Rijssens Stille Oorlog
- FlyingEagle
Re: Rijssens Stille Oorlog
Ik vind dit trouwens wel veelzeggend:
Trouw: Het lijkt alsof de gemeenschap gespleten is en de integratie anders verloopt dan elders in Nederland.
„Ik denk dat Rijssen wat integratie betreft geen uitzondering is. Ik beken, de suggestie dat het in Rijssen anders loopt zit er inderdaad wel in. Ook de filmtitel ’Rijssens stille oorlog’ is een forse titel. Dat is zeker waar.”
Trouw: Hierdoor bevestigt u wel weer een vooroordeel: in plaatsen als Rijssen wonen alleen intolerante bevindelijke gereformeerden.
„Je moet wel mensen aantrekken om te komen kijken.”
Trouw: Het lijkt alsof de gemeenschap gespleten is en de integratie anders verloopt dan elders in Nederland.
„Ik denk dat Rijssen wat integratie betreft geen uitzondering is. Ik beken, de suggestie dat het in Rijssen anders loopt zit er inderdaad wel in. Ook de filmtitel ’Rijssens stille oorlog’ is een forse titel. Dat is zeker waar.”
Trouw: Hierdoor bevestigt u wel weer een vooroordeel: in plaatsen als Rijssen wonen alleen intolerante bevindelijke gereformeerden.
„Je moet wel mensen aantrekken om te komen kijken.”
Hij stelt het wel wat extreem voor. Hij zegt ook dat hij bewust naar de scherpe kantjes op zoek is. Uiteraard herken de eerste foto/beeld gelijk. Die boekhandelaar is dan ook gelijk een uitzondering qua uiterlijk in Rijssen. Ik breng hem overigens elke dag netjes de post.FlyingEagle schreef:Kwam dit tegen
http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... quo__.html
Artikel heeft 2 pagina's. Is dit herkenbaar bij onze Rijssense forummers?
- FlyingEagle
toch vind ik het jammer, ja eigenlijk beschamend dat er zo'n beeld van 'ons' naar buiten komt. Dit zou alzo niet moeten zijn.
van het lichtend licht en zoutend zout komt heden ten dage weinig terecht vrees ik, en dan niet alleen in Rijssen maar ik merk het op mijn werk in Barneveld ook. Men kijkt naar ons als mensen die niks mogen en in dure kleren en auto's rijden. (vaak hebben ze nog gelijk ook)
van het lichtend licht en zoutend zout komt heden ten dage weinig terecht vrees ik, en dan niet alleen in Rijssen maar ik merk het op mijn werk in Barneveld ook. Men kijkt naar ons als mensen die niks mogen en in dure kleren en auto's rijden. (vaak hebben ze nog gelijk ook)
CITAAT:
TROUW: "Wat is uw doel met deze film?
FILMMAKER: „Ik vind dat mensen zich in Rijssen op eilandjes terugtrekken.
Ik geloof dat ik ze door deze film bij elkaar breng. Door de film weten ze van elkaars bestaan.”
Als ik het goed zie kan er slechts meer verdeeldheid ontstaan, zelfs intolerantie kan vergroot worden.
Mijns inziens is de film slechts een goed middel om onnodig te polariseren.
Waarom moet dat nou? De fimmaker zou echt heel naïef zijn als hij dat zelf ook niet zou weten.
TROUW: "Wat is uw doel met deze film?
FILMMAKER: „Ik vind dat mensen zich in Rijssen op eilandjes terugtrekken.
Ik geloof dat ik ze door deze film bij elkaar breng. Door de film weten ze van elkaars bestaan.”
Als ik het goed zie kan er slechts meer verdeeldheid ontstaan, zelfs intolerantie kan vergroot worden.
Mijns inziens is de film slechts een goed middel om onnodig te polariseren.
Waarom moet dat nou? De fimmaker zou echt heel naïef zijn als hij dat zelf ook niet zou weten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vind jammer dat ik die filmmaker niet gezien hebt terwijl hij aan het draaien was. Had graag commentaar gegeven. Maar weet zeker dat mijn mening niet in de film terecht gekomen zou zjn. Hij is bewust op zoek naar diegenen die slecht uit hun woorden komen, snel aangebrand zijn etc.
Aan de andere kant. Rjssen is wel weer in het nieuws.
Aan de andere kant. Rjssen is wel weer in het nieuws.
Ik zou het maar wat mooi vinden als ze eens wat bij ons in de kerk komen film.
Dan wordt de boodschap van het evangelie pas gemakkelijk verbreid.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor schreef:Ik zou het maar wat mooi vinden als ze eens wat bij ons in de kerk komen film.
Daar lijken deze niet vatbaar voor: ze smalen alleen maar dat je onder de plak van de dominee zit...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dat is inderdaad wat sterk uitgedrukt. Tegelijkertijd heb ik gelezen in Trouw dat de filmmaker de eerste keer werd uitgescholden en dat er jassen over z'n camara werden gegooid. Dan denk ik: Wat dom, wat dom, wat dom! Laat nu toch maar zien dat we niets te verbergen hebben. Ga het gesprek aan, wees altijd vriendelijk!-DIA- schreef:Fjodor schreef:Ik zou het maar wat mooi vinden als ze eens wat bij ons in de kerk komen film.
Daar lijken deze niet vatbaar voor: ze smalen alleen maar dat je onder de plak van de dominee zit...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
En wat als God zo over jou en mij gedacht had? Zou er nooit meer een weg tot zaligheid open staan..-DIA- schreef:Fjodor schreef:Ik zou het maar wat mooi vinden als ze eens wat bij ons in de kerk komen film.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wat ziet mijn oog.....
Een groot artikel over Rijssens Stille Oorlog met een foto van Gijs83 erbij. Gijs toch!!!
Een groot artikel over Rijssens Stille Oorlog met een foto van Gijs83 erbij. Gijs toch!!!

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Link, link, link...ik ben nogal nieuwsgierig van aardLuther schreef:Wat ziet mijn oog.....

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Citaat uit trouw: De orthodoxie, ook in Rijssen, kent gematigde personen die de islam niet verketteren.
Ik ben zelf niet zo orthodox maar veroordeel de islam ook, maar de beste man maakt weer de fout tussen islam en moslims, ga ook wel op de koffie met de turkse buurman, zijn geloof is fout maar de beste man niet.
Citaat uit Trouw: „Ik heb een heel linkse achtergrond, ik kom als wetenschapper uit de neomarxistische hoek
Dat verklaard al heel veel van de beste man, hij houd nog vast aan het droombeeld van z'n geliefde multiculturele samenleving.
Ik ben zelf niet zo orthodox maar veroordeel de islam ook, maar de beste man maakt weer de fout tussen islam en moslims, ga ook wel op de koffie met de turkse buurman, zijn geloof is fout maar de beste man niet.
Citaat uit Trouw: „Ik heb een heel linkse achtergrond, ik kom als wetenschapper uit de neomarxistische hoek
Dat verklaard al heel veel van de beste man, hij houd nog vast aan het droombeeld van z'n geliefde multiculturele samenleving.
- Katharina van Bora
Het RD van vandaag!Orchidee schreef:Link, link, link...ik ben nogal nieuwsgierig van aardLuther schreef:Wat ziet mijn oog.....
Een groot artikel over Rijssens Stille Oorlog met een foto van Gijs83 erbij. Gijs toch!!!![]()

Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
oh die heb ik niet meerKatharina van Bora schreef:Het RD van vandaag!Orchidee schreef:Link, link, link...ik ben nogal nieuwsgierig van aardLuther schreef:Wat ziet mijn oog.....
Een groot artikel over Rijssens Stille Oorlog met een foto van Gijs83 erbij. Gijs toch!!!![]()

vanmiddag even bij m'n moeder kijken, want die heeft de krant nog tot het eind van het jaar

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!

hoe hebben ze'm kunnen treffen