Re: opnieuw flinke groei ger.gem. in ned.
Geplaatst: 14 apr 2011, 19:58
Ik heb het boek van Thomas Hooker jaren geleden al gelezen en zag in dat boek juist een aanklacht tegen een prediking die mensen steeds weer op zichzelf terugwerpt. Het Evangelie bij Hooker is zeer ruim. Een paar voorbeelden uit het boek.Ander schreef:Ik citeer uit de Saambinder van vandaag, n.a.v. een boekbespreking van een boek van Thomas Hooker:Wilhelm schreef:Eens.Jongere schreef:In de geschiedenis van de kerk zijn er ontzettend rijke tijden geweest. Met veel geloofszekerheid.
De preken die ik lees uit die tijd zijn anders dan hoe ik ze nu hoor. Ik geloof dat dat tot nadenken moet stemmen.
Het ontkennen van een welgemeend aanbod van genade kan niet anders dan gevolgen hebben.
Dit moeten we onder ogen zien. In kerken met een hyper-calvinistische inslag bestaat het gevaar dat een mens zo op zichzelf geworpen wordt dat hierdoor het Evangelie wordt verduisterd.
Dit mogen we toch wel zeggen ?
Als we de geschiedenis nagaan zien we dat in alle opwekkingen er een prediking gebracht werd die zeer radicaal was. De doodstaat van de mens werd aangewezen. Een scherpe wetsprediking. Maar anderzijds was er altijd een ruime prediking van het aanbod van genade. Hier mogen we toch de hedendaagse prediking wel naastleggen ?Die laatste zin laat zien hoe het Evangelie verduisterd wordt. Men wordt op zichzelf geworpen onder het mom van een ruim Evangelie waarin men moet aangrijpen en toeëigenen. Dan is het maar net de vraag waar de donkerheid het grootst is: in de donkere rechterflank of in kerken waar men zich met neplicht, zonder het licht des Geestes, op de been houdt.Misschien moet men van 'de arme twijfelende christen tot Christus getrokken' van de Engelse puritein Thomas Hooker zeggen dat het een uitmuntend medicijn biedt voor hen die altijd maar bekommerd blijven ronddolen in zichzelf, zich een levenlang blijven blindstaren op eigen verdorvenheden en steeds weer opnieuw 'de eigen zweer openkrabben zonder ooit tot de Geneesheer te gaan'. Wellicht is het boek echter minder geschikt voor hen die toch al zo gretig aanspraak maken op de beloften en op veronderstelde rechten tot Christus te gaan.
II. Behalve de hier genoemde zijn er nog andere bezwaren. Deze beroven een mens
wel niet terstond van aanspraak en recht op de eeuwige gelukzaligheid, maar maken
de weg hiertoe lastig en ongemakkelijk. Dit komt omdat hij niet zo spoedig als hij wel
begeert tot Christus kan komen. Dit komt ook doordat de mens, uit vleselijke
beweegredenen, een andere weg bedenkt om tot Christus te komen dan Hij ooit
bevolen of geopenbaard heeft. Wij stellen dan, overeenkomstig het woord van
Ezechiël in hoofdstuk 43 : 8, onze dorpel aan Zijn dorpel en onze post naast Zijn post.
Als wij zo, naar eigen inbeelding, een ander soort geloof maken dan Christus ooit
vereist of verordend heeft, dan is het ook geen wonder dat wij Hem niet leren kennen.
Want wij richten hindernissen op en plaatsen slagbomen op onze weg. Wij boeien
onze handen en kluisteren onze voeten en zeggen vervolgens, dat wij niet vastgrijpen
of lopen kunnen. Zo is het met u, arme christenen, gesteld en het is uw eigen schuld.
Ik zou nog veel meer kunnen citeren maar neem en lees zelf dit mooie boek . Het roodgedrukte citaat kon wel eens de oorzaak zijn van de verzuchting van Ds J Roos.Er is geen beter bewijsreden in de hele wereld om te beproeven dat u recht hebt op
Christus dan deze, namelijk dat u de Heere Christus als een volkomen Zaligmaker en
als een enige Man aanneemt. In Johannes 1 : 12 staat geschreven: Maar zovelen Hem
aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk
die in Zijn Naam geloven. Het Woord zegt niet: aan zovelen, die zo'n genegenheid tot
plichten hadden en zo'n kracht tegen verdorvenheden. Maar het zegt: als u Christus
wilt aannemen op die voorwaarden, waarop Hij Zichzelf aanbiedt. Er is geen beter
bewijs onder de hemel dan dit om te bewijzen, dat u een aanspraak hebt op de belofte.