Rijssens Stille Oorlog

Zita
Moderator

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: De filmmaker kan denk ik toch nooit zeggen: Wir haben es nicht gewusst?
Of wel dan?
dat vind ik een erg ongepaste uitdrukking/citaat in dit verband.
Dat ging wel over iets anders dan het geneuzel in Rijssen.
jvdg

Bericht door jvdg »

blijmoedig schreef:
jvdg schreef:
blijmoedig schreef: Ik denk dat de kerkelijke gemeenschap in Rijssen er verstandig aan doet, om niet in de verdediging te schieten, om proberen aan te geven wat er allemaal niet deugd aan de film. Ik denk dat zij er verstandiger aan doet, om te achterhalen wat de dieperliggende reden is van zo'n film. Want hoe je het went of keert, zo'n filmmaker zal niet zo maar met het idee voor zo'n film komen. Voor de kerkelijke gemeente in Rijssen biedt deze film ook de mogelijkheid tot zelfreflectie en het (opnieuw) doordenken van haar missionaire visie.
Zelfreflectie op basis van onjuiste feiten lijkt me moeilijk, zoniet onmogelijk.
Mij niet. Mijns inziens hoef je het met de inhoud van de film niet eens te zijn, maar zou de reden waarom de film gemaakt is, toch tot nadenken kunnen strekken. Of anders gezegd, als er, naar ik begrijp, binnen Rijssen sprake van is dat twee bevolkingsgroepen volledig langs elkaar heen leven, zou ik als kerkelijke gemeente willen weten wat ons aandeel daarin is, of wij wellicht steken hebben laten vallen, en of dit ons zou moeten nopen tot verbetering of toenadering. Als Lichaam van Christus hoeven wij niet bang zijn voor kritiek. Sterker nog, bij mijn weten zegt de Bijbel zelfs dat we als christenen beter af zijn, als wij worden gesmaad om de Naam van de Heere Jezus. Ik denk dat wij ons steeds opnieuw moeten afvragen hoe wij het best een instrument in Zijn hand kunnen zijn, tot het bereiken van de mensen om ons heen. Het zitten op je "pitty pot" werkt in mijn ogen dan alleen maar contraproductief.
De reden om de film te maken is niet gebaseerd op realiteit, maar o.b.v. het grote aantal karikaturen wat van Rijssen (en Staphorst E.V.A.) is gemaakt. Heerlijke stof voor 'zoekende' filmmakers.
Waar in veel (steeds minder wordende) plaatsen de hervormde kerk een volkskerk is, zijn in Rijssen m.n. de rechtse orthodoxe kerken de volkskerk.
Net als in alle andere plaatsen is er geen sprake van twee bevolkingsgroepen, maar van een legio aan groepen, waaronder de islam.
Rijssen is echt geen andere plaats dan andere steden of dorpen.
Daar nu gaat de filmmaker aan voorbij.
Zie ook het redactioneel commentaar van Tubantia.

En wil ik nog toevoegen, reken er niet op dat een grote groep Riessenaoren, o.b.v. deze reportage aan zelfreflectie gaan doen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:En wil ik nog toevoegen, reken er niet op dat een grote groep Riessenaoren, o.b.v. deze reportage aan zelfreflectie gaan doen.
Dat is precies wat blijmoedig stelde, en dat is toch jammer. Want hoe je het ook wendt of keert, het is een feit dat de filmmaker niet een portret maakt van de volkskerk, maar van in dit vgeval de GG en in Staphorst van de HHK, en in Opheusden (nog eerder) van de GG en de GGiN.
Kennelijk is er zoiets aparts aan ons dat het zodanig opvallend is, dat er over gefilmd moet worden. Wat mij betreft is datn toch de terechte vraag: Is het wel goed als we zo opvallend zijn? Zo ja, dan moeten we dat gewoon zelfbewust blijven. Zo nee, dan moeten we iets gaan veranderen.
En tot slot: Het moet toch ook opvallen dat dergelijke films niet worden gemaakt over een GG in een stad. Kennelijk is dus een verschil.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Luther schreef:Wat mij betreft is datn toch de terechte vraag: Is het wel goed als we zo opvallend zijn? Zo ja, dan moeten we dat gewoon zelfbewust blijven. Zo nee, dan moeten we iets gaan veranderen.
Dit ben ik dus volledig met je eens. Zelfreflectie kan op twee manieren uitwerken: Zelfreflectie kan leiden tot de conclusie dat er weinig aan de hand is, maar dat de betreffende gemeenten niet goed door de buitenwereld worden begrepen. Dan is het denk ik een kwestie van (betere) communicatie waar je als gemeenten voor staat. Zelfreflectie kan echter ook tot de conclusie leiden dat er verbeterpunten zijn. Dan is het denk ik een kwestie van de uitdaging aannemen, om tot verbetering van deze punten te komen.

In het geheel niet open staan voor zelfreflectie lijkt mij echter struisvogelpolitiek, en een tikkeltje hoogmoedig.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Luther schreef:
jvdg schreef:En wil ik nog toevoegen, reken er niet op dat een grote groep Riessenaoren, o.b.v. deze reportage aan zelfreflectie gaan doen.
Dat is precies wat blijmoedig stelde, en dat is toch jammer. Want hoe je het ook wendt of keert, het is een feit dat de filmmaker niet een portret maakt van de volkskerk, maar van in dit vgeval de GG en in Staphorst van de HHK, en in Opheusden (nog eerder) van de GG en de GGiN.
Kennelijk is er zoiets aparts aan ons dat het zodanig opvallend is, dat er over gefilmd moet worden. Wat mij betreft is datn toch de terechte vraag: Is het wel goed als we zo opvallend zijn? Zo ja, dan moeten we dat gewoon zelfbewust blijven. Zo nee, dan moeten we iets gaan veranderen.
En tot slot: Het moet toch ook opvallen dat dergelijke films niet worden gemaakt over een GG in een stad. Kennelijk is dus een verschil.
Daar heb je een punt.
Wij zijn ok een paar keer in de buurt van Rijssen op vakantie geweest, en daar ook verschillende kerkdiensten bezocht, maar daar kijken wij ook onze ogen uit, dus een wereldling zal dat zeker doen :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

Orchidee schreef:Wij zijn ok een paar keer in de buurt van Rijssen op vakantie geweest, en daar ook verschillende kerkdiensten bezocht, maar daar kijken wij ook onze ogen uit, dus een wereldling zal dat zeker doen :hum
Ik denk dat we deze dingen wel gescheiden moeten houden. Christenen hebben mijns inziens, binnen Bijbelse grenzen, het recht om op hun eigen wijze gestalte te geven aan hun christenzijn, en de vorm van hun erediensten, met bijbehorende zang, kledingkeuze, en dergelijke. Daar zouden kerken dan ook niet op afgerekend mogen worden. Belangrijker is denk ik de vraag, of er ook openheid is naar de buitenwereld. Zolang kerkelijke gemeenten openheid hebben naar en bewogenheid met de wereld om hen heen, is er denk ik niet zo veel aan de hand. Is deze openheid en bewogenheid er echter niet, dan zouden deze kerkelijke gemeenten zich denk ik achter hun oren moeten krabben. Dan kan je namelijk verwachten dat de buitenwereld kritisch(er) naar je zal kijken, op alle slakken zout zal leggen, en een karikatuur zal maken van alles waar je voor staat.
huisman

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
Luther schreef:
Daar heb je een punt.
Wij zijn ok een paar keer in de buurt van Rijssen op vakantie geweest, en daar ook verschillende kerkdiensten bezocht, maar daar kijken wij ook onze ogen uit, dus een wereldling zal dat zeker doen :hum
Ach wij lezen zelf de ene Amish serie na de andere....waarom? Ik denk het afwijkende van de gangbare cultuur. Zo is Rijssen/Staphorst?Opheusden helaas ook een afwijking van de gangbare cultuur in ons postchristelijk nederland. En dat trekt de aandacht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef: De filmmaker kan denk ik toch nooit zeggen: Wir haben es nicht gewusst?
Of wel dan?
dat vind ik een erg ongepaste uitdrukking/citaat in dit verband.
Dat ging wel over iets anders dan het geneuzel in Rijssen.

Ik bedoel dat ie zich wel degelijk bewust is dat ie een verdraaid beeld geeft...
Dat is dus moedwil... Opzet... Geen onwetendheid.
Laat je dat niet wijs maken.
Ik heb zelf de ervaring met ook met betrekking tot dat boek van Jan Siebelink.
Ik kreeg daar een gesprek over met een onkerkelijk persoon.
Dat viel overigens niet in vijandschap, maar die vruow wist echt niet anders...
Die had zeker gedacht dat Jan Siebelink een eerlijk beeld gaf...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef:Wat ziet mijn oog.....

Een groot artikel over Rijssens Stille Oorlog met een foto van Gijs83 erbij. Gijs toch!!! ;)
Tja, maar die foto hebben ze zomaar ergens van internet/het archief geplukt. De plek waar ik daar(inmiddels alweer 3 jaar geleden) fiets ziet er momenteel erg anders uit. Als het hele tunnelproject klaar is moet Anton Dommerholt maar een keer weer langs om een actueel plaatje te schieten, liefst zonder mij dan...
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Gijs83 schreef:

Een groot artikel over Rijssens Stille Oorlog met een foto van Gijs83 erbij. Gijs toch!!! ;)
Tja, maar die foto hebben ze zomaar ergens van internet/het archief geplukt. De plek waar ik daar(inmiddels alweer 3 jaar geleden) fiets ziet er momenteel erg anders uit. Als het hele tunnelproject klaar is moet Anton Dommerholt maar een keer weer langs om een actueel plaatje te schieten, liefst zonder mij dan...
Andere fietstassen :haha
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:

En de aan de noordzijde van de Noorderkerk waren ze nog bezig met de verbouwing... Je ziet op de achtergrond ook zo'n container staan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... ntaire.ece

Niet alleen ds.Schreuder heft zijn vinger ertegen ook oud-burgemeester Koelewijn en de huidige burgemeester Hofland.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

blijmoedig schreef:
Orchidee schreef:Wij zijn ok een paar keer in de buurt van Rijssen op vakantie geweest, en daar ook verschillende kerkdiensten bezocht, maar daar kijken wij ook onze ogen uit, dus een wereldling zal dat zeker doen :hum
Ik denk dat we deze dingen wel gescheiden moeten houden. Christenen hebben mijns inziens, binnen Bijbelse grenzen, het recht om op hun eigen wijze gestalte te geven aan hun christenzijn, en de vorm van hun erediensten, met bijbehorende zang, kledingkeuze, en dergelijke. Daar zouden kerken dan ook niet op afgerekend mogen worden. Belangrijker is denk ik de vraag, of er ook openheid is naar de buitenwereld. Zolang kerkelijke gemeenten openheid hebben naar en bewogenheid met de wereld om hen heen, is er denk ik niet zo veel aan de hand. Is deze openheid en bewogenheid er echter niet, dan zouden deze kerkelijke gemeenten zich denk ik achter hun oren moeten krabben. Dan kan je namelijk verwachten dat de buitenwereld kritisch(er) naar je zal kijken, op alle slakken zout zal leggen, en een karikatuur zal maken van alles waar je voor staat.
Wij zijn heel open naar de buitenwereld toe.
Er komen ook af en toe wat "vreemdelingen" luisteren/kijken.
Sommigen lopen na een kwartiertje de deur weer uit, maar er zijn er ook die de hele dienst blijven.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gijs83 schreef:http://www.tctubantia.nl/regio/reggestr ... ntaire.ece

Niet alleen ds.Schreuder heft zijn vinger ertegen ook oud-burgemeester Koelewijn en de huidige burgemeester Hofland.
Mooie reactie onder dit artikel (althans, een mooi voorbeeld):
Ik ken persoonlijk niet de situatie in Rijssen, wel de vooroordelen. Maar het volgende heb ik van mijn Turkse collega, haar zus woont ergens in Rijssen en die zelfstandig onderneemster en heefgt alleen s' zondags tijde voor het huishouden. Ze had op een zondagmorgen de was buiten gehangen en was op familiebezoek gegaan, toen ze thuis lag de was keurig gestreken in de mand bij de voordeur, met daarop briefje van haar gereformeerde buurvrouw met exusses dat ze zo brutaal was geweest. Ze is er naartoe gegaan en de buurvrouw heeft haar uitgelegd hoe gevoellig dat bij een deel van de Rijssense bevolking ligt. De zus van collega legde op haar beurt haar kant van het verhaal uit. Haar buurvrouw heeft aangeboden om dan de was voor haar te doen op zaterdag en de turkse dame kan dan op Zondag binnenshuis strijken.
Zo gaat het volgens mij nog steeds, en dit is duidelijk een verhaal van wederzijds respect voor elkaar. Dus het is niet alleen maar negatief in Rijssen.
Maar die Filmaker zal wel van linkse huize zijn, altijd de Christelijke kerken verketteren en de Islam als slachtoffer maken. is altijd als zo geweest, altijd de Christenen Bashen maar over de Islam niets als lof.
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Mooi stuk idd, zo ken ik een Katholiek die eigenlijk nooit kerkt en z'n buurman die zondag's zijn tuin harkte vriendelijk verzocht om het op zaterdag te doen.
Want dat is in Rijssen de gewoonte zo zei hij.
Plaats reactie