verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Oude-Waarheid

Re: zondagsrust

Bericht door Oude-Waarheid »

Marnix schreef:
geledu schreef:
Marnix schreef:
limosa schreef:Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen..
het is wat lastig om Calvijn nu nog iefdevol te vermanen dat dat stukje roeien op zondag toch echt niet kon en niet bij de zondag paste.

@Marnix volgens mij is dat roeitochtje wel een stokpaardje van je geworden.Het is volgens mij al meer door je aangehaald
Jammer want ook Calvijn is een mens van gelijke beweging als wij, dus ook met zijn fouten en gebreken.
Natuurlijk, we noemen onszelf Calvinisten en reformatorisch, maar als het even niet zo goed uitkomt wijken we rustiig af van wat de reformatoren deden. En dan is het wetische omgaan met de rustdag denk ik een goed voorbeeld. Ik neem dan liever een voorbeeld aan Calvijn dan aan mensen die zeggen dat je niet mag fietsen, autorijden en familie bezoeken, omdat Calvijn's denkwijze en omgaan met de rustdag me dan een stuk bijbelser lijkt.
Beste Marnix,
Er is natuurlijk niets fout als mensen liever op Zondag geen verjaardag vieren of dat ze liever zien dat een dominee door de de
weeks bevestigd en intrede doet om het reizen te beperken!!
Adorote

Bericht door Adorote »

Wat is het toch heerlijk VRIJ in Christus te zijn.
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude-Waarheid schreef: Er is natuurlijk niets fout als mensen liever op Zondag geen verjaardag vieren of dat ze liever zien dat een dominee door de de
Helemaal mee eens. Met de kanttekening dat ze dan wel dienen te beseffen dat die keuze een persoonlijke gewetenskwestie is en dat iemand die er anders over denkt wel in zijn waarde gelaten wordt!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Klaio

Bericht door Klaio »

Het is al veelzeggend genoeg dat de Farizeeën uit Jezus' dagen zonder probleem lid hadden kunnen worden van deze club, terwijl Jezus Zelf al in het begin van Zijn optreden geroyeerd zou zijn geworden.

Verder blijft het natuurlijk de vraag of het te verdedigen is dat in elke brief die de vereniging doet uitgaan het vierde gebod lukraak geciteerd wordt, alsof het sabbathsgebod zomaar van toepassing kan worden verklaard op de invulling van de zondag. Nogmaals, Jezus dacht hier duidelijk anders over en ook de Heidelbergse Catechismus spreekt hierover duidelijke taal in zijn uitleg van het vierde gebod.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Adorote schreef:Wat is het toch heerlijk VRIJ in Christus te zijn.
Tja maar het vraagd wel zelf verlogening deze vrijheid :wink:
Marnix

Bericht door Marnix »

Oude-Waarheid schreef:
Marnix schreef:
geledu schreef:
Marnix schreef: het is wat lastig om Calvijn nu nog iefdevol te vermanen dat dat stukje roeien op zondag toch echt niet kon en niet bij de zondag paste.

@Marnix volgens mij is dat roeitochtje wel een stokpaardje van je geworden.Het is volgens mij al meer door je aangehaald
Jammer want ook Calvijn is een mens van gelijke beweging als wij, dus ook met zijn fouten en gebreken.
Natuurlijk, we noemen onszelf Calvinisten en reformatorisch, maar als het even niet zo goed uitkomt wijken we rustiig af van wat de reformatoren deden. En dan is het wetische omgaan met de rustdag denk ik een goed voorbeeld. Ik neem dan liever een voorbeeld aan Calvijn dan aan mensen die zeggen dat je niet mag fietsen, autorijden en familie bezoeken, omdat Calvijn's denkwijze en omgaan met de rustdag me dan een stuk bijbelser lijkt.
Beste Marnix,
Er is natuurlijk niets fout als mensen liever op Zondag geen verjaardag vieren of dat ze liever zien dat een dominee door de de
Mee eens. Zolang het volgens Limosa wat hem betreft niet op zondag hoort en daar geen algemene regel van maakt op basis waarvan hij ook anderen beoordeelt heb ik nergens moeite mee :) Natuurlijk wel goed om af te vragen waar het beeld vandaan komt, komt het echt van het Woord? Of vanuit wat je gewend bent, tradities etc. Dat is overigens bij alles goed om over na te denken, mensen worden gewoon gemakkelijk door opvoeding enzo beinvloed, dat geldt voor iedereen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Duuk

Re: reactie

Bericht door Duuk »

Bert Mulder schreef:
Oude-Waarheid schreef:
pierre27 schreef:
Oude Paden schreef: Beneden de maat om als Christen zulke uitdrukkingen te bezigen!
.

Juist Oude-Paden, idd beneden de maat...
Tja Duuk zou Ezechiël 16 maar eens goed gaan lezen als ik jou was

Ben het dan ook met oude paden en pierre27 roerend eens.
ditto
Mijn excuses als mijn opmerking te onduidelijk was om een signaal af te geven.

Ik bedoelde ermee te zeggen dat de opmerking dat God Zijn volk vindt op het vlakke des velds een cryptische uitdrukking is die, op een handvol mensen wellicht na, niemand begrijpt. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling.
Gian

Bericht door Gian »

geledu schreef:
Is dit een indirecte veroordeling van het roeien op zondag?
Twee jaar geleden ben ik in Italié met de speedboot naar de kerk geweest. Het was kiezen tussen 2 uur met de auto, of 3 kwartier varen van zuid naar noord Lago Maggiore. Schitterende preek gehoord van Dr vd Hoek.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Shaul

Bericht door Shaul »

limosa schreef:
Gebruik OV, familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag. Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen. Daar gaat het mij niet om. Het is de toon die de muziek maakt. En de toon die deze club aanslaat, daar heb ik wel moeite mee.
Dat je geen gebruik wilt maken van het openbaar vervoer, daar kan ik nog wel inkomen. Maar wat je tegen hebt op het bezoeken van familie of een stukje fietsen ontgaat mij geheel.
limosa

Bericht door limosa »

Shaul schreef:
limosa schreef:
Gebruik OV, familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag. Predikanten die op zondag met de auto rondrijden om er nog ff een preekje bij te doen hoort ook niet. Ze zouden daar best wat van kunnen zeggen. Daar gaat het mij niet om. Het is de toon die de muziek maakt. En de toon die deze club aanslaat, daar heb ik wel moeite mee.
Dat je geen gebruik wilt maken van het openbaar vervoer, daar kan ik nog wel inkomen. Maar wat je tegen hebt op het bezoeken van familie of een stukje fietsen ontgaat mij geheel.
wat is dan eigenlijk het verschil tussen een vakantiedag en een zondag?
Klaio

Bericht door Klaio »

limosa schreef:
Shaul schreef:
limosa schreef:
Het extra van een zondag boven een vakantiedag is dat je iedere zondag de gelegenheid hebt de samenkomst van de gemeente te bezoeken en de verkondiging van Gods Woord te horen. De bijbel schenkt verder niet veel aandacht aan de invulling van de zondag.
Gian

Bericht door Gian »

limosa schreef: .....familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag.
Dit zal je waarschijnlijk vanuit traditionele gewoonte's moeten menen. Dat je je daarom aan dergelijke regles houd is je goed recht, maar geef asjeblieft niet de maat aan voor een ander, zeker niet als daarvoor geen bijbelse grond is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
limosa

Bericht door limosa »

Klaio schreef:
limosa schreef:
Shaul schreef:
limosa schreef:
Het extra van een zondag boven een vakantiedag is dat je iedere zondag de gelegenheid hebt de samenkomst van de gemeente te bezoeken en de verkondiging van Gods Woord te horen. De bijbel schenkt verder niet veel aandacht aan de invulling van de zondag.
je gaat naar de kerk en de rest is vakantie . . .

een bijzondere interpretatie van het begrip "dag van afzondering"
limosa

Bericht door limosa »

Gian schreef:
limosa schreef: .....familiebezoek en een stukje fietsen horen wat mij betreft beslist niet op de zondag.
Dit zal je waarschijnlijk vanuit traditionele gewoonte's moeten menen. Dat je je daarom aan dergelijke regles houd is je goed recht, maar geef asjeblieft niet de maat aan voor een ander, zeker niet als daarvoor geen bijbelse grond is.
tja, ik vind dat die regels voor mij gelden maar ook voor een ander, als je had willen horen dat het me geen *** uitmaakt wat een ander op zondag doet moet ik je teleurstellen
Gian

Bericht door Gian »

Dus je meent echt dat ik niet op een mooie zondag een uurtje mag fietsen met vrouw en kind omdat fietsen bij een vacantiedag hoort?

In het kader van je eerder genoemde eenheidsstreven maak je je nu wel heel ongeloofwaardig.
Plaats reactie