Dit slaat echt alles!Bureaucraat schreef:
Je vergeet dat ook de gereformeerde traditie grote gedeelte van de bijbel als tijdgebonden heeft bepaald, zo zijn o.m. de ceremoniële wetten als niet langer geldend verklaard. En dat er hap-snap gebruikt wordt gemaakt van bijbelteksten om bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen te becommentariëren.
Bovendien ga ik niet zo lichtvaardig te werk door alles waarover ik twijfel 'gewoon' tijd- en/of cultuurgebonden te verklaren. Maar misschien ken jij geen twijfel, of heb je niet de behoefte om bepaalde gewoontes en/of tradities te doordenken.
Moet je de bijbel letterlijk uitvoeren, als wordt gesproken over verhoudingen tussen mensen, of moet je die aanpassen naar huidige maatstaven?
Als je hetgeen in de bijbel staat over de verhouding tussen man en vrouw letterlijk wilt uitvoeren, waarom heb je dan allerlei andere regels uit het O.T. m.b.t. het maatschappelijk verkeer overboord gezet? Hanteer jij nog het sabbatsjaar, of het jubeljaar? Of vind je dit laatste toch te Rooms?
Op z'n best heb d'r niets van begrepen... Maar 't klinkt wel heel erg vrijzinnig en libertijns!
Geen God, geen meester; ik maak zelf wel uit wat waarheid is...
Als het voor jou toch allemaal geen waarde heeft; de Bijbel vooral een boek van vroeger is waar je naar hartelust kunt grasduinen en schrappen...
Hoe heb je dan de forumregels kunnen accepteren over identiteit?