Kabinet Rutte/Verhagen

Hoe lang denk je dat het kabinet Rutte-Verhagen zit?

Peiling eindigde op 25 nov 2010, 17:56

Bij de regeringsverklaring valt het kabinet al.
1
2%
Tot de verkiezingen van de Provinciale Staten (maart 2011).
7
16%
Een jaar.
3
7%
Twee jaar.
12
27%
Drie jaar.
1
2%
Het kabinet zit gewoon de rit uit.
20
45%

Totaal aantal stemmen: 44

refo

Re: Kabinet Rutte/Verhagen

Bericht door refo »

Ja, hoe had ik dat nu kunnen denken? Politiek is natuurlijk net als mens-erger-je-niet. Volstrekt rechtvaardig onder leiding van een dobbelsteen. :nonnon :nonnon :nonnon

Even opletten: de begroting is op straat gelegd. De SGP gaat hem lezen. De SGP wordt geknuffeld als gedoogpartner. Deze gedoogpartner treft genoemde omrechtvaardigheden aan. En het wordt teruggedraaid. Ergo: men is het niet echt van plan geweest. Want deze maatregel wás al bekend, inderdaad. Men wist dat de SGP ertegen was. En men heeft hem tóch erin gezet. En men draait hem onmiddellijk terug.

Een dooden musch. De refo-VVD moet goed opletten. Want ten koste van wat gaat dit kadootje?
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:Ja, hoe had ik dat nu kunnen denken? Politiek is natuurlijk net als mens-erger-je-niet. Volstrekt rechtvaardig onder leiding van een dobbelsteen. :nonnon :nonnon :nonnon

Even opletten: de begroting is op straat gelegd. De SGP gaat hem lezen. De SGP wordt geknuffeld als gedoogpartner. Deze gedoogpartner treft genoemde omrechtvaardigheden aan. En het wordt teruggedraaid. Ergo: men is het niet echt van plan geweest. Want deze maatregel wás al bekend, inderdaad. Men wist dat de SGP ertegen was. En men heeft hem tóch erin gezet. En men draait hem onmiddellijk terug.

Een dooden musch. De refo-VVD moet goed opletten. Want ten koste van wat gaat dit kadootje?
Inderdaad en aangezien het terugdraaien zo snel ging, was het al lang doorgerekend wat de consequenties zijn.
Willem

Bericht door Willem »

refo schreef:Ik heb wel eens uitgerekend dat het met zes kinderen: drie kinderen boven de 18 en drie eronder, niet uitmaakt of je nu 30000, 40000 of 50000 euro inkomen hebt.

m.i. komt het toch door het slechte rekenonderwijs dat dit soort verhalen zo grif geloofd worden. Het is je reinste dwaasheid.
refo schreef:In dat traject
- vervalt de zorgtoeslag.
Hier weet ik verder te weinig van.
refo schreef:- loopt de inkomstenbelasting in % op
Het blijft een wel een "staffel" systeem waardoor er altijd netto meer over blijft na IB afdracht.
refo schreef:- loopt de studiefinanciering terug van 300 naar 100 euro (per maand per kind!)
Dat is idd vervelend voor de kinderen maar wat dat te maken heeft met ouders en hun bestedingspatroon ontgaat me.
refo schreef:-en nog hier en daar wat, maar dat schiet me niet te binnen.
Tot op heden is de zorgtoeslag het enige wat m.i. klopt, de rest is onzin.
refo schreef:-In de loop van de tijd is er wel wat verbeterd:
- lesgeld van 16 en 17 jarigen.
- schoolboeken zijn een soort van gratis, hoewel de Driestar wel gepoogd heeft dat wat te dempen.
idd
refo schreef:-Verhuizen naar een rijtjeshuis van 175.000 euro helpt ook niet: die bestaan namelijk (nog) niet.
Dit is aantoonbaar onjuist.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
refo schreef:Ik heb wel eens uitgerekend dat het met zes kinderen: drie kinderen boven de 18 en drie eronder, niet uitmaakt of je nu 30000, 40000 of 50000 euro inkomen hebt.

m.i. komt het toch door het slechte rekenonderwijs dat dit soort verhalen zo grif geloofd worden. Het is je reinste dwaasheid.
refo schreef:In dat traject
- vervalt de zorgtoeslag.
Hier weet ik verder te weinig van.
refo schreef:- loopt de inkomstenbelasting in % op
Het blijft een wel een "staffel" systeem waardoor er altijd netto meer over blijft na IB afdracht.
refo schreef:- loopt de studiefinanciering terug van 300 naar 100 euro (per maand per kind!)
Dat is idd vervelend voor de kinderen maar wat dat te maken heeft met ouders en hun bestedingspatroon ontgaat me.
refo schreef:-en nog hier en daar wat, maar dat schiet me niet te binnen.
Tot op heden is de zorgtoeslag het enige wat m.i. klopt, de rest is onzin.
refo schreef:-In de loop van de tijd is er wel wat verbeterd:
- lesgeld van 16 en 17 jarigen.
- schoolboeken zijn een soort van gratis, hoewel de Driestar wel gepoogd heeft dat wat te dempen.
idd
refo schreef:-Verhuizen naar een rijtjeshuis van 175.000 euro helpt ook niet: die bestaan namelijk (nog) niet.
Dit is aantoonbaar onjuist.
@Willem wacht maar totdat je kinderen groter zijn dan zul je zien dat wat refo zegt waar is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nou @huisman, refo gaat wel erg kort door de bocht. Dus ik ben het wel een beetje met Willem eens.

Zorgtoeslag is maximaal € 1.752 (met partner). Dat vervalt inderdaad bij een hoger inkomen, maar kan nooit een compensatie zijn voor het verschil tussen € 30.000 en € 50.000 aan inkomen.

Inkomstenbelasting: hier heeft Willem volkomen gelijk, daar zit een staffel in. Als je in de hoogste schijf valt, moet je over het laatste deel meer dan de helft afdragen aan de belastingdienst. Maar het is nog steeds niet zo dat je daarom minder over gaat houden: van iedere euro extra hou je er toch 48 cent over.
Studiefinanciering: tja, dat kan wat beter kloppen: als de kinderen minder krijgen, zou het kunnen dat de ouders meer moeten bijdragen. Hoewel Willem wellicht methoden weet om meer uit een bijbaantje te halen ;) .

Verhuizen naar een rijtjeshuis van € 175K: natuurlijk bestaan deze wel. In de Randstad, maar dan slecht onderhouden. Of (ver) buiten de Randstad. Dus volgens mij kan het wel. Of het ook praktisch uitvoerbaar is, is de vraag.

Maar als refo die berekeningen nog heeft, kan hij die misschien openbaar maken. Dat is best interessant vind ik.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Studiefinanciering: de toetsing van het inkomen van de ouders is om de ruimte van de ouderbijdrage te kunnen bepalen. Hoe hoger het inkomen van de ouders, hoe lager de stufi. Als de ouders dus net boven het toetsingsinkomen zitten, wordt er van hen verwacht dat zij meer bijdragen aan de studie van hun kinderen. Dat er ouders zijn die vervolgens zeggen tegen hun kind: verdien het maar lekker zelf, is blijkbaar in het hoofd van de DUO niet opgekomen. Anders hadden ze wel het inkomen van de studenten zelf als toetsing genomen.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:Nou @huisman, refo gaat wel erg kort door de bocht. Dus ik ben het wel een beetje met Willem eens.

Zorgtoeslag is maximaal € 1.752 (met partner). Dat vervalt inderdaad bij een hoger inkomen, maar kan nooit een compensatie zijn voor het verschil tussen € 30.000 en € 50.000 aan inkomen.

Inkomstenbelasting: hier heeft Willem volkomen gelijk, daar zit een staffel in. Als je in de hoogste schijf valt, moet je over het laatste deel meer dan de helft afdragen aan de belastingdienst. Maar het is nog steeds niet zo dat je daarom minder over gaat houden: van iedere euro extra hou je er toch 48 cent over.
Studiefinanciering: tja, dat kan wat beter kloppen: als de kinderen minder krijgen, zou het kunnen dat de ouders meer moeten bijdragen. Hoewel Willem wellicht methoden weet om meer uit een bijbaantje te halen ;) .

Verhuizen naar een rijtjeshuis van € 175K: natuurlijk bestaan deze wel. In de Randstad, maar dan slecht onderhouden. Of (ver) buiten de Randstad. Dus volgens mij kan het wel. Of het ook praktisch uitvoerbaar is, is de vraag.

Maar als refo die berekeningen nog heeft, kan hij die misschien openbaar maken. Dat is best interessant vind ik.

Voorbeeld HBO studie dochter 4 jaar collegegeld á €1720, = €6880,- plus boeken 1e jaar €1000, - jaar 2,3,en 4 € 1500,-
Totaal € 9380,-
Dat kan dochterlief natuurlijk nooit zelf betalen ,dus de ouders. (En als je 2 kinderen op het HBO hebt mag je maal twee doen :hum )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

huisman schreef:Voorbeeld HBO studie dochter 4 jaar collegegeld á €1720, = €6880,- plus boeken 1e jaar €1000, - jaar 2,3,en 4 € 1500,-
Totaal € 9380,-
Dat kan dochterlief natuurlijk nooit zelf betalen ,dus de ouders. (En als je 2 kinderen op het HBO hebt mag je maal twee doen :hum )
1. Hoeveel stufi heeft dochterlief in die periode allemaal gekregen? (1e jaar waarschijnlijk nog zo'n tegemoetkoming, daarna stufi toch?)
2. Verder praat je wel! over een periode van 4 jaar. We hebben het dus over een bedrag van zo'n EUR 2500,- per jaar. Dat is EUR 200,- per maand. Ervan uitgaande dat de volledige stufi 0 is. Stufi 2011 was (thuiswonend) echter € 95,61 per maand. Afgerond zo'n EUR 1100,- per jaar.

Waar leert men toch tegenwoordig om enkel een halve waarheid te vertellen? Want de conclusie is dan dat een student makkelijk zo'n 4 weken in de vakantie kan werken. Zaterdags en overige vrije dagen kan dan verdient worden voor allerlei andere leuke dingetjes. pa en ma zorgen verder voor slaapplaats en eten.
Dan kan men enkel discusseren over wat een student kan verdienen in een jaar? in totaal? met vakantie's, vrije dagen etc.

Antwoord op deze vragen geeft wel een wat beter beeld. Mijn voorlopige - harde - conclusie in deze is dat men "watjes" kweekt die later ook anderen onrecht verwijten en zelf geen oplossingen hebben. Onterecht klagen is tot daar aan toe, de waarheid geweld aandoen met dit soort berekenigen gaat echter nog wel een stapje verder.

De mogelijkheid tot het lenen van het collegeld laat ik dan nog buiten beschouwing. Dat levert idd een studieschuld op. En wat zou dat? voor een jonge afgestudeerde?
Dat je dat niet wil is uiteraard je goed recht maar klaag dan gewoon ook niet.
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:Voorbeeld HBO studie dochter 4 jaar collegegeld á €1720, = €6880,- plus boeken 1e jaar €1000, - jaar 2,3,en 4 € 1500,-
Totaal € 9380,-
1. Hoeveel stufi heeft dochterlief in die periode allemaal gekregen? (1e jaar waarschijnlijk nog zo'n tegemoetkoming, daarna stufi toch?)
2. Verder praat je wel! over een periode van 4 jaar. We hebben het dus over een bedrag van zo'n EUR 2500,- per jaar. Dat is EUR 200,- per maand. Ervan uitgaande dat de volledige stufi 0 is. Stufi 2011 was (thuiswonend) echter € 95,61 per maand. Afgerond zo'n EUR 1100,- per jaar.

Waar leert men toch tegenwoordig om enkel een halve waarheid te vertellen? Want de conclusie is dan dat een student makkelijk zo'n 4 weken in de vakantie kan werken. Zaterdags en overige vrije dagen kan dan verdient worden voor allerlei andere leuke dingetjes. pa en ma zorgen verder voor slaapplaats en eten.
Dan kan men enkel discusseren over wat een student kan verdienen in een jaar? in totaal? met vakantie's, vrije dagen etc.

Antwoord op deze vragen geeft wel een wat beter beeld. Mijn voorlopige - harde - conclusie in deze is dat men "watjes" kweekt die later ook anderen onrecht verwijten en zelf geen oplossingen hebben. Onterecht klagen is tot daar aan toe, de waarheid geweld aandoen met dit soort berekenigen gaat echter nog wel een stapje verder.

De mogelijkheid tot het lenen van het collegeld laat ik dan nog buiten beschouwing. Dat levert idd een studieschuld op. En wat zou dat? voor een jonge afgestudeerde?
Beste Willem ik klaag niet, ik laat zien wat een HBO studie kost. Idd ze krijgt €94,- studiefinanciering en geen stagevergoeding. :hum Een studieschuld wil ze niet omdat ze niet met schuld het huwelijk in wil. Onze dochter heeft altijd een bijbaan gehad maar dat geld hoeft ze van ons niet in haar studie te steken. Ik wil alleen laten zien aan jongere ouders dat de dure tijd pas komt als de kinderen ouder worden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Willem schreef:
Totaal € 9380,-

En Willem als de student uitwonend is? En als de studielast zo is dat er voor een bijbaantje geen tijd is?
Ik vind dat je het wel gemakkelijk stelt, en je reactie niet getuigd van een inzicht in de kosten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Willem schreef:
Totaal € 9380,-

Mmmm 9300 - 4400 is nog steeds een gat van ruim 5000 euro. Ik vind het knap als je dat als student bij elkaar kan schrapen in "vrije tijd". En schulden maken is nooit verstandig, ook niet voor een jong-afgestudeerde. Volgens mij is schulden maken niet eens Bijbels, maar dat weer terzijde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Katharina van Bora

Bericht door Katharina van Bora »

Totaal € 9380,-
Luther heeft zijn studie gewoon zelf moeten betalen, omdat zijn ouders dan niet konden betalen. Zijn ouders zeiden: Je heoft echt geen kostgeld te betalen, maar dan moet je je studie echt verder zelf betalen. Dat betekende dus: baantje. En dat ging prima. Volkgens mij kan dat nog steeds. Ik vind dat van ouders na het voortgezet onderwijs niet zomaar gevraagd kan worden om zulke onbetaalbare bedragen op tafel te leggen.
Zoals Jolanda ook zegt: er is ook stufi! En als je dan de rest bij elkaar verdiemt in een baantje, dan is er toch geen probleem?
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Willem

Bericht door Willem »

Johann Gottfried Walther schreef: En Willem als de student uitwonend is? En als de studielast zo is dat er voor een bijbaantje geen tijd is?
Ik vind dat je het wel gemakkelijk stelt, en je reactie niet getuigd van een inzicht in de kosten.
Bij een uitwonende student is de stufi zoweiso hoger. Als er voor een bijbaantje geen tijd is dan volgt men een studie die men niet aankan. De studiebelasting is - volgens schoolopgave - 40 uur. In werkelijkheid is dit meestal minder. Is er significant meer tijd nodig dan is de studie te hoog gegrepen. Dus is er tijd genoeg voor een bijbaantje.
Het is gewoon zo eenvoudig als ik het stel.
Laatst gewijzigd door Willem op 20 sep 2011, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Willem schreef:Het is gewoon zo eenvoudig als ik het stel.
Heerlijk als de wereld nog zo eenvoudig is... :nananere
Hier beneden is het niet.
Willem

Bericht door Willem »

JolandaOudshoorn schreef:Mmmm 9300 - 4400 is nog steeds een gat van ruim 5000 euro. Ik vind het knap als je dat als student bij elkaar kan schrapen in "vrije tijd". En schulden maken is nooit verstandig, ook niet voor een jong-afgestudeerde. Volgens mij is schulden maken niet eens Bijbels, maar dat weer terzijde.
1. In 4 jaar tijd EUR 5000,- verdienen is uiteraard geen enkel issue. Dat is 1250 per jaar, zo'n oftwel 105 euro per maand. Ik kan uiteraard niet voor een iedereen oordelen qua inkomsten van een bijbaan maar studeren in NL is prima mogelijk voor een ieder, middels bijverdienen of lenen of een combinatie van beide. Met of zonder ouderlijke bijdrage. En, het spijt me wel, degenen die menen het niet te redden zonder een toelage, die studenten hebben wat mij betreft ook niet het recht om gebruik te maken van faciliteiten die door gemeenschapsgeld worden betaalt.
2. Men kan het schulden maken noemen, maar je kan het ook gewoon investeren noemen. Een investering die rendement op gaat leveren. Zowel voor de samenleving als voor jezelf. Dan kan later met trouwe arbeid genoeg verdiend worden voor het gezin en is er over om de noodruftigen terzijde te staan. De kost gaat voor de baat uit.
3. Dat investeren onbijbels is is voor mij nieuw. Ik ken wel een discussie dat "woeker" niet is toegestaan of zowieso een discussie over "rente". Maar een normale rente is in de bijbel volgens mij wel toegestaan. Dat impliceert automatisch dat lenen niet onbijbels is. Maar ik zie graag de argumentatie tegemoet.
Huisman schreef:Een studieschuld wil ze niet omdat ze niet met schuld het huwelijk in wil.
Ik wil ook nooit "schuld" :slurp En als het niet willen ertoe leidt dat pa betaalt, dan heeft ze het iig economisch opgelost.
En als men meent dat een studieschuld niet afgelost zou kunnen worden later - of het redement later de investering niet rechtvaardigd - dan is de hele investering qua opleiding dus een desinvestering. Dan is er maar 1 oplossing, stoppen!

ps. Overigens mag bovenstaand rekensommetje wel worden nagekeken op afronding in benoeming. Uiteindelijk is het verschil tussen opgave huisman - stufi over die 4 jaar 4790,72. Dat noem je niet: "Ruim 5000".
Plaats reactie