Behoudend, maar niet behouden

-DIA-

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Maar hoe zit het dan?
Kunnen wij dan Jezus zomaar aannemen? Kunnen wij zeggen vanaf nu ga ik in Jezus geloven?
Nee, het moet door God gewerkt en gegeven worden.
Maar we mogen ook niet maar rustig afwachten of het misschien toch een keer mocht gebeuren?

Hoe moet het dan, is daar een eenvoudig antwoord op?
Dat is een goede vraag. En ik hoop van harte dat het een vraag is door God in de ziel gewerkt. Mannen broeders, wat moeten wij doen om zalig te worden?

De verwarring is groot. En het volk ontbreekt. De rechtvaardigen zijn voor een groot deel weggeraapt. Het lijkt dat een oordeel aanstaande is. Of anders, het oordeel der verharding is al ingetreden. En wat zal dan het oordeel der verwoesting inhouden…!?
Dat vervloekte vrome zeggen: OCH MOCHT HET EENS KOMEN STAAN TE GEBEUREN... En dan maar verder leven.
Neen, dat is het niet. Dat is geen ware bewogenheid.
Als het echt een noodzaak wordt zullen we dat niet zeggen. Gods Woord eist: BEKEERT U... En dat is kort maar krachtig. Niet anders als BEKEERT U!
Maar dan de bevinding dat ik erachter wordt gebracht dat ik me niet WIL bekeren.
Dat ik er meer en meer achter kom dat ik echt de grootste VIJAND VAN GOD en VRIJE GENADE ben...
Dat ik zelfs God nog wel eens ter verantwoording zou willen roepen: MAAR U ZEGT TOCH BEKEERT U, EN IK KAN NIET! Maar daar openbaart zich nu net de vijandschap! Want zalig worden willen wel, maar niet als een VIJAND met God verzoend worden. Een vijand in de inleving dan…
Kijk... dan gaat het van 's mensen kant volledig vastlopen. En gelukkig als het eens vast mag lopen. Want bij hoe velen loopt het nooit eens vast? Die kunnen zich altijd wel redden door een tekst uit Gods Woord.
En als het van onze zijde echt NIET meer kan, en een onmogelijke zaak wordt om nog ooit met God verzoend te worden. Als we moeten en mogen belijden:
IK SNOOD REBEL, heb niet anders verdiend dan de hel. En als God dan doortrekt.
Hij Zijn Beeld van ons komt te eisen... Dan is het een onmogelijkheid van onze kant. En dan is de onmogelijkheid ook echt een onmogelijkheid van onze kant.
Maar toen alle hoop mij gans ontviel... niemand zorgde voor mijn ziel...
Als ik het niet meer verwacht… Als ik alleen de hel nog kan verwachten.
Zolang ik het nog iets kan verwachten zal er niet wat gebeuren.
God werkt met Zijn volk op de dood aan. De mens moet met alles aan het einde gebracht worden.
Het einde der wet is Jezus Christus. En juist Hij is de meeste verborgen Persoon als God met een mens gaat afrekenen.
Is er dàn nog een weg om de welverdiende straf te ontgaan? Nee, dan wordt er niet gezegd: Ja die is er... Neen! God wil dat aan Zijn Recht genoeg geschiedde.
En dat Recht is de zondaar lief geworden. Hij kan en wil niet anders zalig worden dan door een weg van Recht. Zou er één van Gods Deugden gekrenkt moeten worden om mij te behouden: Dan kan het niet. En hoe moet het dan!? Dan komt een mens in een heilige wanhoop.

Ik schrijf nu een zaak die ik zelf niet ken: Wel weet ik dat we daar allemaal gebracht moeten worden, willen we zonder verschrikken voor God kunnen staan.
Want Sion wordt door RECHT verlost. En Gods deugden moeten verheerlijkt en opgeluisterd worden.

Daar val ik dan voor. Dan zijn Gods wet, Zijn Recht en Zijn deugden door mij worden geschonden maakt me vloek en helwaardig.
Van nature zullen we daar nooit komen Dan vechten we ons liever dood.
Wat is de mens geworden. Niet anders als een vijand van God. En die zal het NOOIT met God eens worden.

Maar... de eis blijft: BEKEERT U! WAAROM ZOUDT GIJ STERVEN? En dat is Recht!
En dan... als dan God komt om zijn Recht, en ik niet kan betalen. Dan moet ik verloren gaan. Onvoorwaardelijk. En ik kan niet anders dan ermee instemmen… Let wel, hier kan het ook nog verkeerd gaan: We kunnen overtuigd zijn. We kunnen God nog Recht verklaren zonder onder het Recht te vallen.
Want Gods Recht kan en mag niet gekrenkt worden.
Dat is het: Ik moet verloren gaan. Er is geen andere weg, en God wil dat aan Zijn Recht genoeg geschiedde, en dan moet ik betalen, of door mezelf of door een ander. Maar die ander is er niet! Dan gaat een mens ook verloren. Ik wou vluchten, maar ik kon nergens heen. Dan is het verloren. Tenminste… Dat is de inleving.
Maar bij de poort van de hel - wat de mens die dat leert nooit meer zou kunnen verwachten - valt hij in de armen van de Middelaar. Eerder zal er toch geen plaats zijn voor de Middelaar, als dan wanneer Hij Zich ontsluit. Ik kan Hem niet pakken.
Hier is het: Ik heb verzoening voor hem gevonden.
Dat is altijd alles een eenzijdig Godswerk.
Daar wordt het wonder van zalig worden pas een WONDER dat NOOIT IN DER EEUWIGHEID uit te wonderen is. Wat zou je - met eerbied gezegd - toch in de hemel moeten doen in een eeuwigheid zonder tijd? De mens zou zich - met eerbied gesproken weer -vervelen in de hemel.
Een geredde ziel zal de eeuwigheid nodig hebben om het wonder uit te wonderen.
En daar zullen gezaligden nooit uitgewonderd raken.
Maar nogmaals: Dit verstaat de mens van nature niet. De mens denkt menselijk en niet geestelijk. Een mens kan ook niet geestelijk denken tenzij...
Als er een nieuwe geboorte heeft plaatsgevonden. Want het oude deel kan en wil niets doen wat God behaagd, en is een bonk vijandschap. Maar, zegt de Schrift ook, het nieuwe deel zondigt niet... Dat is het nieuwe hart. Dat is die nieuwe schepping die nog heerlijker is als eens toen de hemel en de aarde werden geschapen. Dat is een almachtige daad van God.
Ik moet afbreken de bel gaat.
Zijn er vragen - later dan! als het mag.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
refo schreef: Het is wel een door elkaar hutselen van bijbelse en tegenwoordige gegevens.
Die het nog niet gevoelen (=onbekeerd zijn)
Door welke God beloofd heeft deze dingen te werken (hypercalvisme: maar alleen bij de verkorenen)
Verwerping (Loopt iemand de kans dat hij is verworpen dan? Dan is mismoedigheid wel degelijk op zijn plaats)
Veel minder horen verschrikt... (nee, maar daar heb je niet zoveel aan als je het wel bent. Uiteindelijk moet je zelf je categorie uitzoeken in dit artikel)
Recht schrikkelijk (zuiver theoretisch, want die het geldt lezen het niet. Die het niet geldt schrikken toch weer wel, vanwege het hypercalvinistische)

Op zich dus wel een mooi pastoraal artikel, maar met de huidige preekwijze binnen de ger gezindte werkt het niet pastoraal meer. Het vergroot de problemen slechts.

Dit artikel schuift het (gelezen met de bril van nu) geloven op de wat langere baan. Vraag er maar veel om. Dat komt vermoedelijk doordat de kans heel klein is dat de mensen die vandaag in de kerk zitten volgende week er wel eens niet meer kunnen zijn. Alle urgentie is dan weg en kan het hypercalvinisme welig tieren. Tijd genoeg. En zo niet, dan is dat zo besloten.
Daarom is het artikel uit 1619 met andere achtergrond geschreven dan het nu gebruikt wordt.
@refo, mag ik je bijdrage zo samenvatten:
- dit is een mooi pastoraal artikel uit de DL;
- er zou in deze tijd in de prediking meer aandacht moeten komen voor het pastorale van dit artikel.
Nou, dan zijn we helemaal eens! ;)
Nou maar we kunnen ons natuurlijk ook aansluiten bij een minder strikte kerk.
Er zijn zat kerken die die de artikelen hebben aagepast, als je hun preken zo hoort.
Dus dan is er geen probleem... Dan zijn we helemaal vrij en kunnen we het
interpreteren zoals ons dat goed lijjkt... toch?
DIA, wat jij als aanpassing/eenzijdigheid ziet bij andere kerken, zien anderen bij jouw kerkelijke ligging.
Maar de weg Gods ligt nooit anders hoor.
Er kunnen liggingsverschillen zijn, maar toch zal het leven het leven wel voelen.
Ook al kan dat soms ver van de plaats zijn.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste forumleden,
Wat vinden jullie van onderstaan fragment ?
Ik noem expres geen naam van wie dit is.
Anders ben ik bang dat je in je mening beïnvloed wordt. ;)
Is dit hyper calvinisme?
Of is dit de gezonde leer?

Hier volgt het fragment:

Er moet een fundament in de ziel zijn, en dat is Het Woord.
Het gaat niet om ons, maar om Zijn grote Naam.
Wat is het dat het geloof bij zovelen schipbreuk leidt ?
De oorzaak is dat dit niet recht heeft gelegen: Ze zijn gekomen tot de Heere Jezus, zij hebben geloofd!
Maar laat hen iets vertellen van het komen van de Heere Jezus tot hen!
Laat het bij hen eens openbaren, dat het niet om hun gaat,
maar dat de Heere doet en werkt om Zijns groten Naams wil.
Dat gaat niet, omdat dit er niet is!
De aanbieding veronderstelt een ledig hart, een lege hand.
Dit is het werk van de Heilige Geest, omdat de mens er geheel buiten valt,
niets van de mens, maar alleen het ledige hart en de ledige hand.
Als je waarlijk de aanbieding gezien hebt, dan heb je jezelf gezien dood in de zonden en de misdaden.
De armoede van de zondaar en de rijkdom van Christus ontmoeten elkaar.
Zonder de heerlijkheid van Christus te zien, heeft men geen zelfkennis.
In het licht van de heerlijkheid van Christus ziet men zijn eigen duisternis.

Een atheïst is op zijn eigen houtje atheïst, hij weet niet wat hij verwerpt.
Men is ook atheïst als men het zelf maar aangenomen heeft.
Schijngodsdienst en atheïsme is precies hetzelfde: zo wordt alles zonder de heerlijkheid van Christus maar aangenomen: aangenomen atheïsme, aangenomen schijngodsdienst.
Zo leven en sterven zogenaamde goede schijn christenen,
die alles maar aangenomen hebben: het is niet in het hart gekomen!
En: zo kan het er ook zo weer afvallen.
Men kan in woorden zelfs de gereformeerde godsdienst belijden,
maar als men de heerlijkheid van Christus niet in het hart heeft,
dan kan het er ook zo weer afvallen.
Als men niet in de Heere Zelf is, dan is men blootsgesteld aan allerlei wind van leer,
dan is men zelf begonnen en werkt men zelf op God aan.
Niemand zoekt God, niemand zoekt de waarheid evenmin.
Maar God zoekt de zondaar.
Wat een verschil is er toch tussen iemand die werkelijk gelooft,
en tussen iemand die denkt dat hij gelooft!
Hier zie je, dat alles van Boven komt: genade!
Een mens kan niet beginnen, maar hij wil ook niet beginnen!
Hij wil niet. Want hij begint altijd bij zichzelf.
Het gevolg hiervan is: dat hij zichzelf altijd zal ontzien.
Jezus Christus zegt: Die zijn leven zal willen behouden, zal het verliezen.
Die zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat vinden jullie van onderstaan fragment ?
Leerzaam, ontdekkend, schriftuurlijk, bevindelijk.
Anders ben ik bang dat je in je mening beïnvloed wordt.
(geen idee trouwens wie de schrijver is)
Is dit hyper calvinisme?
Neen
Ja.
memento

Bericht door memento »

Hier zou ik dan op door willen vragen. Wordt dit bedoeld in de zin van: Het aanbod komt slechts tot hen die hebben geleerd een ledig hart en een lege hand te hebben?

Ook klinkt er in het hele stukje iets van: Christus en de door Hem verdiende genade is er alleen voor ontdekte zondaren.

Verder valt me op: De mens staat centraal (tel het aantal zinnen maar, waarin de mens het onderwerp is van de zin (en dan bedoel ik puur taalkundig)). De rijkdom van Christus en Gods genade wordt niet afgeschilderd als begerenswaardig goed, er wordt slechts beschreven hoe Gods volk eraan komt.

(Maargoed, dat is mijn impressie op basis van het stukje, om het goed te kunnen beoordelen zou je moeten weten binnen welk kader dit staat (is dit een los schrijfsel, of afkomstig uit een boek waarin ook andere noties benoemd worden)).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Hier zou ik dan op door willen vragen. Wordt dit bedoeld in de zin van: Het aanbod komt slechts tot hen die hebben geleerd een ledig hart en een lege hand te hebben?

Ook klinkt er in het hele stukje iets van: Christus en de door Hem verdiende genade is er alleen voor ontdekte zondaren.

(Maargoed, dat is mijn impressie op basis van het stukje, om het goed te kunnen beoordelen zou je moeten weten binnen welk kader dit staat (is dit een los schrijfsel, of afkomstig uit een boek waarin ook andere noties benoemd worden)).
Nee memento, nu niet gaan draaien. Eerst dit afhandelen als je het mij vraagt...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Verder valt me op: De mens staat centraal (tel het aantal zinnen maar, waarin de mens het onderwerp is van de zin (en dan bedoel ik puur taalkundig)). De rijkdom van Christus en Gods genade wordt niet afgeschilderd als begerenswaardig goed, er wordt slechts beschreven hoe Gods volk eraan komt.
Ok, dus dat wordt bedoeld met "de mens staat centraal": alleen vanuit taalkundig perspectief.

Dus in de volgende zinnen staat kennelijk "de mens centraal":
maar als men de heerlijkheid van Christus niet in het hart heeft, dan kan het er ook zo weer afvallen.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:Wat vinden jullie van onderstaan fragment ?
Is dit hyper calvinisme?
Neen
Ja.
Ik heb moeite met dat wat ook al door memento aangehaald is:
"De aanbieding veronderstelt een ledig hart, een lege hand.
niets van de mens, maar alleen het ledige hart en de ledige hand."

Calvijn zegt: de overtuiging van zonden wordt gewerkt in niet-wedergeboren zondaren.
Dat is volgens mij de bijbelse weg. Want het werk van de Heilige Geest waar de mens geheel buiten valt is het ontvangen/geven van het geloof.

Niet de aanbieding verondersteld een lege hand, maar het aannemen.
Als ik het stukje zo lees, dan ben ik het ermee eens. Want het is waar dat het geloof niet bij ons begint, maar bij de Heere Jezus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
Is dit hyper calvinisme?
Neen
Ja.

Calvijn zegt: de overtuiging van zonden wordt gewerkt in niet-wedergeboren zondaren.
Dat is volgens mij de bijbelse weg. Want het werk van de Heilige Geest waar de mens geheel buiten valt is het ontvangen/geven van het geloof.

Als ik het stukje zo lees, dan ben ik het ermee eens. Want het is waar dat het geloof niet bij ons begint, maar bij de Heere Jezus.
Zou je iets kunnen pakken met een hand die al gevuld is? Is er dan plaats voor vervulling?
Het aanbod van genade komt tot alle hoorders. Niemand uitgezonderd. Maar het heeft geen vat op alle hoorders,
omdat er plaats voor moet worden gemaakt. En God maakt altijd Zelf plaats voor Zichzelf.
Is dit onschriftuurlijk?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Verder valt me op: De mens staat centraal (tel het aantal zinnen maar, waarin de mens het onderwerp is van de zin (en dan bedoel ik puur taalkundig)). De rijkdom van Christus en Gods genade wordt niet afgeschilderd als begerenswaardig goed, er wordt slechts beschreven hoe Gods volk eraan komt.
Ok, dus dat wordt bedoeld met "de mens staat centraal": alleen vanuit taalkundig perspectief.
Ook inhoudelijk. Er wordt heel veel over de mens gezegd en beschreven, maar heel weinig over de heerlijke rijkdom die er voor een ieder in Christus Jezus te verkijgen is, en Gods heerlijke genade, dat Hij Zijn goedwilligheid jegens onze zaligheid bewijst, door Zijn genade aan allen om niet aan te bieden.
Tiberius schreef:Dus in de volgende zinnen staat kennelijk "de mens centraal":
maar als men de heerlijkheid van Christus niet in het hart heeft, dan kan het er ook zo weer afvallen.
Nopz, dit zijn hele mooie en ware zinnen. Vooral deze: In het licht van de heerlijkheid van Christus ziet men zijn eigen duisternis. Ik denk aan het eerste hoofdstuk van de Institutie, waarin Calvijn ook Godskennis en zelfkennis nauw aan elkaar verbind. En ook aan de bevindelijke werkelijkheid: Pas in het zien van wat Hij in liefde heeft willen lijden, wordt de diepste smart over de zonde gevoeld. In het zien wie Hij is, zien we pas de werkelijke diepte van zondigheid, onwaardigheid, doemwaardigheid, van wie wij zijn.
Jongere

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:
Fjodor schreef: Ik heb moeite met dat wat ook al door memento aangehaald is:

Zou je iets kunnen pakken met een hand die al gevuld is? Is er dan plaats voor vervulling?
Het aanbod van genade komt tot alle hoorders. Niemand uitgezonderd. Maar het heeft geen vat op alle hoorders,
omdat er plaats voor moet worden gemaakt. En God maakt altijd Zelf plaats voor Zichzelf.
Is dit onschriftuurlijk?
Nee.
Maar je zegt nu dan ook wat anders dan in het aangehaalde citaat.
Simon

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
Simon schreef: Zo zie ik het tenminste.
Waarmee je dan rustig een stuk van de Bijbel naast je neerlegt. Want Jakob was verkoren boven Ezau, vóórdat er van goede en boze werken nog maar sprake was, lees maar wat de Bijbel hierover zegt.
Het is een spanningsveld waar je niet uitkomt door een deel van de leer van de Schrift te negeren.
Ook dat klopt.
Maar als er nu gestaan had dat Ezau een man was die godvrezend was en met God wandelde, denk je dat God hem dan ook had ''gehaat'' ?
Zeker niet.
Natuurlijk is er een verkiezing, maar die kan nooit losgezien worden van onze verantwoordelijkheid om ons te bekeren.
En alles begrijpen zullen we nooit, waardoor dat zg spanningsveld misschien nooit helemaal zal verdwijnen, maar dat is ook niet onze taak, om alles te begrijpen, de drieenheid, het heelal, de eeuwigheid dit zijn allemaal zaken waar ons verstand (nog) voor afgesloten is.
Onze zaak is nu gehoorzamen en aannemen.
Want wie Zijn Woord aannemen, die geeft Hij macht kinderen Gods te worden.
In die orde.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Simon schreef:
Afgewezen schreef:
Simon schreef: Zo zie ik het tenminste.
Waarmee je dan rustig een stuk van de Bijbel naast je neerlegt. Want Jakob was verkoren boven Ezau, vóórdat er van goede en boze werken nog maar sprake was, lees maar wat de Bijbel hierover zegt.
Het is een spanningsveld waar je niet uitkomt door een deel van de leer van de Schrift te negeren.
Ook dat klopt.
Maar als er nu gestaan had dat Ezau een man was die godvrezend was en met God wandelde, denk je dat God hem dan ook had ''gehaat'' ?
Zeker niet.
Natuurlijk is er een verkiezing, maar die kan nooit losgezien worden van onze verantwoordelijkheid om ons te bekeren.
En alles begrijpen zullen we nooit, waardoor dat zg spanningsveld misschien nooit helemaal zal verdwijnen, maar dat is ook niet onze taak, om alles te begrijpen, de drieenheid, het heelal, de eeuwigheid dit zijn allemaal zaken waar ons verstand (nog) voor afgesloten is.
Onze zaak is nu gehoorzamen en aannemen.
Want wie Zijn Woord aannemen, die geeft Hij macht kinderen Gods te worden.
In die orde.
Die laatste tekst gaat volgens mij wel over het worden van kinderen dat aan het eind van de tijden plaats zal vinden.
Vergelijk ook Rom 8:23 En niet alleen dit, maar ook wij zelven, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelven, zeg ik, zuchten in onszelven, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing onzes lichaams.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Fjodor schreef:
Is dit hyper calvinisme?
Neen
Ja.

Is dit onschriftuurlijk?
Nou, dat zou ik niet zo hard zeggen, maar ik ben het ook niet geheel met je eens.
Want de oorzaak van het niet aannemen is niet in eerste instantie dat er geen plaats is gemaakt. De oorzaak van het niet aannemen is het niet aannemen. Of je kan ook zeggen: de verdorven natuur.
De oplossing voor die verdorven natuur is niet het plaatsmaken, maar is het aannemen.

Natuurlijk moet er ook plaatsgemaakt worden. Maar het is volgens mij niet goed als we daar een soort voor-genade van gaan maken.
Bij alle mensen kan er plaatsgemaakt worden, ook bij mensen die niet uitverkoren zijn. Daarom hebben de reformatoren het volgens mij ook altijd over de overtuiging in de consciëntie. En de consciëntie is een natuurlijke eigenschap van de mensen.
huisman

Bericht door huisman »

Simon schreef:
huisman schreef:Wat niet klopt in het verhaal van de sollicitant is dat hij wel kan instemmen met de 3FvE en tegelijk kritiek heeft op de Bijbel. Daar laat onze confessie geen enkel ruimte voor. Zo wordt er gedaan als of onze belijdenis er voor zou zorgen dat iemand een verknipt idee heeft van wat Schriftuurlijk bevindelijk is. Verder heb ik het verhaal met een glimlach gelezen. Het is een doortrekken van een leer tot het uiterste. Zulke prediking hoor ik in onze kerk (CGK BhP) nooit.
Is er iemand die de prediking die de "sollicitant" beschrijft herkent ?
Je hebt maar weinig begrepen van de strekking van het verhaal, heb ik het idee.
Waardoor is het bij Luther dan wel geland?
Maar vertel eens , wat is er doorgetrokken tot in het uiterste , waardoor het niet bijbels meer zou zijn?
Sorry voor mijn late reactie maar ik had deze vraag niet gezien. Wat tot het uiterste is doorgetrokken is dat deze sollicitant zijn leer openlijk gebruikt om de Bijbel aan te vallen. Dat is niet erg realistisch...misschien is de werkelijkheid wel erger doordat deze en andere teksten zo uitgelegt worden dat het in de leer van de sollicitant past. Dan lijkt het rechtzinnig en bijbels maar het is onrechtzinnnig en een dwaalleer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie