ontmoetingsplaats van reformatorische jongeren, zag de afgelopen tien jaar sport, dans en niet te vergeten de legging wel honderd keer voorbij komen. 'Dat soort onderwerpen is altijd erg populair en roept veel reacties op. Die discussies herhalen zich, maar wel steeds met nieuwe groepen, omdat iemand van twaalf daarover voor het eerst nadenkt. Er zitten ook in- en intrieste vragen bij, waarmee jongeren niet naar een dominee, dokter of psycholoog durven. De pastorale vragen over misbruik of zelfmoord wennen nooit.'
Met 54.000 unieke bezoekers per maand, een uitvoerige profielenpagina à la Hyves, betrokken vragenstellers en felle debaters kan het niet anders of de website moet het denken in de reformatorische kerken op den duur beïnvloeden. Seculiere media gebruiken de site graag als thermometer voor de refowereld, al is het moeilijk grip te krijgen op de precieze invloed van de site. Deze zou als breekijzer of emanicipator in de reformatorische wereld kunnen fungeren, maar die ambitie is er niet. 'We hebben niet de pretentie kerkelijk Nederland te veranderen.'
Vooruit, toch een succesje: 'In de discussie over de Herziene Statenvertaling zijn we wel opiniërend bezig geweest.' En nog een: 'Refo wordt niet meer alleen als scheldwoord gebruikt.'
bezinken en toetsen
Wat te moeilijk is om over te praten, blijkt in de digitale wereld wel mogelijk. Henk Aalbers snapt dat wel. Het anonieme karakter en ook de mogelijkheid om een vraag even te laten bezinken en in alle rust te toetsen aan de Bijbel, maakt het voor de vraagsteller en voor de beantwoorder gemakkelijker. 'In een gesprek is dat lastiger, dan moet je gelijk het goede antwoord hebben en sommige kwesties liggen al zo gevoelig. Je zegt dan snel iets verkeerd.'
Jongeren kunnen er in principe over alles discussiëren, elke vraag mag gesteld worden, in columns wordt de eigen zuil niet gespaard en veel taboes zijn er niet. 'Wij censureren niet veel', erkent Aalbers. Verreweg de grootste publiekstrekker is de vragenrubriek. Honderdzeventig deskundigen - van predikanten tot seksuologen en van psychologen tot tandartsen - beantwoorden de ene na de andere kwestie. Het aantal vragen en antwoorden dat online staat, nadert de tienduizend. Dat betekent dat een veelvoud aan jongeren daarmee geholpen is, zegt Aalbers, 'want een vraag heb je nooit alleen'.
veel details
Het gaat op Refoweb veel over wat wel en niet mag, maar het is ook de plaats voor de meer serieuze kwesties: over toe-eigening van het heil, levensheiliging, en de grenzen in verkeringstijd. Er komen vragen voorbij die refojongeren op andere plaatsen niet durven stellen, 'soms vrij intiem en met veel details', zegt Aalbers. Op de site meldt zich een jongen met een pornoverslaving. 'Dit probleem is niet te bespreken met wie dan ook', schrijft hij. En een andere vragensteller: 'Hallo, ik ben 17 jaar en heb homoseksuele gevoelens'. Theoloog Jan Hoek, die op de site geregeld vragen op dit terrein beantwoordt, liet al eens vallen dat veel kerkenraden het wel prima lijken te vinden dat homofielen op Refoweb terechtkomen, in plaats van bij hen.
Dat is meer dan de oprichters tien jaar geleden konden vermoeden. Ze hadden geen grotere ambities dan het creëren van een ontmoetingsplek voor jongeren 'aan de rechterkant van het kerkelijk landschap' De bezoekers van Refoweb komen vooral uit de Gereformeerde Gemeenten en christelijk-gereformeerde en hervormde hoek. 'Voor hen was er geen eigen site', zegt Aalbers. 'We waren er vrij snel bij. Internet kwam tien jaar geleden nog maar net op en lag in reformatorische kring moeilijk. We begonnen met een chatprogramma, waarvan een tijd werd gezegd dat het asociaal was, of iets voor zielige mensen. Nu wordt daar wel wat anders over gedacht.'
Refoweb werd opgericht onder de naam Refodate, maar veranderde al snel haar naam, omdat het te veel associaties opriep met een datingsite. Desondanks zijn er dankzij de site wel honderden stelletjes en tal van huwelijken ontstaan. 'We krijgen veel jongeren op de site; die komen met elkaar in gesprek, ontdekken gemeenschappelijke interesses, wisselen berichten uit sturen een fotootje door. En dan ontstaat er soms wat. Maar het ligt er bij ons niet dik bovenop. ''We doen niet aan betaalde liefde'', zeggen we altijd.'
bron: http://www.nd.nl