Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Afgewezen

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Sorry Tiberius, maar ik vind je onderbouwing niet sterk. Zo kan ik het ook. God heeft je geplaatst in de stad of het dorp waar je geboren bent, dus je mag niet verhuizen.

Dat je ergens bent geplaatst wil niet zeggen dat je er per se moet blijven als het even kan.
Dat wou ik zeggen, ja. :super
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
BJD schreef:
Tiberius schreef:Anderzijds ben ik een tegenstander van zomaar shoppen tussen allerlei ware kerken. God heeft je in een bepaald kerkverband geplaatst en ik denk niet dat het goed is om zomaar ergens anders heen te gaan. Ook al wordt Gods Woord daar wel recht gepredikt.
Zeker gezien het laatste ben ik het niet met je stelling eens. Komt mijns inziens voort uit het kerkistisch denken van vroeger en is nergens op gefundeerd. Kerkeraadsleden roepen dit ook vaak om het hardst, kennelijk bang leden te verliezen?

In een kerkverband geplaatst, nee daar kan ik niet veel mee. Alsof God daar mee de kerkmuren omhoog wil laten staan.
Jij bent meer van de duiventil-methode?

En wat die kerkmuren betreft: je denkt toch niet dat deze zullen verdwijnen hoe meer mensen gaan shoppen?
duiventil-methode :yahoo

Bj mij staan ze iig niet meer zo overeind als voorheen
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik heb mijn kerkmuren allang afgebroken.
Ik heb wel de pilaren laten staan en daartussen mag ik naar de verkondiging van het evangelie luisteren, de gemeenschap der heiligen beleven. Maar ik kijk ook naar buiten naar de andere kerken.

Juist omdat we elkaar moeten vinden. En niet samengaan. Die tijd is geweest en moeten we niet meer doen. Maar wel samenwerken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:Ik ben nóch van de duiventilmethode, nóch van de ophokmethode, maar ik heb een simpel criterium: vind ik er voedsel? Zo neen, dan mag ik weg uit die kerk.

Voor mij heeft Hooglied 1 met de kanttekeningen hierin een belangrijke rol gespeeld

de prediking moet zijn als de koperen slang die door mozes opgeheven werd. Alzó moet de Christus verhoogd worden.
Dat is Gods geopenbaarde wil. Dát is het criterium voor de prediking. Wordt dat niet zo gepredikt, dan moet je m.i. een plaats zoeken waar het wel zo is.
gewoonjacolien

Bericht door gewoonjacolien »

Lapressa schreef: Er is ook een geloofsbelijdenis waar katholieke kerk staat i.p.v. christelijke kerk.
Zou dat nou ook een wezenlijk verschil inhouden?
Ik ben zelf altijd uit gegaan van niet.
je hebt 'katholieke kerk' en je hebt de 'Rooms katholieke kerk' beiden betekenen wat anders.
Lapressa schreef: Helaas heb ik wel is mensen binnen de Ger.Gem. horen zeggen dat dit de ware kerk is en niet in alle kerken daarbuiten kinderen van God zitten. Vooral over de katholieke kerk wordt dan getwijfelt. Het was geen dominee die dat heeft gezegd, maar gemeenteleden.
Natuurlijk kan dat gezegd zijn maar vergeet dan niet dat dit nooit gezegd mag worden, want dat is niet zo. Overal ter wereld kunnen mensen bekeerd worden, daar hoef je niet voor in een bepaalde kerk te zitten. Ik denk dat het gewoon persoonlijk is naar welke kerk dat je wilt gaan. Dat is denk ik echt voor een ieder persoonlijk.
Albion schreef: Wij hebben het niet over ee katholieke kerk want dat betekent eigenlijk algemeen.
Wij hebben het over de roomse kerk met de paus als hoofd van de kerk. Ja die hebben een beeldendienst en vereren Maria. Daar mag denk ik wel aan getwijfeld worden. (Aan hun leer bedoel ik dan), volgens mij stappen degenen die tot het geloof komen uit de roomse kerk. Maar misschien vergis ik me wel?
ik denk zelf dat hij gelijk heeft. ik denk zelf dat de Rooms katholieke kerk dwaald.
Wie zichzelf kent, zwijgt over anderen.
gewoonjacolien

Tiberius schreef: Dat wordt dan "Ik geloof één heilige, algemene katholieke Kerk" i.p.v. "Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk"
Helaas verwarren jullie een christelijke kerk met een Christelijke Kerk.
Dat de Ger.Gem. de ware kerk is, kan je nooit zo zeggen.
Maar het verwondert me niets dat dat gebeurt. Ik kan zo hele rijen kerkverbanden opdreunen die dat van hun eigen kerk vinden en loochenen dat buiten hun eigen splinter kinderen van God kunnen zijn. Althans niet lang, want als ze tot geloof komen, komen ze vanzelf naar hun kerkverband over.
Dat word inderdaad overal gezegd maar dat wil nog niet zeggen dat dit kerkverband er niet zou moeten zijn zoals iemand al eerder zei in dit forum. Ik denk dat het zo is dat overal waar mensen komen vind je zulke dingen omdat mensen zo van nature zijn. Kijk maar naar mijn profieltekst Wie zichzelf kent, zwijgt over een ander het zijn mensen, en ik denk dat daarom iedereen persoonlijk zijn of haar eigen kerk moet kiezen zonder oordelen van buitenaf door andere mensen, want gaat om de leer en niet om wat er over die kerk gezegd word en hoe de mensen er zijn. Ik ben zelf ook van de gergem en heb vaak ook zo een hekel aan hoe de mensen daar zijn, ja wees nou eerlijk, maar voor wie ga ik nou, ook niet voor de gezelligheid, ik ga toch om het Woord te horen? En ik ga net zo makkelijk naar een andere kerk hoor, maarja ik kan toch niet naar alle kerken tegelijk. Er is trouwns overal wel wat hoor.
gewoonjacolien

Het gaat mij over de term DE ware kerk, daarmee andere kerken buiten sluitend. Misschien zei ik dat niet helemaal duidelijk in mijn vorige posting, maar dat is hetgeen ik niet vind kunnen. Want ook in andere kerkverbanden brengt de bazuin vaak een helder geluid voort.
Er is hier op aarde geen ware kerk, omdat we allemaal zondig zijn. Als je een geheel ware kerk aan het zoeken bent kun je beter stoppen. Er is maar één WARE KERK en dat is in de hemel, de ware Kerk is overigens ook op de aarde maar dan verspreid over alle kerken, dit zijn de kinderen van God.
de prediking moet zijn als de koperen slang die door mozes opgeheven werd. Alzó moet de Christus verhoogd worden.
Dat is Gods geopenbaarde wil. Dát is het criterium voor de prediking. Wordt dat niet zo gepredikt, dan moet je m.i. een plaats zoeken waar het wel zo is.
Ja inderdaad, dat is het meest belangrijke, verder zijn kerkverbanden niet zo belangrijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

gewoonjacolien schreef:... maarja ik kan toch niet naar alle kerken tegelijk.
:haha
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:
Tiberius schreef:Anderzijds ben ik een tegenstander van zomaar shoppen tussen allerlei ware kerken. God heeft je in een bepaald kerkverband geplaatst en ik denk niet dat het goed is om zomaar ergens anders heen te gaan. Ook al wordt Gods Woord daar wel recht gepredikt.
:quoi :quoi :quoi
Wat is het probleem?
Waarom is het niet goed om in een ander kerkverband (waar het Gods Woord wel recht gepredikt wordt) niet eens een keer te gaan luisteren?
Tiberius schreef: ...zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Waar gebeurd dat nog???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Waarom is het niet goed om in een ander kerkverband (waar het Gods Woord wel recht gepredikt wordt) niet eens een keer te gaan luisteren?
Het is niet goed om daarvoor niet naar je eigen gemeente te gaan. Als je geen eigen diensten verzuimt, is het geen probleem
albion schreef:
Tiberius schreef: ...zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Waar gebeurd dat nog???
In elke ware kerk.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:Waarom is het niet goed om in een ander kerkverband (waar het Gods Woord wel recht gepredikt wordt) niet eens een keer te gaan luisteren?
Het is niet goed om daarvoor niet naar je eigen gemeente te gaan. Als je geen eigen diensten verzuimt, is het geen probleem
albion schreef:
Waar gebeurd dat nog???
In elke ware kerk.
Gaan ze daar tegenwoordig niet mank aan??
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

albion schreef:Gaan ze daar tegenwoordig niet mank aan??
Wie bedoel je met "ze"?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Wie bedoel je met "ze"?
Kerken, aan de uitoefening van de tucht.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Wie bedoel je met "ze"?
Kerken, aan de uitoefening van de tucht.
Ok.
Dan is het antwoord: nee.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef: Ok.
Dan is het antwoord: nee.
In alle gevallen?
Gesloten