Re: Zingen van het Wilhelmus in de kerkdienst
Geplaatst: 06 mei 2013, 10:58
Wij gister en ik vond het erg ontroerend.
boontje schreef:Ik heb er altijd wat moeite mee om het eerste couplet in de kerk te zingen. Kerk en staat moet je een beetje gescheiden houden, vind ik.
Zo zou je het kunnen zeggen. Het zou niet juist zijn als de staat zich teveel met de kerk bemoeit, maar omgekeerd moet de kerk niet te vast zitten aan één bepaald land of één bepaald volk. De kerk omvat in principe de hele mensheid.Mara schreef:boontje schreef:Ik heb er altijd wat moeite mee om het eerste couplet in de kerk te zingen. Kerk en staat moet je een beetje gescheiden houden, vind ik.Beetje gescheiden?
Een soort LAT relatie dus.
boontje schreef:Zo zou je het kunnen zeggen. Het zou niet juist zijn als de staat zich teveel met de kerk bemoeit, maar omgekeerd moet de kerk niet te vast zitten aan één bepaald land of één bepaald volk. De kerk omvat in principe de hele mensheid.Mara schreef:boontje schreef:Ik heb er altijd wat moeite mee om het eerste couplet in de kerk te zingen. Kerk en staat moet je een beetje gescheiden houden, vind ik.Beetje gescheiden?
Een soort LAT relatie dus.
Daarom vind ik het 15e couplet van het Wilhelmus zo mooi:
'Voor God wil ik belijden en zijne grote macht,
dat ik te gene tijden den koning heb veracht,
dan dat ik God den Here, de hoogste Majesteit,
heb moeten obediëren in der gerechtigheid".
Daarin is de verhouding tussen staat/koningshuis en kerk op correcte wijze uitgedrukt: je moet die respecteren, maar je hoogste loyaliteit is aan God en niet aan natie of vorstenhuis.
Of juist jongeren wel, aangezien die vaak goed Engels kunnen (obedience zal best bekend zijn).huisman schreef: Mooi woord "obediëren" maar ik denk niet dat veel jongeren(en ouderen weten wat het betekent)
Misschien niet, maar dat geldt wel voor meer ouderwetse taal die we in de kerk horen.huisman schreef:boontje schreef:Zo zou je het kunnen zeggen. Het zou niet juist zijn als de staat zich teveel met de kerk bemoeit, maar omgekeerd moet de kerk niet te vast zitten aan één bepaald land of één bepaald volk. De kerk omvat in principe de hele mensheid.Mara schreef:boontje schreef:Ik heb er altijd wat moeite mee om het eerste couplet in de kerk te zingen. Kerk en staat moet je een beetje gescheiden houden, vind ik.Beetje gescheiden?
Een soort LAT relatie dus.
Daarom vind ik het 15e couplet van het Wilhelmus zo mooi:
'Voor God wil ik belijden en zijne grote macht,
dat ik te gene tijden den koning heb veracht,
dan dat ik God den Here, de hoogste Majesteit,
heb moeten obediëren in der gerechtigheid".
Daarin is de verhouding tussen staat/koningshuis en kerk op correcte wijze uitgedrukt: je moet die respecteren, maar je hoogste loyaliteit is aan God en niet aan natie of vorstenhuis.
Mooi woord "obediëren" maar ik denk niet dat veel jongeren(en ouderen weten wat het betekent)
Ik denk inderdaad dat dit woord voor jongeren wel te begrijpen is. Het is een woord dat ik zou kunnen gebruiken. Ik praat nu hele dagen Engels en soms gebruik ik dit soort woorden omdat ik even niet op het Nederlandse woord kan komen.ZWP schreef:Of juist jongeren wel, aangezien die vaak goed Engels kunnen (obedience zal best bekend zijn).huisman schreef: Mooi woord "obediëren" maar ik denk niet dat veel jongeren(en ouderen weten wat het betekent)
"Respecteren" is natuurlijk nogal zwak uitgedrukt in dit verband.boontje schreef: Zo zou je het kunnen zeggen. Het zou niet juist zijn als de staat zich teveel met de kerk bemoeit, maar omgekeerd moet de kerk niet te vast zitten aan één bepaald land of één bepaald volk. De kerk omvat in principe de hele mensheid.
Daarom vind ik het 15e couplet van het Wilhelmus zo mooi:
'Voor God wil ik belijden en zijne grote macht,
dat ik te gene tijden den koning heb veracht,
dan dat ik God den Here, de hoogste Majesteit,
heb moeten obediëren in der gerechtigheid".
Daarin is de verhouding tussen staat/koningshuis en kerk op correcte wijze uitgedrukt: je moet die respecteren, maar je hoogste loyaliteit is aan God en niet aan natie of vorstenhuis.
Niemand zegt toch dat je de koning meer zou moeten eren.boontje schreef:Zo zou je het kunnen zeggen. Het zou niet juist zijn als de staat zich teveel met de kerk bemoeit, maar omgekeerd moet de kerk niet te vast zitten aan één bepaald land of één bepaald volk. De kerk omvat in principe de hele mensheid.Mara schreef:boontje schreef:Ik heb er altijd wat moeite mee om het eerste couplet in de kerk te zingen. Kerk en staat moet je een beetje gescheiden houden, vind ik.Beetje gescheiden?
Een soort LAT relatie dus.
Daarom vind ik het 15e couplet van het Wilhelmus zo mooi:
'Voor God wil ik belijden en zijne grote macht,
dat ik te gene tijden den koning heb veracht,
dan dat ik God den Here, de hoogste Majesteit,
heb moeten obediëren in der gerechtigheid".
Daarin is de verhouding tussen staat/koningshuis en kerk op correcte wijze uitgedrukt: je moet die respecteren, maar je hoogste loyaliteit is aan God en niet aan natie of vorstenhuis.
Ik denk dat het antwoord in je vraag verborgen zit. Het Wilhelmus dateert waarschijnlijk van nogal wat jaren vóór het Plakkaat (1572, terwijl het Plakkaat uit 1581 stamt) . Willem van Oranje heeft heel lang vastgehouden aan het recht van de koning.refo schreef:Is het eigenlijk wel juist dat Wilhelmus van Nassaue de koning van Spanje altijd heeft geëerd?
Onze Koning hintte in zijn toespraak aan het Plakkaat van Verlatinghe, daarin wordt Philps II toch maar afgezet.
Voorjaar 1571, neemt men aan, dus eigenlijk maar kort vóór het Plakkaat.eilander schreef:Ik denk dat het antwoord in je vraag verborgen zit. Het Wilhelmus dateert waarschijnlijk van nogal wat jaren vóór het Plakkaat (1572, terwijl het Plakkaat uit 1581 stamt) . Willem van Oranje heeft heel lang vastgehouden aan het recht van de koning.refo schreef:Is het eigenlijk wel juist dat Wilhelmus van Nassaue de koning van Spanje altijd heeft geëerd?
Onze Koning hintte in zijn toespraak aan het Plakkaat van Verlatinghe, daarin wordt Philps II toch maar afgezet.
Je moet niet alles geloven, wat die liedjesschrijvers typen.refo schreef:Alles goed en wel, maar wat wij zingen klopt dan al vanaf 1581 niet meer, misschien zelfs al vanaf 1579 niet.