Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
-
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Bert Mulder, hoe dan ook, ik kan nog vele versen aanhalen uit de Bijbel waarin vrouwen zich in een buitengewoon machtige positie bevonden. Priscilla onderwees mannen, dat staat feitelijk Bijbels vast, dat kan ook jij niet ontkennen. En ik zal het blijven herhalen Bert, hoe vervelend je het wellicht vindt, voor Jezus was iedereen gelijk, ongeacht zijn/haar geslacht of macht of maatschappelijke positie. Dat valt ook overal terug te lezen in de Bijbel.
Dan is er nog het Lichaam van Christus. Christus zelf als hoofd, daaronder de man, daarna volgt de vrouw. Ieder zijn plaats Bert, maar de Bijbel leert ons wel overal de 'minste' te zijn. Jammer dat sommige mannen hier nog geen blijk van geven en vrouwen het liefst het recht ontzeggen om te mogen dienen. Dat is niet de 'minste' zijn.
Dan is er nog het Lichaam van Christus. Christus zelf als hoofd, daaronder de man, daarna volgt de vrouw. Ieder zijn plaats Bert, maar de Bijbel leert ons wel overal de 'minste' te zijn. Jammer dat sommige mannen hier nog geen blijk van geven en vrouwen het liefst het recht ontzeggen om te mogen dienen. Dat is niet de 'minste' zijn.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 21 jul 2009, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor jongelui uit GB-gemeentes die in Utrecht gaan studeren is de Jacobi wel de meest voor de hand liggende plek om ter kerke te gaan.JolandaOudshoorn schreef: Het blijft een misverstand dat er GB-gemeentes bestaan. Een gemeente kan geen lid zijn van de GB, alleen individuele leden kunnen dat. Als een gemeente voor het meerendeel uit GB-leden bestaat, een predikant heeft die GB-lid is, een kerkenraad die uit leden bestaat van de GB, spreekt men ook wel over een GB-gemeente.
Zo ziet men de Jacobi-kerk ook als GB-gemeente, hoewel ik denk dat er weinig uitwisseling is met andere GB-gemeente's en je dus kan afvragen of de Jacobi-kerk dus een GB-gemeente is, als je al van GB-gemeentes kan spreken.
De voorzitter van de GB is begonnen in een gemeente waar ook vrouwen in het ambt stonden. Maar staat nu in een gemeente die uitsluitend psalmen op hele noten zingt. Terwijl de Jacobigemeente al jaren het Liedboek gebruikt.
Over veelkleurigheid gesproken...
~~Soli Deo Gloria~~
Sela, is het mogelijk dat je gewoon een zin met een hoofdletter begint? Dit staat zo slordig!sela schreef:hu, dat is wel een beetje persoonlijk van je.
en om dan toch even persoonlijk te blijven.
ik ben op zoek naar de kern van onze bevindelijk gereformeerde traditie. voor nu en voor de toekomst.
mocht je daaraan twijfelen, dan is dat een opmerking die ik bij jou wil laten.
ik haakte simpelweg in op de opmerking dat dit woorden van paulus zijn.
en ik heb het over de auteur! niet over het twijfelen aan de bijbel. wel over eerlijkheid.
misschien een te grote verbreding voor dit topic, maar wel relevant!!
heel erg zelfs.
telkens weer, op markeerpunten in de afgelopen 2000 jaar zijn culturele elementen toegevoegd aan het christendom.
in de roomse kerk, bij calvijn. ook wij staan in onze tijd voor de uitdaging om vooral zuiver te zijn en niet [sub]cultureel.
dat is iets waar ik heel erg in geloof!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Toen Ds H.J. Lam benoemd werd tot voorzitter van de Geref. Bond kopte een of ander dagblad 'Ds Lam, laatste voorzitter van de Geref. bond?'
Met het gebeuren in de Jacobigemeente zou ik zeggen: 'het is te hopen 'en 'Bond', Confessionele Vereniging en Confessioneel beraad moeten maar snel een grote organsatie vormen binnen de PKN als tegenwicht voor 'Op Goed Gerucht'.
En verder....laten we ons maar druk maken op de mensen die nog niet van Jezus hebben gehoord en deze mensen tot jaloersheid verwekken. Dan is het niet zo belangrijk meer, die 'zwijgende vrouw'!
Met het gebeuren in de Jacobigemeente zou ik zeggen: 'het is te hopen 'en 'Bond', Confessionele Vereniging en Confessioneel beraad moeten maar snel een grote organsatie vormen binnen de PKN als tegenwicht voor 'Op Goed Gerucht'.
En verder....laten we ons maar druk maken op de mensen die nog niet van Jezus hebben gehoord en deze mensen tot jaloersheid verwekken. Dan is het niet zo belangrijk meer, die 'zwijgende vrouw'!
Wat is dit voor gevoels-onzin!Marie-Henriëtte schreef:Bert Mulder, hoe dan ook, ik kan nog vele versen aanhalen uit de Bijbel waarin vrouwen zich in een buitengewoon machtige positie bevonden. Priscilla onderwees mannen, dat staat feitelijk Bijbels vast, dat kan ook jij niet ontkennen. En ik zal het blijven herhalen Bert, hoe vervelend je het wellicht vindt, voor Jezus was iedereen gelijk, ongeacht zijn/haar geslacht of macht of maatschappelijke positie. Dat valt ook overal terug te lezen in de Bijbel.
Lees Efeze 5 vers 32. Daar staat de verhouding tussen Christus en Zijn kerk centraal. Als Paulus gesproken heeft over het huwelijk, trekt hij de vergelijking door naar Christus en Zijn gemeente. En eigenlijk zegt hij dan: De man moet een Christus zijn voor zijn vrouw.
En waar komt het beste uit de verf wat dat inhoudt? In Johannes 13, bij de voetwassing. Christus was daar het hoofd van Zijn gemeente, niet om gediend te worden, maar om te dienen en de voeten van Zijn bruid te wassen. Dát nu, is de taak van christenmannen t.o.v. hun vrouw.
Wat de vrouw in het ambt betreft: Paulus spreekt daar toch duidelijk over?
1 Korinthe 14:34-35
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
1 Timotheüs 2:11-12
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Kijk, dit vind ik een zéér wijs bericht van Eppo Gremdaat! Mensen in aanraking brengen met Jezus, dát vind ik ook belangrijker dan een zwijgende of sprekende vrouw tijdens de dienst.Eppo Gremdaat schreef:Toen Ds H.J. Lam benoemd werd tot voorzitter van de Geref. Bond kopte een of ander dagblad 'Ds Lam, laatste voorzitter van de Geref. bond?'

-
Ok, ik heb geen enkel probleem met de man als Hoofd zijnde binnen het huwelijk. Dat staat voor mij ook heel duidelijk vast in de Bijbel.Luther schreef:Wat is dit voor gevoels-onzin!Marie-Henriëtte schreef:Bert Mulder, hoe dan ook, ik kan nog vele versen aanhalen uit de Bijbel waarin vrouwen zich in een buitengewoon machtige positie bevonden. Priscilla onderwees mannen, dat staat feitelijk Bijbels vast, dat kan ook jij niet ontkennen. En ik zal het blijven herhalen Bert, hoe vervelend je het wellicht vindt, voor Jezus was iedereen gelijk, ongeacht zijn/haar geslacht of macht of maatschappelijke positie. Dat valt ook overal terug te lezen in de Bijbel.
Lees Efeze 5 vers 32. Daar staat de verhouding tussen Christus en Zijn kerk centraal. Als Paulus gesproken heeft over het huwelijk, trekt hij de vergelijking door naar Christus en Zijn gemeente. En eigenlijk zegt hij dan: De man moet een Christus zijn voor zijn vrouw.
En waar komt het beste uit de verf wat dat inhoudt? In Johannes 13, bij de voetwassing. Christus was daar het hoofd van Zijn gemeente, niet om gediend te worden, maar om te dienen en de voeten van Zijn bruid te wassen. Dát nu, is de taak van christenmannen t.o.v. hun vrouw.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat is wel weer van de mens uit geredeneerd...Marie-Henriëtte schreef:Kijk, dit vind ik een zéér wijs bericht van Eppo Gremdaat! Mensen in aanraking brengen met Jezus, dát vind ik ook belangrijker dan een zwijgende of sprekende vrouw tijdens de dienst.Eppo Gremdaat schreef:Toen Ds H.J. Lam benoemd werd tot voorzitter van de Geref. Bond kopte een of ander dagblad 'Ds Lam, laatste voorzitter van de Geref. bond?'
Het gaat er echter in godsdienst om juist dat: God te dienen. En God dient men op de manier waarop God dat geboden heeft, in Zijn Woord. Anders is men bezig met mensendienst.
Zo zien we hier ook weer, dat de mens bepalen wil wat goed en kwaad is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Maar je laat de rest van mijn post weg, die duidelijk in de lijn ligt met de verhouding binnen het huwelijk (en waar jij het ook mee eens bent).Marie-Henriëtte schreef:Ok, ik heb geen enkel probleem met de man als Hoofd zijnde binnen het huwelijk. Dat staat voor mij ook heel duidelijk vast in de Bijbel.
Ik schreef:
Wat de vrouw in het ambt betreft: Paulus spreekt daar toch duidelijk over?
1 Korinthe 14:34-35
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
1 Timotheüs 2:11-12
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
Veranderingen in de GB zijn niet nieuw...
Volgens mij zijn er al heel lang kleine stapjes gezet in de GB,
die nu al een totaal ander beeld geven van de GB
als in de jaren 60 zeg maar....
In de jaren 60 was de Statenvertaling niet aantastbaar in de GB
Nu wordt steeds meer geciteerd uit de HSV... Die nota bene vaak nog
verder van de SV afstaat als de altijd afgewezen Nieuwe Vertaling!
Toen... werd afstand genomen van ritmisch zingen
Nu wordtr het ingevoerd op verschillende plaatsen.
De ooit door Ds. Ledeboer met heilige verontwaardiging begraven
Evangelische Gezangen-bundel wordt ook weer ingevoerd, zij het
vooralsnog wat bedekt, alleen voor en na de diensten worden gezangen
gezongen... en luister eens als de kerk uitgaat: Vrijwel nooit wordt meer
een psalm gespeeld, tegenwoordig zijn het hier in Rijssen vrijwel altijd
liedjes van uit de bundel van Joh. de Heer of Opwekkingsliederen...
En... bij de oprichting van de RPF (later CU) trokken veel GB-gemeenten
zich terug uit de interkerkelijke tijdredes voor de SGP...
De NHK is haar meest behoudende deel (nu HHK) kwijtgeraakt, die nu
ongeveeer zit op de plek waar de GB in de jaren 60 zat...
Zo is er een (lijkt me) duidelelijke een bewuste breuk gekomen met de
meer behoudende kerken...
Volgens mij zijn er al heel lang kleine stapjes gezet in de GB,
die nu al een totaal ander beeld geven van de GB
als in de jaren 60 zeg maar....
In de jaren 60 was de Statenvertaling niet aantastbaar in de GB
Nu wordt steeds meer geciteerd uit de HSV... Die nota bene vaak nog
verder van de SV afstaat als de altijd afgewezen Nieuwe Vertaling!
Toen... werd afstand genomen van ritmisch zingen
Nu wordtr het ingevoerd op verschillende plaatsen.
De ooit door Ds. Ledeboer met heilige verontwaardiging begraven
Evangelische Gezangen-bundel wordt ook weer ingevoerd, zij het
vooralsnog wat bedekt, alleen voor en na de diensten worden gezangen
gezongen... en luister eens als de kerk uitgaat: Vrijwel nooit wordt meer
En... bij de oprichting van de RPF (later CU) trokken veel GB-gemeenten
zich terug uit de interkerkelijke tijdredes voor de SGP...
De NHK is haar meest behoudende deel (nu HHK) kwijtgeraakt, die nu
ongeveeer zit op de plek waar de GB in de jaren 60 zat...
Zo is er een (lijkt me) duidelelijke een bewuste breuk gekomen met de
meer behoudende kerken...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Bonny
- Contacteer:
Pantha rei....
The Groom's still waiting at the altar
Zo, fiets jij op zondag alle 11 diensten van de hervormde gemeente langs om te luisteren wat er na de dienst gespeeld wordt? Wat een onzin-DIA- schreef:en luister eens als de kerk uitgaat: Vrijwel nooit wordt meer

~~Soli Deo Gloria~~
- JolandaOudshoorn
ssssssst maar.Hendrikus schreef:Zo, fiets jij op zondag alle 11 diensten van de hervormde gemeente langs om te luisteren wat er na de dienst gespeeld wordt? Wat een onzin-DIA- schreef:en luister eens als de kerk uitgaat: Vrijwel nooit wordt meer
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- Bonny
- Contacteer:
JolandaOudshoorn schreef:ssssssst maar.Hendrikus schreef:Zo, fiets jij op zondag alle 11 diensten van de hervormde gemeente langs om te luisteren wat er na de dienst gespeeld wordt? Wat een onzin-DIA- schreef:en luister eens als de kerk uitgaat: Vrijwel nooit wordt meer

The Groom's still waiting at the altar
Zeg dat wel, ja.Bonny schreef:Pantha rei....