Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Het is niet onmogelijk om het evangelie aan te nemen. Als dat wel zo was, dan zou God niet de prediking van het evangelie kiezen om mensen tot geloof te brengen.
Deze als-danredenering volg ik niet. Of ja, ik volg hem wel, met mijn verstand. Maar de Bijbel leert anders.
"Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben."

"Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag [tot hen] toegedaan omtrent drie duizend zielen."
Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Er ligt geen tegenstelling in het aannemen van het evangelie en dat het enkel door Gods kracht kan.
Die tegenstelling ligt er wel. Dat is geen ontheffingsclausule, dat is gewoon bijbelse waarheid.
Waar staat het dan dat er mensen waren die een poging deden om het evangelie aan te nemen, maar het niet konden omdat ze geen kracht kregen van God?

Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan; opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.
Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.
Afgewezen schreef:
Kaw schreef: Enkel wanneer je de ontheffingsclausule aanhangt heb je belang om dit weer te geven als tegenstelling. Waar wel gewag van gemaakt moet worden is het feit dat het allemaal gebeurd door de verkiezende genade van God, maar dat maakt de aanname van het evangelie niet onmogelijk, sterker nog: dat maakt het juist mogelijk!
Je haalt twee dingen door elkaar: de natuurlijke mens, ook de natuurlijke mens kan het Evangelie niet geloven. De mens in wie door de Geest van God het geloof gewerkt kan wél geloven.
Nee, jij schept de tegenstelling dat ik beweer dat de natuurlijke mens het evangelie aan zou kunnen nemen. Dat doe ik nergens.
Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Strikt genomen kun je dogmatisch zeggen dat een natuurlijke mens het evangelie niet kan aannemen. Dat is natuurlijk waar, maar daar heb je bij het verkondigen van het evangelie helemaal niets aan. Het is beter om de doodsstaat als katalisator te gebruiken dan als onmogelijkheid. Wijs dan op het gedurig zoeken van God en bidden om de kracht van de Heilige Geest! Want dan kan het!
Nogmaals, je verwijt geldt dan ook Jezus, Die heel duidelijk aangaf dat de Joden Hem níet aan konden nemen. Niet als ontsnappingsclausule of opheffingsclausule, maar als een gevolg van hun verschrikkelijke boosheid en hardheid.
Dus konden ze niet of wilden ze niet? Komt daar de tweesnijdende uitwerking van het evangelie niet boven water? Ze verwierpen Hem. Dat is heel wat anders dan iemand die wel gehoor wil geven aan het evangelie maar dat hem vertelt wordt dat hij dat niet kan.
Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Maar noem me maar een remonstrant. Dat is wel het makkelijkst om jezelf af te schermen van je verantwoordelijkheid en het goedpraten van onwil.
Met alle respect, Kaw, maar dit slaat nergens op. Steeds kom je dat weer tegen: als je wijst op de doodsstaat van de mens, wordt je voor de voeten geworpen, dat je de verantwoordelijkheid van de mens loochent o.i.d. Dat vind ik een oneigenlijke manier van discussie voeren.
Ik vind het een oneigenlijke manier van discussievoeren dat mij voor de voeten geworpen wordt dat ik remonstrant ben wanneer ik beweer dat er in de praktijk een keuze gemaakt moet worden. Dit gaat daar ten diepste ook over. Prediking van het evangelie is prima, maar ga niet vertellen dat we daar wat mee moeten doen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gravo schreef:Ik denk, dat iemand die het geloof geschonken krijgt, dat niet anders zal kunnen ervaren dan een activiteit vanuit zichzelf. In theorie is nog wel te begrijpen, dat het een gave is (ik onderschrijf dat ook), maar gezien vanuit de mens, hoe hij psychologisch en lichamelijk in elkaar zit, wordt het toch ervaren als een daad van geloof.
Misschien vind je het goed als ik mijn persoonlijke ervaring weergeef. Die is onder meer verwoord in het volgende citaat van H. Bonar (cursivering door mij):
Het oordeel, dat de zondaar moest treffen, is op Hem gekomen, opdat de zondaar hiervan bevrijd zou worden. De Rechter is voldaan met het werk dat op Golgotha geschied is, en vraagt niets meer. En wanneer de zondaar door de Heilige Geest ertoe gebracht wordt, om tevreden te zijn met hetgeen waarin de Rechter bevredigd is, worden de ketenen waarmee de last op zijn schouders vastgebonden is, losgemaakt. Dan valt de last van hem af om voor eeuwig te verdwijnen. Begraven in het graf van de Plaatsbekleder, waaruit deze nooit meer kan oprijzen.
Toen was alles nieuw geworden, toen ademde ik als het ware in een nieuwe wereld. Het was wel degelijk iets dat mij ‘overkwam’. Van het stuk der ellende in het stuk der verlossing, om het zo maar eens te zeggen.
Toen wist ik wat ‘geloven’ was!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Zonderling schreef: Maar: Inderdaad heb je voorgehouden dat een mens het wel kan omdat er anders geen aanbod is.

Ik beschouw dat als een ernstige dwaling. Het aanbod komt tot allen, maar dit gaat niet bij allen gepaard met het verlenen van kracht om te kunnen. Het aanbod is algemeen, maar de genade is niet algemeen.
Het evangelie maakt duidelijk wie het evangelie omhelst en wie het verwerpt. Niet dat men het evangelie niet kan aannemen en dat God sommige verkiest om die kracht wel te geven. Dan ga je er van uit dat iedereen wel wil, maar dat sommigen het daadwerkelijk kunnen door de kracht van God. Iedereen die het wil omhelzen kan het omhelzen door de kracht van God. Daarom kan er gezegt worden dat het evangelie aangenomen kan worden.

Zonderling schreef:
Kaw schreef:
Zonderling schreef:
Kaw schreef:...En dat moet eerst geleerd worden...
Dat heb ik zo niet gezegd. Ik heb gezegd dat het niet-kunnen ook in de prediking geleerd moet worden, zoals ook de Heere Jezus dat Zelf geleerd heeft.
In het aanbod zijn geen voorwaarden al probeer je mij daar steeds van te beschuldigen.
"Ik heb gezegd dat het niet-kunnen ook in de prediking geleerd moet worden" Voorwaarde of niet?
En hoe functioneerd dat in de prediking in de praktijk?
Kaw, je bent onbeschaamd. Eerst leg je mij onware dingen voor, b.v. dat ik de verkiezing vermeng met het aanbod en ook nu weer dat ik de voorwaarde stel dat een mens eerst zijn onmacht móet leren kennen (wat ik de hele discussie niet zo gezegd heb). Vervolgens stel je mij dan weer twee nieuwe vraage zonder toe te geven dat je mij iets in de schoenen hebt geschoven dat ik niet gezegd had.
Ik citeerde je nu letterlijk.
Zonderling schreef: Maar o.k.,
Antwoord op vraag 1: Voorwaarde of niet? Nee, want het aanbod en de doodstaat horen beide in de prediking een plaats te hebben. Het één mag nooit ten koste gaan van het ander (hoe vaak heb ik dat al gezegd?).
Maar wanneer je zegt dat de doodsstaat ons voorschrijft dat we het aanbod niet kunnen aannemen? Dan staat dat toch niet los van elkaar?
Zonderling schreef: Antwoord op vraag 2: Ik heb je verwezen naar de prediking van de Erskines en van ds. Paauwe als voorbeelden hoe het aanbod in de praktijk kan functioneren. En bij die voorbeelden wil ik het nu laten. (Over de praktijk in de GGem heb ik het nl. deze hele discussie niet gehad, dus ga ik er nu ook niet alsnog aan beginnen.)
De Erskines zeiden helemaal niet dat we het evangelie niet kunnen aannemen. Zo functioneerd dat niet in de prediking. Ds. Paauwe ken ik slecht dus daar kan ik niet over oordelen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:Nee, jij schept de tegenstelling dat ik beweer dat de natuurlijke mens het evangelie aan zou kunnen nemen. Dat doe ik nergens.
In de door jou gequote post was ik een zinsnede vergeten, die ik later heb aangevuld:
Afgewezen schreef:Je haalt twee dingen door elkaar: de natuurlijke mens, ook de natuurlijke mens die het Evangelie hoort, kan het Evangelie niet geloven. De mens in wie door de Geest van God het geloof wordt gewerkt, kan wél geloven.
Kaw schreef:Dat is heel wat anders dan iemand die wel gehoor wil geven aan het evangelie maar dat hem verteld wordt dat hij dat niet kan.
Ik geloof dat zoekende zielen door een verkeerde prediking afgehouden kunnen worden. Maar dat is niet het punt van discussie toch?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
gravo schreef:Ik denk, dat iemand die het geloof geschonken krijgt, dat niet anders zal kunnen ervaren dan een activiteit vanuit zichzelf. In theorie is nog wel te begrijpen, dat het een gave is (ik onderschrijf dat ook), maar gezien vanuit de mens, hoe hij psychologisch en lichamelijk in elkaar zit, wordt het toch ervaren als een daad van geloof.
Misschien vind je het goed als ik mijn persoonlijke ervaring weergeef. Die is onder meer verwoord in het volgende citaat van H. Bonar (cursivering door mij):
Het oordeel, dat de zondaar moest treffen, is op Hem gekomen, opdat de zondaar hiervan bevrijd zou worden. De Rechter is voldaan met het werk dat op Golgotha geschied is, en vraagt niets meer. En wanneer de zondaar door de Heilige Geest ertoe gebracht wordt, om tevreden te zijn met hetgeen waarin de Rechter bevredigd is, worden de ketenen waarmee de last op zijn schouders vastgebonden is, losgemaakt. Dan valt de last van hem af om voor eeuwig te verdwijnen. Begraven in het graf van de Plaatsbekleder, waaruit deze nooit meer kan oprijzen.
Toen was alles nieuw geworden, toen ademde ik als het ware in een nieuwe wereld. Het was wel degelijk iets dat mij ‘overkwam’. Van het stuk der ellende in het stuk der verlossing, om het zo maar eens te zeggen.
Toen wist ik wat ‘geloven’ was!
Ik zal je vertellen hoe het bij mij is gegaan.
Ik zondigde zo erg dat ik dacht dat God me nooit meer zou willen vergeven. Ik werd depressief en zat op randje ongelovig.
Totdat een dominee mij aan de hand van Mattheus 9 (Ik ben niet gekomen voor de rechtvaardigen, maar om zondaars zalig te maken) het evangelie verkondigde. Toen bleek Jezus juist voor mij te zijn. Ik had me de hel in gezondigd, maar Jezus is juist voor mensen zoals mij gekomen. Ik geloofde dat. Ben op mijn knieën gegaan. Heb mijn zonden beleden en kreeg vergeving.

Maar om op het spelende onderwerp terug te komen: ik had er niets aan gehad dat de dominee had gezegt: nu heb je het evangelie gehoord, maar je kunt er van nature niets mee, want je kunt het niet aannemen. Hij zei dat gelukkig ook niet. Overigens had de Heilige Geest me waarschijnlijk daar dwars doorheen laten beuken en me toch toevlucht laten nemen in Christus, want het moest en ik wilde heel graag en niets kon me tegenhouden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Nee, jij schept de tegenstelling dat ik beweer dat de natuurlijke mens het evangelie aan zou kunnen nemen. Dat doe ik nergens.
In de door jou gequote post was ik een zinsnede vergeten, die ik later heb aangevuld:
Afgewezen schreef:Je haalt twee dingen door elkaar: de natuurlijke mens, ook de natuurlijke mens die het Evangelie hoort, kan het Evangelie niet geloven. De mens in wie door de Geest van God het geloof wordt gewerkt, kan wél geloven.
Kaw schreef:Dat is heel wat anders dan iemand die wel gehoor wil geven aan het evangelie maar dat hem verteld wordt dat hij dat niet kan.
Ik geloof dat zoekende zielen door een verkeerde prediking afgehouden kunnen worden. Maar dat is niet het punt van discussie toch?
Dat is wel het punt van de discussie. Ik geloof dat de doodsstaat onterecht als belemmering gepreekt wordt tot toevluchtzoekers. Daarom ook punt 2b.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:Maar om op het spelende onderwerp terug te komen: ik had er niets aan gehad dat de dominee had gezegt: nu heb je het evangelie gehoord, maar je kunt er van nature niets mee, want je kunt het niet aannemen.
Maar je tekent nu ook een karikatuur.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Maar je tekent nu ook een karikatuur.
De vraag is of het waar is of niet. Een tot inzicht gekomen zondaar heeft absoluut 0.0 vrijmoedigheid en als je dan ook maar 1 drempeltje oplegt tot Christus, dan komt hij daar niet meer over heen, tenzij de Heilige Geest hem tegen alle preken in toch die vrijmoedigheid geeft. Zo moeten mijn schoonouders elke zondag weer strijden om te geloven dat ze geloven en dat dit niet van hunzelf is. Zo afbrekend functioneerd de prediking daar. Sommige mensen zien dat als opperste rechtzinnigheid, maar ik zie dat als antigeloofprediking. (Noem het een karikatuur.)

Ik hoor geen enkele klacht van mijn schoonouders over de prediking. Soms probeer ik met ze over het geloof te praten en dan blijkt dat God grote wonderen gedaan heeft in hun leven en toch en toch en toch... Elke zondag weer die worsteling. Kan ik me spiegelen? Waarom ken ik dat niet? En als de worsteling te groot is, dan durven ze niet aan het avondmaal te gaan. Met hun kinderen is het niet anders. Horen ze het evangelie, dan wantrouwen ze het, want het is hun zo ingehamerd dat het allemaal niet zo makkelijk gaat. Dat doet me echt pijn hoor! Scheld dan maar over Refo die beweerd dat luisteraars fabrieksdoof zijn geworden, maar ik kom het in de praktijk tegen. Mijn eigen vrouw! Janken, wanhopen, het evangelie horen en geloven, op de knieën, wenen, en toch en toch en toch... Het kan niet vanuit de mens. Het moet gegeven worden... De zaken zijn omgedraait.
Kaw
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in pre

Bericht door Kaw »

Kaw schreef:2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er wordt in de gehele preek geen signalen afgegeven dat deze oproep om dogmatische reden niet te voldoen is.
I'll rephrase:
Kaw schreef:2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek een zoekende de vrijmoedigheid niet ontnomen worden om inhoud te geven aan het evangelie.
Kunnen we ons hier wel in vinden?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Kaw schreef:
Kaw schreef:2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er wordt in de gehele preek geen signalen afgegeven dat deze oproep om dogmatische reden niet te voldoen is.
I'll rephrase:
Kaw schreef:2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek een zoekende de vrijmoedigheid niet ontnomen worden om inhoud te geven aan het evangelie.
Inhoud geven vind ik geen verbetering.
Ik zou het zo formuleren:
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek een zoekende de vrijmoedigheid niet gegeven worden om de roep zoals die in het Evangelie op hem wordt gedaan, om wat voor reden dan ook, naast zich neer te leggen.

Of zoals mijn predikant het wel eens zegt in een preek: u hebt het recht niet om dit Woord naast u neer te leggen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Kaw schreef:Maar om op het spelende onderwerp terug te komen: ik had er niets aan gehad dat de dominee had gezegt: nu heb je het evangelie gehoord, maar je kunt er van nature niets mee, want je kunt het niet aannemen.
We kunnen ons dan denk ik ook het beste houden aan de volgorde van de Heere Jezus (Niet: Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen, maar, mensen, alleen wat Mij de Vader geeft zal tot Mij komen., maar: Alles wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen, en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.). Maar om dit te verzwijgen gaat mij absoluut te ver.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

elbert schreef:
Kaw schreef:
I'll rephrase:
Inhoud geven vind ik geen verbetering.
Ik zou het zo formuleren:
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek een zoekende de vrijmoedigheid niet gegeven worden om de roep zoals die in het Evangelie op hem wordt gedaan, om wat voor reden dan ook, naast zich neer te leggen.

Of zoals mijn predikant het wel eens zegt in een preek: u hebt het recht niet om dit Woord naast u neer te leggen.
Een zoekende heeft niet de intentie om iets naast zich neer te leggen. Hij moet overtuigt worden om iets te laten rusten en dat gebeurd mogelijkerwijs wanneer de predikant zegt dat de zoekende van nature helemaal niets kan met het evangelie.

Dan zou ik het zo zeggen:
2b. De oproep is duidelijk en persoonlijk en er mag in de gehele preek een onbekeerde de vrijmoedigheid niet gegeven worden om de roep zoals die in het Evangelie op hem wordt gedaan, om wat voor reden dan ook, naast zich neer te leggen.
2c. De preek mag een zoekende niet ontmoedigen, maar moet de zoekende juist aansporen om tot Zijn rust in te gaan.

"Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, [doch] zonder zonde.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd."
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

@Kaw: goede aanvulling, kan ik mee instemmen.
Nog een aanvulling: de bekeerde moet worden vermaand om te blijven in het geloof, gefondeerd en vast, en niet bewogen te worden van de hope des Evangelies (Kol. 1:23), en niet te verachteren in de genade.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

elbert schreef:@Kaw: goede aanvulling, kan ik mee instemmen.
Nog een aanvulling: de bekeerde moet worden vermaand om te blijven in het geloof, gefondeerd en vast, en niet bewogen te worden van de hope des Evangelies (Kol. 1:23), en niet te verachteren in de genade.
Dat zou een onderdeel moeten zijn in de prediking, maar is dat een vast onderdeel in het welgemeende aanbod van genade?
gravo

Bericht door gravo »

Kaw schreef: (...) Mijn eigen vrouw! Janken, wanhopen, het evangelie horen en geloven, op de knieën, wenen, en toch en toch en toch... Het kan niet vanuit de mens. Het moet gegeven worden... De zaken zijn omgedraait.
Het net moet uit aan de andere zijde! Hier proef ik de angst voor de dood. Want daarin stemmen de bevindelijk gereformeerden en de nihilisten overeen.

De nihilist, die geen betekenis, doel of toekomst ziet voor de mens en zijn wereld moet levn met een eeuwige nacht van dood. Er is geen God.

De bevindelijk gereformeerde ziet dezelfde betekenisloosheid, doelloosheid en gebrek aan toekomst voor zich, zolang nog geen spoortje van zaligmakend geloof gevonden is. Er is geen God voor hem of haar.

Zouden vroomheid en heidendom zo dicht bij elkaar kunnen liggen?
Zou hetzelfde pad van verlorenheid zijn geëffend voor beiden?

Nee, hier wreekt zich het gebrek aan voorbeelden van geloofsmoed en geloofsvertrouwen in eigen kring. Dat heeft de gereformeerde gezindte nodig: dat er getuigenis gegeven wordt van hoop! Waarom wordt de juichtoon, die de apostelen, de kerkvaders, de reformatoren of de "oud-vaders" in de mond namen niet meer gehoord? Waarom niet gehuiverd (maar dan van opgeluchte vreugde) bij de Opstandingskracht van de Heiland? Waarom zich niet geidentificeerd met Petrus, die eerst wél (let op de volgorde) en toen niet op het water kon lopen? Die eerst geloofde en zijn Meester volgde, Hem vervolgens verraadde, vergeven werd, opnieuw geloofde en vervolgens het Evangelie predikte?
Waarom niet die doorbraak van alle zonden voor God te werpen, alle getob, alle moeite en het daar als een last van de schouder te werpen? Waarom niet die overgave door zich te spiegelen aan al die eenvoudige Galileeërs, die op het land werkten of achter de netten vandaan kwamen. Waarom niet op de liefde, de vriendelijke ogen, het erbarmen gereageerd?

Alles is geleden, alle pijn doorstaan op het kruis. Alle mislukking, zonde, teleurstelling, Hij heeft het aan den lijve ervaren. Waarom heeft God Hem verlaten? Hemel en aarde zijn bewogen, het voorhangsel scheurt en nog steeds zijn er in de lage landen mensen die twijfelen?

Om het dan maar met een eenvoudig evangelisch lied te zeggen:

Daar is kracht in het bloed van Jezus!

Geen verwijt, geen afwijzing.

Hij is de Goede Herder, de Goede Herder zet Zijn leven voor de schapen!

Wij zouden ons moeten voorbereiden op de bruiloft, op de uitkijk moeten staan voor de Bruidegom, de Gezalfde, de Geliefde.

Maranatha, Jezus komt!

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 12 okt 2007, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie