Er was besloten om het lage btw-tarief van 6 naar 7 procent te brengen en het hoge tarief van 19 naar 21 procent. Dat had 4,7 miljard euro opgeleverd, maar zou later weer zijn teruggeven via een verlaging van de inkomstenbelasting.
Volgens het CPB hadden door het pakket vooral laagbetaalde werknemers en 65-plussers flink moeten inleveren in 2013.
Zij zouden er 3,25 tot 4,25 procent op achteruit gaan. De andere huishoudens zouden volgend jaar zo'n 1 tot 2 procent minder te besteden hebben gehad. Het jaar erop zou de daling echter beperkt blijven tot een klein minnetje.
mooi dat ons dat bespaard is gebleven.
BTW is een van de oneerlijkste belastingen, die de laagste inkomens veel harder raakt
dan de hogere, waar die verlaging van inkomstenbelasting juist degenen die meer verdienen helpt.
weer zo'n rotte VVD streek.
die procent gaat namelijk over AL je uitgaves... waardoor het effect versterkt word bij het eind van de rekening : wat overblijft voor je voedsel kleding e.d. na betaling van je vaste lasten. een daling van 3.5% zou voor mij bvb betekenen dat ik ipv 190 euro per maand nog 157,50 euro per maand overhoud na aftrek vaste lasten.
Verder zou een bevriezing van de ambtenarensalarissen 4 miljard euro opbrengen.
=> niet direct tegen, maar WELKE ambtenaren praten we hier, iemand die in de laagste regionen tegen een hongerloontje vuilnis raapt of het plantsoen verzorgt op 0 zetten is niet eerlijk, waar hogere bestuursambtenaren en de kamerleden zelf, rustig een paar procent mogen dalen.
Bezuinigingen in de zorg zouden 1,8 miljard euro opbrengen, onder meer door per recept een eigen bijdrage van 9 euro te vragen.
=> whaaaaat??
ik betaal me al blauw aan VERPLICHTE premie waar ik niks voor terugkrijg.
(1560 per jaar aan zorgverzekeringspremies, met aan totale zorgkosten elk jaar niet meer dan 150-400 euro, waar ik dan gemiddeld 70% zelf van heb mogen lappen (daar de meeste kosten die ik heb tandartskosten zijn)
Ik lever dus al elk jaar 1420 euro netto IN (waarvan zo'n 320 euro naar de lonen, bonussen en dividenten van de zorgverzekeraaar gaat, en de resterende 1100 euro naar de zorg van anderen die kennelijk meer consumeren dan betalen)
en van het weinige wat ik dan nog wel kan declareren, wil je me nog meer laten betalen? ondertussen kan ik beter NIET verzekerd zijn... (al is dat geen optie helaas)
Door de zorg te hernationaliseren (en daarmee de winstmarges en dividenten weg te saneren)
kan al 2,3 miljard bespaard worden.
Doordat dat tevens vuile impulsen uit de markt haalt die ziekenhuizen nu stimuleren misbruik te maken, zal tengevolge waarschijnlijk nog eens 0.7-1.1 bespaard worden door een afname aan zorgvolume.
Minimumjeugdloon afschaffen, dit zal ten koste gaan van bijbanen, maar meer echte banen scheppen voor hen in de bijstand en andere uitkeringen. en daardoor een besparing van zo'n 0.5-0.9 miljard opleveren.
Per direct afschaffen hypotheekrenteafrek voor huizen boven de 300.000 euro, dit leverd ook weer een paar miljardjes op.
Per direct afschaffen hypotheekrenteaftrek voor alle nieuw af te sluiten hypotheken (wederom een paar leuke extra miljardjes)
afvloeingsregeling voor bestaande hypotheken tot 300.000, aftrek daarvoor tot 2030 gelijdelijk afbouwen.
De overdrachtsbelasting die nu tijdelijks is opgeschort, zal permanent worden opgeheven voor woningen onder de 300.000 euro.
Herstel van de overdracht van de belastingvrije som voor echtparen

dit verlaagd de druk op opvang, en maakt banen vrij voor kostwinnaars, van gezinnen die nu nog van steun leven.
dit is het terugdraaien van de regeling afbouw dubbele heffingskorting voor kostwinners.
+
Inkomensnorm verplaatsen van een individu naar een huishouden. (geen uitkering voor arbeidsongeschiktheid, werkeloosheid, e.d. aan een individu, als het inkomen van het huishouden hoger is dan de toetsnorm)
Ook dat leverd weer wat miljarden op
AOW leeftijd met ingang van 1 januari 2013, de 1e van elke 3e maand met 1 maand verhogen)
=> effectief dus 4 maanden verhoging per jaar)
dit zal voortgezet worden tot minstends
Loonbelasting en inkomensbelastingtarieven aanpassen :
-afschaffen van de verschillende boxen, alle inkomsten in box 1, ongeacht hun origine.
-schijventarieven voor mense boven en onder de 65 gelijktrekken. (gepensioneerden gaan daardoor in schijf 1 en 2 meer betalen)
*Schijf 1 word verhoogd van 33.15 naar 40%
*samenvoeging schijf 2 en 3 (41.95 en 42.00%) en deze nieuwe schijf 2 op 50% zetten.
*Schijf 4 word de nieuwe schijf 3, en verhoogd van 52 naar 65%
*invoering van een nieuwe 4e schijf met een zeer hoog 80% belastingpercentage voor bonussen en inkomsten boven 10x modaal.
Daartegenover word ter compensatie een BTW verlaging geplaats.
Het laagste tarief gaat van 6% naar 4%
Het hogere tarief gaat van 19% naar 18%
Energiebeheer :
een deel van de gasbaten gebruiken voor de aanleg van STAATSEIGENDOM groene energieparken. teneinde hiermee deze gasbaten volledig te kunnen compenseren in inkomsten en energieproductie als zij tegen 2040-2060 er niet meer zijn.
2 miljard aan besparingen afdwingen jegens brussel.

linksom or rechtsom gewoon 2 miljard minder per jaar doneren aan de europeese pot.
(indien men zich onwelwillend opsteld kan nederland altijd eenzijdig de donaties staken als pressiemiddel)
Overhead :
20 jarige kantorenstop, die elke overheids en semi-overheidsdienst verbied een nieuw pand te komen, bouwen of betreken (verhuizen en verbouwen naar een reeds leegstaand bestaand pand mag wel)
Sterk snijden in de vergoedingen die ambtenaren en allen in semi-overheidsdienst krijgen voor hun reiskosten, verblijfskosten en overige en hiervoor lage vaste tarieven te stellen.
Leger :
Het beschikbare budget voor nieuwe vliegtuigen verlagen met 20 miljard en de reeds gemaakte kostenoverschrijdigen die al uitgegeven zijn hier ook vanaf trekken, als dit betekend minder JSF's kopen dan eerst geraamd dat accepteren, of alternatieven aanschaffen als daarmee het aantal vliegtuigen niet afdoende blijkt.
+een 12 jarige stop op alle missies, uitgezonderd het beschermen van de eigen burgers en koopvaardijvloot.
Dit gecombineerde pakket bespaard zat, maar pakt het tenmindste van de goede punten.