Pagina 7 van 7
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 23 sep 2010, 18:29
door Luther
Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 24 sep 2010, 11:00
door Bonny
Om maar met Prediker te spreken: er is niets nieuws onder de zoN;
http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=908
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 24 sep 2010, 12:45
door Joannah
Luther schreef:Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
Zo zie ik het ook meer. Tib's benadering komt me te rooms over.
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 24 sep 2010, 12:46
door Tiberius
Joannah schreef:Luther schreef:Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
Zo zie ik het ook meer. Tib's benadering komt me te rooms over.
Meen je dat serieus?
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 24 sep 2010, 12:53
door Willem
Tiberius schreef:Joannah schreef:Luther schreef:Joannah schreef:Verleent God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade?
Niet zozeer, het is een versterking van het reeds door God gewerkte geloof. Door de sacramenten wordt het geloof niet gewerkt, maar versterkt. Iets kan overigens pas versterkt worden, als het er ook daadwerkelijk is. Daartoe dient de zelfbeproeving.
Zo zie ik het ook meer. Tib's benadering komt me te rooms over.
Meen je dat serieus?
Het lijkt me dat versterking van het geloof bijzondere genade is.
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 24 sep 2010, 13:01
door Joannah
Door de wedergeboorte wordt de mens behouden en krijgt de Heilige Geest. De doop is een beeld van wat er geestelijk met ons gebeurd is, de doop is daarmee een getuigenis wat we afleggen. Het Avondmaal is een gedenken aan/verkondiging van wat de Heere Jezus voor ons gedaan heeft (“tot Mijn gedachtenis”, 1 Kor. 11 : 24, 25). We mogen het Volbrachte Werk, de dood des Heeren, gedenken totdat Hij komt (1 Kor. 11 : 26).
ik heb geloof ik moeite met de stelling dat sacramenten aanduiden dat het om genademiddelen gaat, alsof God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade verleent. Dat lijkt me on-bijbels.
het genadewerk heeft toch al plaatsgevonden?
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 24 sep 2010, 13:03
door Tiberius
Joannah schreef:Door de wedergeboorte wordt de mens behouden en krijgt de Heilige Geest. De doop is een beeld van wat er geestelijk met ons gebeurd is, de doop is daarmee een getuigenis wat we afleggen. Het Avondmaal is een gedenken aan/verkondiging van wat de Heere Jezus voor ons gedaan heeft (“tot Mijn gedachtenis”, 1 Kor. 11 : 24, 25). We mogen het Volbrachte Werk, de dood des Heeren, gedenken totdat Hij komt (1 Kor. 11 : 26).
ik heb geloof ik moeite met de stelling dat sacramenten aanduiden dat het om genademiddelen gaat, alsof God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade verleent. Dat lijkt me on-bijbels.
het genadewerk heeft toch al plaatsgevonden?
Ik citeerde rechtstreeks uit de Catechismus...
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 27 sep 2010, 11:51
door Marco
Joannah schreef:Door de wedergeboorte wordt de mens behouden en krijgt de Heilige Geest. De doop is een beeld van wat er geestelijk met ons gebeurd is, de doop is daarmee een getuigenis wat we afleggen. Het Avondmaal is een gedenken aan/verkondiging van wat de Heere Jezus voor ons gedaan heeft (“tot Mijn gedachtenis”, 1 Kor. 11 : 24, 25). We mogen het Volbrachte Werk, de dood des Heeren, gedenken totdat Hij komt (1 Kor. 11 : 26).
ik heb geloof ik moeite met de stelling dat sacramenten aanduiden dat het om genademiddelen gaat, alsof God met de doop of het Avondmaal bijzondere genade verleent. Dat lijkt me on-bijbels.
het genadewerk heeft toch al plaatsgevonden?
1. Door de doop zo neer te zetten maak je er een menselijk gebeuren van: de mens getuigt van zijn geloof. Ik wil de doop-discussie hier nu niet uitgebreid voeren, maar dat komt niet overeen met de gereformeerde opvatting over de doop.
2. Dat 'het genadewerk' al heeft plaatsgevonden betekent niet dat God niet af en toe genade aan mensen betoont. Dat doet Hij voortdurend. Het is genade dat wij kunnen leven, het is genade dat wij van Hem horen spreken en van hem kunnen lezen. Zo is het ook genade dat Hij het evangelie laat verkondigen door de bediening van de sacramenten. Genade is in dit verband wellicht wat breder dan je dacht.
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 27 sep 2010, 12:07
door refo
Even defniniëren wat een 'genademiddel' precies is.
Als je het definieert als die middelen die gebruikt worden om mensen die geen genade hebben die genade wel te verschaffen dan zit Joannah dichter in de buurt. Sacramenten vallen daar niet onder.
Re: Regels door gezagsdragers (uit: Computerprobleempjes)
Geplaatst: 27 sep 2010, 12:44
door Marco
refo schreef:Even defniniëren wat een 'genademiddel' precies is.
Als je het definieert als die middelen die gebruikt worden om mensen die geen genade hebben die genade wel te verschaffen dan zit Joannah dichter in de buurt. Sacramenten vallen daar niet onder.
Ja.. En als je het anders definieert (middelen die mensen die genade hebben nog meer genade verlenen) wordt het weer anders

.
Het gaat niet om de definitie (en ook niet om wie gelijk heeft). Wel gaat het erom wat er bij het gebruik van de sacramenten wel of niet gebeurt. Met Tiberius ben ik het eens dat de HC op dit punt (en niet alleen dit) de zaak goed omschrijft.