Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief

henriët

Re: Bijna 10 procent leerlingen Fruytier seksueel actief

Bericht door henriët »

JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:
Lassie schreef:Wij volgen de cursus Liefde is...
wij behandelen in het gezin met de pubers het boekje 'sexualiteit, een gave apart" van Ds Belder (jongerenperspectief)
het streven is 1 x in de maand op zondagavond...soms zit er wat langer tusssen omdat niet iedereen er altijd is.

ik vind het erg waardevol om aan de hand van Gods Woord op een open wijze te praten over dit onderwerp
en we komen niet eens met een hoofdstuk op een avond klaar

we hebben het boekje nu bijna uit en ben op zoek naar wat anders
inmiddels is er weer een puber extra in het gezin, dus we houden het maar in het programma
Ik hoorde pas van iemand dat kinderen van 8 jaar volledig moeten zijn ingelicht :bobo
met 8 jaar???
pffff. mogen onze kinderen geen kind zijn....
jammer eigenlijk..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

henriët schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
helma schreef:
wij behandelen in het gezin met de pubers het boekje 'sexualiteit, een gave apart" van Ds Belder (jongerenperspectief)
het streven is 1 x in de maand op zondagavond...soms zit er wat langer tusssen omdat niet iedereen er altijd is.

ik vind het erg waardevol om aan de hand van Gods Woord op een open wijze te praten over dit onderwerp
en we komen niet eens met een hoofdstuk op een avond klaar

we hebben het boekje nu bijna uit en ben op zoek naar wat anders
inmiddels is er weer een puber extra in het gezin, dus we houden het maar in het programma
Ik hoorde pas van iemand dat kinderen van 8 jaar volledig moeten zijn ingelicht :bobo
met 8 jaar???
jammer eigenlijk..
Ik weet niet of je het zo moet zien...

Misschien kan het kind wel beter kind blijven wanneer je al jong het mooie van alles verteld.
Ze worden dan ook minder beschadigd door al het "smerige" van buiten af.
Je wil ze door goede voorlichting juist een positieve basis mee geven.

Ik heb het althans heel mooi gevonden om het aan mijn kind uit te leggen.

En vergeet ook niet wat een schade het op kan leveren voor later wanneer een kind niet het mooie van alles verteld wordt
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
henriët

Bericht door henriët »

dat is ook weer zo ja..
tjonge..
heb een boel huiswerk van jullie gekregen..
moet me gaan bezinnen denk ik..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

henriët schreef:dat is ook weer zo ja..
tjonge..
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar bezinnen is zeker goed.

Eigenlijk heb ik het al door de jaren heen stukje bij beetje gedaan.
Kinderen vragen i.p. ook net zoveel als waar ze behoefte aan hebben.

En juist dingen zoals ongesteldheid is voor kinderen prima uit te leggen en
daarmee haal je het mooie boven en vinden kinderen dit al jong heel gewoon.

En toen mijn zoon thuiskwam met een woord waarmee een bepaald damesgedeelte bedoeld wordt
heb ik hem gevraagd of hij wist wat daarme bedoeld werd.
Toen hij ontkende vroeg ik of ik het hem mocht vertellen.

Toen hebben we die avond alles besproken (hij was 10) en hij vroeg van alles.
Ik moet zeggen dat ik het geweldig vond om te doen!
Juist omdat ik dat zelf ook heel erg gemist heb in mijn jeugd.
Ben daarom nu nog wel eens onzeker hoe God kijkt naar onze seksualiteit.
henriët

Bericht door henriët »

Ariene schreef:
henriët schreef:dat is ook weer zo ja..
tjonge..
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar bezinnen is zeker goed.

Eigenlijk heb ik het al door de jaren heen stukje bij beetje gedaan.
Kinderen vragen i.p. ook net zoveel als waar ze behoefte aan hebben.

En juist dingen zoals ongesteldheid is voor kinderen prima uit te leggen en
daarmee haal je het mooie boven en vinden kinderen dit al jong heel gewoon.

En toen mijn zoon thuiskwam met een woord waarmee een bepaald damesgedeelte bedoeld wordt
heb ik hem gevraagd of hij wist wat daarme bedoeld werd.
Toen hij ontkende vroeg ik of ik het hem mocht vertellen.

Toen hebben we die avond alles besproken (hij was 10) en hij vroeg van alles.
Ik moet zeggen dat ik het geweldig vond om te doen!
Juist omdat ik dat zelf ook heel erg gemist heb in mijn jeugd.
Ben daarom nu nog wel eens onzeker hoe God kijkt naar onze seksualiteit.
mn oudste is 4 ( dec 5)
er zijn natuurlijk best wel 'dingen'die je bespreekt, zo kreeg ze bijv een broertje, nou dat is weer heel anders dan een meisje..
het is idd wel heel goed om er op tijd mee te zijn, maar wil zo graag nog 'beschermen'.... maar idd te laat is absoluut niet goed, en wat helma al zei, liever zelf eea vertellen dan van de straat. ja k vind het best lastig. niet dat ik me schaam of iets, dat niet, we zijn hier heel open over van alles, maar wat en hoe zeg je iets, dat is dan meer mn vraag..
Marnix

Bericht door Marnix »

Ariene schreef:
henriët schreef:
met 8 jaar???
jammer eigenlijk..
Ik weet niet of je het zo moet zien...

Misschien kan het kind wel beter kind blijven wanneer je al jong het mooie van alles verteld.
Ze worden dan ook minder beschadigd door al het "smerige" van buiten af.
Je wil ze door goede voorlichting juist een positieve basis mee geven.

Ik heb het althans heel mooi gevonden om het aan mijn kind uit te leggen.

En vergeet ook niet wat een schade het op kan leveren voor later wanneer een kind niet het mooie van alles verteld wordt

Precies. Een kind kan best kind zijn met enige kennis van de bloemetjes in de bijtjes. Als je een kind wat uitlegt over autorijden denk je toch ook niet: Eigenlijk helemaal niet goed voor dat kind, laat hem kind blijven, hij kan toch voor zijn 18e niet autorijden? Je kan best dingen vertellen zonder dat het voor dat kind al praktijk is... en tegelijkertijd zonder dat daarmee het kind niet meer kind zou kunnen zijn. Juist op die manier gaat dat "geheimzinnige" er een beetje af of het idee dat het vies zou zijn ofzo... En kinderen zijn nieuwsgierig, wat geheimzinnig is willen ze nog wel eens zelf gaan uitvogelen als ze er niet op een andere manier achter komen. Waarom zou je een kind niet vertellen over de anatomie, over liefde etc en hoe die dingen samengaan, hoe er baby's op de wereld komen etc? Daar wordt een kind echt niet minder (kind) van.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wilma van den Berg

Re: JBGG "Daniel": over Heart Cry en Jij Daar!

Bericht door Wilma van den Berg »

Vandaag stond er een artikel in het Reformatorisch Dagblad, geschreven door Arjan Baan over verkering.....
http://www.refdag.nl/artikel/1363518/Ve ... nodig.html

Verkering heeft bekering nodig
26-09-2008 20:19

„Onze jongeren moeten vóór het aangaan van een verkering verstandig genoeg zijn om de risico’s van seksuele aantrekkingskracht te begrijpen."

De manier waarop reformatorische jongeren met verkering omgaan, is beslist niet Bijbels te noemen, stelt Arjan Baan. Een fundamentele bezinning en bekering is nodig.

De verkeringscultuur in de gereformeerde gezindte geeft reden tot grote zorg. Ik wil dit onderbouwen met drie argumenten.

Ten eerste worden veel van onze jongeren in hun relatie verleid tot seksuele immoraliteit, wat vaak leidt tot geslachtsgemeenschap voor het huwelijk. Maar al te veel gaat een verkering weer uit, met alle (psychische) gevolgen van dien.

Het is te vrezen dat huwelijken die voortkomen uit ’impulsieve’ verkeringen vooral zijn gebouwd op de lichamelijke pijler. De andere pijlers, zoals de gemeenschap met de Heere God, het communiceren met elkaar en de sociale omgang met derden hebben tijdens de verkering dan te weinig aandacht gekregen. Vroeg of laat kan er dan een gat vallen in de fundering van de relatie.

Waar gaat het mis? De kern van het probleem is gelegen in het feit dat jongeren weinig zicht meer hebben op het doel van huwelijksvoorbereiding. Er is vanaf het begin geen voornemen van het hart om daadwerkelijk een huwelijk aan te gaan. Men zegt te snel ja om een beetje te proberen.

Nog een probleem daarmee samenhangend is dat jongeren veel te jong en onvolwassen een relatie aangaan, waardoor de verkeringen dikwijls te lang duren. Wie kan van ze verwachten dat ze zichzelf jarenlang beheersen? Veel jongeren krijgen een relatie voordat ze geestelijk en emotioneel rijp zijn en financieel in enige mate onafhankelijk. Hoe vaak komt het ook niet voor dat er geen relatie met de Heere God is?

Reformatie
Een tweede punt is dat bij het zoeken van een levenspartner de communicatie met ouders en met godvrezende raadgevers vanuit de gemeente ontbreekt. Een deel van de jongeren wil alles zelf uitzoeken. Een ander deel vindt geen openheid bij ouders of ambtsdragers om hierover spontaan van gedachten te wisselen. Er is te weinig pastorale begeleiding in het zoeken van een levenspartner, terwijl we allemaal geloven dat het gezin een kleine kerk binnen de kerk behoort te zijn! Het was in het huwelijk dat de zonde het eerst binnenkwam; een reden om hier met reformatie te beginnen.

Er is nog een derde punt: ouders zijn zelden voldoende toegerust om hun kinderen godvruchtig op te voeden. Helaas is dit een ingesleten patroon dat we normaal zijn gaan vinden.

De huidige praxis rondom verkering bedroeft de Heilige Geest. Geen zonde werkt zo verwoestend in onze gezindte als de seksuele onreinheid en dubbelhartigheid. Het is een van de redenen waarom de Heere niet meer doorwerkt in bekering, groei en verdieping van het geloof.

Hoereerders zullen het Koninkrijk van God niet beërven (1 Kor. 6:10). Er is een radicale bekering nodig! We moeten ons fundamenteel bezinnen op Bijbelse huwelijksvoorbereiding. Wat is er nodig om hiertoe te komen?

1. De gemeente van Christus moet deze nood aan het hart gaan en Bijbels onderwijs geven aan ouders en jongeren, zodat er weer gezonde huwelijken ontstaan. Begin daarbij bij het begin: geen verkering zonder bekering. Wees duidelijk dat een relatie geen doel op zichzelf is, zoals de wereld suggereert. Het huwelijk is een middel in de hand van God om ons iets duidelijk te maken over de relatie tussen de gemeente en haar Echtgenoot, Christus.

Moeten we niet met de bewogenheid van Christus een krachtige oproep tot geloof en bekering laten klinken? Rust ouders toe om hun kinderen Bijbels en niet naar eigen inzicht op te voeden. Wacht niet tot jongeren zelf komen met hun vragen, maar zoek ze op en maak ze bewust van de dingen waarover ze moeten nadenken.

Maagdelijkheid
2. Daarnaast zijn er ouders nodig die met biddende bewogenheid hun kinderen leiding geven bij de voorbereiding op hun huwelijk. Die hen onderwijzen over de aard van het huwelijk en de Bijbelse plichten van man en vrouw. Er zijn ouders nodig die de maagdelijkheid van hun dochter beschermen. Die hun kinderen beschermen tegen seksuele verleiding; tegen een huwelijk vóór ze er echt klaar voor zijn.

Laat ouders niet te snel tevreden zijn. Welke waarde heeft het als onze kinderen ’netjes’ getrouwd zijn, maar hun huwelijk niet christelijk is? Laten we niet bang zijn dat ze mogelijk alleen blijven. Paulus is helemaal niet zo negatief over een leven waarin iemand vrij is om de Heere te dienen (1 Kor. 7).

3. Onze jongeren moeten vóór het aangaan van een verkering verstandig genoeg zijn om de risico’s van seksuele aantrekkingskracht te begrijpen. In een cultuur waar romantische en lichamelijke liefde boven alles verheven wordt en dikwijls de enige reden voor een relatie is, moeten wij hen leren wat wijsheid en zelfbeheersing is. Ze moeten doordrongen zijn van de waarheden van God en van de leiding van Zijn Geest voordat ze beslissingen over verkering en huwelijk nemen.

Het is een doodlopende weg om het geluk buiten God te zoeken bij een vriend of vriendin. Het is niets in vergelijking tot een leven verbonden aan de hemelse Bruidegom, Jezus Christus.

De auteur is evangelist onder jongeren en directeur van Stichting Heart Cry.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
memento

Bericht door memento »

Bovenstaand artikel van Arjan Baan kan ik van harte onderschrijven!
Ariene

Bericht door Ariene »

memento schreef:Bovenstaand artikel van Arjan Baan kan ik van harte onderschrijven!
Absoluut!

Waardevol stuk wat ik zeker bewaar!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hierin helemaal met Dhr. Baan eens!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
caprice

Bericht door caprice »

Bert Mulder schreef:Hierin helemaal met Dhr. Baan eens!
Klopt. Nooit geweten het nog eens een keer met die man eens te kunnen zijn. :slurp

In dit kader wil ik ook het boek 'Waar liefde woont' van ds. G.J. van Aalst van harte aanbevelen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
helma

Bericht door helma »

caprice schreef:
Bert Mulder schreef:Hierin helemaal met Dhr. Baan eens!
Klopt. Nooit geweten het nog eens een keer met die man eens te kunnen zijn. :slurp

Misschien valt hij je dan voor de rest ook wel mee :huhu
caprice

Bericht door caprice »

helma schreef:Misschien valt hij je dan voor de rest ook wel mee :huhu
Nee. Na het beluisteren van een preek van hem over zondag 33 ben ik volledig genezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ander

Bericht door Ander »

caprice schreef:
Nee. Na het beluisteren van een preek van hem over zondag 33 ben ik volledig genezen.
Dat was vast ook zijn bedoeling!? :)
caprice

Bericht door caprice »

Ander schreef:
caprice schreef:
Dat was vast ook zijn bedoeling!? :)
Jawel. Helaas nam ik echter ook loze kalk waar...
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie