Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Nu leg je de bewijslast bij de verkeerde partij: niet wíj moeten aantonen dat kinderen níét gedoopt moeten worden, maar jíj moet aantonen dat kinderen wél gedoopt moeten worden. Omdat het niet expliciet in de Bijbel staat, zul je altijd je toevlucht moeten nemen tot een bepaalde gedachteconstructie. Wees zo eerlijk dat onder ogen te zien.
Nee, Afgewezen, nu neem je de toevlucht tot de welbekende omkeertruc.
Toch niet. Nergens in de Bijbel wordt expliciet aangegeven dat kinderen gedoopt moeten worden. Toen ik zelf nog voorstander van de kinderdoop was/wilde zijn, heeft het me altijd dwarsgezeten dat het nooit voor de volle 100% te bewijzen was.
Tiberius schreef:In de eerste plaats is Gods Woord gegeven aan redelijke mensen. Mensen die zelf kunnen denken en zelf kunnen interpreteren.
Maar onze interpretaties zijn feilbaar. We hebben ons in de eerste plaats te houden aan wat staat in 1 Kor. 4:6, “niet te gevoelen boven hetgeen geschreven is”.
Tiberius schreef:Verder heeft de Heere Zijn verbond in het paradijs met de mens gesloten. Dat vooropgesteld. Er is helemaal geen sprake van een nieuw verbond, alleen maar telkens van een andere bedeling:
Van Adam tot Abraham > allen
Van Abraham tot Mozes > patriarchaal
Van Mozes tot Christus > nationaal
Na Christus > met de kerk
Klopt. Maar wat jullie niet zien en wat ik ook al die jaren niet gezien heb, is dat God in de partriarchale en nationale bedeling het genadeverbond liet bedienen
door middel van een schaduwverbond. De belofte aan Abraham zag zowel op de komst van het nieuwe verbond (de komst van hét Zaad), dus op het ‘wezen van het genadeverbond’, als op het schaduwverbond (met betrekking tot het natuurlijke zaad).
Bij dat schaduwverbond behoorden ook de OT schaduwen: besnijdenis, land, later ook de Mozaïsche wetgeving, het Pascha, enz. Bij dit schaduwverbond behoorde het
natuurlijke volk Israël, ‘Israël dat naar het vlees is’, noemt Paulus het ergens. Dat gehele natuurlijke volk had deel aan de natuurlijke beloften, aan Abraham gedaan (landbelofte, uitwendige zegeningen), en dat gehele natuurlijke volk moest, wat het mannelijke deel betreft, ook
besneden worden.
Maar dat schaduwverbond wees van zichzelf af, het wees heen naar de komst van het nieuwe verbond, het kon ook zonder dat niet bestaan.
Na Pinksteren leven we in de tijd van het nieuwe verbond. Dat wordt rechtstreeks bediend, zonder schaduwverbond. Er is geen schaduwachtig volk meer, met schaduwachtige tekenen, enz. Het komt nu aan op het geloof in Christus, op de besnijdenis van het hart. En alleen zij die in Christus zijn, die dus
geestelijk tot Abrahams zaad behoren, mogen ook het teken van Christus ontvangen, namelijk de doop.
Wat jullie eigenlijk willen, is van de doop weer een schaduwachtig teken maken.
Tiberius schreef:Bij elke verandering van bedeling wordt uitdrukkelijk de kinderen genoemd, zowel bij Abraham, zowel bij Mozes als na Christus. De eerste en de laatste worden in het doopformulier genoemd.
Dus als je wilt beweren, dat kinderen halverwege het verbond er opeens niet meer erbij horen, zal je dat duidelijk moeten aantonen. Daarbij heb je in ieder geval de belijdenisgeschriften, maar ook de Bijbel tegen.
In het nieuwe verbond kun je slechts komen door wedergeboorte, niet door natuurlijke geboorte. Dus de hele vraagstelling ‘horen kinderen erbij’ komt hiermee te vervallen. Kinderen horen erbij als ze wedergeboren zijn, anders niet.
elbert schreef:Afgewezen schreef:huisman schreef:2. Omdat Markus 16:16 door baptisten verkeerd wordt uitgelegd geloof/gedoopt is geen chronologische volgorde maar een kwalitatieve volgorde alleen dan klopt het vervolg van de tekst wie niet geloofd(het belangrijkste) zal hebben zal verloren gaan. Ook al ben je gedoopt.
Ja, het spijt me, maar dit vind ik een gewrongen exegese. Bovendien kan er dan ook nog wel op andere teksten gewezen worden. Denk maar aan de moorman, toen deze gedoopt wilde worden. "Indien u van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd." En in Hand. 2: "Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt." Steeds de volgorde: eerst geloof-dan doop.
Ik wijs in dit verband op Joh. 3:5
Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
Let op de volgorde. Met andere woorden: als je teksten tijdsvolgordelijk opvat, moet deze tekst ook meegenomen worden.
Het zou kunnen, maar te bewijzen is het niet. En bovendien heb ik ook op enkele andere teksten gewezen die wijzen op de volgorde geloof-doop.
elbert schreef:Afgewezen schreef:Maar om te horen tot het ware Israël, tot de gemeente van Jezus Christus, was méér nodig dan geboren te zijn als Jood of Jodengenoot geworden te zijn: daarvoor was geloof nodig, daarvoor was nodig de besnijdenis des harten. En díé kun je door natuurlijke geboorte niet krijgen. Genade is geen erfgoed, leren we toch altijd? Welnu, om gedoopt te worden hebben wij de besnijdenis des harten nodig, die werd afgebeeld door de besnijdenis in het OT. En de kinderen nu, binnen en buiten de gemeente, zijn nét zo welkom bij Jezus als de besneden kindertjes destijds. Maar ze hoeven daarvoor níét besneden te zijn, zoals dat voordat de scheidsmuur tussen Jood en heiden viel, wél het geval was.
Ok, trek de lijn maar door: als de besnijdenis in het natuurlijke vlees nog geen besnijdenis des harten is, is het dopen met water van iemand dat ook nog niet automatisch. Dat is volstrekt analoog en in overeenstemming met Kol. 2:12-13. Daarin gaat het om de besnijdenis die zonder handen geschiedt en de doop die zonder water geschiedt. Maar de besnijdenis als zichtbaar teken en de doop als zichtbaar teken zijn volstrekt analoog. Het zijn nl. tekenen van dezelfde onzichtbare zaak: namelijk de besnijdenis van het hart en de doop met de Geest. Dan is het ook geen stap te ver als we zeggen dat zoals de kinderen van de gelovigen in de oude bedeling besneden werden, ze in de nieuwe gedoopt worden.
Want ik geloof niet dat de bijbelse lijn die in de oude bedeling gold (de kinderen zijn in de gelovige ouders begrepen en ontvangen dus met hen het zichtbare teken) in de nieuwe ineens overboord is gegooid.
Die hele analogie gaat niet op, omdat, zoals gezegd, het verbond met Israël een schaduwverbond was, met schaduwachtige tekenen. Met de komst van het nieuwe verbond is deze schaduwbedeling komen te vervallen. Wij staan nu in het volle licht en het komt nu nog maar op één ding aan: “geboren worden uit water en Geest”, zoals door jou boven aangehaald. Door natuurlijke geboorte werd een kind uit Israël in het oude verbond opgenomen, maar door natuurlijke geboorte word je níét in het nieuwe verbond opgenomen. De ware gelovigen in Israël hadden dan ook méér dan hun deelgenootschap aan het oude verbond: zij zagen uit naar het nieuwe en leefden uit hun geloof in de komst daarvan.
Samengevat:
Zoals de besnijdenis werd toegepast aan het natuurlijke zaad van Abraham, zo wordt de doop toegepast aan het geestelijke zaad van Abraham.
Wie dus kinderen doopt, gaat het geestelijke verwarren met het natuurlijke. Want geestelijk zaad van Abraham word je níét door natuurlijke geboorte!