Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

refo

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door refo »

Vroeger konden alleen kinderen van rijke ouders studeren. Nu nog plus kinderen van ouders met een laag inkomen.
Heb je niet-rijke ouders met toch wel een hoog belastbaar inkomen dan zul je moeten werken voor het verschil.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:Beste Willem ik klaag niet, ik laat zien wat een HBO studie kost. Idd ze krijgt €94,- studiefinanciering en geen stagevergoeding. :hum Een studieschuld wil ze niet eomdat ze niet met schuld het huwelijk in wil. Onze dochter heeft altijd een bijbaan gehad maar dat geld hoeft ze van ons niet in haar studie te steken. Ik wil alleen laten zien aan jongere ouders dat de dure tijd pas komt als de kinderen ouder worden.
Ik vind dat je - tezamen met anderen - deze regering onjuist bejegend met diverse benamingen en een suggereren als zouden ze burgers "pakken"
Des naasten eer en goed gerucht geld ook in dezen. En met deze manier van discusseren doe je ook de waarheid geweld aan.

Je liet verder niet zien wat een HBO studie kost, je liet zien wat het jouw kostte. Met name de dingen die niet worden genoemd (wil niet, hoeft niet) zijn in een discussie als deze relevant.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Nou @huisman, refo gaat wel erg kort door de bocht. Dus ik ben het wel een beetje met Willem eens.

Zorgtoeslag is maximaal € 1.752 (met partner). Dat vervalt inderdaad bij een hoger inkomen, maar kan nooit een compensatie zijn voor het verschil tussen € 30.000 en € 50.000 aan inkomen.

Inkomstenbelasting: hier heeft Willem volkomen gelijk, daar zit een staffel in. Als je in de hoogste schijf valt, moet je over het laatste deel meer dan de helft afdragen aan de belastingdienst. Maar het is nog steeds niet zo dat je daarom minder over gaat houden: van iedere euro extra hou je er toch 48 cent over.
Studiefinanciering: tja, dat kan wat beter kloppen: als de kinderen minder krijgen, zou het kunnen dat de ouders meer moeten bijdragen. Hoewel Willem wellicht methoden weet om meer uit een bijbaantje te halen ;) .

Verhuizen naar een rijtjeshuis van € 175K: natuurlijk bestaan deze wel. In de Randstad, maar dan slecht onderhouden. Of (ver) buiten de Randstad. Dus volgens mij kan het wel. Of het ook praktisch uitvoerbaar is, is de vraag.

Maar als refo die berekeningen nog heeft, kan hij die misschien openbaar maken. Dat is best interessant vind ik.

Voorbeeld HBO studie dochter 4 jaar collegegeld á €1720, = €6880,- plus boeken 1e jaar €1000, - jaar 2,3,en 4 € 1500,-
Totaal € 9380,-
Dat kan dochterlief natuurlijk nooit zelf betalen ,dus de ouders. (En als je 2 kinderen op het HBO hebt mag je maal twee doen :hum )
Je zet dit op het forum als reactie op mijn verhaal, wat weer een reactie op refo en jou was.
Maar wat jij hier neerzet, ontken ik geenszins. Toch?
Willem

Bericht door Willem »

refo schreef:Vroeger konden alleen kinderen van rijke ouders studeren. Nu nog plus kinderen van ouders met een laag inkomen.
Heb je niet-rijke ouders met toch wel een hoog belastbaar inkomen dan zul je moeten werken voor het verschil.
Gemeen he?
Dat de Heere rijk en arm geschapen heeft dat staat in de Bijbel dus beamen we dat maar. Maar ow, ow, als deze verdeling consequencies heeft in het dagelijkse leven en dingen dan voor voor de een makkelijker of moeilijker zijn dan voor de ander.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Willem schreef:
refo schreef:Vroeger konden alleen kinderen van rijke ouders studeren. Nu nog plus kinderen van ouders met een laag inkomen.
Gemeen he?
Dat de Heere rijk en arm geschapen heeft dat staat in de Bijbel dus beamen we dat maar. Maar ow, ow, als deze verdeling consequencies heeft in het dagelijkse leven en dingen dan voor voor de een makkelijker of moeilijker zijn dan voor de ander.
Deze opmerking vind ik niet helemaal terecht, Willem. Het verschil ligt juist niet (helemaal) bij rijk en arm; want dat is inderdaad wel Bijbels. Juist - aldus @refo - de middengroep tussen rijk en arm valt buiten de boot. Of, zoals refo het benoemt: niet rijk, maar wel een hoog belastbaar inkomen. En nu niet gelijk zeggen dat die mensen dan maar moeten sparen. Want dat is niet altijd makkelijk, kan ik uit eigen ervaring wel vertellen. Mijn inkomen is ook meer dan modaal, maar met een - zeg maar - meer dan modaal gezin is sparen niet iets makkelijks.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
Gemeen he?
44 En allen, die geloofden, waren bijeen, en hadden alle dingen gemeen;
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had .
En dit is niet het verkiezingsprogramma van de SP.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

huisman schreef:
Willem schreef:
Gemeen he?
45 En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had .
Sterker nog, dit is helemaal geen verkiezingsprogramma! Maar een beschrijving van hoe men in de christelijke gemeente met elkaar om ging. Ik zeg niet dat het in die mate nog gebeurt, maar er is zeker nog naastenliefde en mededeelzaamheid.

Deze tekst zegt m.i. niets over hoe de overheid met rijk en arm om moet gaan. En daar ging het hier over.
refo

Bericht door refo »

Willem schreef:
Gemeen he?
Ik constateert alleen maar een feit, zou mijn vader gezegd hebben.

Ik verbind helemaal nergens consequenties aan.

Dat de Heere rijk en arm geschapen heeft is niet een feit waarmee we elkaar de oren wassen. Dat doe jij nu wel.

Niemand in Nederland blijkt oog te hebben voor de grote hoeveelheid inkomensafhankelijke regelingen. Nu gaat ook weer een stuk inkomensonafhankelijke kinderbijlslag naar dat inkomensafhankelijke kinderbudget. Waarmee er weer wordt genivelleerd. De SGP trots dat die regeling ook voor het derde en volgende kind blijft gelden. SGP had voor afschaffing moeten pleiten en weer overhevelen naar de kinderbijslag, want dan hadden alle grote gezinnen profijt gehad.
de uitvoeringskosten zijn dan ook veel lager.

Het besteedbaar netto-inkomen van een groot gezin met 6 kinderen met 50000 inkomen is even groot als het besteedbaar netto-inkomen van een gezin met 30000 inkomen.
En dat hoort niet. Want de Heere schept rijk en arm en nu maakt de regering de armen rijk en de rijken arm.

Iedereen likt zijn vingers af bij dit kabinet behalve rechts-Nederland.
Rochus

Bericht door Rochus »

Katharina van Bora schreef:
huisman schreef:Voorbeeld HBO studie dochter 4 jaar collegegeld á €1720, = €6880,- plus boeken 1e jaar €1000, - jaar 2,3,en 4 € 1500,-
Totaal € 9380,-
Dat kan dochterlief natuurlijk nooit zelf betalen ,dus de ouders. (En als je 2 kinderen op het HBO hebt mag je maal twee doen :hum )
Luther heeft zijn studie gewoon zelf moeten betalen, omdat zijn ouders dan niet konden betalen. Zijn ouders zeiden: Je heoft echt geen kostgeld te betalen, maar dan moet je je studie echt verder zelf betalen. Dat betekende dus: baantje. En dat ging prima. Volkgens mij kan dat nog steeds. Ik vind dat van ouders na het voortgezet onderwijs niet zomaar gevraagd kan worden om zulke onbetaalbare bedragen op tafel te leggen.
Zoals Jolanda ook zegt: er is ook stufi! En als je dan de rest bij elkaar verdiemt in een baantje, dan is er toch geen probleem?
Het kan inderdaad nog steeds: In de zomervakantie het collegegeld bij elkaar verdienen.
Dan zijn er nog de stufi en het zaterdagbaantje; dan in zelfs op kamers wonen in Utrecht nog te betalen.

ps. er zijn natuurlijk uitzonderingen: Als je geneeskunde studeert heb je geen zomervakantie :fi
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Het besteedbaar netto-inkomen van een groot gezin met 6 kinderen met 50000 inkomen is even groot als het besteedbaar netto-inkomen van een gezin met 30000 inkomen.
...en dat komt, omdat de PVV zo links als de piete blijkt te zijn en de PvdA moet bijspringen als de PVV het af laat weten.
Voorts laat dit kabinet na (ik ben het met D66 daarin eens!) om de echte hervormingen op te pakken: Europa slimmer organiseren, het ontslagrecht aanpakken, sneller naar AOW met 67, de hypotheekrente-aftrek aanpakken, etc. En in deze dossiers veel eenvoudiger regelingen verzinnen waardoor de uitvoeringskosten een stuk lager liggen en het totaal van de arbeids- en woningmarkt een stuk flexibeler wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Ja, hoe had ik dat nu kunnen denken? Politiek is natuurlijk net als mens-erger-je-niet. Volstrekt rechtvaardig onder leiding van een dobbelsteen. :nonnon :nonnon :nonnon

Even opletten: de begroting is op straat gelegd. De SGP gaat hem lezen. De SGP wordt geknuffeld als gedoogpartner. Deze gedoogpartner treft genoemde omrechtvaardigheden aan. En het wordt teruggedraaid. Ergo: men is het niet echt van plan geweest. Want deze maatregel wás al bekend, inderdaad. Men wist dat de SGP ertegen was. En men heeft hem tóch erin gezet. En men draait hem onmiddellijk terug.

Een dooden musch. De refo-VVD moet goed opletten. Want ten koste van wat gaat dit kadootje?
Jaja. Zal ik het dan nog eens iets anders vertellen. De SGP heeft vantevoren een paar wensen doorgegeven. Maar als het al in het regeerakkoord staat valt het niet op dat SGP dit beleid beïnvloed heeft en het kan ook niet, want officieel hebben ze geen contact. Daarom moest het na het uitlekken even geregeld worden (ik ben ook goed in complottheorieën hoor).
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
Willem schreef:
Gemeen he?
Sterker nog, dit is helemaal geen verkiezingsprogramma! Maar een beschrijving van hoe men in de christelijke gemeente met elkaar om ging. Ik zeg niet dat het in die mate nog gebeurt, maar er is zeker nog naastenliefde en mededeelzaamheid.

Deze tekst zegt m.i. niets over hoe de overheid met rijk en arm om moet gaan. En daar ging het hier over.
@Eilander je hebt gelijk...ik kan oprecht zeggen dat ik mij nooit zorgen maak over stoffelijke zaken.....aanmerk de leliën des velds.....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

De SGP gisteren totaal geen visie. Enkel heel kortzichtig wat kleine puntjes voor achterban scoren. Verder nog onderuit geschoffeld door PvdD omwille van SGP steun aan de bio-industrie. Thieme had een punt. Wanneer gaat de SGP weer voor landsbelang i.p.v. wat verworvenheden van refozuil pogen veilig stellen?
Laatst gewijzigd door Willem op 22 sep 2011, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto

Bericht door Auto »

Willem schreef:De SGP gisteren totaal geen visie. Enkel heel kortzichtig wat kleine puntjes voor achterban scoren. Verder nog onderuit geschoffeld door PvdD omwille van SGP steun van de bio-industrie. Thieme had een punt. Wanneer gaat de SGP weer voor landsbelang i.p.v. wat verworvenheden van refozuil pogen veilig stellen?
Eens, ik miste ook een inhoudelijke bijdrage die de SGP normaal wel doet en het punt wat Thieme ter sprake bracht, daar heeft de SGP nog steeds niet een goed antwoord op. En aangezien zij dit nu al een paar keer gedaan heeft, dan is toch te verwachten dat er eens een goed weerwoord op komt vanuit de SGP.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Auto schreef:
Willem schreef:De SGP gisteren totaal geen visie. Enkel heel kortzichtig wat kleine puntjes voor achterban scoren. Verder nog onderuit geschoffeld door PvdD omwille van SGP steun van de bio-industrie. Thieme had een punt. Wanneer gaat de SGP weer voor landsbelang i.p.v. wat verworvenheden van refozuil pogen veilig stellen?
Eens, ik miste ook een inhoudelijke bijdrage die de SGP normaal wel doet en het punt wat Thieme ter sprake bracht, daar heeft de SGP nog steeds niet een goed antwoord op. En aangezien zij dit nu al een paar keer gedaan heeft, dan is toch te verwachten dat er eens een goed weerwoord op komt vanuit de SGP.
Oneens. Voor het grootste deel steunt de SGP dit kabinet. Dat betekent dat je wat minder kritisch over komt.
Over de bio-industrie legt mevr. Thieme de vinger erbij dat de SGP heeft beloofd om geld uit te trekken voor landbouwinnovaties. Dat is niet hetzelfde als afschaffing van de bio-industrie. Maar Vd Staaij draait er wel een beetje omheen ja.

Fundamenteler vind ik dat je de dingen waarvoor de SGP opkomt "verworvenheden van de refozuil" noemt. Dat gaat dan, neem ik aan, over financiële positie van gezinnen. Ik noem een aantal dingen die er daarnáást ook nog gezegd zijn:
- redelijk uitvoerige oproep tot het houden van Gods geboden (over landsbelang gesproken!)
- abortusproblematiek
- huwelijk als trouwverbond
- Europa
- Israël
Plaats reactie