Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [3]
Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
Vanavond wil ik een home-made slagroomtaart (zonder pakjes en zakjes) bij de thee, dus ik moet als een speer biscuitdeeg en banketbakkersroom gaan maken.
Vanavond wil ik een home-made slagroomtaart (zonder pakjes en zakjes) bij de thee, dus ik moet als een speer biscuitdeeg en banketbakkersroom gaan maken.
Ik kom een bakkie bij je doenZita schreef:Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Neeltje Jans
Ik denk (hoop) dat we gaan gourmetten. Alleen zal iemand de spullen nog moeten gaan kopen 

Neeltje Jans, moeder van 4
Ik had even geen inspiratie, gebeurt niet vaak, maar nu dan wel.
Dus in dat geval gelden meeste stemmen
Tomatensoep, soepvlees staat inmiddels te trekken, daarbij een aardappelsalade.
Dus in dat geval gelden meeste stemmen

Tomatensoep, soepvlees staat inmiddels te trekken, daarbij een aardappelsalade.
Broodjes gezond!!!
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
De bolognesesaus was lekker. Voor wie ook een middagje over heeft (of in ieder geval drie kwartier wil ploeteren en daarna af en toe wil roeren):Zita schreef:Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
Hak een grote ui fijn en fruit die in olijfolie. Voeg 300 gram geraspte winterpeen en 1 stengel bleekselderij in stukjes toe, en bak een paar minuten mee. Neem 100 gram ontbijtspek, snij het klein en bak het mee. Voeg 500 gram rundergehakt toe en bak het rul. Voeg een klein blikje tomatenpuree (70 gram) en een theelepel oregano toe en bak het mee. Voeg 250 ml rode wijn toe en laat het vijf minuten sudderen. Voeg 250 ml vleesbouillon (half bouillonblokje met kokend water) en een blikje tomatenblokjes (400 gram) toe en laat het geheel een een paar uur op een zacht pitje met het deksel op de pan sudderen. Af en toe roeren. Als het tegen etenstijd nog te dun is, kun je het op hoog vuur wat laten inkoken. Proeven en evt peper en zout toevoegen. Lekker met penne, farfalle of spaghetti en parmezaanse kaas.
Het smaakt echt anders dan uit een pakje

- Neeltje Jans
Klinkt goed! Hoe lang kan je dit bewaren? Stel dat je gelijk een grote hoeveelheid maakt? In de vriezer, of in weckpotjes?Zita schreef:De bolognesesaus was lekker. Voor wie ook een middagje over heeft (of in ieder geval drie kwartier wil ploeteren en daarna af en toe wil roeren):Zita schreef:Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
Hak een grote ui fijn en fruit die in olijfolie. Voeg 300 gram geraspte winterpeen en 1 stengel bleekselderij in stukjes toe, en bak een paar minuten mee. Neem 100 gram ontbijtspek, snij het klein en bak het mee. Voeg 500 gram rundergehakt toe en bak het rul. Voeg een klein blikje tomatenpuree (70 gram) en een theelepel oregano toe en bak het mee. Voeg 250 ml rode wijn toe en laat het vijf minuten sudderen. Voeg 250 ml vleesbouillon (half bouillonblokje met kokend water) en een blikje tomatenblokjes (400 gram) toe en laat het geheel een een paar uur op een zacht pitje sudderen. Af en toe roeren. Als het tegen etenstijd nog te dun is, kun je het op hoog vuur wat laten inkoken. Proeven en evt peper en zout toevoegen. Lekker met penne, farfalle of spaghetti en parmezaanse kaas.
Neeltje Jans, moeder van 4
Vriezer, denk ik. Wecken heb ik zelf nog nooit gedaan. Deze hoeveelheid was bedoeld voor vijf personen (waarvan één erg grote eter), maar er was nog een bakje saus over (anderhalve portie), hetwelk zuslief met vreugde meenam naar huis.Neeltje Jans schreef:Klinkt goed! Hoe lang kan je dit bewaren? Stel dat je gelijk een grote hoeveelheid maakt? In de vriezer, of in weckpotjes?Zita schreef:De bolognesesaus was lekker. Voor wie ook een middagje over heeft (of in ieder geval drie kwartier wil ploeteren en daarna af en toe wil roeren):Zita schreef:Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
Hak een grote ui fijn en fruit die in olijfolie. Voeg 300 gram geraspte winterpeen en 1 stengel bleekselderij in stukjes toe, en bak een paar minuten mee. Neem 100 gram ontbijtspek, snij het klein en bak het mee. Voeg 500 gram rundergehakt toe en bak het rul. Voeg een klein blikje tomatenpuree (70 gram) en een theelepel oregano toe en bak het mee. Voeg 250 ml rode wijn toe en laat het vijf minuten sudderen. Voeg 250 ml vleesbouillon (half bouillonblokje met kokend water) en een blikje tomatenblokjes (400 gram) toe en laat het geheel een een paar uur op een zacht pitje sudderen. Af en toe roeren. Als het tegen etenstijd nog te dun is, kun je het op hoog vuur wat laten inkoken. Proeven en evt peper en zout toevoegen. Lekker met penne, farfalle of spaghetti en parmezaanse kaas.
- MarthaMartha
mmm ik heb eigenlijk wel belangstelling voor het recept van die banketbakkersroom zonder pakjes en zakjes) en de rest van die slagroomtaart..................Zita schreef:De bolognesesaus was lekker. Voor wie ook een middagje over heeft (of in ieder geval drie kwartier wil ploeteren en daarna af en toe wil roeren):Zita schreef:Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
Hak een grote ui fijn en fruit die in olijfolie. Voeg 300 gram geraspte winterpeen en 1 stengel bleekselderij in stukjes toe, en bak een paar minuten mee. Neem 100 gram ontbijtspek, snij het klein en bak het mee. Voeg 500 gram rundergehakt toe en bak het rul. Voeg een klein blikje tomatenpuree (70 gram) en een theelepel oregano toe en bak het mee. Voeg 250 ml rode wijn toe en laat het vijf minuten sudderen. Voeg 250 ml vleesbouillon (half bouillonblokje met kokend water) en een blikje tomatenblokjes (400 gram) toe en laat het geheel een een paar uur op een zacht pitje met het deksel op de pan sudderen. Af en toe roeren. Als het tegen etenstijd nog te dun is, kun je het op hoog vuur wat laten inkoken. Proeven en evt peper en zout toevoegen. Lekker met penne, farfalle of spaghetti en parmezaanse kaas.
Het smaakt echt anders dan uit een pakje(het zou natuurlijk wel een enorme desillusie zijn als ik me zo had uitgesloofd en we tot de conclusie waren gekomen dat we liever Honig hadden)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
banketbakkersroom:MarthaMartha schreef:
mmm ik heb eigenlijk wel belangstelling voor het recept van die banketbakkersroom zonder pakjes en zakjes) en de rest van die slagroomtaart..................
verwarm 250 ml volle melk (of evt halfvolle), met 40 gram suiker en een half vanillestokje (of vervang een deel van de suiker door vanillesuiker, 2 zakjes ofzo). Los de suiker op en breng het aan de kook. Laat het vervolgens weer tien minuten afkoelen. Klop in een kom 2 eidooiers met 25 gram suiker en 25 gram maizena. Voeg aan dit mengsel wat van de warme melk toe, roeren, en dan dit prutje toevoegen aan het pannetje warme melk. Vis wel op tijd het vanillestokje eruit (zaadjes eruit schrappen). Warm het op tot het goed gaat binden. Blijf roeren tot het dik genoeg is, en laat het dan goed afkoelen.
Bij mij bleef de banketbakkersroom te dun, dus ik had iets te weinig maizena of iets te kort gekookt.
De taart: eerst biscuitdeeg maken: 90 gram bloem, 30 gram maizena en een snuf zout mengen. Plaats een kom in een teiltje handwarm water en klop daar in tien minuten 6 eieren en 150 gram suiker luchtig. Spatel daarna het bloemmengsel er voorzichtig door. Vet een springvorm in, bestuif met bloem en giet het beslag erin. Bakken op 175 graden, ca 40 minuten. Daarna tien minuten in de oven laten staan, met de deur op een kiertje.
Als het deeg is afgekoeld, kun je het in twee lagen snijden. Klop ca 650 ml slagroom (vooral niet te dun, maar ook geen boter ervan maken). Besmeer de onderste laag taart met jam (dat gaat makkelijker als de jam even verwarmd is), smeer er de banketbakkersroom op en doe er een laagje slagroom op. De bovenste helft erop, en dan rondom besmeren met slagroom. De zijkanten bekliederen met geschaafde amandelen als je Zita heet, en chocoladevlokken als je het zusje van Zita bent. Decoreren met lekker veel ananas en evt nog wat chocoladedingen.
Geef mij maar Honig.Zita schreef:De bolognesesaus was lekker. Voor wie ook een middagje over heeft (of in ieder geval drie kwartier wil ploeteren en daarna af en toe wil roeren):Zita schreef:Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
Het smaakt echt anders dan uit een pakje(het zou natuurlijk wel een enorme desillusie zijn als ik me zo had uitgesloofd en we tot de conclusie waren gekomen dat we liever Honig hadden)
Een paar UUR laten sudderen!! Dan zijn al die ingrediënten toch tot snot gekookt?
Het zijn ook allemaal snotingredienten. De groenten die we erbij aten heb ik apart geroerbakt.refo schreef:Geef mij maar Honig.Zita schreef:De bolognesesaus was lekker. Voor wie ook een middagje over heeft (of in ieder geval drie kwartier wil ploeteren en daarna af en toe wil roeren):Zita schreef:Pasta met zo'n urenpruttelende bolognesesaus, zonder pakjes en zakjes. Daarbij een roergebakte mix van oesterzwammen, champignons, een uitje, wat paprika en courgette. En opgeleukte sla. Voor de liefhebbers nog bleekselderij met roomkaas. Vooraf ciabatta met kruidenkaas. Het toetje staat zusjelief nu uit te zoeken in de supermarkt, en haar kennende komt het dan weer helemaal goed met de dosering kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen.
Een paar UUR laten sudderen!! Dan zijn al die ingrediënten toch tot snot gekookt?
Ben jij een fan van Jamie Oliver Zita ? 

Ik heb nog nooit echt Jamie gekookt. Ik heb wel wat recepten van hem bekeken, maar ik word een beetje nerveus van zijn onnauwkeurige maataanduidingen. Maar ik moet het echt nog es gaan proberen.Mara schreef:Ben jij een fan van Jamie Oliver Zita ?
Voordat je het laat afkoelen moet je nog 20 gram roomboter door de room roeren.Zita schreef:banketbakkersroom:MarthaMartha schreef:
mmm ik heb eigenlijk wel belangstelling voor het recept van die banketbakkersroom zonder pakjes en zakjes) en de rest van die slagroomtaart..................
verwarm 250 ml volle melk (of evt halfvolle), met 40 gram suiker en een half vanillestokje (of vervang een deel van de suiker door vanillesuiker, 2 zakjes ofzo). Los de suiker op en breng het aan de kook. Laat het vervolgens weer tien minuten afkoelen. Klop in een kom 2 eidooiers met 25 gram suiker en 25 gram maizena. Voeg aan dit mengsel wat van de warme melk toe, roeren, en dan dit prutje toevoegen aan het pannetje warme melk. Vis wel op tijd het vanillestokje eruit (zaadjes eruit schrappen). Warm het op tot het goed gaat binden. Blijf roeren tot het dik genoeg is, en laat het dan goed afkoelen.
Bij mij bleef de banketbakkersroom te dun, dus ik had iets te weinig maizena of iets te kort gekookt.
De slagroomtaart is na een paar uur op z'n lekkerst. Als je 'm in elkaar zet en dan meteen wilt opeten, valt 'ie nogal uit elkaar.