Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Geestelijke Gezangen van W. Schortinghuis.

Duidelijk en helder, diepgaand en indringend!

Zeer, zeer de moeite waard!
(Terwijl ik niet zo'n dichtkunst liefhebber ben)

Prachtige dichtregels!!!!!!
Wullimpie

Bericht door Wullimpie »

Gabor Locht "De Sabbat, een wet van genade"
Katie

Bericht door Katie »

Ben nu bezig in (tja, ik doe er ook altijd meerdere naast elkaar)

- Insitutie, boek 4, J. Calvijn
- Zien op Jezus - I. Ambrosius
- Afschaffing van de mens - C.S. Lewis
Lelie

Bericht door Lelie »

Een psychologische thriller met de typisch titel 'Moederziel', van Anne Atkins. Een ietwat chaotische start van het boek, maar een spannende, dikke vakantiepil.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Net uit:
Aa, G. van der, Nigeriaanse toestanden - Reis door het meest corrupte land van Afrika

Smullen, die reisverhalen. Nooit geweten overigens dat in Nigeria polygamie officieel is toegestaan, en een breed ingeburgerde praktijk is.
Vincent

Bericht door Vincent »

Katie schreef:Ben nu bezig in (tja, ik doe er ook altijd meerdere naast elkaar)

Lewis :? ik ben niet zo'n fan van die man :?

Calvijn is wel mooi, moet ik zelf ook eens meer gaan lezen eigenlijk.
Katie

Bericht door Katie »

Vincent schreef:

Calvijn is inderdaad erg mooi. Wel heb ik duidelijk een beetje rust om me heen nodig om het allemaal goed door te laten dringen! Je ziet bij het lezen van de Institutie ook hoeveel oude dwalingen er in een nieuw jasje altijd weer terugkomen.
Overigens heb ik altijd bij zulke boeken het idee: wat waren die mensen ontzettend belezen. Als je ziet hoeveel schrijvers Calvijn aanhaalt, ook uit de oude kerk. Mooi!

Wat betreft Lewis: ik begrijp je aarzeling. Persoonlijk denk ik dat het ervan afhangt waar je het om leest. Je moet er duidelijk geen theologie/dogmatiek op baseren. Op sommige punten ben ik het hartgrondig oneens met hem. Echter, hij heeft vaak wel heldere zetten m.b.t. apologetiek. Kan handig zijn als je regelmatig zogenaamd wetenschappelijk tegengas krijgt tegen het christelijk geloof.
'De afschaffing van de mens' gaat over waar de ontwikkeling van de techniek, en in het bijzonder de eugenetica, toe kan leiden. Dat we denken dat de mens de natuur overwint, maar dat eigenlijk de natuur baas wordt over de mens, omdat alles wat te maken heeft met God, goed en kwaad, absolute moraal etc. overboord gezet wordt. De mens wordt dan alleen nog geregeerd door zijn behoeften/c.q. lusten.
Laat ik het zo zeggen: tegen het (post)modernisme vind ik Lewis erg waardevol, voor theologie en echte geesteljke vragen etc. zou ik er niet snel naar grijpen. :)
Vincent

Bericht door Vincent »

Katie schreef:
Vincent schreef:

Calvijn is inderdaad erg mooi. Wel heb ik duidelijk een beetje rust om me heen nodig om het allemaal goed door te laten dringen! Je ziet bij het lezen van de Institutie ook hoeveel oude dwalingen er in een nieuw jasje altijd weer terugkomen.
Overigens heb ik altijd bij zulke boeken het idee: wat waren die mensen ontzettend belezen. Als je ziet hoeveel schrijvers Calvijn aanhaalt, ook uit de oude kerk. Mooi!

Wat betreft Lewis: ik begrijp je aarzeling. Persoonlijk denk ik dat het ervan afhangt waar je het om leest. Je moet er duidelijk geen theologie/dogmatiek op baseren. Op sommige punten ben ik het hartgrondig oneens met hem. Echter, hij heeft vaak wel heldere zetten m.b.t. apologetiek. Kan handig zijn als je regelmatig zogenaamd wetenschappelijk tegengas krijgt tegen het christelijk geloof.
'De afschaffing van de mens' gaat over waar de ontwikkeling van de techniek, en in het bijzonder de eugenetica, toe kan leiden. Dat we denken dat de mens de natuur overwint, maar dat eigenlijk de natuur baas wordt over de mens, omdat alles wat te maken heeft met God, goed en kwaad, absolute moraal etc. overboord gezet wordt. De mens wordt dan alleen nog geregeerd door zijn behoeften/c.q. lusten.
Laat ik het zo zeggen: tegen het (post)modernisme vind ik Lewis erg waardevol, voor theologie en echte geesteljke vragen etc. zou ik er niet snel naar grijpen. :)

Probleem met Lewis vind ik vooral dat zijn argumentatie nogal 'literair' is , dat leest zo lastig :( Voor mijn gevoel wordt het daardoor ook soms luchtfietserij (maar mogelijk zegt hij heel zinnige dingen, die ik gewoon niet helemaal begrijp :) ).
Katie

Bericht door Katie »

Probleem met Lewis vind ik vooral dat zijn argumentatie nogal 'literair' is , dat leest zo lastig Voor mijn gevoel wordt het daardoor ook soms luchtfietserij (maar mogelijk zegt hij heel zinnige dingen, die ik gewoon niet helemaal begrijp ).
Ah, bedoel je dat. Ja, hij schrijft niet makkelijk nee. Sommige dingen moet ik meerdere keren lezen voordat het echt goed doordringt. Volgens mij geen luchtfietserij :)
Vincent

Bericht door Vincent »

Katie schreef:
Probleem met Lewis vind ik vooral dat zijn argumentatie nogal 'literair' is , dat leest zo lastig Voor mijn gevoel wordt het daardoor ook soms luchtfietserij (maar mogelijk zegt hij heel zinnige dingen, die ik gewoon niet helemaal begrijp ).
Ah, bedoel je dat. Ja, hij schrijft niet makkelijk nee. Sommige dingen moet ik meerdere keren lezen voordat het echt goed doordringt. Volgens mij geen luchtfietserij :)
Ja, je moet er echt de tijd voor nemen (en die heb ik niet :( )

Onversneden christendom heb ik weleens beter doorgenomen. Sommige gedeelten daarin zijn wel aansprekend (waren eigenlijk radiovoordrachten).

Maar ik ben meer iemand van: er staat geschreven, er is geschied. Lewis vind ik een beetje speculatief soms. Ik krijg soms de indruk alsof hij van filosofie naar theologie gaat, terwijl het naar mijn idee andersom hoort te gaan.
En Fuego

Bericht door En Fuego »

Now reading: Evan Roberts & Jessie Penn-Lewis - De oorlog tegen de heiligen
Dathenum

Bericht door Dathenum »

En Fuego schreef:Now reading: Evan Roberts & Jessie Penn-Lewis - De oorlog tegen de heiligen
Zouden meer mensen moeten lezen, in deze tijden van ervaringsgerichtheid en gebrek aan toetsing.
MBE

Bericht door MBE »

Ds. P. van Ruitenburg: Naar de hemel
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

ambt en avondmaalsmijding door B. Wallet. (helaas nog steeds actueel).
BJD

Bericht door BJD »

De schatkamer van de Evangelische beloften voor allen zeer wijd geopend van Ralph Erskine.

Aanrader.
Gesloten