Beste mensen, ik ga hier stoppen.
Deze wijze van argumenteren snap ik gewoon niet. Het is willens en wetens een karikatuur maken van wat ik als aanbod van genade heb weergegeven. Als laatste een reactie op deze post.
Bert Mulder schreef:
Oh? ik meende dat hij hier zei dat God in Zijn barmhartigheid de wil van de zondaar eerst beweegt, met andere woorden, er komt toch wel weer een levendmaking voor op het aanbod.
Ja, inderdaad. Er wordt een
aanbod gedaan; Aan een IEDER die GELOOFT; Dié krijgt de zaligheid
aangeboden.
Deze boodschap van het Evangelie wordt verkondigd aan hen die niet weten of ze uitverkoren zijn.
Johannes 3:16 toont het beide: De liefde van God; De Schepper die vanuit Zijn grondeloze barmhartigheid Zich ontfermen wil over Zijn schepsel en niet doet naar hun zonden. Die Zich een volk verkoren heeft ter zaligheid. Die hij lokt door het Evangelie te verkondigen. Die hij uitdrijft tot de Verlosser en Zaligmaker.
Vanuit de Liefde van God tot het hele menselijke geslacht.
Vanuit die Liefde mag alle mensen het Evangelie verkondigd worden.
Vanuit die Liefde mag een ieder die gelooft de belofte van niet verloren te gaan en het eeuwige leven gepredikt worden.
Dit aanbod komt tot alle mensen waarvan niet gebleken is dat ze verworpen zijn. Wie er verworpen zijn zullen de predikers nooit weten anders dan door de vruchten van het geloof. Deze kunnen zelfs eerst aan de poorten van de dood openbaar komen. Tijd en wijze weten wij niet en nooit. Daarom mag en moet tot aan de dood van een zondig mens het Evangelie van Verzoening gepredikt worden in al haar ruimte. De moordenaar aan het kruis bleek vlak voor zijn dood uitverkoren. Hij Geloofde. Paulus leert duidelijk dat het geloof tot rechtvaardigheid wordt gerekend. Dat doet niets af van de wonderlijke en onwederstandelijke wijze waarop de Heilige Geest dit geloof werkt. Maar tegelijkertijd leert de Heere Jezus Zelf dat het Werk van de Heilige Geest onnavolgbaar is. Laten wij dan niet de Heilige Geest aanwijzen wie Hij moet wederbaren.
De stokbewaarder vroeg heel duidelijk
hoe hij zalig moest worden.
Hij vroeg
niet of hij uitverkoren was, laat staan verworpen.
Paulus wees de weg:
GELOOF in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
Een aanbod om zalig te worden! Anders niet. Een antwoord op de grootste en belangrijkste vraag van het leven. Zaligworden: Verzoend met onze Maker en Formeerder, God Drieënig.
Zonder voorwaarden. Geloof het maar, dan is het goed. Om niet. Voor hongerigen, voor dorstigen, voor DODE zondaren, voor ellendigen, arme naakte mensen.
Is dat geen aanbod? Dat is een leugen! Dit is de kern van het Evangelie. Ik ga daar niet meer over diskussieren. Het is genoeg zo. Ik weiger om Brakel en Westminster te laten buikspreken op basis van teruggeredeneerde uitverkiezingsleer vanuit dezelfde gedachte als de arminianen die de verwerping wilden laten passen met het Evangelie. Daar waar Dordt op de rem trapte moeten we het nog steeds doen. De contraremonstraten stelden dat de remonstranten hun visie op de contraremonstrantie op zijn
hatelijkst weergaf om vanuit deze karikatuur hun eigen visie ingang te doen vinden. Dat was een weergave die ik hier als weerlegging op mijn citaten terug zie. Letterlijk! Het verweer tegen het aanbod van genade is letterlijk hetzelfde als van Arminius! Alleen Arminius concludeerde dan maar dat de alverzoening geleerd moets worden als alternatief omdat Joh.3:16 anders niet waar zou zijn. Dordt heeft zich echter niet laten verleiden om de verwerping uit te redeneren en in de verkondiging van het Evangelie een rol te laten spelen. Het afwijzen van het aanbod van genade kan alleen worden onderbouwd vanuit de verwerping.
Door deze aan het ongeloof te verbinden op dezelfde wijze als dat de uitverkiezing met geloof verbonden is. En zo de beloften van het Evangelie te beperken tot enkel de
uitverkorenen in plaats van deze aan het
geloof dat als oproep tot alle mensen komt, te verbinden.
Ik realiseer me dat dit forse kritiek is, maar het gaat om het Evangelie van vrije genade. Daar heb ik een ban van dit forum voor over.
Bert, het is geen persoonlijke aanval maar een dringende oproep om het Evangelie niet te binden aan de uitverkiezing. Ik weet wat Evangelie voor je persoonlijk betekent. Daar wil ik niets af of toe doen. Daar mogen we elkaar in herkennen. Laten we de aandacht maar richten op de verhoogde koperen slang Christus. Een ieder wie daar op ziet wordt genezen. Wie 'ieder' is zal blijken uit de vruchten des geloofs.
En er was een mens uit de Farizeën, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?
En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Voorlopig neem ik tevens afstand van het forum. De impact op mijn dagelijkse leven wordt te groot. De ernst van de onderwerpen houd me dusdanig bezig dat het forum mijn denken teveel gaat beheersen. Dat is niet goed. Voorlopig ga ik off line.