Barneveld, een overpeinzing
Re: Barneveld, een overpeinzing
Nog even terug naar de openings-posting:
Is de opvallende concentratie van orthodoxe kerkgenootschappen in bepaalde landelijke gebieden en plaatsen een uiterlijk kenmerk van een interne, inhoudelijke verschuiving of is het uiteenvallen van de Biblebelt in een aantal regionale "vlekken" slechts een puur praktische aangelegenheid?
gravo
Is de opvallende concentratie van orthodoxe kerkgenootschappen in bepaalde landelijke gebieden en plaatsen een uiterlijk kenmerk van een interne, inhoudelijke verschuiving of is het uiteenvallen van de Biblebelt in een aantal regionale "vlekken" slechts een puur praktische aangelegenheid?
gravo
ik zag er net eentje voorbijkomen op Kerkplein van Kliksafe:gravo schreef:Waar zijn de kleine schuurkerkjes,

Herst. Herv. Garyp
- MarthaMartha
nee tochHendrikus schreef:ik zag er net eentje voorbijkomen op Kerkplein van Kliksafe:gravo schreef:Waar zijn de kleine schuurkerkjes,
Herst. Herv. Garyp

Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- sweelinck 25
Dit is de normale kerk.MarthaMartha schreef:nee tochHendrikus schreef:ik zag er net eentje voorbijkomen op Kerkplein van Kliksafe:gravo schreef:Waar zijn de kleine schuurkerkjes,
Herst. Herv. Garypis dit een kerk? noodkerk?
Ik sprak vorige week Dhr. J. de Boer, die was er pas nog voorgegaan. Hij zei dat 10-15 mensen heel normaal is. Soms nog weleens minder.
Dan kunnen ze bijna met een busje af.sweelinck 25 schreef: Ik sprak vorige week Dhr. J. de Boer, die was er pas nog voorgegaan. Hij zei dat 10-15 mensen heel normaal is. Soms nog weleens minder.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
- MarthaMartha
dhr of ds J de Boer?Gian schreef:Dan kunnen ze bijna met een busje af.sweelinck 25 schreef: Ik sprak vorige week Dhr. J. de Boer, die was er pas nog voorgegaan. Hij zei dat 10-15 mensen heel normaal is. Soms nog weleens minder.
is er geen grotere gemeente in de omgeving waarbij ze aan kunnen sluiten dan?
Ik las vandaag de propjes van Menno de Bruyne over dit onderwerp in SGP-blad de Banier; wel toepasselijk:
Menno de Bruyne schreef:Bareneveld is wereldnieuws - in Nederland althans. Daar verrijzen twee megakerken, en dat schijnt iets opzienbarends te zijn. Volgend de krant die ik lees, het RD, worden er al jaren dit soort 'megakerken' opgeleverd, maar nu is het ineens nieuws omdat een minder betrouwbare krant het ineens óók heeft geconstateerd.
Obelix zou zeggen: rare jongens, die journalisten.
Nadat de grote landelijke kranten bericht hadden over het 'refodome', toog óók een tv-ploeg van Netwerk erop uit om met eigen uitpuilende ogen naar de refoïsering van Barneveld te gaan kijken.
Het reslutaat mocht er zijn: een uitziending waarin alle versleten vooroordelen en afgekloven clichés weer voorbijkwamen. Het was zelfs zo lomp en ongelooflijk dom, dat de columnist van de Barneveldse krant aan het eind van z'n stukje verzuchtte: "Karikatuur-tv. Je moet ervan houden. Soms snap je ineens waarom een SGP'er niet van televisie houdt."
Horen we 't ook eens van een ander!
- sweelinck 25
Dhr. J. de Boer uit RijnsburgMarthaMartha schreef:dhr of ds J de Boer?Gian schreef:Dan kunnen ze bijna met een busje af.sweelinck 25 schreef: Ik sprak vorige week Dhr. J. de Boer, die was er pas nog voorgegaan. Hij zei dat 10-15 mensen heel normaal is. Soms nog weleens minder.
is er geen grotere gemeente in de omgeving waarbij ze aan kunnen sluiten dan?
Dat is toch die man die illegaal diensten belegt in de HHK?sweelinck 25 schreef:
Dhr. J. de Boer uit Rijnsburg
- MarthaMartha
Ik ken hem niet........freek schreef:Dat is toch die man die illegaal diensten belegt in de HHK?sweelinck 25 schreef:
Dhr. J. de Boer uit Rijnsburg
en heb ook niet gehoord van illegale diensten.......
maar ja, dat zegt niet alles
ON-TOPIC !!!
- MarthaMartha
jvdg schreef:ON-TOPIC !!!

Hoe komt dat nou? Dat zo'n topic verzandt in allerlei emotionele reacties, die in opvallend kleine zinnetjes, om niet te zeggen "one-liners" worden geventileerd? Legt dit onderwerp dan zoveel bloot? Lange tenen?
Het lijkt me toch belangrijk om goed te kijken wat er op dit moment in de reformatorische wereld gebeurt. Een goede analyse en een scherp waarnemingsvermogen leidt namelijk tot een betere kennis en een beter begrip van ontwikkelingen, die zich langzamerhand voordoen.
Nogmaals, mijn idee is het dat de concentratie van orthodoxe kerken in een aantal plaatsen in Nederland een opvallend fenomeen is. Niet omdat er hier en daar weer een kerkgbouw gebouwd wordt, maar wel, omdat het van die grote kerkgebouwen zijn en buiten de grote steden verrijzen. Dat orthodoxe groepen zich terugtrekken uit de stad is al langer merkbaar. Waarom? Trekken reformatorischen weg uit de stad? Of passen refo's zich langzamerhand zo aan, dat er geen strikt orthodoxe kerkelijkheid meer te organiseren valt? Goed voorbeeld: Rotterdam, Ger. Gem.: Mijnsherenpleinkerk dicht, Rotterdam West dicht, Boezemsingel (hoeveel mensen daar nog?). Maar wel: Barendrecht: gloednieuw kerkgebouw. Dus het is niet alleen Barneveld.
Hopelijk toch weer on topic.
gravo
Het lijkt me toch belangrijk om goed te kijken wat er op dit moment in de reformatorische wereld gebeurt. Een goede analyse en een scherp waarnemingsvermogen leidt namelijk tot een betere kennis en een beter begrip van ontwikkelingen, die zich langzamerhand voordoen.
Nogmaals, mijn idee is het dat de concentratie van orthodoxe kerken in een aantal plaatsen in Nederland een opvallend fenomeen is. Niet omdat er hier en daar weer een kerkgbouw gebouwd wordt, maar wel, omdat het van die grote kerkgebouwen zijn en buiten de grote steden verrijzen. Dat orthodoxe groepen zich terugtrekken uit de stad is al langer merkbaar. Waarom? Trekken reformatorischen weg uit de stad? Of passen refo's zich langzamerhand zo aan, dat er geen strikt orthodoxe kerkelijkheid meer te organiseren valt? Goed voorbeeld: Rotterdam, Ger. Gem.: Mijnsherenpleinkerk dicht, Rotterdam West dicht, Boezemsingel (hoeveel mensen daar nog?). Maar wel: Barendrecht: gloednieuw kerkgebouw. Dus het is niet alleen Barneveld.
Hopelijk toch weer on topic.
gravo
ik zag gisteren Bas van der Vlies bij de EO in Het Elfde Uur en moest toch weer even terugdenken aan deze opmerking. Ben benieuwd hoe je dat zietErasmiaan schreef:Ik heb liever niet dat er iemand werkt op zondag. Dat is de belangrijkste reden.Marnix schreef:Een ononderbouwd slecht gevoel zegt helemaal niks. Je moet dan kijken waar dat gevoel vandaan komt en of het gevoel wel juist is. Zo niet, dan moet je het bijstellen.
Als het al eeuwen de traditie is dat je op zondag niet de planten in je tuin water mag geven en je ziet iemand op zondag de planten water geven, dan is het logisch dat je daar een gevoel bij krijgt van "dit is niet goed". Mensen die op de fiets naar de kerk gingen veroorzaakten 70 jaar geleden ook een slecht gevoel bij gereformeerden. Tegenwoordig heeft men in de meeste kringen wel ontdekt dat dat gevoel niet klopt. Het voelde voor de Farizeeen niet goed dat de discipelen op de sabbat aren plukten.
Kortom, wat moet ik met dit antwoord: "Gevoel". Het zegt niks.
Verder is het zo dat we geen curiosoteit zijn of zo. Laat ze inderdaad de kerk maar eens in komen.
En het is natuurlijk raar dat je zou meewerken aan een medium dat je in principe afwijst. Dat zou niet principiëel zijn.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Van mij hoeft dat niet.Marnix schreef:ik zag gisteren Bas van der Vlies bij de EO in Het Elfde Uur en moest toch weer even terugdenken aan deze opmerking. Ben benieuwd hoe je dat zietErasmiaan schreef:Ik heb liever niet dat er iemand werkt op zondag. Dat is de belangrijkste reden.Marnix schreef:Een ononderbouwd slecht gevoel zegt helemaal niks. Je moet dan kijken waar dat gevoel vandaan komt en of het gevoel wel juist is. Zo niet, dan moet je het bijstellen.
Als het al eeuwen de traditie is dat je op zondag niet de planten in je tuin water mag geven en je ziet iemand op zondag de planten water geven, dan is het logisch dat je daar een gevoel bij krijgt van "dit is niet goed". Mensen die op de fiets naar de kerk gingen veroorzaakten 70 jaar geleden ook een slecht gevoel bij gereformeerden. Tegenwoordig heeft men in de meeste kringen wel ontdekt dat dat gevoel niet klopt. Het voelde voor de Farizeeen niet goed dat de discipelen op de sabbat aren plukten.
Kortom, wat moet ik met dit antwoord: "Gevoel". Het zegt niks.
Verder is het zo dat we geen curiosoteit zijn of zo. Laat ze inderdaad de kerk maar eens in komen.
En het is natuurlijk raar dat je zou meewerken aan een medium dat je in principe afwijst. Dat zou niet principiëel zijn.