Mister schreef:Tiberius schreef:Nee, je geeft het niet voor je buren uit, maar voor jezelf, namelijk je eigen verzorging.
Wat is daar wrang aan?
Ik vind het juist asociaal om gauw het geld weg te sluizen of op te maken en de staatsruif voor jouw kosten op te laten draaien.
Wat daar wrang aan is? Verzorging die onder de maat is voor 22000 euro per jaar. Dat is wrang. Zuur zelfs. (Ik heb het nu over een concreet geval)
Wat is dan onder de maat.
Per 1 januari 2009 moeten alle bewoners(van verpleeghuizen) en/of de eerste contactpersonen van hen, een zorgverleningsovereenkomst tekenen. Deze overeenkomst wordt ook door het verpleeghuis ondertekent. Je moet dit zien als een contract waar beide partijen zich aan houden. Verder (en dit gebeurt al veel langer) moet de bewoner het Multidisciplinair zorgplan ondertekenen als hij/zij het ermee eens is. Hierin staat zwart op wit welke zorg deze bewoner moet krijgen. (FT ET Logo AB Verz etc etc). Als je dus meer wilt dan teken je niet en gaat hierover in gesprek met de arts, want die is eindverantwoordelijke. Als je niet de zorg krijgt zoals opgetekend in het multidisciplinair zorgplan is verwoord dan moet je dit echt bespreekbaar maken.
Dus het is heel belangrijk om erover in gesprek te gaan.
Verder wordt dit jaar de ZZP (zorgzwaartepakket) ingevoerd. Per 1 januari 2010 moet dit volgens mij klaar zijn. Hierin staat precies vermeld hoeveel uur zorg/FT/LOGO?ET etc, iemand moet krijgen.
Daar moet de zorginstelling zich aan houden.